ההברה הספרדית היא לכל הדעות "שפה" כי כולם משתמשים בה ביומיום, זה היתרון.ולשיטת האשכנזים, הברה ספרדית זה לא עיוות??
אם ההברה התימנית היא הנכונה, אז ההברה האשכנזית דומה יותר לתימנית.
ואת זה שמעתי מאברך ת"ח בן של אחד מראשי הישיבות שליט"א
ההברה הספרדית היא לכל הדעות "שפה" כי כולם משתמשים בה ביומיום, זה היתרון.ולשיטת האשכנזים, הברה ספרדית זה לא עיוות??
אם ההברה התימנית היא הנכונה, אז ההברה האשכנזית דומה יותר לתימנית.
תודהאבל אם את מחפשת השראה להיכל התורה נהדר יש בסאטמאר ברח' יואל - אולי יש תמונות משם למאן דהו
זה רעיון יפה וחשבתי עליו כבראכן הלימוד בבית הכנסת, אבל תמיד יתכנו חדרי לימוד נוספים, כמו שיש בשטיבלאך חדרי תפילה, אבל זה לא מצוי כמעט אולי בבלעזא שיש הרבה חדרים,
אבל אם את מחפשת השראה להיכל התורה נהדר יש בסאטמאר ברח' יואל - אולי יש תמונות משם למאן דהו
הלואי רק אל תשכחי לשתף אותנו בתוצאה....
בעז''ה
ןאם כבר ריבוי פרטים את יכולה לעשות קמפוס של בתי כנסיות שמכיל את כל העדות או כמה מהם לפחות.....
וואוו זה פשוט מרתק!נראה לי שלא רשמו כאן על הלבוש של המתפללים.
הליטאים הולכים בכובע קנייטש עם חליפה קצרה. ובשבת מוסיפים עניבה. הפאות מאחורי האוזניים (גודל הפאות משתנה לפי איזורים, יש כאלו שלא מגדלים כלל).
בקהילות תלמידי החזו"א הולכים עם חליפה ארוכה וכובע עגול/קנייטש, בלי עניבה בשבת, הפאות לפני האוזניים (מה שנקרא "בחוץ"). יש כאלו שהולכים עם ציצית (כותנה או צמר?) מעל החולצה.
לחסידים יש המון וריאציות שמשתנות לפי חסידות ולפי מנהגי בית אבא וכו', ואני לא הצלחתי עדיין לקלוט את הכל.
אנסה לכתוב חלק:
הירושלמים עם יארמולקע לבנה וקאפטן פסים (בתולדות אהרן ואברהם יצחק גם ביום חול, וברוב הקהילות רק בשבת, ומעליהם מעיל חום) מגבעת סופר ביום חול (ושטריימל בשבת אצל כל החסידים הנשואים ובתולדות אהרן ואברהם יצחק לובשים שטריימל בשבת כל הבחורים מגיל בר מצוה).
ציציות צמר מעל החולצה
פערטל שיך עם שווארצע אדער ווייסע זאקן, עם מכנסיים קצרות.
חסידי גור עם פיאות מתחת לכיפה (כיפת גור גדולה), ספודיק בשבת, משקפי פלסטיק עם מסגרת עבה. הויזען אין די זאקען.
סקווירא עם מגפיים.
חסידי פולין וליטא (וברסלב) עם קאפלוטש/המבורג עשוי לבד, חסידי הונגריה רומניה גליציה עם סמט מקטיפה, ירושלמים עם סופר שטוח.
בכמה חסידויות הילדים לובשים כובע גבוה מרובע "דאטשע".
אופן עטיפת הטלית בהרבה חסידויות היא שהטלית מכסה את הידיים (ולא רק על הכתפיים) ושתי הכנפות האחוריות תחובות בגארטל.
בשבת חסידים רבים עוטפים טלית עם עטרת כסף.
חבדניקים עם קנייטש (מעוך מלמעלה בצורה מיוחדת) וחליפה קצרה (גארטל על החליפה בשעת התפילה) לא מכניסים את החולצה מתחת למכנסיים (ובד"כ עובר את החליפה). בשבת הנשואים לובשים פראק ארוך (סירטוק) עם גארטל.
פיאות קצרות לפני האוזניים.
קהילת "בית משיח" לובשים כיפה שכתוב עליה יחי אדוננו. דגל של משיח בדש החליפה.
נחנחים עם כיפות פונפון עם כיתוב נח נח,
אצל הספרדים: קהילות בני התורה/חניכי הישיבות לבושים כמו ליטאים רגילים.
רק שיש שנוהגים להכניס את חוטי הציציות בתוך הבגדים שלא יראו. וכן הטליתות גם לבחורים, וגם רבים לובשים טלית עם פסים לבנים. הבחורים (והילדים) לובשים טלית (חלקם גם מעל הראש).
קהילות רגילות יש פחות הקפדה על הלבוש וניתן לראות באותו בית כנסת כל הסוגים: החל מלבוש ליטאי מלא של כובע וחליפה, (או לבוש ברסלבי ספרדי, לבוש חבדי אינו נפוץ כי הספרדים שנהיים חבדיים עוזבים בד"כ את בתי הכנסיות הספרדים ועוברים לבתי כנסת חב"ד).
וכן באותו בית כנסת ניתן לראות חלק שהולכים עם חליפה בלי כובע (כיפות שונות ותסרוקות שונות),
חלקם בלי חליפה, חלקם עם כיפה שחורה חלקם עם כיפה בצבע אחר וחלקם סרוגה (וחשוב להדגיש שאין כל הבדל אידיאולוגי בין כל אלו כלל, שלא כאשכנזים שמי שמשנה פריט לבוש קטן זה מראה שהוא התרחק ת"ק פרסה מההשקפה הקודמת שלו)
גם צבעי החולצות והמכנסיים וצורתם מאוד מגוונים. וכן צבעי פסי הטליתות.
חלקם עם פיאות קצרות וחלקם ארוכות לפני האוזניים או מאחורי האוזניים,
אצל התימנים הטלית מונחת כמו צעיף מסביב הגוף (כולל הראש) ומשתלשלת בין הידים.
וכמובן הפאות המסולסלות אצל חלק מהמתפללים. כולם לובשים טלית גם במנחה נראה לי.
כל זה דיברנו על החרדים, אצל קהילות המזרחי יש עוד המון ניואנסים ואין כאן מקום להאריך.
למה לא? דווקא מעניין....אצל קהילות המזרחי יש עוד המון ניואנסים ואין כאן מקום להאריך
אצל האשכנזים זה "בית הוראה"...ויש חדר לרב
מה יש בעצם? מה אמור להיות גודל החדר? הרב מקבל שם אנשים?אצל האשכנזים זה "בית הוראה"...
חדר קטן (כמו משרד) עם שולחן +מדף/ארון קטן לספרים, (לפעמים גם כיור)מה יש בעצם? מה אמור להיות גודל החדר? הרב מקבל שם אנשים?
איך זה עובד?
תודה רבה!חדר קטן (כמו משרד) עם שולחן +מדף/ארון קטן לספרים, (לפעמים גם כיור)
והרב (או המו"ץ) עונה שם לשאלות כחצי שעה ביום (בדר"כ בערב)
ושכחתי עוד משהו...חדר קטן (כמו משרד) עם שולחן +מדף/ארון קטן לספרים, (לפעמים גם כיור)
והרב (או המו"ץ) עונה שם לשאלות כחצי שעה ביום (בדר"כ בערב)
לא בדיוק כמו צעיף, זה מכסה גם את כל הגבאצל התימנים הטלית מונחת כמו צעיף מסביב הגוף (כולל הראש) ומשתלשלת בין הידים.
וכמובן הפאות המסולסלות אצל חלק מהמתפללים. כולם לובשים טלית גם במנחה נראה לי.
וגם ילדים הולכים עם טליתלא בדיוק כמו צעיף, זה מכסה גם את כל הגב
הרבה לובשים את הטלית גם במנחה של ערב שבת (וכמובן גם בערבית של שבת) ובמנחה של שבת היום לא הרבה לובשים
לגבי הפאות, היום בודדים מסלסלים
לפעמים זה עם ספריה עמדת נט"י יתכן אפי' מטבחון קטןמה יש בעצם? מה אמור להיות גודל החדר? הרב מקבל שם אנשים?
איך זה עובד?
יש מצב להעלות לפה?יש לי הדמיות נהדרות של בית הכנסת אחד
פחותיש מצב להעלות לפה?
למה לחשוב שההברה התימנית היא הנכונה?ולשיטת האשכנזים, הברה ספרדית זה לא עיוות??
אם ההברה התימנית היא הנכונה, אז ההברה האשכנזית דומה יותר לתימנית.
תזכיר לי איך אתה מאריך ב-ד' של אחד?למה לחשוב שההברה התימנית היא הנכונה?
לא רלוונטי.תזכיר לי איך אתה באריך ב-ד' של אחד?
אני לא מהמתמצאים בתחוםזה שאצלם זה לא נשכח, לא אומר שכל ההברה שלהם נכונה יותר, אלא שהיא נשמרה באוטנטיות שלא יותר. ללא קשר למידת נכונות. (את הטעמים למשל, התימנים כן שכחו, ושאר העדות לא. כך שכל עדה עם מעלותיה ומגרעותיה.)
צ"ע אם זה הד' הנכונה מדוע רק שם ואם לאו לא יצאת יד"ח קריאת שמעאגב, כן ענה הגרי"ח זוננפלד לאחד ששאל אותו על הארכה בד' בשימוש בד' רפויה רק שם, והורה לו שיעשה כן.
מכיר את התופעה....אבל בתור ילד שגדל בת"ת אשכנזי כשהייתי מגיע לביה"כ המבוגרים היו נותנים לי לראות/לקרא קטע כזה או אחר ומוכיחים לי עד כמה הצדק איתנו (ח"ו לא בקטע גזעני...).
כך אמר לי בנו של אחד מגדולי תימן בדורנו כששאלתיו על טעמי תימן. הכל נשכח פרט לטעמים בודדים מרכזיים.לגבי הטעמים, לא יודע למה החלטת ששכחנו אותם.
העדפתי ללמוד מיהודי מקסיקני! מה רע בכך? (צחוק חוזר)וצר לי שאתה מעדיף ללמוד על היהדות ממקסיקנים ולא מיהודים... (בצחוק)
לוח לימודים
מסלולי לימוד שאפשר לההצטרף
אליהם ממש עכשיו:
2.04
כ"ג אדר ב'
השקה חגיגית
חדש בפרוג
קורס חדשנות AI ובינה מלאכותית
14 שיעורים מפוצצים תוכן על כלי הAI השונים ליצירת תמונות וויז'ואל, עריכת וידאו ומושן, כתיבה ורעיונות, אפיון ועיצוב אתרים ועוד המון!
ההרשמה נפתחה!
20.03
י' אדר ב'
פתיחת מסלול
עיצוב ואדריכלות פנים
מלגות גבוהות!
26.03
טז' אדר ב'
פתיחת מסלול
מאסטר בשיווק דיגיטלי
מלגות גבוהות!
8.05
ל' ניסן
פתיחת מסלול
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
מלגות גבוהות!
9.05
א' אייר
ירושלמי?
יש לנו מלגה מטורפת עבורך! קורס במימון כמעט מלא!!
אוטומציות עסקיות, בוטים והטמעת מערכות מידע
ההרשמה בעיצומה
28.05
כ' אייר
פתיחת מסלול מורחב:
פיתוח ובניית אתרים
מלגות גבוהות!
תהילים פרק קכח
א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל: