סיפורים שלא מסתבר שהיו

מאיר למברגר

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אבל הסיפור האמיתי שהגרש"ז היה הולך כל ליל שבת לפני קידוש לעודד את אחותו האלמנה ויושב שם זמן רב
והדבר היה מציק לאשתו מאוד. ודעתו היתה שגם אשתו חייבת במצות שמחת אלמנה
ואחרי פטרתה בקשו הבנים שיבקש מחילה ממנה על זה
והוא אמר שלא צריך לבקש מחילה על זה.
אני שמעתי מנכדו של הגרשז"א שנכח במקום בשעת הלוייה, איש ח"ק אמר לו לבקש מחילה, והוא הפטיר לעצמו "איך האב נישט אף וואס". אם תרצה טלפון שלו לבירור אתן בפרטי.
וצ"ל בכוונתו, שלא זכר בו ברגע איזה מקרה ידוע של פגיעה. מן הסתם אח"כ כן ביקש מחילה
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
לפני שנתיים-שלוש הגהתי ספר של - אהמ, איך להגדיר בלי להסגיר - יהודי שעומדים בתור כדי לקבל את ברכותיו. הספר הכיל סיפורים רבים, שבהקדמתו העיד עליהם המחבר כי הוא מדייק בהם מאוד וכתבם כפי ששמעם מאנשים נאמנים/מבעלי המעשה עצמם וכד'. היו שם כמה וכמה עובדות בלתי הגיוניות או שגויות בעליל - הן מבחינה היסטורית, הן מבחינה ביולוגית/רפואית/פיזיקלית. סיפור אחד, שהגדיל לעשות ולא התאפקתי וסיפרתי באזני ב"ב את תכנו, אמרו לי נכדותי שהוא משל ידוע (לא 'מעשה שהיה') מדרשן ידוע מהדור האחרון - לא ברור לי מי הוסיף בו 'ציצים ופרחים' שעשוהו בלתי הגיוני אפילו למשל. ניסיתי להניא את מי שהביא לי את העבודה מלשלב כמה סיפורים כאלה בספר, אבל הוא טען כי הבעל מחבר עומד על כך ששמע זאת במפורש מ'אנשים נאמנים'... (לאחר הערותי הרבות - לא קיבלתי את עבודת ההגהה על שאר הכרכים...)
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
1. כשהשמש חצה את הסמבטיון בשבת רצו להביאו לבי"ד לסוקלו ואיני יודע מאמתי העובר על איסור שיוט בשבת נסקל
וכיצד היה בדורם בית דין מומחים שיכולים לדון בארבע מיתות, לפי מה שנפסק שאין סמיכה אלא בארץ ישראל? אלא מאי? היו להם הלכות אחרות...
2. כשהגיע המתנדב הביא עמ את הפיוט ומי התיר לו להוציא מרשות לרשות בלא פיקוח נפש.3
שינן את זה בעל פה.
3. טוב, סתם, היכן הסמבטיון הזה? זה מקום שהנצרות הגיע אליו זאת אומרת שהוא מהעולם המוכר לנו.
נו טוב, הוא לא באמת קיים...
יציאה מחוץ לשנים עשר מיל לדעת חלק מהראשונים היא איסור דאורייתא
שאין עליו סקילה.
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
אודות האקדמות מומלץ לקרוא מאמרים יפים אלו:
 

קבצים מצורפים

  • חי טעסלער, מאמר הרמן ורשותא_מאמר א הפיוט אקדמות מילין, פעלים לתורה.pdf
    KB 669.6 · צפיות: 32
  • אי בראדט, אמירת הפיוטים אקדמות ויציב פתגם.pdf
    KB 239 · צפיות: 32

2u2

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
עימוד ספרים
סיפורי הגולם..
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
ואם מדברים על סיפורים שלא מסתבר שהיו -
מוכר הסיפור על הקהילה ששלחה שאלות פילוסופיות לרמב"ם, שנזף בהם שהם בוודאי אוכלים נבילות וטריפות, ולכן הם שואלים שאלות אפיקורסיות שכאלו...
ובכן - נראה שהרמב"ם הוא האחרון שאפשר 'להפיל' עליו סיפורים שכאלו...
הרי אריסטו ללא ספק אכל בלי סוף נבילות וטריפות, ואף על פי כן הרמב"ם התייחס לדבריו בהערצה, וטען שדבריו הם פסגת החכמה של המין האנושי.
למה בכלל הרמב"ם כתב את ספרו 'מורה הנבוכים' המיועד לאלו שנבוכים בסתירה בין פשוטי המקראות להוכחות הפילוסופיות? היה צריך לומר 'תפסיקו לאכול נבילות וטריפות, ולא יהיו לכם יותר שאלות'...

ולגבי סיפור האקדמות - הרי די ברור שנהר הסמבטיון שגלו אליו 'בני משה' הוא אי שם באפריקה או באסיה, ומנין ליהודים יושבי וורמייזא שבגרמניה, איך הולכים עד לנהר הסמבטיון?
 

net13

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
יוצרי ai
ישנו המעשה שבאו להתרים את הח"ח שיתן מחייו לפלוני שחולה (עשו מגבית שעות), חשב וחשב ואחרי כמה דקות החליט לתת דקה. יש לכאורה לתמוהה על הזמן שחשב? או שכיוון שזאת עבודת השם להבין את רצון השם, ואולי אפילו למד בזמן הזה וניסה להביא ראיות לכאן או לכאן אז זה בסדר. לעיונכם
 

ואנוהו

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
מוכר הסיפור על הקהילה ששלחה שאלות פילוסופיות לרמב"ם, שנזף בהם שהם בוודאי אוכלים נבילות וטריפות, ולכן הם שואלים שאלות אפיקורסיות שכאלו...
ובכן - נראה שהרמב"ם הוא האחרון שאפשר 'להפיל' עליו סיפורים שכאלו...
הרי אריסטו ללא ספק אכל בלי סוף נבילות וטריפות, ואף על פי כן הרמב"ם התייחס לדבריו בהערצה, וטען שדבריו הם פסגת החכמה של המין האנושי.
למה בכלל הרמב"ם כתב את ספרו 'מורה הנבוכים' המיועד לאלו שנבוכים בסתירה בין פשוטי המקראות להוכחות הפילוסופיות? היה צריך לומר 'תפסיקו לאכול נבילות וטריפות, ולא יהיו לכם יותר שאלות'...
עיין דגל מחנה אפרים פרשת עקב ד"ה ומלתם את ערלת לבבכם.
והמשך המעשה סיפר רבי חיים בריסק'ער זצ"ל
 

ואנוהו

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
[בדיוק לאחרונה שמעתי שבישיבת מחנכים אצל הרב וולבה זצ"ל, אחד הרמי"ם שאל מה עושים עם בחור ששואל שאלות אפיקורסיות. הרב וולבה ענה שאין דבר כזה 'שאלות אפיקורסיות', יש 'תשובות אפיקורסיות'.]
 

פינחס רוזנצוויג

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
[בדיוק לאחרונה שמעתי שבישיבת מחנכים אצל הרב וולבה זצ"ל, אחד הרמי"ם שאל מה עושים עם בחור ששואל שאלות אפיקורסיות. הרב וולבה ענה שאין דבר כזה 'שאלות אפיקורסיות', יש 'תשובות אפיקורסיות'.]
סיפור מעניין אבל לא מתאים לאשכול, כי זה סיפור שמסתבר שכן היה.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
סיפור מעניין אבל לא מתאים לאשכול, כי זה סיפור שמסתבר שכן היה.
זו היתה תגובה להודעה הזו-
ואם מדברים על סיפורים שלא מסתבר שהיו -
מוכר הסיפור על הקהילה ששלחה שאלות פילוסופיות לרמב"ם, שנזף בהם שהם בוודאי אוכלים נבילות וטריפות, ולכן הם שואלים שאלות אפיקורסיות שכאלו...
ובכן - נראה שהרמב"ם הוא האחרון שאפשר 'להפיל' עליו סיפורים שכאלו...
הרי אריסטו ללא ספק אכל בלי סוף נבילות וטריפות, ואף על פי כן הרמב"ם התייחס לדבריו בהערצה, וטען שדבריו הם פסגת החכמה של המין האנושי.
למה בכלל הרמב"ם כתב את ספרו 'מורה הנבוכים' המיועד לאלו שנבוכים בסתירה בין פשוטי המקראות להוכחות הפילוסופיות? היה צריך לומר 'תפסיקו לאכול נבילות וטריפות, ולא יהיו לכם יותר שאלות'...
 

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
על כל תגובה יש לי שתיים להגיב, לא אאריך, רק אבקש:
היות ואנו רוצים להנות מהאשכול [- שכאן המקום להודות להגאון רבי @פינחס רוזנצוויג שפתח אותו, איך כתבת? איזה כיף וכו'], אזי הבה לא נערב את 'השכל הישר' שלנו, ולו משום שלכל כביש יש שני כיווני ניסעה, ושניהם ישרים...
יש לך פירכה? כתוב.
יש לך השגה? כתוב בעדינות.
מכאן ועד: לא יכול להיות שהרמב"ם אמר כך, כי במקום אחר הוא אמר אחרת, ולעניות דעתי הרחבה מני ים זה לא נראה'?
קצת ענווה...

זאת ועוד: עלינו לזכור שקיים חילוק בין מה שכתב סופר שוחר כסף ותהילה לבין מה שהועבר ע"י אנשי מחשבה רציניים, וביותר - ע"י גדולי ישראל.

דומה שאין מתאים כאן מאמרתם של ותיקי חסידי פולין על כל מעשיות נפלאות הצדיקים:
המאמין לכולם פתי, הכופר בכולם אפיקורוס. אז מה? להאמין שיכולים היו להיות!

למשל בעניין הרמב"ם - לדעתי יש פער עצום בין השגת אמיתות האמונה בנפש האלוקית - שנחסמת ע"י מאכלות אסורות, לחכמה אנושית גאונית ומופלאה, שאין סתירה בינה למאכלות אסורות.
או למשל להוא שהפריך מעשה על רעק"א ממכתב אחר - אני הכרתי יהודי ענק [שנפטר לאחרונה], שיכול היה לחלות על מקרים אצל ילדיו רח"ל, אבל כשלמד - פשוט לא שם לב לכלום.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
למשל בעניין הרמב"ם - לדעתי יש פער עצום בין השגת אמיתות האמונה בנפש האלוקית - שנחסמת ע"י מאכלות אסורות, לחכמה אנושית גאונית ומופלאה, שאין סתירה בינה למאכלות אסורות.
הרמב"ם מדבר על השקפותיו של אריסטו בנושאים שהם עיקרי האמונה ממש.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  32  פעמים

לוח מודעות

למעלה