אוכלת בשיעור...

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
נכתב ע"י חחח;1452276:
אני לא כל כך רגילה להגיב. אבל דוקא כמורה אני לא מסכימה איתך. אפשר להיות נחמדה וסמכותית, תלמידות יודעות לכבד את עצמן כשמכבדים ומבינים אותן. ה.רב שך זצ"ל היה אומר שלפעמים מחנך צריך להתעלם וכביכול לא לראות. כך שהתגובה של מילה בסלע.לעניות דעתי היתה מכבדת, מחנכת ומבינה. כן הייתי בודקת לעומק מה קורה עם התלמידה הזו בשיעורים אחרים ואצל מורות אחרות כדי לנסות להבין מה עובר עליה.(חברתית, לימודית, ספציפית בינה לבין מילה בסלע או קושי שלא קשור לבית הספר והוא מערער אותה)

היטבת להבהיר את גישתי, למרות שאני מבינה גם מנין נבעה תגובתה של טוליפ.

הענין הוא שמורה ותיקה בד"כ פחות לחוצה מהפרעות משמעת, וכמחנכת אני מטפלת בנפרד ב-4 עיניים. הפעם אני אובדת עצות כי הילדה לא מתקשרת איתי בכלל וגם לא באה לשיחות. האפשרויות מאוד מצטמצמות כשאין תקשורת. אגב, החלטתי על... מכתב... וה' יעזור הלאה, עם הרבה תפילות. הבעיה נעוצה בכך שלפעמים יש תלמידה שמזהה את המורה כאוייב ואז יש חסימה שקשה להסיר.

ההסרה, אגב, אינה מתבצעת בכוחניות ובענישה אלא עם הרבה חום וחוויות משותפות. או פשוט: כיופים.
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
נכתב ע"י Art Studio;1452393:
עם מכתב יכולים לעשות שימוש לרעה.

כן, אני מנוסה בזה.

יש דרכי ניסוח שאין בהן אופציות לדו משמעות.

ואני כמובן לוקחת בחשבון הפצה כללית בין בנות הכיתה, אבל לא נרתעת.
 

Art Studio

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
לא רק ברעיון של פרשנות; יש דרכים נוספות לעשות שימוש ברעה (מעבר להפצה בין בנות הכתה), אבל כהבנתך. ניסיתי להאיר כיוון נוסף.
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
נכתב ע"י Art Studio;1452408:
לא רק ברעיון של פרשנות; יש דרכים נוספות לעשות שימוש ברעה (מעבר להפצה בין בנות הכתה), אבל כהבנתך. ניסיתי להאיר כיוון נוסף.

את יכולה לפרט?
 

רותי12

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
לעניות דעתי לא נכון לכתוב כאן מכתב (אלא אם כן יש משהו שפספסתי בהודעותיך האחרונות(
המכתב פוגע בסמכותיות. (מעולם לא כתבתי מכתבים לתלמידות - רק קבלתי מהן ....:eek:)
אני לא היתי ממשיכה בשיעור עד שתכניס את האוכל לתיק. בלי פרשנויות\היסוסים\התלבטויות
יש פה הפרה בוטה של כללי השיעור . מכתב יתן לה הרגשה שאת "מחפשת" אותה.
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
נכתב ע"י רותי12;1452509:
לעניות דעתי לא נכון לכתוב כאן מכתב (אלא אם כן יש משהו שפספסתי בהודעותיך האחרונות(
המכתב פוגע בסמכותיות. (מעולם לא כתבתי מכתבים לתלמידות - רק קבלתי מהן ....:eek:)
אני לא היתי ממשיכה בשיעור עד שתכניס את האוכל לתיק. בלי פרשנויות\היסוסים\התלבטויות
יש פה הפרה בוטה של כללי השיעור . מכתב יתן לה הרגשה שאת "מחפשת" אותה.

מצחיק.

בדיוק התלמידה דנן היא בת שיכולה לפתוח כאן אשכול על כל סוגי הענישה לגווניהם... היא חוותה הכל, היא ישבה בבית ימים ובהתה בתקרות. וזה לא עזר. מה הטעם להילחם על אדמה חרוכה?

אז כן, אני באמת מחפשת אותה! אני באמת רוצה להיות עבורה דמות שתקבל ממנה משהו לחיים. מה ארויח ממשחקי כבוד? הרי בסך הכל מדובר בילדה אומללה ממש, שחמש שנים עברו עליה בבית הספר בחימום כסאות ובשיטוט מסדרונות. אף מורה לא הצליחה לבקוע את חומת המרדנות בשוטים ובמקלות. אז למה שלא אנסה דרך אחרת? למה שלא אמיס אותה בעקיפין?

כשחזרתי מהחופשה הזכרתי לה שיש לי משהו שהיא שכחה לפני שבועיים בכיתה ושמרתי לה אותו אצלי כדי שלא יאבד. זה מאוד "ספרותי" לתאר מה שקרה על הפנים שלה, אבל נדלק בהן אור, שרק יחס חם ואנושי יכול להדליק.

הגישה שלי אומרת שאם באתי להשפיע, זה לא יכול לבא ממלחמות.

לומר שהמשמעת שלי נפגמת? זו מהתלה, כי אני בין המורות הקשוחות ביותר בבית הספר, והדממה אצלי בשעורים היא מושג ידוע. אבל את הדממה לא משיגים רק בהערות קשוחות (לפעמים גם עימן, גם.) ובעונשים.



וסליחה על האורך...
 

sara100

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מילה בסלע מזדהה עם כל מילה!!!
לפי דעתי רותי 12 עובדת עם בנות ממקום אחר... סוג אחר. (אני טועה?)
ג"א מורה קשוחה, ועם זאת מאד מכבדת. (יש לי יותר אפשריות ממילה בסלע-אני בתיכון), וגם אני כותבת מכתבים...
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
נכתב ע"י sara100;1452539:
מילה בסלע מזדהה עם כל מילה!!!
לפי דעתי רותי 12 עובדת עם בנות ממקום אחר... סוג אחר. (אני טועה?)

כאן כנראה נעוץ ההבדל, ואולי גם בגיל.
 

ח. שושני

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י מילה בסלע;1452570:
כאן כנראה נעוץ ההבדל, ואולי גם בגיל.

גם אני עובדת עם בנות תיכון עירוניות, מבתים מצוינים, אם לזה התכוונת, ועדין מאמינה יותר בגישתה של מילה בסלע;. חום , הבנה ואימון (ואני אומרת לבנות שזה גם במחיר שהן תחשובנה שהמורה שלהן תמימה...) מוכיחים את עצמם יותר מאשר גישה תקיפה ובהירה, מכל מקום יש הבדל בין מקצועיות שצריכות להיות יותר ממוקדות בכאן ועכשו לבין מחנכת שיש לה מבט יותר מקיף על הבת. שתי הגישות משלימות זו את זו.
 

יעל אייזיקוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
אני רוצה להוסיף ממבט שלי כתלמידה מאתגרת בעבר..
היה לי ברור מאוד אצל איזה מורה אני יאכל בשיעור ואצל מי זה פשוט לא אופציה.
אני מנסה לנתח מי כן ומי לא:
בד"כ אצל המורות שהרגשתי שמעריכות ואוחזות ממני לא הפרתי כללים.
אצל האחרות לא עניין אותי מה הן חושבות ולא כיבדתי אותן.
אני זוכרת למשל את המחנכת שלי בכיתה ג' מאוד לטובה. אשה קטנה ועדינה שתמיד החמיאה לי מכל הלב. היה לי אכפת על המעמד שלי בעיניה, ואני זוכרת את המילים שלה עד היום ועברו 20 שנה בערך.
 

רותי12

מהמשתמשים המובילים!
צילום מקצועי
עיצוב ואדריכלות פנים
נכתב ע"י מילה בסלע;1452570:
כאן כנראה נעוץ ההבדל, ואולי גם בגיל.

נראה לי שאנחנו עובדות עם אותה אוכלוסיה... פרטים באישי
אני יכולה לכתוב ספר על משמעת ואיך בונים אותה..דוקא מיניסיוני עם בנות מאתגרות
ואני גם עובדת בתיכון, לא נראה לי קשור להבדל בין תיכון ליסודי
אלו כללי משמעת ברורים ואינם סותרים חום ואהבה שצריך לתת לתלמידות תמיד.
חלק מכללי יסוד בחינוך ובמשמעת (גם בבית עם הילדים): אהבה, סמכותיות.
שני המושגים לא סותרים אחד את השני.
במקרה של הפרת כלל אין מקום לליטופים. צריך קודם את הגבול להבהיר היטב.
גם לתלמידתך תעשי חסד גדול כשתלמדי אותה את הגבול הזה.
ובלי קשר את צריכה גם להרעיף עליה חום אהבה ואכפתיות.
 

בואו חשבון

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
לקבל חוות דעת ממורות אחרות למשמעת בכיתה, זה קצת מזכיר את הסיפור על אותו כפרי שראה בעיר הגדולה שיש להם בקיר ברז, משהו חדש שהוא מעולם לא ראה, המצאה שרק כעת הוא נחשף אליה לראשונה, והוא, אותו הכפרי, החליט שהוא יהיה הראשון בכפר שלו, שישתמש בהמצאה החדשה...

הכפרי נכנס לחנות לחומרי בניין, ורכש בכסף מלא את הברז הכי טוב שהוא ראה, הוא הגיע לביתו, ההתרגשות גדולה, אבא מתקין ברז, ומהיום לא יצטרכו ללכת לבאר לשאוב מים, כאן בבית ייצאו המים מן הקיר, הוא חקק חור מתאים בקיר, הביא קצת מלט או טיט, הניח את הברז, וטייח... ממש כמו בעיר הגדולה.

ערב חניכת הברז הגיע, כל בני הבית מחכים, עוד מעט ייצאו מים מן הקיר, אבא בדחילו ורחימו אוחז בידית, מסובב ו... שום דבר לא קורה, הוא מסובב עוד, ועוד... אין, פשוט אין מים...

טוב, כמובן שזה מאד מצחיק, אך האם אנו לא נראים כאותו הכפרי...

בכיתה אין דרכי פעולה חד משמעיים, אחרת מלאכת ההוראה לא הייתה קשה או יותר נכון מורכבת כל כך, אין כזה דבר שאם מורה פלונית מטילה משמעת בצורה מסויימת אז ניתן יהיה להתחקות אחר דרכיה, כי בהטלת משמעת לא הפעולה החיצונית היא זו שמטילה את המשמעת, אלא מה שעומד מאחוריהן, איך היחס בין המורה לתלמידות לא בזמן שהיא צריכה לסמן ולחדד את הגבולות, איך הקשר הרגשי בין המורה לתלמידותיה, כמה הן מרגישות שהיא באמת רוצה וחפצה אך ורק בטובתן, כמה היא מרגישה שהיא רוצה אך ורק בטובתן... לכן לא ניתן לדמות מכיתה אחת לשניה.

אני בתור מורֶה, אם תלמיד היה אוכל בכיתה בשעת השיעור, היו לוקחים בדיוק שתי שניות עד שהוא היה מכניס את האוכל חזרה לחור שממנו הוא יצא, (אם כי... בכיתתי האוכל היה מוחרם, עעעעעעד לסוף השנה... שאז כל 'הקופסה' עם המאכלים הולכת אחר כבוד היישר אל האשפה...).

ואיך הייתי עושה זאת, תוך כדי מסירת השיעור, ברגע של הסבר מלא חיות, פשוט הייתי עוצר משטף הדיבור, מביט במבט חמור סבר בתלמיד, ו... הכל נגמר, זהו.

אז אולי נאמר שזוהי הדרך, מחר יבוא איזה מורה, או תבא איזו מורה, תעשה את זה כמו אותו הכפרי שתקע את הברז בקיר ביתו, זה לא יילך, נקודה.

בניית המשמעת בכיתה לא מתחילה כשנוצר הקושי, היא מתחילה מהרגע הראשון של כניסת המורה לכיתה, והזמנים הכי איכותיים לבסס את הכללים של הכיתה, ולחדד את הגבולות, זה לא בזמן שכבר אחד התלמידים, או אחת התלמידות ניסו 'לעקוף' אותם, אלא בזמנים כתיקונם.

בתור מורה עם נסיון כלל לא ארוך, ניסיתי הרבה דרכים שראיתי אצל האחרים, אין, זה פשוט לא הלך, רק ברגע שהבנתי שאין אחרים, וכן באותה מידה אין לדמות בין כיתה אחת לשניה, כי זהו 'חנוך לנער על פי דרכו', כל דבר צריך להיות מתאים לאותו מורה, מול אותה תלמיד, באותו המקום, ובאותו הזמן, רק אז התחלתי לראות את ההצלחה.
 

A4105050

משתמש צעיר
עיצוב גרפי
נכתב ע"י בואו חשבון;1457541:
(אם כי... בכיתתי האוכל היה מוחרם, עעעעעעד לסוף השנה... שאז כל 'הקופסה' עם המאכלים הולכת אחר כבוד היישר אל האשפה...).

רק לי צרם הסוגריים ומה שבתוכם...:confused:
 

אסתר10

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
לפי הכותרת ידעתי שזו את :)

מילה בסלע אני מזמינה אותך להיות מורה אצלנו בשכונה!
יש לך גישה כ"כ חיובית כ"כ אכפתית ומסורה שירבו כמותך בישראל!!!

אגב, בעניין המכתב זו דרך מעולה (מניסיון)
הכתב נכנס לתת מודע יותר מדברים שבע"פ.

בהצלחה רבה :)
 

מילה בסלע

משתמש סופר מקצוען
מנהל קבוצה
פרסום וקופי
הרבה זמן לא נכנסתי לכאן.

אני מאמינה גדולה בשיטת הפריון בעבודת ההוראה. חסידה גדולה של ויכוחים חינוכיים שמביאים לחשיבה פורייה יותר. אוהבת מאוד דיונים לעומקן של דקויות, ואם תשימו לב האשכולות שלי מצליחים להעיר הרבה תגובות מקשת של סגנונות.

זהו, זה מה שרציתי, רבותי.

אני נהנית לשתף ולחוות דעה, ואוהבת לשמוע דעות אחרות. פחות משנים לי הצלצולים בעד או נגד, אבל כל חשיבה חדשה מולידה תובנות ותוצאות עמוקות יותר, וזה בעצם הדרך לעשות זאת.

הוראה היא מקצוע נפלא,עולמות שנבנים לך מול העיניים. אבל "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו..." כגודל הזכות כך גדל הסיכון לשחיקה.

חויתי אתכם שחיקה אחת, זוכרים? ובכן, מוזמנים אל הכיתה שלי. כן, ה"מופרעת", ה"תזזיתית" ... בואו תראו אותן לומדות, מעמיקות, שואלות, מתנסחות בדרך ארץ... מדהים מה ש-3 חודשי למידה ושגרה מסוגלים לחולל. אני חושבת שכבר הרבה זמן לא אהבתי כיתה כמו את זו, ובטח לא בשלב כ"כ מוקדם של השנה.

בקיצור, מכובדיי: החכמתי מכם המון ועדיין מחכימה. פרשתי את משנתי כדי שתבינו שאין טעם לענות לי אישי או לבקר באופן מעשי, כי בכל מקרה הכליות היועצות שלי הן בודאי לא בפרוג...

כאן המקום להחכים, להתבונן, להיחשף למצבים ולמציאות של דור ואח"כ לחפש כלים, כל אחד לפי דרכה ולפי דרכן של תלמידותיה.

עד כאן להיום :)
 

רִפְקִי.

משתמש סופר מקצוען
נכתב ע"י מילה בסלע;1457631:
חויתי אתכם שחיקה אחת, זוכרים? ובכן, מוזמנים אל הכיתה שלי. כן, ה"מופרעת", ה"תזזיתית" ... בואו תראו אותן לומדות, מעמיקות, שואלות, מתנסחות בדרך ארץ... מדהים מה ש-3 חודשי למידה ושגרה מסוגלים לחולל. אני חושבת שכבר הרבה זמן לא אהבתי כיתה כמו את זו, ובטח לא בשלב כ"כ מוקדם של השנה.


נזכרתי בזה... :)

http://www.prog.co.il/showpost.php?p=1346733&postcount=4
 

שירה ר

משתמש רשום
הילדה שאוכל בשיעור

אחרי 3 דקות הילדה נכנסה, ו... המשיכה לאכול!! ועוד הסיתה משהי נוספת... והמבט כלפי חוץ שידר משהו מתגרה כזה.
אולי הילדה מקבלת מעמד של "גיבורה" מול בנות הכתה? כך ששווה לה לקחת סיכונים כאלה ע"מ לקבל מעמד חברתי?
מה המעמד שלה בחברה? אולי שווה בדיקה...
 

יאלילי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
ברוכה הבאה לפורום.
ישנם כאלו שזה מקפיץ אותם מריבצם אם מקפיצים אשכולות שכבר הספיקו להרדם..

נא לשים לב לתאריך האשכול המוקפץ.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  42  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה