איך מדוקדק לכתוב: קדירה חולבת או קדירה חלבית??

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בספרי פוסקי ההלכה, כתוב 'קדירה חולבת'.
ידוע שהם לא כ"כ דקדקו בכתיבה, כפי שאפשר לראות מאות פעמים בכתובים שלהם.

מעניין אותי לדעת, האם גם זה לא עולה עם כללי הדקדוק או שכן.
 

חגי פאהן

משתמש סופר מקוצען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
בגמרא אין מילה ל'חלבי' ו'בשרי', אם כן מי אמר שצריך לומר דוקא כך? 'בשרי' פירושו שייך לבשר ו'חלבי' שייך לחלב. למה לא לומר 'כף חולבת' אם היא עשויה לפלוט מתוכה חלב?

(אגב, לפי הרמב"ם אין כלים חלביים ובשריים, וכל הבליעה מעניינת רק כאשר בלע איסור, אולי כך הוא יסביר את העובדה שאין לזה שם בש"ס.)
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
סתם מניח כאן...

1668766165286.png
 

שיקול דעת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
בגמרא אין מילה ל'חלבי' ו'בשרי', אם כן מי אמר שצריך לומר דוקא כך? 'בשרי' פירושו שייך לבשר ו'חלבי' שייך לחלב. למה לא לומר 'כף חולבת' אם היא עשויה לפלוט מתוכה חלב?

(אגב, לפי הרמב"ם אין כלים חלביים ובשריים, וכל הבליעה מעניינת רק כאשר בלע איסור, אולי כך הוא יסביר את העובדה שאין לזה שם בש"ס.)
מתוך התשובה הבנתי ההבדל בין שתי הלשונות.
ויוצא מזה, שכף חולבת איננה פירושה כף שיש בתוכה בליעת של חלב, רק כף שיכולה להוציא חלב (כמו כאשר חולבים פרה...)
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  16  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה