מידע שימושי ההבדלים בין העדות בבתי כנסת

מצב
הנושא נעול.

מ. ק.

משתמש מקצוען
למשה רבנו הייתה הברה כלשהי...
ומי אמר שהיא נחשבת כהברה 'נכונה'?
משה רבנו גם כתב ספר־תורה, ו'מסתמא' - הרי הי' זה בכתב אחד מבין הנהוגים בימינו; ואעפ"כ, כבר כתבו הפוסקים שהכל כשר, כי המושג 'נכון' אינו קיים בגדרי הכתב והשפה.
משה רבנו היה כבד פה וכבד לשון, כך שניתן להניח שאת ההברה לא היינו לומדים ממנו...
 

וויינער יואל

משתמש מקצוען
יש עוד משהו שנראה לי שלא הוזכר כאן
יש קפידא [אני חושב שרק אצל אשכנזים] שיהיה לפחות ספסל אחד בין הבימה לארון הקודש,

שמעתי על זה פעם שעשו את זה תקנה לאפוקי מהרפורמים, שהם חיקו את הגויים, משהו כזה.
 

שארפער

משתמש מקצוען
כי אם תתחיל ללמוד את כללי הדקדוק, תראה שזה מסתדר 'יופי' עם ההברה התימנית.
די למדתי, חולק על הקביעה הזו.
לפי צורת הניקוד הטבריינית, קשה לי להאמין שהם הגו בהברה התימנית.
ההברה התימנית, היא אחד על אחד כמו הניקוד הבבלי, וכנראה מוצאו הקדום מבבל*, בעוד שבא"י הגו את ההברה האשכנזית או הספרדית, או הממוצע ביניהם.
ראיתי את זה כתוב בעבר, ומומחה גדול בדקדוק, הסכים איתי על זה.
אבל זה לא נושא השרשור.....

*זה הגיוני אגב, היה קשר מכתבים רציף מאוד עם בבל, מתקופת האמוראים עד סוף תור הזהב בבל. (תחילת האסלאם.) היה גם רצף יהודי, שהרי מוחמד השמיד את כל היהודים שגרו באיזור ערב הסעודית, אך לפניו היה רצף יהודי שם.
 

אלישבע רבקה

משתמש מקצוען
הדמיות בתלת מימד
עיצוב ואדריכלות פנים
יש עוד משהו שנראה לי שלא הוזכר כאן
יש קפידא [אני חושב שרק אצל אשכנזים] שיהיה לפחות ספסל אחד בין הבימה לארון הקודש,

שמעתי על זה פעם שעשו את זה תקנה לאפוקי מהרפורמים, שהם חיקו את הגויים, משהו כזה.
תודה רבה
עוזר לי מאד
עדיין לא שמעתי על דבר כזה
 

מביטה

משתמש פעיל
מה יהיה כשהמשיח יבוא? מה יהיה כשהמשיח יבוא?
כל אחד ימישך אם ההברה שלו כנראה...
בנוגע לשאלה- בד"כ כל אחד יודע מה קורה אצלו, ומבחינתו זה הנורמלי, ולא יודע מהקורה אצל האחרים.קצת גזעני? ככה זה אצלי, בכל אופן.
 

לייבובוש

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
כי אם תתחיל ללמוד את כללי הדקדוק, תראה שזה מסתדר 'יופי' עם ההברה התימנית.
לא נכון
רבנו בחיי כותב שההברה של קמץ הוא כמא פתח אבל יותר כבדה,וזה לא כמא שאומרים האשכנזים או תימנים שזה 'או' וגם לא כמא הספרדים של היום שאומרים 'אה'
אני שמעתי יהודים שעלו מסוריה,וכשהם אומרים שם השם,הקמץ הוא משהו באמצע של אה ו או
והריף כותב שבק'ש צריך להבדיל בית הברות דומות,ושם מובא לדוגמא להזהר ב 'וחרה אף'
שאם אתה עושה קמץ כמא 'או' לא מובן בכלל ממה יש להזהר
 

112123

משתמש מקצוען
זה אולי נכון בקהילה/עדה קטנה ופחות מתפתחת..
זה אומנם לא נושא האשכול..
אבל מה שכתבתי היה על מה שהגיבו
" וחלילה לאף יהודי כשר להחליט על עדה מסויימת שהיא הנכונה והאחרים פחות. והעושים כן, בוא... לא מחכמה הם עושים...... "
וכוונתי שבכל ויכוח בנושא תורני תיקח צד ותצודד בו ולכן גם בנושא כזה, (אומנם אין מקום לפסול את השני) אבל אם לא תחזק את הצד שלך ותנסה להוכיח את צדקתך, הדעה/המנהג/כל דבר אחר יתבטל.
וזה צורת הלימוד שמוזכרת בגמ' קידושין:
הרב ותלמידו שעוסקים בתורה ... נעשים אויבים זה את זה ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה את זה
 

שארפער

משתמש מקצוען
וכוונתי שבכל ויכוח בנושא תורני תיקח צד ותצודד בו ולכן גם בנושא כזה, (אומנם אין מקום לפסול את השני) אבל אם לא תחזק את הצד שלך ותנסה להוכיח את צדקתך, הדעה/המנהג/כל דבר אחר יתבטל.
וזה צורת הלימוד שמוזכרת בגמ' קידושין:
הרב ותלמידו שעוסקים בתורה ... נעשים אויבים זה את זה ואינם זזים משם עד שנעשים אוהבים זה את זה
כל זה נכון לויכוח הלכתי בלבד.
בענייני מסורת, כל המחליט על מסורת מסויימת שהיא העבירה נכון יותר מבחינה היסטורית, ובזה לקו המסורות האחרות, אין בזה שום טעם! הייתי מוסיף ואומר שיש בזה אף טעם לפגם, והוצאת לעז על הראשונים.
וצורת הלימוד שהזכרת, היה רק בענייני פסק, שזה כיוון יותר לאמיתה של תורה, וזה פחות. לא מסורת.
(אני חושב שזה מובן מאוד שאין טעם ואין ריח לחזק צד מסויים רק כי נולדת במדינה מסויימת.)
 

112123

משתמש מקצוען
כל זה נכון לויכוח הלכתי בלבד.
בענייני מסורת, כל המחליט על מסורת מסויימת שהיא העבירה נכון יותר מבחינה היסטורית, ובזה לקו המסורות האחרות, אין בזה שום טעם!
ציטוט מהשו"ע סימן נ"ג סע' י"ב
אין ממנין (ש"ץ) מי שקורא לאלפי"ן עייני"ן ולעייני"ן אלפי"ן:

א. אין בדבריו שום טעם?
ב. הנה לפניך נפק"מ הלכתית שבעיקר ע"ז התחיל הדיון

אבל בהחלט על דברים של פולקלור אין עניין להתווכח


(אני חושב שזה מובן מאוד שאין טעם ואין ריח לחזק צד מסויים רק כי נולדת במדינה מסויימת.)
אם לא תיקח את הצד של המדינה בה נולדת בהחלט לטענות שלך לא יהיה טעם וריח ;)
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכא

א שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי:ב עֶזְרִי מֵעִם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:ג אַל יִתֵּן לַמּוֹט רַגְלֶךָ אַל יָנוּם שֹׁמְרֶךָ:ד הִנֵּה לֹא יָנוּם וְלֹא יִישָׁן שׁוֹמֵר יִשְׂרָאֵל:ה יְהוָה שֹׁמְרֶךָ יְהוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ:ו יוֹמָם הַשֶּׁמֶשׁ לֹא יַכֶּכָּה וְיָרֵחַ בַּלָּיְלָה:ז יְהוָה יִשְׁמָרְךָ מִכָּל רָע יִשְׁמֹר אֶת נַפְשֶׁךָ:ח יְהוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ וּבוֹאֶךָ מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  6  פעמים

לוח מודעות

למעלה