דרוש מידע ASD-ילד על הרצף. ראיון שחשוב לקרוא!

התראיינתי.
חשוב לי שהורים יהיו מודעים
חשוב לי שישימו לב והילד יקבל את הטיפול המתאים.
חשוב לי שתהיה מודעות ויפחת הסבל
כתבתי את זה אחרי שנים של חוסר וודאות וסבל מטורף של כל המשפחה
לתועלת הציבור חושפת גם פה.

נמצא בהידברות.
כתבה תמר שניידר האלופה!

המאבחן אמר: "הילד שלכם בן 8, אבל מבחינה רגשית הוא בן חצי שנה"​

לאורך שנים לא הבינה טובה לוי מדוע הבן שלה ממעט לדבר, מקובע עד כדי מלחמה על הרגליו, נהנה לראות תהליכים חוזרים על עצמם, ואחראי לתעלולים מסוכנים כל כך. עד שהגיעה האבחנה הגואלת: אוטיזם​


תמר שניידר | ט' חשון התשפ"ג | 03.11.22 13:36

ביום בו קיבלה טובה לוי את האבחנה כי בנה אלי בן ה-12 נמצא על הרצף האוטיסטי, הדמעות לא הפסיקו לזלוג מעיניה. אך לא היו אלה דמעות של עצב, אלא של פורקן והקלה. "עברנו מסכת ייסורים ארוכה כל כך, ופתאום התחברו כל הנקודות יחד", היא אומרת. "תקשורת לקויה עם הסביבה, משיכה לסכנות, מקובעות מחשבתית, התקפי זעם - סוף סוף ראינו איך כל דפוסי ההתנהגות האלה נכנסים תחת מטריה אחת. הבטתי אחורה, על השיחות הפתאומיות בהן פתח עם אנשים זרים בתחנת האוטובוס, על כל הפעמים בהן היה נעלם בלי שנדע לאן, על הזעם בו נתקף כאשר לא שמתי לו את צלחת האוכל בדיוק היכן שרצה, ואחרי 12 שנה - סוף סוף היה לכל זה שם אחד. נכון, לא היתה זו הגדרה קלה, אך מאותו רגע, נסללה עבורנו הדרך ליחס ולטיפול נכונים יותר עבורו".
אוטיזם, כך מסתבר, הוא כבר מזמן לא רק הפרעת תקשורת קיצונית. "יש היום מגוון גדול של ילדים הנמצאים על הרצף", מסבירה טובה. "על פניו התפקוד שלהם נראה תקין - הם מדברים, משחקים, לומדים, ובעצם - עושים את כל מה שילד רגיל עושה. ובכל זאת, אי אפשר להתעלם מדפוסי ההתנהגות החריגים שלהם, אשר מקשים באופן משמעותי על רצף החיים השוטף".

מדבר, משחק, לומד... ואוטיסט

בבית משפחת לוי, היו אלה שלל נקודות, שכל אחת לכאורה לא קשורה לחברתה. "כך למשל, אלי היה נלחם על מקומו הקבוע ליד רגל השולחן, ומתעקש לשבת דווקא ליד משענת הספה. הוא לא היה מסוגל להוריד את המעיל שלו בבית, או בכלל להחליף בגדים. כבר מאז היותו בגן, בכל יום הייתי שומעת על תעלול אחר אליו היה שותף. פעם הוא שמט את הספסל מתחת לרגלי חבריו ופעם רוקן על ראש חברו ארגז צעצועים על כל תכולתו. בנוסף, אלי ידע לדבר, אבל כאשר שאלתי אותו איך היה בתלמוד תורה, מעולם לא קיבלתי תשובה".
נשמע כמו ילד רגיל, רק עם דפוסי התנהגות קשים יותר
"נכון, וזו היתה הסיבה לקושי בהגדרה. עם זאת, היה ברור שמשהו כאן לא תקין. היה עליי לפקוח אלף עיניים סביב אלי – שלא ייעלם בכל פעם שאנחנו הולכים ברחוב, שלא אמצא אותו באמצע הכביש או על איזה עץ גבוה מידי. והיו גם התנהגויות מוזרות – כמו שיחות בהן פתח עם אנשים לא מוכרים, או התעלמות מוחלטת מאנשים אחרים. בבית, היה המצב קשה פי כמה. כבר בגיל שנתיים מצאתי אותו יושב על הכיריים, וככל שעברו השנים זה רק החמיר. הוא היה נהנה לראות את אחיו הולכים במסדרון ולהפיל אותם פתאום, פעם אחת הוא גם כרך חבל סביב צווארה של אחותו ומשך בו בחוזקה".


ניסיתם לאבחן?
"אוהו, כמה שניסינו, הלכנו לכל אבחון אפשרי – נוירולוג מומחה, פסיכולוג, פסיכיאטר, עבדתי שעות על גבי שעות בתיוק מסמכים. בהמשך הגענו גם לכל סוגי התרפיות – תרפיה באומנות, שחיה טיפולית, רכיבה טיפולית, כל מה שרק אפשר. שכלית אלי היה ברמה גבוהה יותר מכולם – הוא ישב יפה בשיעור וקלט כל חומר לימודי במהירות הבזק, אך רגשית – היה שם פער עצום, ואף אחד לא הצליח לשים את האצבע על הנקודה".
נקודת מפנה אחת הופיעה כאשר הגיע אלי לגיל 8. "הלכנו איתנו למאבחן ציורי ילדים, אשר ביקש מאלי לצייר שני עצים. כאשר שאל אותו בני כמה הם, אמר אלי שהראשון הוא בן שמונה, והשני בן חצי שנה. המאבחן הסביר לנו אז כי העץ הראשון מצביע על גיל השכל של אלי, והשני על גילו הרגשי, ואמר כי עלינו להתנהג כלפיו בהתאם – כאילו הוא תינוק. הוא הנחה אותי להתמסר לטיפולו - לערסל אותו לפני השינה, להלביש ולהאכיל. לא לכעוס עליו אם הוא עושה משהו לא בסדר, כי הרי אי אפשר לכעוס על תינוק בן חצי שנה. לא היה קל לטפל בילד בן 8 כמו בתינוק, וכל האחים של אלי התערמו על היחס לו הוא זוכה, אך שבועיים אחר כך ראינו איך הוא נרגע, מפסיק להתפרץ ולצעוק, והבנו שיש אמת בדברי המאבחן".
הקושי התקשורתי של אלי, שהוא המאפיין העיקרי לאוטיזם, כאילו נבלע בין שלל ההתנהגויות. "פעם פנה אלי לאישה מבוגרת בתחנת האוטובוס והחל לספר לה את מה שעבר עליו במשך היום. את סיפור הדברים הוא החל מאמצע ההתרחשות, כאילו שהיא כבר יודעת את השאר. במקביל, הוא יכול היה להתעלם לחלוטין מסבתא שלו, בגלל איזו מילה שאמרה לו, שלא מצאה חן בעיניו. באופן כללי, היו לו קשרים חברתיים, אך הם היו על בסיס תחומי עניין משותפים, ולא היה בהם ממד של קשר עמוק. עד היום, אין דבר כזה אצלו 'לפתוח את הלב', זה בכלל לא נמצא בעולם המושגים שלו".
בנוסף, לא תמיד ידע אלי איך לבטא את עצמו ולחשוף את רגשותיו באופן נכון, מה שהוביל לכך שהם יצאו החוצה באופן בלתי מבוקר. "אם לא הכנתי את האוכל שהוא רצה, אלי היה מגיב בהתקף זעם אדיר. בראש שלו, היה ברור לו שאני יודעת מה הוא רוצה, ולכן הוא לא הצליח להבין מדוע נהגתי אחרת. באופן כללי, אותו קושי תקשורתי, יכול להוביל לעוד שלל התנהגויות. ילד עם אוטיזם, יכול, למשל, להיכנס לבית של השכנים בלי שאף אחד יידע ולשבת לקרוא בו ספר. הוא מחפש תעסוקה, אך לא יודע לבטא את עצמו, ולכן עבר ישר למעשה. העובדה שכולם יחפשו אחריו בזמן שהוא נכנס לבית אחר בלי רשות – לא נמצאת בכלל בתחום ההבנה שלו".
האם יש דרך ללמד ילד עם אוטיזם איך לתקשר נכון?
"תקשורת טבעית וזורמת לא אפשרית, אבל אפשר להכניס לו כעין 'דיסק' לראש, שאומר לו איך להתנהג במצבים שונים. למשל, הסברנו לאלי שכאשר מגיעים לחתונה, צריך לומר 'מזל טוב' להורים של החתן והכלה, וכאשר מגיעים לבר מצווה, אומרים 'מזל טוב' גם לחתן בר המצווה. הוא עושה זאת באופן טקסי, ובכל פעם שמשהו משתנה מהמבנה המוכר לו, זה לא בדיוק עובד. אלי יכול להגיע לפדיון הבן למשל, ולא להבין עם מי מדברים עכשיו. אבל בחלק גדול מהמקרים 'הוראות ההפעלה' האלה יעילות, ולכן אנחנו נעזרים בהן ככל האפשר".

ליד רגל השולחן

ובחזרה לתקופת הילדות – להתנהגות השונה נוספו התעקשויות על פרטים קטנים לכאורה. "אלי היה חייב את המקום הקבוע שלו, דווקא ליד רגל השולחן, וכאשר ישב בספה – זה היה חייב להיות ליד המשענת. לא פעם התרעמו אחיו על כך שאנחנו מוותרים לו, אבל אנחנו כבר הבנו שאין עם מי לדבר. מסתבר כי אחד המאפיינים של אוטיזם הוא חיפוש תמידי אחרי תחושה של יציבות ובטחון, והמקום הקבוע, ליד רגל השולחן או משענת הספה – נתן לו את זה. בהקשר זה, ראיתי לא מזמן ילד המאובחן כאוטיסט שנכנס לבריכה יחד עם שני חברים נוספים. הוא הודיע לחברים שלכל אחד יש את הטריטוריה שלו, וסימן בקו דמיוני את הגבולות. העובדה שיש לו שטח פרטי נתנה לו ביטחון, וכאשר הם בטעות נכנסו לאזור שלו, הוא הזדעק כאילו שזו מלחמה על החיים".
הצורך בתחושת ביטחון בא לידי ביטוי במקומות נוספים. "אלי לא היה מסוגל להיכנס למקלחת או לצאת ממנה", נזכרת טובה. "לא היה זה קושי רגיל, אלא מלחמת עולם. הוא גם לא הסכים להוריד את המעיל כאשר הגיע הביתה, וכל החלפה של בגדים לקראת יום המחרת היוותה מאבק. מה שלא ידענו אז הוא, שכאשר ילד כמוהו מוריד את בגדיו, הוא מבוהל כמו תינוק בן יומו, ששתי הידיים נשמטות לו לפתע לצדדים. בתוך מי המקלחת הוא שוב מרגיש מוגן, וכאשר הוא יוצא מהם – חוזרת הבהלה על עצמה. מאוחר יותר למדנו ליצור מערכת כללים שתתן לו תחושת הגנה, וקנינו לו חלוק אמבטיה, שעטף אותו מיד כשיצא מהמים".


תופעה נוספת שהתגלתה אצל אלי, היא מקובעות מחשבתית בלתי מתפשרת. "באותה תקופה, הייתי קונה 50 פיתות, מורחת את כולן בשוקולד, ומוציאה עבורו כל יום פיתה אחת מהמקפיא. ניסיון לשים לו כל ממרח אחר היה אבוד מראש. הוא לא היה מסוגל לסבול שינוי כזה". אלי לא הראה גם נכונות רבה מידי לקחת אחריות על עצמו. "הוא אמנם גדל, אבל היה עליי לטפל בו כמו בילד קטן. עד היום, אני זו שאורזת לו תיק לישיבה. לפני חודש אלול ביקשתי ממנו שיקנה מגבעת חדשה לעצמו, ועד עכשיו אני מחכה".
ולבסוף, הנקודה שהיתה קשה מכל, היא שאלי לא הפסיק להתחכך בסכנות. "לא הייתי יכולה להוריד ממנו את העיניים אפילו לשנייה", נזכרת טובה. "היו תקופות שלא יכולתי לישון בלילות מרוב דאגה. כל הזמן בדקתי שאף אחד מילדי הבית לא נחנק, מוטבע בגיגית, מועף מהמיטה או שובר את אחד מאיבריו. הרגשתי שכל החיים שלי מתערערים, שבמקום להיות אמא רגועה ושמחה, אני עסוקה בלהעיר ולעצור אותו מלהזיק. לו מישהו רק היה מסביר לי אז, שילד עם אוטיזם בכלל לא מרגיש תחושה של סכנה. הוא יכול, למשל, לרדת ממרפסת הבית לגגון של השכנים, לשבת בקצהו ולנדנד עליו את הרגליים בהנאה. הוא יכול להעיף בחוזקה מוט ברזל שמצא ברחוב, בלי להבין שזה יכול לפגוע באנשים".

הרגע הגואל

בנקודה זו עוצרת טובה, ומסבירה מדוע חשוב לה כל כך לספר את הדברים. "אני לא האמא הראשונה, וגם לא האחרונה, שעוברת דברים כאלה, ובמשך 12 שנים ארוכות שמענו פעם אחר פעם רק את צמד המילים 'בעיות רגשיות'. אני הרגשתי שיש כאן משהו משמעותי יותר, אך אף מאבחן לא הסכים לתת לזה סיכוי. 12 שנים ארוכות, בהן כילינו את זמננו, כוחותינו וכספנו כמעט עד תום. ימים בהם לא היתה לי מנוחה, ולילות שלא ישנתי בהם מרוב צער ודאגה. לא הייתי רוצה שאפילו עוד אמא אחת תעבור את זה. לכן חשוב לי לקרוא להורים נוספים ולומר – אם אתם מרגישים שמשהו לא בסדר עם הילד שלכם, לכו לבדוק. מקסימום תגלו שלא מדובר באוטיזם, ותדעו לצעוד בוודאות בכיוון אחר. אבל במידה ויהיה מדובר באוטיזם – תוכלו לעזור לילד שלכם באמת. ילד מאובחן מקבל קצבה חודשית של 3,000 ₪ - סכום שמגיע לו, ולא לחינם. הכסף הזה נצרך עבור כל כך הרבה טיפולים. בנוסף, עצם הדיוק של ההגדרה, משמעותי לטיפול נכון יותר עבורו".
הגאולה הפרטית של טובה, הגיעה באבחון המי-יודע-כמה. "כאשר אלי היה בן 12, הגענו שוב, הפעם לפסיכיאטרית ילדים. אחרי שישבה איתו באופן אישי, היא קראה לנו לחדר ואמרה רק שלוש מילים: 'הבן שלכם אוטיסט'. בלון חוסר הודאות התפוצץ באחת, ואיתו גם הדמעות שירדו מעיני. סוף סוף קיבלנו אבחנה מדויקת, ששפכה אור על שלל ההתנהגויות".
כיום אלי קרוב לגיל 20, ולומד בישיבה רגילה. "אני זוכרת את הפעם הראשונה בה דיברתי עם הפסיכיאטרית אחרי האבחון, והיא ישר אמרה לי 'בטח תרצי לדעת אם הוא יתחתן'", נזכרת טובה. "במצב של אוטיזם אדם לא מתעניין במה שקורה לאחרים ולא מפתח רגשות עמוקים כלפיהם. גם הרגלים פשוטים כמו מקלחת בזמן או החלפה של בגדים הם לא מובנים מאליו עבורו. אם נוסיף לסיפור את התקפי הזעם שמופיעים אצלו מידי פעם, זה לא בדיוק מסתדר, אי אפשר לנהל כך קשר זוגי תקין. אבל - היא אמרה לנו אז, לא חייבים לשלול את הנושא על הסף. במידה ויעלה רצון מצידו, נוכל להגיע למקום מתאים שמטפל בשידוכים מעין אלה, לשים את הדברים על השולחן, ולהתקדם. ברור לנו שזה ידרוש ליווי צמוד מצידנו, לאורך כל החיים, אבל אם אלי ירצה בכך – נהיה שם בשבילו".
מה היית ממליצה מניסיונך, להורים שמחליטים לבדוק את הכיוון?
"קודם כל, חשוב לי לומר, שלפעמים קשה באמת לראות את התמונה כולה, בגלל שמדובר בהתנהגויות שלכאורה אין ביניהן קשר. לכן חשוב לשבת ולכתוב אותן אחת לאחת, אפילו אם הן נראות לא משמעותיות במיוחד. לא לומר 'הוא לא אוהב להתקלח, אבל זה טבעי', או 'הוא לא מישיר מבט, אבל זה מביישנות'. אם אלה היו הבעיות היחידות, אף אחד לא היה חושב על אבחון לאוטיזם, אבל כאשר הורים מרגישים שיש כאן יותר מזה, אז גם הדברים הקטנים לכאורה הם משמעותיים. אני אישית הגעתי לאבחונים אפילו עם הסרטות של אלי, כי תמונה אחת לפעמים שווה יותר מאלף מילים".
נקודה כואבת אותה מעלה טובה בהקשר זה, היא של הקושי לקבל את המציאות. "לפעמים הורים רוצים להדחיק, כי ההגדרה הזו – אוטיזם – היא קורעת לב, אף אחד לא מעוניין בה באמת. אז הם באים לאבחון, אבל מקטינים את הקשיים, כדי שיגידו להם שזה לא הכיוון. ולדעתי - חבל, כי עדיף להגדיר את המצב באופן נכון מאשר לסבול לאורך שנים. יש כיום מכונים פרטיים, שעולים כסף אמנם, אבל ממהרים פי כמה את קצב האבחון. הם נותנים מענה וליווי לאורך כל התהליך, ובסופו אפשר יהיה לצאת עם אבחנה מדויקת. לאחריה, יוכל הילד לקבל שלל טיפולים שיעזרו לו להבין את הסביבה, להתאים את עצמו לקודים החברתיים, ולהתקדם יחד עם שאר בני גילו, במקום לצבור פערים חברתיים. במידת הצורך, הוא יוכל לקבל גם טיפול תרופתי, שיסייע לו באיזון והפחתת התפרצויות וחשיפה לסכנות. בסופו של דבר, רק כך יוכל הילד הזה לצמוח בצורה הטובה ביותר עבורו".
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
הערה או שאלה:

ילד/בחור בן 12, ככל הנראה יש אחריו סדרה של ילדים.
ומכיון שהילד הוא בעצם חצי נורמלי, הילדים רואים בו מודל לחיקוי.
הם לא מבינים שהוא מוגבל, ולכן הם מאמצים גם לעצמם דפוסי התנהגות אוטיסטיים ומוגבלים.
הם גם סובלים ממנו ומאמצים לעצמם מצב רוח דכאוני.

בסוף נוצרת אווירה עכורה סביבו ובגללו.


האם אתם מזהים מגמה כזו?
בתודה מראש
 

tzivya7

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
איזה מקום מטפל בשידוכים של ASD?
מצטרפת לשאלה, איזה מכון מטפל בנושא?
עד כמה שאני יודעת אף אחד לא מטפל ולא תומך בהורים ובחורים/בחורות
שנמצאים בצומת הכואבת הזו !!
הלוואי ומשהו ירים את הכפפה ויארגן משהו
פשוט רחמנות על ההורים!!
 

Harmonyapro

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
הערה או שאלה:

ילד/בחור בן 12, ככל הנראה יש אחריו סדרה של ילדים.
ומכיון שהילד הוא בעצם חצי נורמלי, הילדים רואים בו מודל לחיקוי.
הם לא מבינים שהוא מוגבל, ולכן הם מאמצים גם לעצמם דפוסי התנהגות אוטיסטיים ומוגבלים.
הם גם סובלים ממנו ומאמצים לעצמם מצב רוח דכאוני.

בסוף נוצרת אווירה עכורה סביבו ובגללו.


האם אתם מזהים מגמה כזו?
בתודה מראש
היה לי בעבר ילד שלמד אצלי שאובחן על רצף.
אני התעקשתי לאורך כל השנה כולה שהילד לא על הרצף וכל ההתנהגות היא חיקוי של האח הבכור.
וממילא העזרה שהוא מקבל לא מתאימה ולא עוזרת לו. (הייתה לו בעיה/קושי מסוים אבל זה לא היה תחת ההגדרה של אוטיזם).
לקח זמן, אבל תודה לה' שנה לאחר ממכן הוא עבר למסגרת המתאימה ושינה קטגוריה.
 
אשמח אם תוכלי להעלות את תהליך האבחון - למי פונים, איך מבררים, איך ואצל מי מגיעים לאבחנה סופית??
בעיקרון, המסלול הוא, נוירולוג מוסמך או פיסכיאטר שנותן את האבחנה.
יש מכונים שעושים את האבחון שלוקח כמה שעות ומתפרס על שנים שלושה מפגשים
חודשיים לוקח לפענח את האבחון
הנוירולוג/פסיכיאטר חותמים על האבחון
וככה מגישים לביטוח לאומי.
ביטוח לאומי מקבל אבחנה שחתומה פעמיים. גם ע"י מטפל קליני שעשה את האבחון, וגם ע"י הנוירולוג/פסיכיאטר
אחרי שמגישים את הבקשה, אין וועדה! ביטוח לאומי מכיר באבחון ואין צורך במשהו נוסף.
הכסף נכנס לחשבון וקופת חולים מקבלת עדכון שהילד נמצא על הרצף ומגיעות לו הטבות בהתאם.


איזה מקום מטפל בשידוכים של ASD?
לא הגענו לשם. אבל לעזר מציון יש שדכנים שמטפלים בבחורים ובחורות עם לקויות. מסתבר שיש להם מידע גם בנושא הזה. אם לא הם, אולי יכולים להפנות הלאה
ילד/בחור בן 12, ככל הנראה יש אחריו סדרה של ילדים.
ומכיון שהילד הוא בעצם חצי נורמלי, הילדים רואים בו מודל לחיקוי.
הם לא מבינים שהוא מוגבל, ולכן הם מאמצים גם לעצמם דפוסי התנהגות אוטיסטיים ומוגבלים.
הם גם סובלים ממנו ומאמצים לעצמם מצב רוח דכאוני.

בסוף נוצרת אווירה עכורה סביבו ובגללו.


האם אתם מזהים מגמה כזו?
חד וחלק לא!!!!!!!!!!
הבית צריך להיות עם הורים לקויים בשביל שכולם יחקו את הילד החריג.
חנוך לנער על פי דרכו!
כל ילד מקבל את החינוך שמגיע לו
גם לפני שקיבלנו אבחנה, ידענו שיש פה משהו חריג ואלי קיבל פריווילגיות למרות שלא ידענו על מה ולמה
הילדים האחרים רטנו והתעצבנו. אבל גדלו נורמליים לחלוטין ב"ה
ולגבי ההתנהגויות שלו, למה שילד נורמלי יתחיל לסחרר צלחות ולעקוב אחרי זרמי מים
זה לא תחום ענין שלו.
עיקר ההבדל היה במקובעות בהתפרצויות ובהשתמטות מכל עזרה בבית
אחר כך, כבר יכולנו לדבר איתם ולהסביר
ועד היום אני צריכה להסביר ולהזכיר שאלי מקבל/מתנהל/מתנהג/משתמט כי יש לו קושי

כן, זה מעצבן שכולם עוזרים/עובדים/משתתפים ואלי לא חלק בנטל של הבית
ובפרט שהוא חכם מכולם. יודע ומבין
אבל בקטע הזה, של התפקוד הוא חלש וכולם מוותרים לו.
 

נס שאני כאן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
הפקות ואירועים
תודה על השיתוף.
בטוח לא היה לך קל לעשות את זה
ומזכיר לי אפיזודה של אורחים שהיו אצלנו
מקווה שיהיה לי זמן בהמשך להעלות
באחת השבתות הגיע להתארח אצלנו ידידים
הם נכנסו הביתה, קיבלתי את פניהם בשמחה ורציתי לכבד את הילדים במשהו.
מתחילה לחלק ורואה שילד אחד חסר, אני שואלת את האמא איפה הוא ואם הוא בכלל נכנס אלינו כי לא ראיתי אותו.
היא אומרת לי, הוא נכנס, הוא בכל מקום מרגיש בבית והולך ישר לספריה. הוא ממש אוהב לקרוא - נאום האמא
הלכתי לחדר ואכן הוא היה שקוע בקריאה. ילד בן 6 שקורא כמו בן 12....
במהלך השבת, הוא ישב הרבה על הספה וקרא, גם בסעודות, גמר את המנה שלו וחזר לספה
אחרי הסעודה רציתי לקחת את הילדים לפארק
הילד כמובן ישב על הספה. פניתי אליו ושאלתי אם הוא מעוניין לצאת איתנו
הוא לא הניד עפעף ולא הגיב כשקראתי בשמו
שאלתי את האמא אם יש לו בעיית שמיעה כי הוא ממש לא הגיב לי.
אז היא אמרה לי שמה פתאום, הוא פשוט מרוכז
אמרתי לה שגם ילד מרוכז מגיב כשקוראים בשמו
בתזוזת ראש או במשהו. לא להגיב בכלל, נראה משהו חריג
היא אמרה שהיא נמצאת אצל מרפאה בעיסוק בגלל בעיות תחושה
והמרפאה אמרה שיש לו ההפך מהפרעת קשב וריכוז.
יש לו 'אובר' קשב
הוא כ"כ מרוכז, שהוא לא מגיב למה שקורא סביבו.
היות ואני מכירה ילדים שנמצאים על הרצף,
אני בטוחה שבעיות התחושה של הילד, פלוס 'אובר' קשב וריכוז, נובעים מאותה בעיה
הילד נמצא על הרצף.
ניסיתי להסביר את הזה לאמא.
לשאול אותה האם היא רואה עוד קשיים עם הילד
ואחרי פרוט ההתמודדות איתו, המלצתי לה לעשות אבחון.
לא יודעת מה היא עשתה
לא היה לי נעים לשכנע אותה יותר מידי שהילד שלה לא בסדר
אבל גם ככה היא מתמודדת איתו ורצה איתו לטיפולים פרא רפואיים.
לפחות שתקבל על זה קיצבה ותטפל בצורה ממוקדת ולא בכל בעיה בפני עצמה.
הילדים עם התפקוד הגבוה מתעתעים!
אבל יש סימנים מובהקים שאפשר לבדוק אם הם נמצאים על הרצף https://alut.org.il/מהו-אוטיזם/הגדרה-ומאפיינים/
אז מי שמזדהה, או מכירה מישהו שיש לו את המאפיינים האלו, תבדקו.
זה יקר
אבל מכסה את עצמו!
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
כן, זה מעצבן שכולם עוזרים/עובדים/משתתפים ואלי לא חלק בנטל של הבית
ובפרט שהוא חכם מכולם. יודע ומבין
אבל בקטע הזה, של התפקוד הוא חלש וכולם מוותרים לו.
כנראה אצלכם זה בולט שהוא חלש,
כי אצלנו כולם אומרים: אם X לא עוזר, גם אני לא עוזר. למה הוא ישב וישחק כל היום ואנחנו נעבוד קשה?
מה שמטעה זה שהוא נראה נורמלי לחלוטין, אז לא מבינים (ולא מסכימים לקבל) שיש לו פטור מיוחד.
וזה אחרי שיש לו אבחון והוא לומד במסגרת מיוחדת ואפילו יש לו כרטיס פטור מתור.
 

יראת

משתמש מקצוען
שואלת, באמת ממקום תמים, ולא רוצה בכלל להכאיב למישהו. שואלת בשביל עצמי.
מה מרוויחים מהאבחון? (חוץ מביטוח לאומי)
זה מרגיש לי לשים ליילד תוית איומה. נוראית. שמעבירה אותך מארץ החיים לארץ ה..
וכל זה בשביל שההורים ירגישו הקלה?
לפי מה שאני מזהה פה ובעוד המון כתבות, לא מדובר בהתנהגויות 'משוגעות' לגמרי.
ונראה לי שלהיפך, לתת לו את התחושה שהוא נורמלי לגמרי, גם אם הוא פחות קצת בנושאים מסויימים, מתקשה יותר.
להאמין בו שהוא יגדל ובבגרות יהיו לו יותר כלים לעשות עבודה עם עצמו.
כולנו מכירים ילדים ביישנים בצורה קיצונית/מופרעים בצורה קיצונית שגדלו, ולא חייב שהם גדלו להיות הכי אצילים ומתחשבים, אבל נורמטיבים. בקיצור, אני מפחדת שהתווית יכולה להרוג.
 
שואלת, באמת ממקום תמים, ולא רוצה בכלל להכאיב למישהו. שואלת בשביל עצמי.
מה מרוויחים מהאבחון? (חוץ מביטוח לאומי)
זה מרגיש לי לשים ליילד תוית איומה. נוראית. שמעבירה אותך מארץ החיים לארץ ה..
וכל זה בשביל שההורים ירגישו הקלה?
לפי מה שאני מזהה פה ובעוד המון כתבות, לא מדובר בהתנהגויות 'משוגעות' לגמרי.
ונראה לי שלהיפך, לתת לו את התחושה שהוא נורמלי לגמרי, גם אם הוא פחות קצת בנושאים מסויימים, מתקשה יותר.
להאמין בו שהוא יגדל ובבגרות יהיו לו יותר כלים לעשות עבודה עם עצמו.
כולנו מכירים ילדים ביישנים בצורה קיצונית/מופרעים בצורה קיצונית שגדלו, ולא חייב שהם גדלו להיות הכי אצילים ומתחשבים, אבל נורמטיבים. בקיצור, אני מפחדת שהתווית יכולה להרוג.
רוב הפעמים, לילד יש בעיות בכל מיני תחומים
לדוגמא הפרעת התנהגות- מטפלים ברטלין
בעיות תחושה- הולכים לריפוי בעיסוק
אלימות והתפרצויות זעם- הולכים להנחיית הורים להצבת גבולות

כל מיני דברים שמטפלים בהם בצורה מקומית
ואם יודעים שכל התסמינים האלו שייכים לדבר אחד
אפשר לקבל הנחיית הורים ממוקדת, להבין מה הבעיה מאיפה זה מגיע ולעזור להורים ולבני המשפחה להתמודד עם התופעות.
וכמובן הילד, בשניה שהוא מאובחן, הוא מקבל טיפול ממוקד שמעלה אותו מהמצב שלו ומקדם אותו למצב הרבה יותר טוב
כי אם עד עכשיו טיפלו רק בתחושה/התפרצויות/התנהגות ועוד דברים שצריך
עכשיו אחרי האבחון, מטפלים בתקשורת!
מלמדים אותו להביע
מלמדים אותו קודים חברתיים שאין לו
ממילא ההתפרצויות יורדות, כי הוא לא מתוסכל מהחברה אלא למד להבין אותה
ועוד דברים שנפתרים על הדרך, או מטופלים בצורה מקצועית

ולצערינו, הוא לא יגדל ויתבגר יותר
אם הבעיה שלו פתלוגית- הוא באמת עם קשיים תקשורתיים וזה לא משהו רגשי
הוא רק יצבור פערים וההתנהגות שלו תהיה חמורה ככל שיגדל.

כל מי שאת מכירה שהיה ביישן או מופרע, גדל ועבר לו
הוא לא על הרצף!
פה מדובר על מכלול של דברים.
ולכן לא מאבחנים כל אחד.
רק מי שעומד ב'כללים' ויש לו לפחות כמה התנהגויות שקשורות לרצף
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
תודה על השיתוף.
אנצל את במת האשכול לשאלה.
אני עובדת עם הורים וילדים בגיל הרך. לרוב בילדים עם קשיים רגשיים, טראומות, קשיים ביחסי הורה וילד ועוד.
אתמול פנו אליי זוג הורים מיואשים לחלוטין.
בתם בת ה5 אובחנה לפני כשנה עם אוטיזם, ומאז הם מסתובבים סחור סחור מבחינה טיפולית.
הכרה בביטוח לאומי-קיבלו.
אציין שהם לא מעונינים בשום אופן בגן תקשורת.
אבל, לדבריהם, אף איש מקצוע לא ישב איתם להסביר לעומק מה ההשלכות ומאפייני האוטיזם. הכל קראו לבד.
מנסים להגיע לאנשי מקצוע בתחום הטיפול, והפרא רפואי, אבל מגיעים לאנשי מקצוע ללא מומחיות מובחנת לאוטיזם (כמוני)..
שאלתי-
האם ישנו גוף מומלץ/עמותה/משהו שאמון על הטיפול בילדים עם אוטיזם והוריהם?
 

chaia

משתמש מקצוען
באחת השבתות הגיע להתארח אצלנו ידידים
הם נכנסו הביתה, קיבלתי את פניהם בשמחה ורציתי לכבד את הילדים במשהו.
מתחילה לחלק ורואה שילד אחד חסר, אני שואלת את האמא איפה הוא ואם הוא בכלל נכנס אלינו כי לא ראיתי אותו.
היא אומרת לי, הוא נכנס, הוא בכל מקום מרגיש בבית והולך ישר לספריה. הוא ממש אוהב לקרוא - נאום האמא
הלכתי לחדר ואכן הוא היה שקוע בקריאה. ילד בן 6 שקורא כמו בן 12....
במהלך השבת, הוא ישב הרבה על הספה וקרא, גם בסעודות, גמר את המנה שלו וחזר לספה
אחרי הסעודה רציתי לקחת את הילדים לפארק
הילד כמובן ישב על הספה. פניתי אליו ושאלתי אם הוא מעוניין לצאת איתנו
הוא לא הניד עפעף ולא הגיב כשקראתי בשמו
שאלתי את האמא אם יש לו בעיית שמיעה כי הוא ממש לא הגיב לי.
אז היא אמרה לי שמה פתאום, הוא פשוט מרוכז
אמרתי לה שגם ילד מרוכז מגיב כשקוראים בשמו
בתזוזת ראש או במשהו. לא להגיב בכלל, נראה משהו חריג
היא אמרה שהיא נמצאת אצל מרפאה בעיסוק בגלל בעיות תחושה
והמרפאה אמרה שיש לו ההפך מהפרעת קשב וריכוז.
יש לו 'אובר' קשב
הוא כ"כ מרוכז, שהוא לא מגיב למה שקורא סביבו.
היות ואני מכירה ילדים שנמצאים על הרצף,
אני בטוחה שבעיות התחושה של הילד, פלוס 'אובר' קשב וריכוז, נובעים מאותה בעיה
הילד נמצא על הרצף.
ניסיתי להסביר את הזה לאמא.
לשאול אותה האם היא רואה עוד קשיים עם הילד
ואחרי פרוט ההתמודדות איתו, המלצתי לה לעשות אבחון.
לא יודעת מה היא עשתה
לא היה לי נעים לשכנע אותה יותר מידי שהילד שלה לא בסדר
אבל גם ככה היא מתמודדת איתו ורצה איתו לטיפולים פרא רפואיים.
לפחות שתקבל על זה קיצבה ותטפל בצורה ממוקדת ולא בכל בעיה בפני עצמה.
הילדים עם התפקוד הגבוה מתעתעים!
אבל יש סימנים מובהקים שאפשר לבדוק אם הם נמצאים על הרצף https://alut.org.il/מהו-אוטיזם/הגדרה-ומאפיינים/
אז מי שמזדהה, או מכירה מישהו שיש לו את המאפיינים האלו, תבדקו.
זה יקר
אבל מכסה את עצמו!
בתור אמא לילדים עם קשב וריכוז שמעתי כבר כמה פעמים מאנשי מקצוע ומרופא התפתחות שיש מושג כזה של בעיות תקשורת שנובעות מהקשב וריכוז ולא כתוצאה מרצף אוטיסטי.
וההתנהגות שאת מתארת פה יכולה בהחלט להיות ממקום של קשב וריכוז.
לא כל ילד עם הפרעת תקשורת הוא על הרצף!!!!
 

נס שאני כאן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
הפקות ואירועים
בתור אמא לילדים עם קשב וריכוז שמעתי כבר כמה פעמים מאנשי מקצוע ומרופא התפתחות שיש מושג כזה של בעיות תקשורת שנובעות מהקשב וריכוז ולא כתוצאה מרצף אוטיסטי.
וההתנהגות שאת מתארת פה יכולה בהחלט להיות ממקום של קשב וריכוז.
לא כל ילד עם הפרעת תקשורת הוא על הרצף!!!!
לא אמרתי שהוא על הרצף
אמרתי שתלך לבדוק.
בפרט שלא כתבתי את כל ההתנהגויות שהיו לו. אז מה שכתבתי יכול להיות
אני לא מאבחנת
אבל מהכרות, לפעמים כדאי לבדוק ולדעת איך לטפל בדבר הנכון.
וגם לשלול את זה זה דבר גדול!
 

נס שאני כאן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
הפקות ואירועים
תודה על השיתוף.
אנצל את במת האשכול לשאלה.
אני עובדת עם הורים וילדים בגיל הרך. לרוב בילדים עם קשיים רגשיים, טראומות, קשיים ביחסי הורה וילד ועוד.
אתמול פנו אליי זוג הורים מיואשים לחלוטין.
בתם בת ה5 אובחנה לפני כשנה עם אוטיזם, ומאז הם מסתובבים סחור סחור מבחינה טיפולית.
הכרה בביטוח לאומי-קיבלו.
אציין שהם לא מעונינים בשום אופן בגן תקשורת.
אבל, לדבריהם, אף איש מקצוע לא ישב איתם להסביר לעומק מה ההשלכות ומאפייני האוטיזם. הכל קראו לבד.
מנסים להגיע לאנשי מקצוע בתחום הטיפול, והפרא רפואי, אבל מגיעים לאנשי מקצוע ללא מומחיות מובחנת לאוטיזם (כמוני)..
שאלתי-
האם ישנו גוף מומלץ/עמותה/משהו שאמון על הטיפול בילדים עם אוטיזם והוריהם?
היה פה פרסול על הסרגל. שזה מקום שנותן אבחונים וטיפולים.
דיברתי איתם בקשר ללימודים במקום. כך שלא מכירה מקרוב (בסוף לא הלכתי ללמוד אצלם)
כדאי להתקשר ולבדוק מה יש להם להציע
1668070089496.png
 

יראת גאולה

משתמש מקצוען
תודה על השיתוף.
אנצל את במת האשכול לשאלה.
אני עובדת עם הורים וילדים בגיל הרך. לרוב בילדים עם קשיים רגשיים, טראומות, קשיים ביחסי הורה וילד ועוד.
אתמול פנו אליי זוג הורים מיואשים לחלוטין.
בתם בת ה5 אובחנה לפני כשנה עם אוטיזם, ומאז הם מסתובבים סחור סחור מבחינה טיפולית.
הכרה בביטוח לאומי-קיבלו.
אציין שהם לא מעונינים בשום אופן בגן תקשורת.
אבל, לדבריהם, אף איש מקצוע לא ישב איתם להסביר לעומק מה ההשלכות ומאפייני האוטיזם. הכל קראו לבד.
מנסים להגיע לאנשי מקצוע בתחום הטיפול, והפרא רפואי, אבל מגיעים לאנשי מקצוע ללא מומחיות מובחנת לאוטיזם (כמוני)..
שאלתי-
האם ישנו גוף מומלץ/עמותה/משהו שאמון על הטיפול בילדים עם אוטיזם והוריהם?
יש אלו"ט.
לעזר מציון יש ידע בנושא, אפשר להתקשר לקבל מידע. ויש להם גם קבוצות חברתיות בבני ברק.
קלינאית תקשורת היא איש המקצוע שמלמד על תקשורת, עדיף לחפש דווקא כזו בעל התמחות ועובדת עם הספקטרום האוטיסטי.
בסל הבריאות, התפתחות הילד של הקופה, יש זכאות ל3 טיפולים בשבוע. לאו דווקא שאנשי המקצוע אליהם מגיעים הם עם מומחיות מיוחדת לאוטיזם, אבל בד"כ הם מכירים את הנושא ומטפלים בילדים נוספים על הרצף.
אחרי שעוברים ועדת אפיון וזכאות, גם כדי לבחור שילוב בחינוך הרגיל, מקבלים סל אישי, ואפשר לנצל אותו לכל מיני אפשרויות (סייעת אישית, שעות פרטניות של מיומנות חברתית, טיפול רגשי / תרפיה באומנות או במוסיקה, מורת שילוב, פרה רפואי של קלינאית תקשורת או מרפאה בעיסוק). במוסדות החרדיים לא תמיד יש את כל האפשרויות, אבל שווה לברר, ואולי אפילו לקחת את זה כשיקול בבחירת המוסד הלימודי.
 

מירי עוס

משתמש מקצוען
היה פה פרסול על הסרגל. שזה מקום שנותן אבחונים וטיפולים.
דיברתי איתם בקשר ללימודים במקום. כך שלא מכירה מקרוב (בסוף לא הלכתי ללמוד אצלם)
כדאי להתקשר ולבדוק מה יש להם להציע
אציע להורים.
יודעת מי הגורם המממן של המכון?
 

נס שאני כאן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
הפקות ואירועים
אציע להורים.
יודעת מי הגורם המממן של המכון?
לא נראה לי שיש גורם מממן. (אם התכוונת לעמותה)
לדעתי הכל שם בתשלום
רק שהמומחיות שלהם היא בתחום הספציפי ולכן יש מענה מקצועי.
או שאפשר דרך קופ"ח
אין לי מושג
תנסי בצור קשר לשאול אותם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמט

א הַלְלוּיָהּ שִׁירוּ לַיהוָה שִׁיר חָדָשׁ תְּהִלָּתוֹ בִּקְהַל חֲסִידִים:ב יִשְׂמַח יִשְׂרָאֵל בְּעֹשָׂיו בְּנֵי צִיּוֹן יָגִילוּ בְמַלְכָּם:ג יְהַלְלוּ שְׁמוֹ בְמָחוֹל בְּתֹף וְכִנּוֹר יְזַמְּרוּ לוֹ:ד כִּי רוֹצֶה יְהוָה בְּעַמּוֹ יְפָאֵר עֲנָוִים בִּישׁוּעָה:ה יַעְלְזוּ חֲסִידִים בְּכָבוֹד יְרַנְּנוּ עַל מִשְׁכְּבוֹתָם:ו רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם:ז לַעֲשׂוֹת נְקָמָה בַּגּוֹיִם תּוֹכֵחֹת בַּלְאֻמִּים:ח לֶאְסֹר מַלְכֵיהֶם בְּזִקִּים וְנִכְבְּדֵיהֶם בְּכַבְלֵי בַרְזֶל:ט לַעֲשׂוֹת בָּהֶם מִשְׁפָּט כָּתוּב הָדָר הוּא לְכָל חֲסִידָיו הַלְלוּיָהּ:
נקרא  16  פעמים

לוח מודעות

למעלה