אונטערן שטוהל - הצגה באידיש חוה"מ פסח ע"ט

מצב
הנושא נעול.

ישארליק770

משתמש מקצוען
תרגום:
במרחק פחות מחודש מימי חול המועד הקרוב כשנקצור את הפירות מהעבודה הקשה, והכספים שהושקעו במאות שעות של לעבור על כל פרט בהצגה הדרמטית שכלל ישראל יצפה בה בעינים סקרניות
לאחר עבודה של שעות, עומדים אנשים מבחוץ ומנסים להבין מה קורה שם מאחורי הפרגוד, מה יש לחכות מהחבריא של ה"אונטערן" שכבר קנו מזמן את השם הטוב שההצגה שלהם הוא על הסטנדרט הכי גבוה.
כמובן שאנחנו לא יכולים לספר את כל הסיפור של ההצגה על כל פרטיה, אבל בוא רק קצת נכיר לכם על איזה תקופה אנחנו מדברים, ההצגה היא על סיפור שעוד לא היה, אם כי יש המון המון על מה להציג בהסטוריה העשירה והמגוונת, וחלק גדול ממנה היא חלק ניכר מההסטוריה היהודית.
נחזיר אתכם כאלף וחמש מאות שנה אחורה, לאיטליה הרחוקה והעיר בירה שלה רומא
העיר הזאת היתה הסמל של העשירים כמובא בגמרא קידושין עשרה קבין עשירות ירדה לעולם ותשעה נטלה רומא, ורק עשירית נחלק לכל העולם כולו.
העשירות שלהם נבעה בעיקר מגזל וחמס שהצליחו לכבוש הרבה ארצות, בין החמס הגדול שלהם היה כלי בית המקדש כמו שמובא בגמרא גיטין שטיטוס לקח את הפרוכת והכניס בה את כל כלי בית המקדש ונסע עם אוניה לרומא.
ברומא היתה הקהילה היהודית הכי קדומה על אדמת איירופה, יהודים גרו ברומא בימי החשמונאים. בין כתבי מארקוס טוליוס-אחד הפילוסופים הקדמונים ברומא-נכתב שיהודים גרו ברומא.
בתקופה של הסיפור שלנו-בהצגה-התרחבה הקהילה היהודית ברומא אחרי שבמשך ארבע מאות שנה לפני זה גדלה הקהילה היהודית בעקבות חורבן הבית.
חלק מהשבויים אחרי החורבן ואלה אשר נשבו בזמן בר כוכבא הובאו לרומא-כמו שנחרטה התמונה של השבויים על שער הטיטוס הידוע שהרומים התגאו בזה במשך השנים.
רומא באותה תקופה הייתה עיר עם חכמים ופילוסופים והיה שם הרבה גיבורי חיל, אשר בנו ופעלו הרבה כדי לחזק את האנשים ע"י התעמלות והשקיעו בזה המון כח ומוח.
בכללי היתה רומא הממשלה הדמוקרטית הראשונה והיה שם את בית הנבחרים הנקרא רפובליקה כדוגמת הסענאט בארה"ב, וזה היה המדינה הראשונה בתקופה ההיא שבחרה ממשלה והם הנהיגו את מדינת רומא עם שאר הארצות אשר היה תחת ממשלת,ה
וזו הייתה הסיבה שכל כך מהר החליפו מלכים שם כי כל גנרל שניצח במלחמה הנהיג את הממשלה ביחד עם הסענאט עד שהגנרל הבא ניצח במלחמה חדשה וכבש את הממשלה מקודמו.
וכן- גם בהצגות הרומיות היו את הכי חזקים ומתקדמים ושם הקימו האצטדיון הידוע אשר עומד עדיין עד עצם היום הזה, זה היה חידוש שלהם ושם התאספו מאות אלפי רומיים והעבירו את הזמן עם ההצגות המטופשות שלהם.
לדאבון לבנו נפלו היהודים קרבנות למשחקים הברוטליים שלהם כשהעמידו על הבמה אנשים להלחם עם חיות טרף, העמידו יהודים ללחום וכאשר היהודי ניצח את החיה רעה היה צריך ללחום נגד לוחם משוריין הידוע מהגמרא בשם "לודר".
היהודים הושפלו אז באופן נורא ומחפיר בעת שהגוים הלכו עם ראש מורם בהיותם העם הכי חזק והלכו בגאווה נגד כל שאר הארצות
וכאן מתחיל הסצנה הראשונה אשר נתראה בהצגה בעז"ה
 

ישארליק770

משתמש מקצוען
b5f5900c358e08f2bd666.jpg
d9fe0dca110ac2cb1c60b.jpg
6aa70dc17aa9d3df545b1.jpg
13b45b7cadebd2dec4ff3.jpg
67e919da7b4891bd60e56.jpg
dc6b6a2a169b14d5775a0.jpg
dd8e3c50d02c33c2c75ad.jpg
ec45217f3476b8a98c899.jpg
 

ישארליק770

משתמש מקצוען
@נביאה תמשיכי להביא ולנבאות עוד דברים מעניינים.
תודה.
נבואה;)-יש שמועות שהשנה יעלו על הבמה גמל אמיתי, זה עוד לא מבוסס אבל בגדר נבואה...
בתכלס, הם העלו כבר:מכונית, אופנוע, סוס, כלב וקופים. אז למה לא גמל..?:D
 

כוכבית ארבעים ושלוש

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
נבואה;)-יש שמועות שהשנה יעלו על הבמה גמל אמיתי, זה עוד לא מבוסס אבל בגדר נבואה...
בתכלס, הם העלו כבר:מכונית, אופנוע, סוס, כלב וקופים. אז למה לא גמל..?:D
נו אז מה הפלא?
ואולי תשאלי שם את מוישי קראוס מה עם הדיסק לצפייה "שמחה אין נחת"?
 

Anonimus1

משתמש פעיל
נבואה;)-יש שמועות שהשנה יעלו על הבמה גמל אמיתי, זה עוד לא מבוסס אבל בגדר נבואה...
בתכלס, הם העלו כבר:מכונית, אופנוע, סוס, כלב וקופים. אז למה לא גמל..?:D
לא העלו כבר גמל פעם? ביוסף שפיל נדמה לי...
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  12  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה