חידות למועדים חידות למגילת אסתר

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שלשים יום לפני החג, שואלין ודורשין מעניינו של חג
קל וחומר במועד שבו הראש חג, שצריך לאזן ברעיון חג
להפיג הרהור מודאג, בטעימת פת-בג, חידוד בנוי על גג
המוח אותו דג, מפענח ריבוי להג, בורר לו תוך מן הזג
והרהור מכתר וחג, חומות וסייג, לתוככי הפתרון מדולג
קולע במהירות מג, ולב ירונן ויתענג, כי לא לאחור הוסג
עוגת שעשוע עג, לא נמר ולא נפג, אמריו הנה הוא צג
הפתרון בפיו נארג, כבן אח לאבישג, את כתפו מעטר תג
ואשר בת ק' כבת כ' ישלים, ותוככי פטום מילי משלים
שכרו כפול מן השמים, ממרום יקבל מנה אחת אפיים
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
1) כמה זמן ארכה גדולתו של המן, והיכן זה נרמז במגילה?
שבעים יום, ''לעשות כן''- כן בגימטריה שבעים.
במנות הלוי בשם הרוקח: כי כן צוה לו המלך, כי לא עמדה לו גדולתו כי אם ע' יום כמנין כ"ן.
מי הם ששלחו שידה או שד במקומם במשך ההסטוריה?
א. אסתר
ב. חכמי ישראל שרצו להעביר הלכה במהלך שבת בעירובין
יש עוד כדוגמת אסתר
היכן גדל לושתי זנב?
מה היה שמו של הסוס שרכב עליו מרדכי?
מתי נזהרו בנ"י לא לתלוש עשבים בשבת?
כלל ישראל לא הלכו למשתה ביום השבת כי לא רצו לתלוש בדרך למשתה אחשורוש עשבים (רוקח)
תשובות נכונות!!!
נשארו החידות הללו:
מי הם ששלחו שידה או שד במקומם במשך ההסטוריה?
כמה פירושים ידוע לכם על "ופני המן חפו"?
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
5) כמה פירושים ידוע לכם על "ופני המן חפו"?
הענייני: התבייש. כמו התרגום: התכסו בושה.
המילולי לפי הרבה מפרשים: הסתירו. והרי זה מקרא קצר, שלא נזכר שם המסתירים.
- לשון ראב"ע: חפו - המשרתים והטעם כסו פניו. כי כן משפט מלכי פרס, שיכסו עבדי המלך פני מי שכעס עליו המלך, שלא יראנו עוד המלך. וזה דבר ידוע בספרי פרס:
אבל כל זה איננו שווה לחכם @מתגעגע שרוב דבריו בשגב המדרשים הקדושים, והקרוב אלי שכוונתו לדברי החתם סופר.
הביאם בשו"ת ציץ אליעזר (חי"ג סי' עא) כלשון הזה: ויעוין בדרשות ח"ס ח"א ד' ר"ב ע"ב שמבאר בנעימות פי' הפסוק ופני המן חפו כי המן גימטרי' צ"ה, צ"ד ממנו בטומאה הצ"ד דציד, וא' ניצוץ קדושה שבני בניו למדו תורה ברבים [גיטין נ"ז:] ואותו ניצוץ נפרד ממנו טרם התלותו ע"כ ופני המן חפו גמטרי' צ"ד עיין שם.
ועדיין נסתפקתי למה ירזמון מילותיו. והנה ראיתי בקובץ 'קול התורה' (נו, תשס"ד עמ' רפ) שהובא מאמר בענין ההתחפשות בפורים. ושם הובא פי' ראב"ע הנ"ל, ותמיהת הגרי"ז כיצד זה שייך לסיפור הנס, וביאורו שאלמלא היו מכסים פני המן ומביישים אותו, לא היה עוז ביד חרבונה לדבר בגנותו. ע"כ. ומזה הביא כותב המאמר מקור למנהג התחפושת שמתחפשים דוקא בפנים. ע"ש. וזה נשמע יותר מתאים לכוונת החכם הנכבד של האשכול דנן.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
2) מי הם ששלחו שידה או שד במקומם במשך ההסטוריה?
מה הקשר בין מגילת אסתר לבין "מלכת שבא"?
אפשר שיש כאן שתי צפורים במכה אחת?
בתרגום שני מבואר שאמר שלמה למלכת שבא, שאם לא תיכנע לו, ישלח לה שדין ורוחין שיהרגוה על מטתה.
יש שם אריכות בכל הענין של מלכת שבא. בגלל כסא שלמה. - אבל לא ברור לי כעת ההקשר ביניהם.
השל"ה מביא מהזוהר ששלמה שלח שד לחירם מלך צור, ולקחו מעל מטתו והורידו בשבעה מדורי גיהנם עד שהודה לשלמה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
הענייני: התבייש. כמו התרגום: התכסו בושה.
המילולי לפי הרבה מפרשים: הסתירו. והרי זה מקרא קצר, שלא נזכר שם המסתירים.
לשון ראב"ע: חפו - המשרתים והטעם כסו פניו. כי כן משפט מלכי פרס, שיכסו עבדי המלך פני מי שכעס עליו המלך, שלא יראנו עוד המלך. וזה דבר ידוע בספרי פרס.​
יפה מאוד!!! יש עוד פי' אחד
שרוב דבריו בשגב המדרשים הקדושים
אכן כוונתי לכיוון מדרשי יותר
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אפשר שיש כאן שתי צפורים במכה אחת?
בתרגום שני מבואר שאמר שלמה למלכת שבא, שאם לא תיכנע לו, ישלח לה שדין ורוחין שיהרגוה על מטתה.
יש שם אריכות בכל הענין של מלכת שבא. בגלל כסא שלמה. - אבל לא ברור לי כעת ההקשר ביניהם.
כוונתי למשהו אחר לא קשור לשדים, אלא למסורה
השל"ה מביא מהזוהר ששלמה שלח שד לחירם מלך צור, ולקחו מעל מטתו והורידו בשבעה מדורי גיהנם עד שהודה לשלמה.
מעניין, כוונתי למשהו כדוגמת אסתר
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
ההתחלה בסנגון האחשדפנים
הסוף בסגנון שרלוט

מתחת לבית נעמדו
שני חברים שנאגדו
גלגל מראשם הסירו
ובמקום נרחב נזכרו
הלכו להתחבר
עם עמית ועוד עמית
אותם ראה המלך בארמית
הצטרפו להם ארבעתם
הביטו היטב וראו שש-שש
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מתחת לבית נעמדו
שני חברים שנאגדו
גלגל מראשם הסירו
ובמקום נרחב נזכרו
כר
מִתַּחַת לְבֵית כָּר.
כר - כ' פתח
בַּיּוֹם הַהוּא כַּר נִרְחָב.
הלכו להתחבר
עם עמית ועוד עמית
אותם ראה המלך בארמית
פס
וּמַלְכָּא חָזֵה פַּס יְדָה דִּי כָתְבָה.
הצטרפו להם ארבעתם
הביטו היטב וראו שש-שש
כרפס
חוּר כַּרְפַּס וּתְכֵלֶת אָחוּז בְּחַבְלֵי בוּץ וְאַרְגָּמָן עַל גְּלִילֵי כֶסֶף וְעַמּוּדֵי שֵׁשׁ מִטּוֹת זָהָב וָכֶסֶף עַל רִצְפַת בַּהַט וָשֵׁשׁ.
 

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בין מרום לירכתיים, עמדו ארבעתיים, החליפו פנים מאתים וארבעים, הקיפו חבריהם והנה הם מופיעים.
מהיר
מְרוֹם הָרִים יַרְכְּתֵי.
אותיות מ' ור' התחלפו והקיפו את אותיות ה' וי'.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אכן כוונתי לכיוון מדרשי יותר
כפי שאני מכיר אותך, כוונתך לחידושו של הרוקח, ועפי"ז אענה בחידה נוספת,
מי במגילה לקה פעמיים בצרעת ??

יש עוד, לשון חופה, שפירושו הגנה, שהוא הוגן בידיו על פניו.
ולשון ליבון (שה"ש ב יז), שפניו החווירו.
 
נערך לאחרונה ב:

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
מי במגילה לקה פעמיים בצרעת ??
המן
כ' בפי' הרוקח שמצינו לשון נדחף ב'פעמים במקרא, כאן ובדברי הימים ב'(פ' כ"ו) גבי המלך עוזי' כשנצטרע דכתיב שם כי נדחף מבית ד'. וכ' הרוקח דלמידין מזה שאף המן נצטרע.

פי' הרוקח שכשהגזירה יצא מפי הקב"ה, מיד לקה המן בצרעת, וזהו חפו, שנתכסו בצרעת. עכ"ל.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בת כמה הייתה אסתר בזמן סיפור המגילה ?
כמה שנים הטמין מרדכי את אסתר ?
למה קצפו בגתן ותרש ?
את מי גיירה אסתר ?
איפה במגילה נברא נחש ?
כמה אמות השתרבב שרביט הזהב של אחשוורוש ?
למה כיוון המן בסכום 'עשרת אלפים ככר כסף' ?
מה קפץ כשאסתר נכנסה לא כדת אצל אחשוורוש ?
מי הייתה זרש ?
איך חילק מרדכי את כספו של המן ?
כמה שנים חי מרדכי ?
מה היה ערכו של לבוש המלכות שמרדכי יצא מלפני המלך ?
כמה בנים היו להמן ? (לשיטה שיותר מ208)
 
נערך לאחרונה ב:

sl disign

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
למה קצפו בגתן ותרש ?
בימים ההם ומרדכי יושב בשער המלך קצף בגתן ותרש, אמר רבי לוי למה קצף בגתן ותרש, אלא כשנכנסה אסתר למלכות אמרה לאחשורוש אתה למה אין אתה עושה כשם שהיו המלכים הראשונים עושים, שהיו מושיבים אדם צדיק יהודי יושב בשער המלך, נבוכדנאצר הושיב דניאל על פתחו, שאם יגיע לו דבר היה אומר לו, שנאמר דניאל בתרע מלכא. אמר לה מכרת את יהודי כשר, אמרה ליה יש כאן אדם כשר וצדיק ושמו מרדכי. בגתן ותרש היו עומדים בשער, כיון שהעבירם המלך והעמיד מרדכי תחתיהם קצפו ואמרו, הואיל והעבירנו המלך נלך ונהרגהו בצינעא, ויהו הכל אומרים, בגתן ותרש כששמרו את המלך היו משמרים יפה, עכשיו שהעמיד שם יהודי נהרג... (אסתר פרק ב, תתרנג)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  14  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה