שיתוף אחי אתה הכי מלך שיש! כולנו מלכים ברכבת ישראל

רות גולדבלט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
צילום מקצועי
(המקור: הארץ)

"ברכבת ישראל בטוחים שהישראלים הם ילדים מופרעים ואינפנטיליים
(איזה מלכים אתם שקראתם עד הסוף!)


1638917722300.png

מתוך הקמפיין:

איזה מלכים — שאתם נותנים לרדת מהרכבת ורק אז עולים.

איזה אחים אתם — שאתם לא תופסים את דלתות הרכבת.

איזה נשמות — שאתם שמים לב לרווח בין הרכבת לרציף.

מהמם — שאתם לא חוצים את הפס הצהוב.

אין, את מושלמת — שהגעת בזמן ואת לא רצה בתחנה.

מתברר שברכבת ישראל בחרו ללכת על קונספט של חיזוק חיובי (ח"ח)
התנהגות שאמורה להיות מובנת מאליה
זוכה כעת לשורה של מחמאות משתפכות,
כולן ארוגות בסמנטיקה פמיליארית מוגזמת וירודה.

כן, מדובר בחומרים אותנטיים שהובאו לפתחכם היישר מהשטח. זאת לא פרודיה ולא סאטירה; השלטים לא אמורים להצחיק, לשעשע או "לקרוע"; לא מדובר פה בפוטושופ ולא במם שהורד מהרשת. מדובר באנשים רציניים, בוגרים, מיושבים בדעתם, חלקם מנהלים, אחרים סמנכ"לים, אנשי משרדי פרסום, תקציבאים, ארט דירקטורים — בקיצור, ערב רב של "מקבלי החלטות" שחברו יחד כדי להוציא תחת ידם את מסע האינפנטיליות הנהדר הזה:

1638918187604.png

צילום: הדס פרוש

מה שבולט בשלטים הללו זה בעיקר מה שאין בהם: התייחסות לנוסעים כאל אנשים בוגרים ורציניים. ניכר שברכבת ישראל הגיעו למסקנה — כנראה אחרי שערכו שלל סקרים, פילוחים ומשאלים — שהציבור הישראלי הוא שם אחר לאוסף של ילדים קטנים ומופרעים ובקיצור, דבילים, שבהכרח לא יישמעו להוראות בסיסיות, ולכן אין ברירה אלא לגשת אליהם "בגישה אחרת" — מלטפת, מכילה ואמפתית.


מעט מאוד, אם בכלל, נדרש אפוא כדי להיות "מלך", "נשמה", "אח", "מהמם" או "מושלמת" בישראל. די בכך שתתנהג כמו בן אדם כדי שהרשויות יקלסו ויפארו אותך. די בכך שלא תתחצף, תהרוס ותשחית כדי שהממסד יחבק ויעלה אותך למדרגת אל. וככל שמדרגת הקילוסים והתשבחות גבוהה יותר, הרי שיש בכך מעין הודאה בגובה מדרגת החוצפה, האגואיזם וחוסר ההתחשבות ששוררים במרחב הציבורי.

אבל לא זו בלבד שהסופרלטיב מוגזם, מגוחך ואינפנטילי — והרי השפה כולה דוהרת בכיוון המשגע הזה — אלא שהוא גם חסר־ערך. שהרי השלט הוא בסך הכל שלט — קבוע, סטטי וחסר חיים — ולכן אין לו את האפשרות לבחון את התנהגות הנוסעים ולהעיר או להחמיא להם בהתאם. השלט לא יודע אם הנוסע אכן נהג באיפוק או בגסות, בג'נטלמניות או בבהמיות — הוא בסך הכל מבקש לטעת בנוסעים את התחושה ש"אבא ואמא" תמיד באזור, תמיד מסתכלים, תמיד בוחנים, בעיקר תמיד דואגים. והם גם יהיו מאוד מאוד — אבל מאוד! — גאים בכם, ילדים חמודים, אם רק תתנהגו כמו שצריך. ואמנם, כראוי להורים מכילים ורגישים, רכבת ישראל עושה שימוש נרחב במערכת של חיזוקים חיוביים. ממש כמו שאומרים לילד "אתה כזה מלך שלא בכית למרות שתום הרגיז אותך" — כעת הנוסע ברכבת הוא מלך משום שהוא שם לב לרווח שבין הרכבת לרציף; ובדיוק כמו שאומרים לילדה "את כזאת מהממת שנתת למיה מהארטיק שלך" — כעת הנוסעת ברכבת מהממת משום שהיא לא חצתה את הפס הצהוב. די, אתם כאלה חמודים שלא שברתם את החלון!

ולא נותר אלא לדמיין מה עובר בראשו של נוסע גנרי כזה שנחשף למראות. אדם בן 46 נניח, שבסך הכל עלה לקרון אחרי שאחרון הנוסעים ירד, וכעת הוא מביט בשלט שיוצא מגדרו כדי לשבח אותו על כך. האם הוא אכן גאה בעצמו? האם הוא אכן מרגיש לרגע אחד כמו מלך? והאם אותה נוסעת בת 38, שאמנם לא מתרוצצת ברחבי התחנה, אכן מאמינה שהיא מושלמת רק משום שהגיעה בזמן? במילים אחרות, אם יש דבר אחד שצריך להטריד יותר מעצם הצבת השלטים האינפנטיליים הללו, זאת האפשרות שנוסעים רבים כבר לא מסוגלים להבחין באותה אינפנטיליות. אז מה אתם אומרים, קוראים מהממים שכמותכם?


ומה דעתכם קוראי פרוג?
 

רות גולדבלט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
צילום מקצועי
כותבים השחיזו מקלדותיכם!

האם כך יראה הפרסום שלנו, גם החרדי, בקרוב?
גם אתם רואים בו טעם לפגם?
אולי אין מה לעשות ופשוט צריך להתאים את השפה לתקופה?
 

לייבובוש

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
לדעתי רוב הציבור יהנה מלראות שלט של איזה מלכים — שאתם נותנים לרדת מהרכבת ורק אז עולים.
ומכח זה להבין ולהשכיל שיש את המושג הזה שלא היה מוכר להם לפניכן.המסר מגיע ישירות לשכל בלי לעורר רצון לסרב.כמא כל תוכחה
 

רות גולדבלט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
צילום מקצועי

נ. גל

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
בהתחשב בעובדה שאותם המבוגרים הרציניים המשתמשים ברכת אכן לא זקוקים לחיזוק זה, הרי שהוא נועד לקהל יעד מסויים.
הקהל הזה, בפילוח גס, מורכב מצעירים. כאלו ש:
1. "מהמם", "מלך" ו"מושלם" הן מילים בסיסיות בלקסיקון שלהם, ואין בהם שום חידוש מיוחד, אלא רק פנייה בנימה קלילה של הערכה.
2. עלולים שלא לחשוב פעמיים לפני שהם עוברים על הכללים.
3. פקחים, שוטרים וקנסות לא מפחידים אותם. או בנוסח המקובל: "אתה לא תגיד לי מה לעשות."

עבורם נועד הקמפיין, כאשר הוא בנוי כך שהנוסעים המיושבים והרציניים כלל לא יתייחסו אליו.
נו, באמת,
והאם אותה נוסעת בת 38, שאמנם לא מתרוצצת ברחבי התחנה, אכן מאמינה שהיא מושלמת רק משום שהגיעה בזמן?
מקסימום היא תגחך מול השלט, ותיכנס אל הרכבת כדי להמשיך את חייה. שלט "אידיוטי" כל כך, בכלל לא יעבור את סף תודעתה, כיוון שהוא איננו מיועד אליה ולשכמותה.
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נסעתי ברכבת לפני כמה שבועות.
גיחכתי לעצמי, ואז השקעתי מחשבה לאורך זמן - עד כמה אנחנו (- 'אני', רק בעדינות...) חסינים מפני מחמאות.

אז מישהו - שאינני יודע מיהו, וכחרדי כנראה גם לא מאד מעריך אותו באופן אישי - חושב שאני 'מלך' או 'אח'.
ואני ממהר.
האם ארשה לו להתאכזב ממני? האם אאפשר לו לסנן מבין שיניו השקופות 'עוד אחד שהוא בדיוק הפוך מכל מה שכתוב כאן'?
אני לא, ולהערכתי כך גם הרוב. לא מוותרים כל כך מהר על מחמאה, גם אם לא באמת מאמינים בה. זה שווה את המאמץ הקטן של לעשות את מה שאני מאמין בו - להיות אנושי.

אז רכבת ישראל - כחברה שלא צריכה לפרסם את עצמה הרבה, ובעיקר זקוקה לסדר ושפיות בתחנותיה, עשתה בשכל, לדעתי.
 

מישהי אחת

משתמש מקצוען
פרסום וקופי
אני חושבת שהקמפיין מבוסס על שיווק בעידן 2022- כשסגנון הכתיבה הזו מזכיר מאוד את הסגנון כתיבה באתרים ששמו דגש על החויית המשתמש, (עיין ערך- אתר פרטנר, הכנסתי תעודת זהות שגוייה והופיע לי הכיתוב ,
איזה מביך ,אבל המספר הזה לא מוכר לנו ...)
כשהם יורדים לרזולוציות הקטנות ,ומעבירים את המסר בצורה פסיכולוגית לבנ"א- הרי ביננו מי לא אוהב לקבל מחמאות? ועוד בחינם, בלי שהייתי צריך להתאמץ או לעשות משהו בשביל זה :)
 

רות גולדבלט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
צילום מקצועי
ואגב, שמעתי שיש אנשים שזה המקום היחיד שהם מקבלים בו מילים טובות :)
נעבעך

(עיין ערך- אתר פרטנר, הכנסתי תעודת זהות שגוייה והופיע לי הכיתוב ,
איזה מביך ,אבל המספר הזה לא מוכר לנו ...)
ישר לאשכול מיקרוקופי
 

כּוֹתָר

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כותבים השחיזו מקלדותיכם!

האם כך יראה הפרסום שלנו, גם החרדי, בקרוב?
גם אתם רואים בו טעם לפגם?
אולי אין מה לעשות ופשוט צריך להתאים את השפה לתקופה?
גם אנשים בוגרים וחשובים, נהנים לקבל מחמאות בשפה זורמת.
 

קופי 100

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
פרסום וקופי
שכויח שלא שכחת לתקף.
בפרסום הזה התחושה היתה של התנשאות חילונית. כאילו פיצחנו את הקוד של החרדים. שכוייח שאתם לא גנבים..
הפרסום של הרכבת סבבה לגמרי בעיניי.
 

רות גולדבלט

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
פרסום וקופי
צילום מקצועי
בפרסום הזה התחושה היתה של התנשאות חילונית. כאילו פיצחנו את הקוד של החרדים. שכוייח שאתם לא גנבים..
הפרסום של הרכבת סבבה לגמרי בעיניי.
ואולי סתם נעלבנו והם לגמרי ניסו לדבר איתנו בשפתינו?
סתם מעלה קונספירציה...
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  22  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה