פוסט ארוך ומַלְאֶה על מנגה - למיטיבי לכת

מצב
הנושא נעול.

ליפסקר

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
מוזיקה ונגינה
אני מאוד אוהב את הזוויות במנגה, אני חושב שקומיקס באמת מוכרח להיות כמו סרט. אולי זה התפקיד שלנו היום, ליצור אלטרנטיבה לסרטים החרדיים שפסקו בשנים האחרונות, אז ספרי הקומיקס הם בהחלט ההומור היחידי כמעט שהילד יפגוש, המתח, העלילה, אנחנו התחליף היחידי למדיה החרדית מה שאומר המון על התפקיד שלנו, ליצור משהו איכותי וטוב.
חנוכה שמח לכולם. אה, ובנוגע לסוגיית המנגה, אני חושב שלא חייבים להתנזר לחלוטין ממנגה אפשר לקחת רק את הדברים הטובים שקיימים בה. לא ככה??!
 

ליבליב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
גם לך, רוזה פארקס
(איך- עשית- אימוג'י- של- לב????? אני לא מצליחה לעשות??? זה נמחק לי בהעלאה??? זה אפרטהייד, אני אומרת לך!! זה רק בגלל שאני מזרחית!!)
גאווארה בשבילך דארלינג.
7EB4FFB3-058B-4DEB-BDA8-BC2D4BAB6B6B.png

ובנוגע לדיון, יש מי שמתדיין בשביל לנצח, ויש מי שמתדיין בשביל האמת.
צריך לדעת מתי אין מקום להתנצחות, בפרט אם היא נכנסות לפינות אישיות סתם. (ולא בצחוק או בקטע של דרמה וכו׳, אלא ממש ברצינות.)
(אגב, אני חושבת שאני נמצאת הכי באמצע משתי הקצוות אם מצד אחד נגיד יש את @אבימי ואחר כך @ronitg רונית, ומצד האחר את , @הגיבן ספוייטפנדה ליהיא וכו׳.)
יש דברים שאני מעריכה באומנות של מנגה וחבריה ויש דברים שאני פשוט פחות אוהבת.
וזה בסדר.
מה שאבימי כתב, שהדיון הזה הוא טיפה עקר , יש בו מין האמת כי כמו שאת הודת, לכן יש בעצם הרבה מעורבות ריגשית בכל מה שקשור למנגה.
בעוד אבימי ורונית מדברים (נגיד לרגע) רק על הסתכלות שיטחית -אופן הציור עצמו, שהם לא מתחברים אליו,
אתן מונעות קודם מהרגש לעלילה למתח שנרקם בסיפור וכו׳ וכו׳. ואחר כך בין השורות גם לסגנון ציור.
וגם אם אתן אוהבות את הסגנון ציור, לגיטימי שיש אנשים שלא אוהבים אותו.
יש סגנון ציור של מארוול, יש סגנון ציור צרפתי, ויש סגנון ציור מנגהי (או לא יודעת איך לכתוב את זה). וזה בסדר שכל אחד מתחבר לסגנון אחר.
ואם מישהו אומר שהוא לא אוהב דברים מסויימים במנגה, לא צריך לקחת את זה כפגיעה אישית, לפי דעתי כל התגובות שניתנו פה מהצד הפחות חובב מנגה היו לרוב די מכבדות ולא אישיות ,
מאידך הרגשתי יותר מונעות מרגש ואימפולסיביות, מהצד האהוד של המנגה.
פשוט תזכרו תמיד ש-טוב- זה דבר יחסי . אמת זה לא.
הדיון האם מנגה זה דבר יפה יכול להימדד רק על סקאלת ה״טוב או לא טוב״ (=יפה או לא יפה.)
וזה דבר שנתון לשינוי מאדם לאדם.
כשם שפרצופיהם שונים כך דעותיהם שונות.

אגב, @מרים יעל ,
כיף לקרוא את מה שאת כותבת. מתחברת מאוד לראש שלך, תכתבי לנו כל יום או לפחות פעם ב4 ימים לא?
 
נערך לאחרונה ב:

ליבליב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
חחח מה זה הסקאלה הזאת, זה בלבל אותי... אז אתם רוצים חפירה או לא רוצים?
על איזה סקאלה את מדברת? טוב או לא טוב?
ולאף אחד לא היה בעיה עם מה שאת כתבת אם תשימי לב.
בעיקרון כולנו נהננו מאוד.
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
על איזה סקאלה את מדברת? טוב או לא טוב?
ולאף אחד לא היה בעיה עם מה שאת כתבת אם תשימי לב.
בעיקרון כולנו נהננו מאוד.
הסקאלה של הכל יום, או פעם בארבע ימים.
 

אנאל- ציור עם לב

כי לגעת בנפש- זו אומנות!
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
שני מה שכתבת הוא נכון אך את טועה בגדול בעניין אחד!
מה שבאנו לצעוק כאן לפחות מה שמירי ניסתה להגיד זה יש אנשים..אאא איך להגיד? - כן אוהבים מנגה? ואני יכולה להראות לך אחד על אחד איך שאין הכלה כאן של מי שכן אוהב את הסגנון. כאילו אנחנו היחידות שמקבלות תגובות על כמה לא אוהבים את הסגנון. ויש פה הרבה(לא אגיד מי כי זה לא הפויינטה) שאני לא מתחברת לסגנון שלהם. אבל אני לא אלך לצעוק את זה בכל פוסט שהוא יעלה, אני אגיב עניינית לציור ולא לסגנון.
אבל יש פה איזה מגמה להאדיר את המנגה, אתם לא אוהבים? פסדר הבנו! אבל תכילו את השוני כפי שאת אומרת.
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
הייתי שמחה לכל יום אבל לא יודעת אם יש לך זמן לכתוב כל יום. ❤️ (-מנסה להרגיז אותך עם הלב..)
חחחחחח אוקי, זה עדיין מצחיק אותי, ההפרש בין ההצעות במשא ומתן שלך.
וזה לא שיש לי זמן, רק חנוכה, אז במקום לאכול בצקים... אכלתי בצקים וכתבתי
 

ליבליב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
חחחחחח אוקי, זה עדיין מצחיק אותי, ההפרש בין ההצעות במשא ומתן שלך.
וזה לא שיש לי זמן, רק חנוכה, אז במקום לאכול בצקים... אכלתי בצקים וכתבתי
(אי אפשר לחלק שבוע לחצי.. אז אמרתי כל 4 ימים..)
*שוב בפינתנו,
הידעת?: כתיבה לא שורפת קלוריות.
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
(אי אפשר לחלק שבוע לחצי.. אז אמרתי כל 4 ימים..)
*שוב בפינתנו,
הידעת?: כתיבה לא שורפת קלוריות.
התכוונת 'שוב בפינתנו לעצבן את מרים יעל עם ליבליב', קודם האימוג'י לב (שמתי לב שעשית אותו פעמיים, כן), ועכשיו זה?
scared_sweating_sad_face.png
 

ליבליב

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
תעתיקי את הלב שאני מעלה ותשימו בהודעות שלך יא מצחיקה ,
אני מסכימה..לא שמתי על זה זכויות יוצרים ( חה חה חה @שאול יצחק )

כן, אבל איך עושים את זה מלכתחילה?

רואה? זה יוצא שחור. להעתיק כל אחד יודע. אני לא פה כדי להעתיק...
*אימוג'י מלומד*
וחוץ מזה, למה את מחממת את השטח...?
(ושוב בפינתנו מחממים את השטח עם ליבליב.... פאם פאם פאאאם)
 

שירה 123

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
אם אתם באמת רוצים להבין מה עבר לי בראש כשמכרתי את נשמתי לשטן הקרוי 'מנגה' בלע"ז, אתם מוזמנים לקרוא. אבל אם זה לא מעניין אתכם, דלגו לסוף, תעשו לייק, ולכו לחיים ולשלום.
הערה: בניגוד לרושם שנוצר, אני לא מושפעת ממנגות זמן רב. כמו כן, ניתן לספור את כמות המנגות שקראתי על אצבעות יד אחת, של גיבן עם 3 אצבעות. כן, 3 מנגות. את רוב הרפרנסים והדוגמאות בפוסט הזה שלפתי מויקיפדיה (או שמא יש לומר 'המכלול', אדון נטפרי?) ואת התמונות ספקו לי חברות למקצוע ולז'אנר.
הערה נוספת: הכל בהומור, ולא נועד להעליב אף אחד. ומי שנעלב אשכנזי.
הפוסט מוקדש ל @Ammo @sweetpanda1 @ליהיא @אריאלה+ @YAEL97 האהובות!

למה בחרתי במנגה?

*שתיקה נדהמת*

אני יכולה לראות את גלגלי המוח שלכם חורקים נואשות. 'מה? סיכמנו שלא מדברים על הנושא הזה! חשבתי שזה טאבו! למ— למה היא פותחת את התיבת פנדורה הזו? הקומיקס שלה יפה, היא מגיירת את הדמויות שם נחמד, וכאילו, הכל סבבה, אבל מנגה? ככה, בפה מלא?'

אז באמת, זה לא שתכננתי לכתוב פוסט על הנושא הזה. אתם יודעים, אני מחבבת מנגה, אני מושפעת ממנגה, רובכם לא, סוף סיפור. אבל, לאחרונה התחיל לעקצץ לי ככה בתת מודע, המרוקאי הפנימי שלי. קיבלתי הרבה תגובות אוהדות על הקומיקס לנערות, וחשבתי 'היי, אנשים אוהבים את זה? אז--- אז מה קורה? למה כשאני, או @מישהו_אחר, מעלה מנגה מקורי, אנחנו חוטפים על הראש?'

ואז חשבתי על זה עוד קצת. כלומר, לא ממש ישבתי על אדן החלון עם יד מתחת לסנטר, וחשבתי. אבל ככה, אתם יודעים, תוך כדי שטיפת כלים, זה עבר לי בראש. מה עבר לי? הפעם הראשונה שראיתי סרט סיני (לצורכי עבודה בלבד, כמובן. ).
להגיד שנהניתי מהסרט? אה, איפה.
לא יכולתי שלא להתרכז בשפה המרגיזה, בעיוותי הלשון, בהגייה המשונה. ובכלל, כל הקונספט הציק לי. מה זה? למה זה? לא, לא, לא---- לא.
אנשים ניסו להגיד לי: היי, קלטי את המשחק המעולה! תראי את הבימוי של המצלמה! תראי את הזרימה הטובה של הסיפור, ההתפתחות של הדמויות! אבל, אני, כמו שאני, המשכתי להתרכז בשפה המרגיזה, שחצצה ביני לבין התוכן היפה, ולא יכולתי, פשוט לא יכולתי ליהנות.

אז עכשיו, בשבילכם, אני אפשט את זה.

סגנון הציור שנקרא 'מנגה' - זה הסינית בשבילכם.
כל התוכן היפה שאנחנו חובבי המנגה מעלים, זה הסרט עצמו.

מסקנה: בשביל ליהנות ממשהו, צריך להתרגל אליו.

זה פשוט, תחשבו על זה. אנשים 'אוהבים' דברים, ברוב המקרים, כי הרגילו אותם לאהוב. לדוגמא, מרוקאים אוהבים חריף? זה שאני מרוקאית, זה אומר שנולדתי עם לשון ברזל שרק חריפות מדברת אליה? לא, זה אומר שמגיל שנה, דחפו לי גרבר שעשוי מפלפל חריף וכורכום, וככה, מה ל'שות, אהבתי את זה! כי זה מה שהתרגלתי לאהוב. (אגב, לא דחפו לי, ואני לא אוהבת, אבל אני נצמדת לדמות ברשותכם.)
אממה, אף פעם, בתור מרוקאית ובתור בכלל, לא הרגילו אותי לאהוב מנגה. ככה, זה לא היה בז'אנר. אז חייתי ככה, בבורות רגועה, היה לי טוב, היה לי נחמד. החיים זרמו על מי מנוחות.
ואז קפצה עלי רוגזה של מנגה.

אז למה בעצם בחרתי במנגה ולמה אני מושפעת מהסגנון כל כך הרבה?
זה די מורכב לענות על זה, אבל אני אנסה לבחור ולפרט את הנקודות שכבשו אותי, גררו אותי לתוך הז'אנר הזה, כבלו את ידיי, סתמו את פי והפכו אותי שפוטה לנצח.

1.
רגש


אוקי. רגש. אומר לכם משהו, אשכנזים חסרי רגשות שכמוכם? (לא כולכם, אני מדברת אל האשכנזים. אם נפגעתם, אתם אשכנזים.)

מגיל אפס, קראתי רק קומיקסים מערביים. שזה אומר, גיבור ראשי יפה תואר ומידות, רשע אכזרי, אקשן, בלאגן, תעלומה, הרפתקאות, קליימקס, סיום. זה מה שהתרגלתי אליו. והדבר הראשון שריתק אותי במנגות, זה מתן הבמה לרגשות.

(שזה מפתיע, כי מנגה זה ז'אנר יפני, ובחיים האמיתיים- יפנים אלופים בטיוח רגשות, איפוק וקור רוח. אבל במנגות, ובתרבות היפנית בכללי, הרגש מקבל במה גדולה מאד. שזה משך אותי מאד, כי גם אני בחיים האמיתיים יבשה כמו מדבר קלאמרי, אבל כשאני יוצרת...? וואו איזה דרמות.)

בספרי מנגות, לרגשות יש במה רחבה מאד. אפילו במהלך עלילת אקשן, נותנים במה רחבה מאד לפן הרגשי של הגיבורים, ולחוויות הרגשיות שהם עוברים. מניע קלאסי לגיבור מנגה לצאת להילחם ברשע, הוא פגיעה בבן משפחה אהוב או בחבר ילדות, ומלבד העומק הרובדי שזה מוסיף לעלילה, זה מקשר את קהל הקוראים למאבק שלו. זה לא סתם עיתונאי צעיר ונמרץ שיוצא לחשוף פושעים, אלא זה אדם שחבר הילדות שלו נהרג על ידי אותם הפושעים. לא פלא שלראות מישהו בוכה מספר מנגה זה לא מחזה נדיר...

כמו כן, במנגות יש שפת ביטוי רגשות יחודית, שהיא חלק בלתי נפרד מהז'אנר. המנגות מרבות להשתמש במוסכמות גרפיות לשם תיאור המצב הרגשי או הגופני של הדמויות. אובדן הכרה, למשל, מתואר על ידי זוג 'איקסים' המחליפים את עיגולי העיניים. למתחילים יהיה קשה להתרגל לשפה הזאת ולהבין מה מייצג הפרצוף, אבל אחרי שקולטים אותה, זה כיף לא רגיל.

צפה בקובץ המצורף 414049
(הבעת 'מה לכל הרוחות קורה מולי עכשיו/ מאוכזב אבל לא מופתע')

וכאן אני מוסיפה את מה שחברה שלי, שקראה את הפוסט לפניכם, כתבה לי:
אני רוצה להוסיף, בקומיקסים מערביים יש רגש. יש בכי, חברות, ועוד. מה ההבדל האמיתי? שבמערב הרגש הוא התבלין שמואיל בטובו לצוץ פעם או פעמיים במהלך הסיפור. הסיפור היה מסתדר יופי בלעדיו. אבל במזרח רגש הוא אחד מהמרכיבים החיוניים של הסיפור.
בתור דוגמא לכוח של הרגש שחבל שהמערב לא מנצל, אני נזכרת לדוגמא בטינטין, בספר של החטיפה של ראסטופופולוס על האי (סליחה שאני לא זוכרת את שמו), כשטינטין חשב שכלבו נהרג, הדמעה הזו על לחיו במשך פריים אחד בלבד, ריתקה אותי לדף הזה בספר זה יותר מכל ספר אחר של הרג'ה. לעומת זאת, השוק תרבותי הזה, הצמרמורות, שתקפו אותי כשראיתי נער שבוכה בכי תמרורים במשך פריימים מלאים וארוכים, על המוות של חבר הילדות שלו, כבל אותי לסיפורים מהמזרח לנצצצצח.



2.
הומור


הז'אנר מתאפיין בהומור גבולני, שקשה קצת לעיכול עבור אנשים שלא רגילים אליו. לא מדובר בדברים הזויים, אלא בשפת ביטוי של הומור- שונה מהקומיקס המערבי. דרך הביטוי של ההומור, משום מה- מושכת אותי. אני מיישמת אותה, בדרך ממש עקיפה וקלה לפספוס, בעבודות שלי.

במנגה, רגש מוגזם יבוטא לעתים קרובות באמצעות דמות צ'יבי (אדם נמוך ביפנית) נמוכה ושמנמנה, בעלת הבעה מוחצנת ומוגזמת במיוחד. דמות הצ'יבי היא סוג של קריקטורה עבור הדמות, והיא תייצג את הפן המוגזם שלו בסצנות שונות. אני מוצאת את זה מצחיק מאד כי זה מאפשר להגחיך את הדמות, אפילו הדמות הראשית הנערצת ביותר, בלי לפגוע בעלילה או בריאליזם של הדמות. לצערי, לא יצא לי להשתמש בזה עדיין, ולא אשתמש בזה ככל הנראה בקומיקס לנערות הנוכחי. בשביל להבין את סוג ההומור הזה צריך להתרגל אליו, מה גם שהסגנון של הקומיקס איננו מנגה, כך ששילוב כזה לא יעבוד חלק. אני מקווה שיצא לי לעשות את זה בעתיד.
צפה בקובץ המצורף 414074 צפה בקובץ המצורף 414075
(דמות רגילה ודמות ה'צ'יבי' שלה)

צפה בקובץ המצורף 414050
(דמות צ'יבי עם הבעת בכי היסטרי)

מעבר חד מהרציני למשעשע הוא מאפיין בולט של הז'אנר. לדוגמא, זעמה של דמות יובע באמצעות הופעתו של קרדום עצום שאותו היא מנחיתה כביכול על ראשו של מושא הכעס שלה. בקומיקס מערבי, דבר כזה יתקבל כביטוי אלימות וולגרי. עם זאת, לקהל קוראי המנגה זה מובן וברור שהקטע הוא קומדי והוא 'מבטא' את הזעם אבל לא באמת התרחש במציאות.
גבולני, אמרתי.
צפה בקובץ המצורף 414070
(האש לא באמת התפרצה מאחור... זה רק מבטא את הזעם שלה)


3.
דיוק


יפנים או לא? הז'אנר מציג דייקנות בפרטים ברמות שלא נראו מאז ימות הרז'ה. זה אחד החלקים שהכי כבשו אותי, ובו זמנית שהכי קשה לי לביצוע בז'אנר כולו. עיניים גדולות, שיער יפה, הבעות מוגזמות- אני על זה! אבל הדיוק... אוי הדיוק... כל בורג, כל צינור, כל פיפס מדויק. והרקעים... חרדה עבור חסרת סבלנות שכמותי.

צפה בקובץ המצורף 414053
(רקע ריאליסטי ממנגה)

למזלי, היפנים המציאו תכנה שנקראת מנגה. בתכנה- יש מודלים תלת מימד. ואני- תודות ל @sweetpanda1 , יודעת להשתמש בהם עכשיו. זה לא פתר לי את כל בעיות הדיוק שלי, אבל זה עזר לי עם חלק גדול מהן.

4.
בימוי


ברוכים הבאים לעולם התוכן שלי! אוקי, הבנתם. אני חובבת בימוי, חובבת תסריטאות, ובמנגות יש את כל זה בשפע.
מנגה מציגה זוויות ציור ותנועה שמזכירות סרט. זכורות לטוב טכניקות כמו העלמת/הסתרת העיניים כאשר הדובר הוא אפל או מסתורי במיוחד (דרמה, יאיי), ליי-אאוט מגוון ודינאמי- מסגרות משנות את ממדיהן וצורתן בהתאם לאיור שהן מכילות, לפעמים ציור או קטעי איור יוצאים במכוון מהמסגרת (זה המקום לציין שאלו דברים שהמערב אימץ בחום, כמו רבות אחרות משיטות המנגה)

מנגה נותנת כבוד לכל התרחשות. כשמשהו משמעותי קורה (דרמה, יאיי), מקדישים לזה הרבה מקום ומחשבה כיצד לייצג את זה. ברוב המקרים אפילו ללא מלל, רק טרנספורמציה של רגשות, ייצוג על ידי אוירה (גשם, דמעה נופלת, שלכת, רוח), וכולי.

צפה בקובץ המצורף 414054
(זה עמוד מנגה שאהוב עלי מאד מתוך גוגל.)

הערה #2 של החברה המוכשרת:
אם בבימוי עסקינן: המנגקות (יוצרי המנגה) משתמשים בתאורה במשמעויות האמיתיות שלה, שהן:
1. מניפולציה של צבעים כדי ליצור תאורה.
2. סידורי תאורה יצירתיים, כגון, הטלות צללי עלים, הדגשת אור בוקע מחלונות דלתות ומוצרים אלקטרוניים, שימת לב לצבעי התאורה על פי המקור שלה, שימת לב לאורות משלימים ותאורה החוזרת מהסביבה.


לא יכולתי להגיד את זה יותר טוב, @חברה_מוכשרת

5.
אסטתיקה


מנגקה (יוצר מנגה) ממוצע, חייב להחזיק בארגז הכלים שלו גם חוש אסטיקה מפותח. מנגה מתאפיינת בדמויות בעלות עיניים נאות ומביעות, פרופורציות גוף בובתיות, שער רך ותחושה כללית נעימה לעין. זה, מה ל'שות, אחד הדברים שאני אוהבת. לראות דברים שנעימים לעין.

במנגה מקובל להשתמש ברקעי פטרנס עבור הפריימים שלא דורשים רקע ריאליסטי. המנגקאים המקוריים יצרו דפוסים חוזרים של פטרנס שכעת נעשו חלק מהמורשת של הז'אנר. הם יפים, אין מה לומר. מנגה סטודיו או מנגה קליפ פיינט מציעות את כל הפטרנס האלו, שהמנגקאים המקוריים היו חותכים בעזרת סכינים קטנות מדפי פטרנס ומדביקים באזור הדרוש, בעבודת כפיים- בתור פטרן מממוחשב, רובם בצבעי אפור.

צפה בקובץ המצורף 414057
(מנגקה חותך פטרן אפור רגיל עבור מילוי שטח)

אה, ואיך כמעט שכחתי את הלייאאוט (עימוד או משהו כזה). הלייאאוט של המנגה הוא חגיגה גרפית. היוצר מתייחס לכל העמוד כיצירה בעלת קומפוזיציה אחת, ויעניק לכל עמוד נקודת מרכז שסביבה יתרחשו שאר הפריימים. לדוגמא, דמות אחת תפרוץ מהפריים ותיקח שליש מהעמוד ושאר הפריימים יסתובבו סביבה, כשהבועות מגיעות זו אחר זו בשרשרת בצורה שתקל על הקריאה. אני לא בטוחה ולא בקיאה בו זמנית, אבל @חברה_מוכשרת טוענת שזה דבר שקיים גם בקומיקסים מערביים. בכל מקרה, @ויקיפדיה_ טוענת שהכל, אבל הכל, התחיל במנגה. ולכן, ברשותכם, אני אלמד מהמקור.

------------

זהו להיום!
היה נחמד לחפור לכם קצת. בגלל שזה חנוכה, ויש נרות דולקים וריח של בצק ושמן, אני בטוחה שקראתם את זה בראש פתוח ובלב אומנותי מקבל-כל, ועכשיו אתם תעשו לייק.
תודה מראש.

תודה לחברות שעזרו עם הרפרנסים, תודה להוריי שהביאוני עד הלום. וכמובן לפני ואחרי הכל, התודה לריבונו של עולם, שנתן לי את השכל לקחת מה שטוב, להשאיר את מה שלא, ולגבש סגנון שאני, ועוד אנשים, אוהבים.

מוזמנים להגיב, לזרוק עגבניות (שרי בלבד), להוסיף ולהאיר ככל העולה על רוחכם.
אתם יכולים גם להתעלם, אגב.

היו שלום.
וואווווווווווווווווווווווווווווווו!!!!
אחד הדברים המושלמים בפרוג-!!
תודה תודה תודה!!
אין לך מושג כמה עזרת לי!!!
 

ronitg

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
הי @sweetpanda1 קודם כל בואי ננסה לשמור על עניניות. סבבה?
ממש לא בא לי לריב, בטח לא איתך (איך עושים אימוג'י של לב, ליבליב?)

אז קודם כל לגבי הטענה שכל פעם שמעלים ציור בסגנון מנגה כולם טורחים לציין את זה, ולא מתייחסים ענינית לציור:
לדעתי זה הרבה פעמים ברוח טובה וחצי בצחוק (כמו התגובה שלי באשכול של אריאלה לדוגמא, שהייתה לגמרייי ברוח טובה), וחוץ מזה, כנראה שבכל זאת זה נורא בולט, הסגנון הזה, ודורש התייחסות. מה לעשות?
(ואם זה מפריע לך, מקבלת על עצמי בלי נדר לא להזכיר לך את זה יותר לעולם. זה באמת ברוח טובה, ואין לי עניין לעצבן או לריב. ואיפה האימוג'י הזה של הלב??? @ליבליב ! )

עכשיו אנסה להתייחס בקצרה למה שהגבת לי:
1. קשה לי לקנות את הרגש הזה של המנגה. ים של רגש, אבל במקביל הרגשה של אלימות ורוע.
אותי זה לא מרגש.
2. אולי פלסטיקי זה לא המילה. מתכתי. הכל שם מתכתי.
עכשיו אפשר להתווכח על זה עד סוף ימות העולם, כי זה לגמרי עניין של הרגשה. וזה מה שאני מרגישה.
3. דווקא כן ראיתי בחיי כמה מנגות וכמה אנימות (או איך שלא קוראים לזה ) ואני מניחה שהם לא היו של אותו יוצר או צייר.
אז למה את תוקפת שמדברים מחוסר ידיעה? נכון שלא התעמקתי בזה אף פעם, אבל במבט שטחי יש באמת הרבה מאפיינים דומים, שקופצים ישר לעיניים.
תגידי שאני שיטחית ומדברת מחוסר ידיעה, אבל בסופו של דבר מאפיינים בולטים אכן קיימים, מה לעשות.
4. הציורים של מירי באמת לא מנגה, רק מושפעים ממנה קצת. זה מה שאמרתי מהתחלה.
5. לגבי מי שמושפע ממנגה - אכתוב זאת בזהירות רבה, כי כולכן מתוקות מתוקות, וחמודות וצדיקות באמת!! וזה לא מכוון נגד מישהי ספציפית מכאן, כמובן. רק ציינתי שאני רואה בציורים שמושפעים ממנגה הרבה פעמים רמזים לאלימות (שפחות רואים בציורים שמושפעים מסגנון מערבי)
וזה אגב ממש לא קשור אליך, @sweetpanda1 הציורים שלך טהורים ויפים, לא זכור לי שהרגשתי כך לגבי הציורים שלך אי פעם.

תוספת עריכה:
ואגב, ראיתי עבודות בסגנון מנגה שכן אהבתי, וזה לא סותר.
אני מדברת על הסגנון בכללותו.
אבל ברור שיש גם במנגה עבודות ממש יפות, ואפילו מקסימות.
גם כאן בפורום - @אריאלה+ לדוגמא - איך אהבתי!! וכתבתי לך גם כן!
 
נערך לאחרונה ב:

שירה 123

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
הנדסת תוכנה
D I G I T A L
וואו-- איזה דיון!!
לדעתי מאנגה הוא סגנון מקסים- וצריך לדעת אייך נווט אותו ולהתאים אותו שיהיה פחות אלים ויותר עדין.
אני מבינה את מי שיצא נגדו בגלל שבאמת יש בו הרבה מורכבויות.. אבל עדיין הוא עולם אחר - והדמויות המאנגיות (לפחות בעיני) מתוקות מאד!- דווקא החוסר בפרופורציה וההגזמה זה מה שעושה את הציור למיוחד והופך את המאנגה לאומנות בפני עצמה!
 

מרים יעל

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
איור וציור מקצועי
הרגשה של אלימות ורוע.
זו לא התממות, אבל אני ממש לא מבינה.
כאילו במערב, אין אלימות? רוע? גסויות בכל משפט שני?
אף אחד פה לא קרא קומיקסים אמריקאים/אירופיים? למה אתם מיתממים?
 

רון סגלוביץ

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
זו לא התממות, אבל אני ממש לא מבינה.
כאילו במערב, אין אלימות? רוע? גסויות בכל משפט שני?
אף אחד פה לא קרא קומיקסים אמריקאים/אירופיים? למה אתם מיתממים?

זה לא התממות, יש בזה משהו. ואין בזה. קשה להסביר.
(אני לא ממש נכנס לוויכוח. ואם מישהו ינסה לגרור אותי - אני מיד נשכב על הרצפה וצועק "נאצים נאצים".)
האלימות שיש בשאר הסגנונות, הם קצת יותר לקוחים מהחיים, הוולגריות בדמות אלימה זה משהו שהיינו יכולים או מצפים לראות בחיים.
אבל במנגה כאילו הצייר מתעלם מהמציאות וממציא דמות לפי הרגש שהוא רוצה להעביר - ובזה כשלעצמו יש משהו אלים, במיוחד כשהוא עושה עם זה מניפולציה רגשית. זה משהו דק, תחשבו על זה.

"ובסגנונות אחרים אין מניפולציות רגשיות?!"

זה לא הנקודה, העניין הוא - יש איזה חופש אומנותי מפחיד שם, כאילו הכל מותר - והשפה העיקרית היא הרבה יותר ברובד רגשי - או במילים אחרות - הם המציאו סגנון ציור שמדבר יותר רגשי. שזה יכול להיות טוב אם זה בידיים טובות, אבל זה נורא כשזה בידיים הלא נכונות.

וכמו שמישהו אמר - סגנון זה כלי. רק שבכלי הזה, יש משהו אלים.
כמו כרית נוצות מול סכין. שניהם כלים, אבל וודאי שסכין יותר אלים מכרית, אפילו בידיים הכי טובות.

makes sense?

עכשיו מצאתי סטירה בדבריי - אם זה כלי שמדבר יותר רגשי - אז מה פתאום שהוא יהיה יותר אלים כשלעצמו?!
ונראה לי לתרץ - שיש כבר הקשר אסוציאטיבי - התניה - בין הסגנון הזה לבין משהו אלים. וקשה לנתק. אבל כשמגיעה מישהי כמו @מרים יעל - ומצליחה קצת לדבר בשפה הזו, בצורה ככ נעימה, זה עוזר. :)
 
נערך לאחרונה ב:

שאול יצחק

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
איור וציור מקצועי
אם אתם באמת רוצים להבין מה עבר לי בראש כשמכרתי את נשמתי לשטן הקרוי 'מנגה' בלע"ז, אתם מוזמנים לקרוא. אבל אם זה לא מעניין אתכם, דלגו לסוף, תעשו לייק, ולכו לחיים ולשלום.
הערה: בניגוד לרושם שנוצר, אני לא מושפעת ממנגות זמן רב. כמו כן, ניתן לספור את כמות המנגות שקראתי על אצבעות יד אחת, של גיבן עם 3 אצבעות. כן, 3 מנגות. את רוב הרפרנסים והדוגמאות בפוסט הזה שלפתי מויקיפדיה (או שמא יש לומר 'המכלול', אדון נטפרי?) ואת התמונות ספקו לי חברות למקצוע ולז'אנר.
הערה נוספת: הכל בהומור, ולא נועד להעליב אף אחד. ומי שנעלב אשכנזי.
הפוסט מוקדש ל @Ammo @sweetpanda1 @ליהיא @אריאלה+ @YAEL97 האהובות!

למה בחרתי במנגה?

*שתיקה נדהמת*

אני יכולה לראות את גלגלי המוח שלכם חורקים נואשות. 'מה? סיכמנו שלא מדברים על הנושא הזה! חשבתי שזה טאבו! למ— למה היא פותחת את התיבת פנדורה הזו? הקומיקס שלה יפה, היא מגיירת את הדמויות שם נחמד, וכאילו, הכל סבבה, אבל מנגה? ככה, בפה מלא?'

אז באמת, זה לא שתכננתי לכתוב פוסט על הנושא הזה. אתם יודעים, אני מחבבת מנגה, אני מושפעת ממנגה, רובכם לא, סוף סיפור. אבל, לאחרונה התחיל לעקצץ לי ככה בתת מודע, המרוקאי הפנימי שלי. קיבלתי הרבה תגובות אוהדות על הקומיקס לנערות, וחשבתי 'היי, אנשים אוהבים את זה? אז--- אז מה קורה? למה כשאני, או @מישהו_אחר, מעלה מנגה מקורי, אנחנו חוטפים על הראש?'

ואז חשבתי על זה עוד קצת. כלומר, לא ממש ישבתי על אדן החלון עם יד מתחת לסנטר, וחשבתי. אבל ככה, אתם יודעים, תוך כדי שטיפת כלים, זה עבר לי בראש. מה עבר לי? הפעם הראשונה שראיתי סרט סיני (לצורכי עבודה בלבד, כמובן. ).
להגיד שנהניתי מהסרט? אה, איפה.
לא יכולתי שלא להתרכז בשפה המרגיזה, בעיוותי הלשון, בהגייה המשונה. ובכלל, כל הקונספט הציק לי. מה זה? למה זה? לא, לא, לא---- לא.
אנשים ניסו להגיד לי: היי, קלטי את המשחק המעולה! תראי את הבימוי של המצלמה! תראי את הזרימה הטובה של הסיפור, ההתפתחות של הדמויות! אבל, אני, כמו שאני, המשכתי להתרכז בשפה המרגיזה, שחצצה ביני לבין התוכן היפה, ולא יכולתי, פשוט לא יכולתי ליהנות.

אז עכשיו, בשבילכם, אני אפשט את זה.

סגנון הציור שנקרא 'מנגה' - זה הסינית בשבילכם.
כל התוכן היפה שאנחנו חובבי המנגה מעלים, זה הסרט עצמו.

מסקנה: בשביל ליהנות ממשהו, צריך להתרגל אליו.

זה פשוט, תחשבו על זה. אנשים 'אוהבים' דברים, ברוב המקרים, כי הרגילו אותם לאהוב. לדוגמא, מרוקאים אוהבים חריף? זה שאני מרוקאית, זה אומר שנולדתי עם לשון ברזל שרק חריפות מדברת אליה? לא, זה אומר שמגיל שנה, דחפו לי גרבר שעשוי מפלפל חריף וכורכום, וככה, מה ל'שות, אהבתי את זה! כי זה מה שהתרגלתי לאהוב. (אגב, לא דחפו לי, ואני לא אוהבת, אבל אני נצמדת לדמות ברשותכם.)
אממה, אף פעם, בתור מרוקאית ובתור בכלל, לא הרגילו אותי לאהוב מנגה. ככה, זה לא היה בז'אנר. אז חייתי ככה, בבורות רגועה, היה לי טוב, היה לי נחמד. החיים זרמו על מי מנוחות.
ואז קפצה עלי רוגזה של מנגה.

אז למה בעצם בחרתי במנגה ולמה אני מושפעת מהסגנון כל כך הרבה?
זה די מורכב לענות על זה, אבל אני אנסה לבחור ולפרט את הנקודות שכבשו אותי, גררו אותי לתוך הז'אנר הזה, כבלו את ידיי, סתמו את פי והפכו אותי שפוטה לנצח.

1.
רגש


אוקי. רגש. אומר לכם משהו, אשכנזים חסרי רגשות שכמוכם? (לא כולכם, אני מדברת אל האשכנזים. אם נפגעתם, אתם אשכנזים.)

מגיל אפס, קראתי רק קומיקסים מערביים. שזה אומר, גיבור ראשי יפה תואר ומידות, רשע אכזרי, אקשן, בלאגן, תעלומה, הרפתקאות, קליימקס, סיום. זה מה שהתרגלתי אליו. והדבר הראשון שריתק אותי במנגות, זה מתן הבמה לרגשות.

(שזה מפתיע, כי מנגה זה ז'אנר יפני, ובחיים האמיתיים- יפנים אלופים בטיוח רגשות, איפוק וקור רוח. אבל במנגות, ובתרבות היפנית בכללי, הרגש מקבל במה גדולה מאד. שזה משך אותי מאד, כי גם אני בחיים האמיתיים יבשה כמו מדבר קלאמרי, אבל כשאני יוצרת...? וואו איזה דרמות.)

בספרי מנגות, לרגשות יש במה רחבה מאד. אפילו במהלך עלילת אקשן, נותנים במה רחבה מאד לפן הרגשי של הגיבורים, ולחוויות הרגשיות שהם עוברים. מניע קלאסי לגיבור מנגה לצאת להילחם ברשע, הוא פגיעה בבן משפחה אהוב או בחבר ילדות, ומלבד העומק הרובדי שזה מוסיף לעלילה, זה מקשר את קהל הקוראים למאבק שלו. זה לא סתם עיתונאי צעיר ונמרץ שיוצא לחשוף פושעים, אלא זה אדם שחבר הילדות שלו נהרג על ידי אותם הפושעים. לא פלא שלראות מישהו בוכה מספר מנגה זה לא מחזה נדיר...

כמו כן, במנגות יש שפת ביטוי רגשות יחודית, שהיא חלק בלתי נפרד מהז'אנר. המנגות מרבות להשתמש במוסכמות גרפיות לשם תיאור המצב הרגשי או הגופני של הדמויות. אובדן הכרה, למשל, מתואר על ידי זוג 'איקסים' המחליפים את עיגולי העיניים. למתחילים יהיה קשה להתרגל לשפה הזאת ולהבין מה מייצג הפרצוף, אבל אחרי שקולטים אותה, זה כיף לא רגיל.

צפה בקובץ המצורף 414049
(הבעת 'מה לכל הרוחות קורה מולי עכשיו/ מאוכזב אבל לא מופתע')

וכאן אני מוסיפה את מה שחברה שלי, שקראה את הפוסט לפניכם, כתבה לי:
אני רוצה להוסיף, בקומיקסים מערביים יש רגש. יש בכי, חברות, ועוד. מה ההבדל האמיתי? שבמערב הרגש הוא התבלין שמואיל בטובו לצוץ פעם או פעמיים במהלך הסיפור. הסיפור היה מסתדר יופי בלעדיו. אבל במזרח רגש הוא אחד מהמרכיבים החיוניים של הסיפור.
בתור דוגמא לכוח של הרגש שחבל שהמערב לא מנצל, אני נזכרת לדוגמא בטינטין, בספר של החטיפה של ראסטופופולוס על האי (סליחה שאני לא זוכרת את שמו), כשטינטין חשב שכלבו נהרג, הדמעה הזו על לחיו במשך פריים אחד בלבד, ריתקה אותי לדף הזה בספר זה יותר מכל ספר אחר של הרג'ה. לעומת זאת, השוק תרבותי הזה, הצמרמורות, שתקפו אותי כשראיתי נער שבוכה בכי תמרורים במשך פריימים מלאים וארוכים, על המוות של חבר הילדות שלו, כבל אותי לסיפורים מהמזרח לנצצצצח.



2.
הומור


הז'אנר מתאפיין בהומור גבולני, שקשה קצת לעיכול עבור אנשים שלא רגילים אליו. לא מדובר בדברים הזויים, אלא בשפת ביטוי של הומור- שונה מהקומיקס המערבי. דרך הביטוי של ההומור, משום מה- מושכת אותי. אני מיישמת אותה, בדרך ממש עקיפה וקלה לפספוס, בעבודות שלי.

במנגה, רגש מוגזם יבוטא לעתים קרובות באמצעות דמות צ'יבי (אדם נמוך ביפנית) נמוכה ושמנמנה, בעלת הבעה מוחצנת ומוגזמת במיוחד. דמות הצ'יבי היא סוג של קריקטורה עבור הדמות, והיא תייצג את הפן המוגזם שלו בסצנות שונות. אני מוצאת את זה מצחיק מאד כי זה מאפשר להגחיך את הדמות, אפילו הדמות הראשית הנערצת ביותר, בלי לפגוע בעלילה או בריאליזם של הדמות. לצערי, לא יצא לי להשתמש בזה עדיין, ולא אשתמש בזה ככל הנראה בקומיקס לנערות הנוכחי. בשביל להבין את סוג ההומור הזה צריך להתרגל אליו, מה גם שהסגנון של הקומיקס איננו מנגה, כך ששילוב כזה לא יעבוד חלק. אני מקווה שיצא לי לעשות את זה בעתיד.
צפה בקובץ המצורף 414074 צפה בקובץ המצורף 414075
(דמות רגילה ודמות ה'צ'יבי' שלה)

צפה בקובץ המצורף 414050
(דמות צ'יבי עם הבעת בכי היסטרי)

מעבר חד מהרציני למשעשע הוא מאפיין בולט של הז'אנר. לדוגמא, זעמה של דמות יובע באמצעות הופעתו של קרדום עצום שאותו היא מנחיתה כביכול על ראשו של מושא הכעס שלה. בקומיקס מערבי, דבר כזה יתקבל כביטוי אלימות וולגרי. עם זאת, לקהל קוראי המנגה זה מובן וברור שהקטע הוא קומדי והוא 'מבטא' את הזעם אבל לא באמת התרחש במציאות.
גבולני, אמרתי.
צפה בקובץ המצורף 414070
(האש לא באמת התפרצה מאחור... זה רק מבטא את הזעם שלה)


3.
דיוק


יפנים או לא? הז'אנר מציג דייקנות בפרטים ברמות שלא נראו מאז ימות הרז'ה. זה אחד החלקים שהכי כבשו אותי, ובו זמנית שהכי קשה לי לביצוע בז'אנר כולו. עיניים גדולות, שיער יפה, הבעות מוגזמות- אני על זה! אבל הדיוק... אוי הדיוק... כל בורג, כל צינור, כל פיפס מדויק. והרקעים... חרדה עבור חסרת סבלנות שכמותי.

צפה בקובץ המצורף 414053
(רקע ריאליסטי ממנגה)

למזלי, היפנים המציאו תכנה שנקראת מנגה. בתכנה- יש מודלים תלת מימד. ואני- תודות ל @sweetpanda1 , יודעת להשתמש בהם עכשיו. זה לא פתר לי את כל בעיות הדיוק שלי, אבל זה עזר לי עם חלק גדול מהן.

4.
בימוי


ברוכים הבאים לעולם התוכן שלי! אוקי, הבנתם. אני חובבת בימוי, חובבת תסריטאות, ובמנגות יש את כל זה בשפע.
מנגה מציגה זוויות ציור ותנועה שמזכירות סרט. זכורות לטוב טכניקות כמו העלמת/הסתרת העיניים כאשר הדובר הוא אפל או מסתורי במיוחד (דרמה, יאיי), ליי-אאוט מגוון ודינאמי- מסגרות משנות את ממדיהן וצורתן בהתאם לאיור שהן מכילות, לפעמים ציור או קטעי איור יוצאים במכוון מהמסגרת (זה המקום לציין שאלו דברים שהמערב אימץ בחום, כמו רבות אחרות משיטות המנגה)

מנגה נותנת כבוד לכל התרחשות. כשמשהו משמעותי קורה (דרמה, יאיי), מקדישים לזה הרבה מקום ומחשבה כיצד לייצג את זה. ברוב המקרים אפילו ללא מלל, רק טרנספורמציה של רגשות, ייצוג על ידי אוירה (גשם, דמעה נופלת, שלכת, רוח), וכולי.

צפה בקובץ המצורף 414054
(זה עמוד מנגה שאהוב עלי מאד מתוך גוגל.)

הערה #2 של החברה המוכשרת:
אם בבימוי עסקינן: המנגקות (יוצרי המנגה) משתמשים בתאורה במשמעויות האמיתיות שלה, שהן:
1. מניפולציה של צבעים כדי ליצור תאורה.
2. סידורי תאורה יצירתיים, כגון, הטלות צללי עלים, הדגשת אור בוקע מחלונות דלתות ומוצרים אלקטרוניים, שימת לב לצבעי התאורה על פי המקור שלה, שימת לב לאורות משלימים ותאורה החוזרת מהסביבה.


לא יכולתי להגיד את זה יותר טוב, @חברה_מוכשרת

5.
אסטתיקה


מנגקה (יוצר מנגה) ממוצע, חייב להחזיק בארגז הכלים שלו גם חוש אסטיקה מפותח. מנגה מתאפיינת בדמויות בעלות עיניים נאות ומביעות, פרופורציות גוף בובתיות, שער רך ותחושה כללית נעימה לעין. זה, מה ל'שות, אחד הדברים שאני אוהבת. לראות דברים שנעימים לעין.

במנגה מקובל להשתמש ברקעי פטרנס עבור הפריימים שלא דורשים רקע ריאליסטי. המנגקאים המקוריים יצרו דפוסים חוזרים של פטרנס שכעת נעשו חלק מהמורשת של הז'אנר. הם יפים, אין מה לומר. מנגה סטודיו או מנגה קליפ פיינט מציעות את כל הפטרנס האלו, שהמנגקאים המקוריים היו חותכים בעזרת סכינים קטנות מדפי פטרנס ומדביקים באזור הדרוש, בעבודת כפיים- בתור פטרן מממוחשב, רובם בצבעי אפור.

צפה בקובץ המצורף 414057
(מנגקה חותך פטרן אפור רגיל עבור מילוי שטח)

אה, ואיך כמעט שכחתי את הלייאאוט (עימוד או משהו כזה). הלייאאוט של המנגה הוא חגיגה גרפית. היוצר מתייחס לכל העמוד כיצירה בעלת קומפוזיציה אחת, ויעניק לכל עמוד נקודת מרכז שסביבה יתרחשו שאר הפריימים. לדוגמא, דמות אחת תפרוץ מהפריים ותיקח שליש מהעמוד ושאר הפריימים יסתובבו סביבה, כשהבועות מגיעות זו אחר זו בשרשרת בצורה שתקל על הקריאה. אני לא בטוחה ולא בקיאה בו זמנית, אבל @חברה_מוכשרת טוענת שזה דבר שקיים גם בקומיקסים מערביים. בכל מקרה, @ויקיפדיה_ טוענת שהכל, אבל הכל, התחיל במנגה. ולכן, ברשותכם, אני אלמד מהמקור.

------------

זהו להיום!
היה נחמד לחפור לכם קצת. בגלל שזה חנוכה, ויש נרות דולקים וריח של בצק ושמן, אני בטוחה שקראתם את זה בראש פתוח ובלב אומנותי מקבל-כל, ועכשיו אתם תעשו לייק.
תודה מראש.

תודה לחברות שעזרו עם הרפרנסים, תודה להוריי שהביאוני עד הלום. וכמובן לפני ואחרי הכל, התודה לריבונו של עולם, שנתן לי את השכל לקחת מה שטוב, להשאיר את מה שלא, ולגבש סגנון שאני, ועוד אנשים, אוהבים.

מוזמנים להגיב, לזרוק עגבניות (שרי בלבד), להוסיף ולהאיר ככל העולה על רוחכם.
אתם יכולים גם להתעלם, אגב.

היו שלום.
אם אתם באמת רוצים להבין מה עבר לי בראש כשמכרתי את נשמתי לשטן הקרוי 'מנגה' בלע"ז, אתם מוזמנים לקרוא. אבל אם זה לא מעניין אתכם, דלגו לסוף, תעשו לייק, ולכו לחיים ולשלום.
הערה: בניגוד לרושם שנוצר, אני לא מושפעת ממנגות זמן רב. כמו כן, ניתן לספור את כמות המנגות שקראתי על אצבעות יד אחת, של גיבן עם 3 אצבעות. כן, 3 מנגות. את רוב הרפרנסים והדוגמאות בפוסט הזה שלפתי מויקיפדיה (או שמא יש לומר 'המכלול', אדון נטפרי?) ואת התמונות ספקו לי חברות למקצוע ולז'אנר.
הערה נוספת: הכל בהומור, ולא נועד להעליב אף אחד. ומי שנעלב אשכנזי.
הפוסט מוקדש ל @Ammo @sweetpanda1 @ליהיא @אריאלה+ @YAEL97 האהובות!

למה בחרתי במנגה?

*שתיקה נדהמת*

אני יכולה לראות את גלגלי המוח שלכם חורקים נואשות. 'מה? סיכמנו שלא מדברים על הנושא הזה! חשבתי שזה טאבו! למ— למה היא פותחת את התיבת פנדורה הזו? הקומיקס שלה יפה, היא מגיירת את הדמויות שם נחמד, וכאילו, הכל סבבה, אבל מנגה? ככה, בפה מלא?'

אז באמת, זה לא שתכננתי לכתוב פוסט על הנושא הזה. אתם יודעים, אני מחבבת מנגה, אני מושפעת ממנגה, רובכם לא, סוף סיפור. אבל, לאחרונה התחיל לעקצץ לי ככה בתת מודע, המרוקאי הפנימי שלי. קיבלתי הרבה תגובות אוהדות על הקומיקס לנערות, וחשבתי 'היי, אנשים אוהבים את זה? אז--- אז מה קורה? למה כשאני, או @מישהו_אחר, מעלה מנגה מקורי, אנחנו חוטפים על הראש?'

ואז חשבתי על זה עוד קצת. כלומר, לא ממש ישבתי על אדן החלון עם יד מתחת לסנטר, וחשבתי. אבל ככה, אתם יודעים, תוך כדי שטיפת כלים, זה עבר לי בראש. מה עבר לי? הפעם הראשונה שראיתי סרט סיני (לצורכי עבודה בלבד, כמובן. ).
להגיד שנהניתי מהסרט? אה, איפה.
לא יכולתי שלא להתרכז בשפה המרגיזה, בעיוותי הלשון, בהגייה המשונה. ובכלל, כל הקונספט הציק לי. מה זה? למה זה? לא, לא, לא---- לא.
אנשים ניסו להגיד לי: היי, קלטי את המשחק המעולה! תראי את הבימוי של המצלמה! תראי את הזרימה הטובה של הסיפור, ההתפתחות של הדמויות! אבל, אני, כמו שאני, המשכתי להתרכז בשפה המרגיזה, שחצצה ביני לבין התוכן היפה, ולא יכולתי, פשוט לא יכולתי ליהנות.

אז עכשיו, בשבילכם, אני אפשט את זה.

סגנון הציור שנקרא 'מנגה' - זה הסינית בשבילכם.
כל התוכן היפה שאנחנו חובבי המנגה מעלים, זה הסרט עצמו.

מסקנה: בשביל ליהנות ממשהו, צריך להתרגל אליו.

זה פשוט, תחשבו על זה. אנשים 'אוהבים' דברים, ברוב המקרים, כי הרגילו אותם לאהוב. לדוגמא, מרוקאים אוהבים חריף? זה שאני מרוקאית, זה אומר שנולדתי עם לשון ברזל שרק חריפות מדברת אליה? לא, זה אומר שמגיל שנה, דחפו לי גרבר שעשוי מפלפל חריף וכורכום, וככה, מה ל'שות, אהבתי את זה! כי זה מה שהתרגלתי לאהוב. (אגב, לא דחפו לי, ואני לא אוהבת, אבל אני נצמדת לדמות ברשותכם.)
אממה, אף פעם, בתור מרוקאית ובתור בכלל, לא הרגילו אותי לאהוב מנגה. ככה, זה לא היה בז'אנר. אז חייתי ככה, בבורות רגועה, היה לי טוב, היה לי נחמד. החיים זרמו על מי מנוחות.
ואז קפצה עלי רוגזה של מנגה.

אז למה בעצם בחרתי במנגה ולמה אני מושפעת מהסגנון כל כך הרבה?
זה די מורכב לענות על זה, אבל אני אנסה לבחור ולפרט את הנקודות שכבשו אותי, גררו אותי לתוך הז'אנר הזה, כבלו את ידיי, סתמו את פי והפכו אותי שפוטה לנצח.

1.
רגש


אוקי. רגש. אומר לכם משהו, אשכנזים חסרי רגשות שכמוכם? (לא כולכם, אני מדברת אל האשכנזים. אם נפגעתם, אתם אשכנזים.)

מגיל אפס, קראתי רק קומיקסים מערביים. שזה אומר, גיבור ראשי יפה תואר ומידות, רשע אכזרי, אקשן, בלאגן, תעלומה, הרפתקאות, קליימקס, סיום. זה מה שהתרגלתי אליו. והדבר הראשון שריתק אותי במנגות, זה מתן הבמה לרגשות.

(שזה מפתיע, כי מנגה זה ז'אנר יפני, ובחיים האמיתיים- יפנים אלופים בטיוח רגשות, איפוק וקור רוח. אבל במנגות, ובתרבות היפנית בכללי, הרגש מקבל במה גדולה מאד. שזה משך אותי מאד, כי גם אני בחיים האמיתיים יבשה כמו מדבר קלאמרי, אבל כשאני יוצרת...? וואו איזה דרמות.)

בספרי מנגות, לרגשות יש במה רחבה מאד. אפילו במהלך עלילת אקשן, נותנים במה רחבה מאד לפן הרגשי של הגיבורים, ולחוויות הרגשיות שהם עוברים. מניע קלאסי לגיבור מנגה לצאת להילחם ברשע, הוא פגיעה בבן משפחה אהוב או בחבר ילדות, ומלבד העומק הרובדי שזה מוסיף לעלילה, זה מקשר את קהל הקוראים למאבק שלו. זה לא סתם עיתונאי צעיר ונמרץ שיוצא לחשוף פושעים, אלא זה אדם שחבר הילדות שלו נהרג על ידי אותם הפושעים. לא פלא שלראות מישהו בוכה מספר מנגה זה לא מחזה נדיר...

כמו כן, במנגות יש שפת ביטוי רגשות יחודית, שהיא חלק בלתי נפרד מהז'אנר. המנגות מרבות להשתמש במוסכמות גרפיות לשם תיאור המצב הרגשי או הגופני של הדמויות. אובדן הכרה, למשל, מתואר על ידי זוג 'איקסים' המחליפים את עיגולי העיניים. למתחילים יהיה קשה להתרגל לשפה הזאת ולהבין מה מייצג הפרצוף, אבל אחרי שקולטים אותה, זה כיף לא רגיל.

צפה בקובץ המצורף 414049
(הבעת 'מה לכל הרוחות קורה מולי עכשיו/ מאוכזב אבל לא מופתע')

וכאן אני מוסיפה את מה שחברה שלי, שקראה את הפוסט לפניכם, כתבה לי:
אני רוצה להוסיף, בקומיקסים מערביים יש רגש. יש בכי, חברות, ועוד. מה ההבדל האמיתי? שבמערב הרגש הוא התבלין שמואיל בטובו לצוץ פעם או פעמיים במהלך הסיפור. הסיפור היה מסתדר יופי בלעדיו. אבל במזרח רגש הוא אחד מהמרכיבים החיוניים של הסיפור.
בתור דוגמא לכוח של הרגש שחבל שהמערב לא מנצל, אני נזכרת לדוגמא בטינטין, בספר של החטיפה של ראסטופופולוס על האי (סליחה שאני לא זוכרת את שמו), כשטינטין חשב שכלבו נהרג, הדמעה הזו על לחיו במשך פריים אחד בלבד, ריתקה אותי לדף הזה בספר זה יותר מכל ספר אחר של הרג'ה. לעומת זאת, השוק תרבותי הזה, הצמרמורות, שתקפו אותי כשראיתי נער שבוכה בכי תמרורים במשך פריימים מלאים וארוכים, על המוות של חבר הילדות שלו, כבל אותי לסיפורים מהמזרח לנצצצצח.



2.
הומור


הז'אנר מתאפיין בהומור גבולני, שקשה קצת לעיכול עבור אנשים שלא רגילים אליו. לא מדובר בדברים הזויים, אלא בשפת ביטוי של הומור- שונה מהקומיקס המערבי. דרך הביטוי של ההומור, משום מה- מושכת אותי. אני מיישמת אותה, בדרך ממש עקיפה וקלה לפספוס, בעבודות שלי.

במנגה, רגש מוגזם יבוטא לעתים קרובות באמצעות דמות צ'יבי (אדם נמוך ביפנית) נמוכה ושמנמנה, בעלת הבעה מוחצנת ומוגזמת במיוחד. דמות הצ'יבי היא סוג של קריקטורה עבור הדמות, והיא תייצג את הפן המוגזם שלו בסצנות שונות. אני מוצאת את זה מצחיק מאד כי זה מאפשר להגחיך את הדמות, אפילו הדמות הראשית הנערצת ביותר, בלי לפגוע בעלילה או בריאליזם של הדמות. לצערי, לא יצא לי להשתמש בזה עדיין, ולא אשתמש בזה ככל הנראה בקומיקס לנערות הנוכחי. בשביל להבין את סוג ההומור הזה צריך להתרגל אליו, מה גם שהסגנון של הקומיקס איננו מנגה, כך ששילוב כזה לא יעבוד חלק. אני מקווה שיצא לי לעשות את זה בעתיד.
צפה בקובץ המצורף 414074 צפה בקובץ המצורף 414075
(דמות רגילה ודמות ה'צ'יבי' שלה)

צפה בקובץ המצורף 414050
(דמות צ'יבי עם הבעת בכי היסטרי)

מעבר חד מהרציני למשעשע הוא מאפיין בולט של הז'אנר. לדוגמא, זעמה של דמות יובע באמצעות הופעתו של קרדום עצום שאותו היא מנחיתה כביכול על ראשו של מושא הכעס שלה. בקומיקס מערבי, דבר כזה יתקבל כביטוי אלימות וולגרי. עם זאת, לקהל קוראי המנגה זה מובן וברור שהקטע הוא קומדי והוא 'מבטא' את הזעם אבל לא באמת התרחש במציאות.
גבולני, אמרתי.
צפה בקובץ המצורף 414070
(האש לא באמת התפרצה מאחור... זה רק מבטא את הזעם שלה)


3.
דיוק


יפנים או לא? הז'אנר מציג דייקנות בפרטים ברמות שלא נראו מאז ימות הרז'ה. זה אחד החלקים שהכי כבשו אותי, ובו זמנית שהכי קשה לי לביצוע בז'אנר כולו. עיניים גדולות, שיער יפה, הבעות מוגזמות- אני על זה! אבל הדיוק... אוי הדיוק... כל בורג, כל צינור, כל פיפס מדויק. והרקעים... חרדה עבור חסרת סבלנות שכמותי.

צפה בקובץ המצורף 414053
(רקע ריאליסטי ממנגה)

למזלי, היפנים המציאו תכנה שנקראת מנגה. בתכנה- יש מודלים תלת מימד. ואני- תודות ל @sweetpanda1 , יודעת להשתמש בהם עכשיו. זה לא פתר לי את כל בעיות הדיוק שלי, אבל זה עזר לי עם חלק גדול מהן.

4.
בימוי


ברוכים הבאים לעולם התוכן שלי! אוקי, הבנתם. אני חובבת בימוי, חובבת תסריטאות, ובמנגות יש את כל זה בשפע.
מנגה מציגה זוויות ציור ותנועה שמזכירות סרט. זכורות לטוב טכניקות כמו העלמת/הסתרת העיניים כאשר הדובר הוא אפל או מסתורי במיוחד (דרמה, יאיי), ליי-אאוט מגוון ודינאמי- מסגרות משנות את ממדיהן וצורתן בהתאם לאיור שהן מכילות, לפעמים ציור או קטעי איור יוצאים במכוון מהמסגרת (זה המקום לציין שאלו דברים שהמערב אימץ בחום, כמו רבות אחרות משיטות המנגה)

מנגה נותנת כבוד לכל התרחשות. כשמשהו משמעותי קורה (דרמה, יאיי), מקדישים לזה הרבה מקום ומחשבה כיצד לייצג את זה. ברוב המקרים אפילו ללא מלל, רק טרנספורמציה של רגשות, ייצוג על ידי אוירה (גשם, דמעה נופלת, שלכת, רוח), וכולי.

צפה בקובץ המצורף 414054
(זה עמוד מנגה שאהוב עלי מאד מתוך גוגל.)

הערה #2 של החברה המוכשרת:
אם בבימוי עסקינן: המנגקות (יוצרי המנגה) משתמשים בתאורה במשמעויות האמיתיות שלה, שהן:
1. מניפולציה של צבעים כדי ליצור תאורה.
2. סידורי תאורה יצירתיים, כגון, הטלות צללי עלים, הדגשת אור בוקע מחלונות דלתות ומוצרים אלקטרוניים, שימת לב לצבעי התאורה על פי המקור שלה, שימת לב לאורות משלימים ותאורה החוזרת מהסביבה.


לא יכולתי להגיד את זה יותר טוב, @חברה_מוכשרת

5.
אסטתיקה


מנגקה (יוצר מנגה) ממוצע, חייב להחזיק בארגז הכלים שלו גם חוש אסטיקה מפותח. מנגה מתאפיינת בדמויות בעלות עיניים נאות ומביעות, פרופורציות גוף בובתיות, שער רך ותחושה כללית נעימה לעין. זה, מה ל'שות, אחד הדברים שאני אוהבת. לראות דברים שנעימים לעין.

במנגה מקובל להשתמש ברקעי פטרנס עבור הפריימים שלא דורשים רקע ריאליסטי. המנגקאים המקוריים יצרו דפוסים חוזרים של פטרנס שכעת נעשו חלק מהמורשת של הז'אנר. הם יפים, אין מה לומר. מנגה סטודיו או מנגה קליפ פיינט מציעות את כל הפטרנס האלו, שהמנגקאים המקוריים היו חותכים בעזרת סכינים קטנות מדפי פטרנס ומדביקים באזור הדרוש, בעבודת כפיים- בתור פטרן מממוחשב, רובם בצבעי אפור.

צפה בקובץ המצורף 414057
(מנגקה חותך פטרן אפור רגיל עבור מילוי שטח)

אה, ואיך כמעט שכחתי את הלייאאוט (עימוד או משהו כזה). הלייאאוט של המנגה הוא חגיגה גרפית. היוצר מתייחס לכל העמוד כיצירה בעלת קומפוזיציה אחת, ויעניק לכל עמוד נקודת מרכז שסביבה יתרחשו שאר הפריימים. לדוגמא, דמות אחת תפרוץ מהפריים ותיקח שליש מהעמוד ושאר הפריימים יסתובבו סביבה, כשהבועות מגיעות זו אחר זו בשרשרת בצורה שתקל על הקריאה. אני לא בטוחה ולא בקיאה בו זמנית, אבל @חברה_מוכשרת טוענת שזה דבר שקיים גם בקומיקסים מערביים. בכל מקרה, @ויקיפדיה_ טוענת שהכל, אבל הכל, התחיל במנגה. ולכן, ברשותכם, אני אלמד מהמקור.

------------

זהו להיום!
היה נחמד לחפור לכם קצת. בגלל שזה חנוכה, ויש נרות דולקים וריח של בצק ושמן, אני בטוחה שקראתם את זה בראש פתוח ובלב אומנותי מקבל-כל, ועכשיו אתם תעשו לייק.
תודה מראש.

תודה לחברות שעזרו עם הרפרנסים, תודה להוריי שהביאוני עד הלום. וכמובן לפני ואחרי הכל, התודה לריבונו של עולם, שנתן לי את השכל לקחת מה שטוב, להשאיר את מה שלא, ולגבש סגנון שאני, ועוד אנשים, אוהבים.

מוזמנים להגיב, לזרוק עגבניות (שרי בלבד), להוסיף ולהאיר ככל העולה על רוחכם.
אתם יכולים גם להתעלם, אגב.

היו שלום.
פוסט מעניין! תודה
וההערת אגב שלי- זה מעניין שבחרת 'רגש' בתור אחת הסיבות שאת אוהבת מנגה, בזמן ש 'חוסר משווע של רגש' זה הסיבה שאין לי חיבה כלל למנגה..
:)
אם אני הייתי מחליט על הגדרות, הייתי מגדיר שמה שאת קוראת רגש במנגה, נקרא באמת אינטנסיוויות. אולי. אבל הרגשש, שטוח כלענה. מותר לנו לא להסכים!
תודה על הפוסט המעניין
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלט

א לַמְנַצֵּחַ לְדָוִד מִזְמוֹר יְהוָה חֲקַרְתַּנִי וַתֵּדָע:ב אַתָּה יָדַעְתָּ שִׁבְתִּי וְקוּמִי בַּנְתָּה לְרֵעִי מֵרָחוֹק:ג אָרְחִי וְרִבְעִי זֵרִיתָ וְכָל דְּרָכַי הִסְכַּנְתָּה:ד כִּי אֵין מִלָּה בִּלְשׁוֹנִי הֵן יְהוָה יָדַעְתָּ כֻלָּהּ:ה אָחוֹר וָקֶדֶם צַרְתָּנִי וַתָּשֶׁת עָלַי כַּפֶּכָה:ו (פלאיה) פְּלִיאָה דַעַת מִמֶּנִּי נִשְׂגְּבָה לֹא אוּכַל לָהּ:ז אָנָה אֵלֵךְ מֵרוּחֶךָ וְאָנָה מִפָּנֶיךָ אֶבְרָח:ח אִם אֶסַּק שָׁמַיִם שָׁם אָתָּה וְאַצִּיעָה שְּׁאוֹל הִנֶּךָּ:ט אֶשָּׂא כַנְפֵי שָׁחַר אֶשְׁכְּנָה בְּאַחֲרִית יָם:י גַּם שָׁם יָדְךָ תַנְחֵנִי וְתֹאחֲזֵנִי יְמִינֶךָ:יא וָאֹמַר אַךְ חֹשֶׁךְ יְשׁוּפֵנִי וְלַיְלָה אוֹר בַּעֲדֵנִי:יב גַּם חֹשֶׁךְ לֹא יַחְשִׁיךְ מִמֶּךָ וְלַיְלָה כַּיּוֹם יָאִיר כַּחֲשֵׁיכָה כָּאוֹרָה:יג כִּי אַתָּה קָנִיתָ כִלְיֹתָי תְּסֻכֵּנִי בְּבֶטֶן אִמִּי:יד אוֹדְךָ עַל כִּי נוֹרָאוֹת נִפְלֵיתִי נִפְלָאִים מַעֲשֶׂיךָ וְנַפְשִׁי יֹדַעַת מְאֹד:טו לֹא נִכְחַד עָצְמִי מִמֶּךָּ אֲשֶׁר עֻשֵּׂיתִי בַסֵּתֶר רֻקַּמְתִּי בְּתַחְתִּיּוֹת אָרֶץ:טז גָּלְמִי רָאוּ עֵינֶיךָ וְעַל סִפְרְךָ כֻּלָּם יִכָּתֵבוּ יָמִים יֻצָּרוּ (ולא) וְלוֹ אֶחָד בָּהֶם:יז וְלִי מַה יָּקְרוּ רֵעֶיךָ אֵל מֶה עָצְמוּ רָאשֵׁיהֶם:יח אֶסְפְּרֵם מֵחוֹל יִרְבּוּן הֱקִיצֹתִי וְעוֹדִי עִמָּךְ:יט אִם תִּקְטֹל אֱלוֹהַּ רָשָׁע וְאַנְשֵׁי דָמִים סוּרוּ מֶנִּי:כ אֲשֶׁר יֹאמְרֻךָ לִמְזִמָּה נָשֻׂא לַשָּׁוְא עָרֶיךָ:כא הֲלוֹא מְשַׂנְאֶיךָ יְהוָה אֶשְׂנָא וּבִתְקוֹמְמֶיךָ אֶתְקוֹטָט:כב תַּכְלִית שִׂנְאָה שְׂנֵאתִים לְאוֹיְבִים הָיוּ לִי:כג חָקְרֵנִי אֵל וְדַע לְבָבִי בְּחָנֵנִי וְדַע שַׂרְעַפָּי:כד וּרְאֵה אִם דֶּרֶךְ עֹצֶב בִּי וּנְחֵנִי בְּדֶרֶךְ עוֹלָם:
נקרא  14  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה