דרוש מידע הִרְהוּרִים אַחֲרֵי הָאוֹר (על ובעקבות הספר "שניה לפני האור")

מצב
הנושא נעול.

אפרסמון2

משתמש סופר מקצוען
1. וכה פתחנו את תשפ"ב, עם ניו-בורן כחול ומשובב נפש


זוכרים אולי, את תשפ"ב, תשפ"ב שלנו, עוד כשהייתה קטנה?

כשתשפ"ב הייתה תינוקת-ניו-בורן משובבת במיוחד. שכל כולה פרצוף של – העתיד המבטיח עוד לפני.

לפני שהתכערה בהמון דברים, דברים שכבר שכחנו, דברים שאנחנו מעדיפים שלא לשכוח – וכאלו שאנחנו לא מצליחים. ולפני שסתם, המון ימים של סתם ושממון חרצו חריצים יבשים בפניה.

בימים האלו, של בין יום הכיפורים לסוכות, היה כמובן את סבב הקניות הקבוע.

אבל בשונה מתמיד, סבב הקניות של טרום סוכות לא היה בהכרח צבוע ירוק, כלומר אתרוגים וסככים, כי היה בו גם מרכיב כחול. כחול עז, יש לומר.

כי אני, גם אני כמו עוד הרבה, צעדנו יפה נופה, ופתחנו חגיגית את שנת הספרות תשפ"ב ב"שניה לפני האור, מאת רותי קפלר".

והוא היה מבטיח כמו הניובורנית הזו. או בעצם, לפי הגוון של הבגדים – המו הניו בורן הזה. כחול וקטן ומבטיח. אז מה, נכון שהדפים הצבועים כחול לכלכו קצת את הידים – אבל גם תינוק מתוק כזה, מלכלך אותנו מידי פעם...

אבל כך או כך, הספר היה מבטיח וחגיגי ויפה.

וזהו. שמרנו אותו עד החג, כלומר חוץ משלושה ארבעה פרקים שחטפנו בין פטיש לסדינים. ובחול המועד, על תה היביסקוס ורולדת שוקולד נפלאה, התפנקנו עליו.

והוא היה, בלי ספק, התגשמות של כל התקוות. רענן ועמוק ומצחיק ונועז ומגוון. כחול דומה לים, וים לרקיע, ורקיע לכסא הכבוד.


לרגל שבוע או חודש הספר, הזדמנות נאותה לשתף כאן כמה הרהורים על, מתחת, ובעקבות הספר הזה. בעזרת השם ובישועתו, בכמה קטעים שיעלו באשכול זה.


שניה-לפני-האור-הדמיה-216x324.gif


(קרדיט תמונה: אתר ההוצאה)
 

העשיל פרידמאן

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
לא אהבתי!
ז'תומרת העלילה מוצלחת - והכתיבה כיפית.
רק...
שהפרומער קונה לאישתו מחזיק מפתחות קוקה קולה לכבוד החג זה זילזול! אני מתאר לעצמי שהוא יודע הלכות - החרדי ההוא - ויודע שלאישה לחג קונים בגד. זה הלכה.

וזה שה'פויזל' חביב ומענין ורב עם גיסיו.
לא יודע.
ס'פאסט נישט'.

ובסוף היה הפרומער נזקק לשירותי הפויזל האינטרנטיים...

מגרד לי.
 

לורנס

משתמש מקצוען
שהפרומער קונה לאישתו מחזיק מפתחות קוקה קולה לכבוד החג זה זילזול! אני מתאר לעצמי שהוא יודע הלכות - החרדי ההוא - ויודע שלאישה לחג קונים בגד. זה הלכה.
זה העניין בספרים, להקצין.
אם היתה כותבת תכשיט, זה לא היה מרגיז אותך, אבל גם לא נשאר לך בזכרון.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
שהפרומער קונה לאישתו מחזיק מפתחות קוקה קולה לכבוד החג זה זילזול! אני מתאר לעצמי שהוא יודע הלכות - החרדי ההוא - ויודע שלאישה לחג קונים בגד. זה הלכה.

הוא לא פרומר. הוא עילוי רחפן.
אפשר לבחור לראות בזה זלזול.
ואפשר להבין שהוא מבחינתו הלך וטרח וחשב וחיפש וקנה, ולראות פה מתנה משמחת מאוד. כמו שאשתו בחרה לראות.

ובסוף היה הפרומער נזקק לשירותי הפויזל האינטרנטיים...

התיאור שאוב מן המציאות במלואו. כל פרומער בזמננו נזקק לגיס או שכן עם מחשב. אין מצב שלא. הנחות בארנונה, בקשה להבטחת הכנסה לאברכים, הזמנת חיבור לגז, ועוד ועוד.

מוגזמת מידי, לא?!

לא.
הסיפור עם מחזיק המפתחות קרה ככתבו וכלשונו לפני כ-17 שנים, לאשה חמודה שסיפרה לי אותו לצורך הספר.
 
תכננתי להעלות ביקורת על הספר מיד לאחר סוכות, ואיכשהו היא נזנחה.
אז הנה היא לפניכם:


אזהרת ספוילרים לספר שנייה לפני האור/ר. קפלר



העלילה

כמו בספריה בקודמים, ואולי אפילו יותר – אין דרמות, אין פסגות אושר או מצולות ייאוש, אין קומדיית טרגדיות. יש הרכב דמויות מגוון, האינטראקציות בין הדמויות מעוררות עניין, והן עוברות תהליך ברמה כזו או אחרת.

יש גם התרחשויות, כן, אירוסין וטיסה, אבל לא זה הקטע. בלעדיהן אי אפשר אבל לא הן יוצרות את הספר או את העניין בו.

בשבילי זה מתכון מושלם. מאסתי מזמן גם במתח וגם במטפלות הרגשיות ודומיהן. יש בספר אנשים מעניינים שחושבים ומדברים דברים מעניינים וברמה אבל לא מדי כבדים? כבר אהבתי.

הדמויות

שוע – בשנות חיי הלא מאד קצרות והמכירות המון אברכים, גם מתמידים מאד, טרם פגשתי או שמעתי על מישהו ברמת התמדה וניתוק מהבית כמוהו. רחפן? סבבה. אין לו פלאפון? סבבה. קבל חינוך מסוים מאד? סבבה. הכול ביחד פלוס אישה כזאת, (יפורט להלן) קצת לא אמין. או הייתי אומרת דמות קצה. לא מישהו שנפגוש כל יום.

נחמי – אשת האיזונים והבלמים. מול עצמה, בזוגיות (היא תקרוס ותחליק), מול ההורים, מול האחים וכמובן מול הילדים. בדומה לשוע היא בעיניי דמות לא מוכרת. שאברכית תנשוך שפה בהשכבה ואמבטיות ולא תזעיק את בעלה זה סטנדרט, ביום ששי זה יפה, באחת בלילה עם חום וכו' נדיר מאד. מבינה שהספר רצה להציף את התמודדותן של נשות אברכים אבל שוע ונחמי הם לא הזוג האברכי הקלאסי.

בנוסף, למרות הכמה רגעי אושר של נחמי דמותה מהעבר מצטיירת מסכנה מאד. אשת אברך, לדעתי, בסבירות גבוהה תקום מהספר לא מחוזקת בעליל. נפשית אני מתכוונת, לא רוחנית.

מירי – אי אפשר לא לאהוב ולהתפעל, אבל היא לא בוגרת מכפי גילה? בהבנתה הדקה את הוריה, את דודי, את עצמה ואת הניואנסים?

חיה – איכשהו נראה לי שבחורה מהמיינסטרים החרדי שלא בטוחה שרוצה בחור לומד אמורה להיות מאופיינת שונה. היא מתוארת כאיכותית ועוד מילים סמינריות טו מאצ' בשביל לרצות בחור עובד. או שאני לא מכירה מספיק את הדור והציבור על גווניו השונים.

ועל שאר הדמויות נדבר תחת הכותרת הבאה.

מה הפריע לי

גדליה מול דודי
– האמת, כעסתי פה. דומני שרוב מוחלט של הקוראים חש אהדה לדודי ואת גדליה תפס כבן אדם נאכס, משבית שמחות, כל היום מטיף מוסר לסובבים, מתקטנן מדי פעם ופוחד באופן מטופש שילדיו יראו ממרחק מטר אייפון. למה לעורר הזדהות עם הצד הלא נכון? הרי כולנו מבינים שאת מידת יראת השמים של דודי לא נאחל לשום יהודי טוב, אז למה לגרום לנו לאהוב אותו?

רוצה לתאר את דודי נחמד ועם מידות? הבנתי את זה. אבל ההקצנה הזאת, שדודי מבין את מירי של גדליה יותר ממנו, כמעט דואג לה יותר, למשל, צרמה לי.

(קראתי את תגובת קפלר על הנקודה הזאת בביקורת שעלתה פה ולא השתכנעתי, לכן כתבתי את זה)

דודי מול אמא שלו – מקווה שבזן הצעירים המתמדרנים עוד יש נפשות הפועלות כך. שהאמא, כבר שנים, לא משלימה ולא מבליגה בכלל, השיחות איתה תמיד קשות ונגמרות בניתוק או בבכי והבן עדיין כל כך רוצה לרצות ורוצה קשר. לצערי, מכירה ושומעת יותר 'או שההורים שלי ישלימו/ישתקו או שפשוט לא נבוא'

מושגים

"יש כבר מישהי" בתגובה ל "מי תרצה להתחתן איתך"

"מובילות דעת קהל" "מצטלמות" "מעדכנות" "כתבתי עוד פתיחה ליום מקסים" למה הצטלמת? איפה עדכנת? איפה כתבת?

"סיני" "מסיבה" הולכת ללא ידיעת בעלה, שומע על זה מחבר שלו...

עצוב, בעיניי, שהנ"ל נכתב בספר חרדי. הרבה יותר עצוב מזוגיות/גירושין/מחלות נפש וכל טאבו אחר שהיה או שיש. שכן בשבירת המוסכמות נקל להבין את היתרונות לצד החסרונות, ואילו כאן – הספר היה נשאר מעולה גם בלי הנ"ל ועם תחליפים מעודנים יותר.

עריכה - אם מפריעה ל @אפרסמון2 הפלישה לאשכול אולי מישהו יתנדב להעביר. לא חשבתי על זה קודם.
 

אבא תודה על הכל

משתמש צעיר
נהניתי מאד!

סגנון הכתיבה המרתק, מלא באינטליגנציה רגשית ומדעית. הקורא מרגיש חשוב שמדברים אליו ברמה גבוהה.
כל פרק בנוי באומנות וכישרון מדהים. רמה ספרותית גבוהה ביותר.

הדמויות האנושיות והאמתיות, לקוחות מהחיים ממש, מקבץ של אנשים שכיף לקרוא עליהם.

הסיפור היה אותנטי ומעצים, המסרים מדהימים וכרגיל לא מטיפים, אלא נעימים.
מצאתי את עצמי הולכת כל השבוע עם משפטים שהדהדו לי בראש. על ערך התורה, כמה התורה תורמת לבית ועוד.

מצאתי את עצמי לפעמים עם ביתי התינוקת בלילה, או בסיטואציות שונות, ומשננת את המשפטים המחזקים.
הסיפור נתן לי להרגיש כל כך חשובה כאשת אברך, נתן אנרגיות טובות ונעימות. והמון כח.
השכר שלך עצום!
תודה רבה!
 

כתר מלוכה

משתמש פעיל
תכננתי להעלות ביקורת על הספר מיד לאחר סוכות, ואיכשהו היא נזנחה.
אז הנה היא לפניכם:


אזהרת ספוילרים לספר שנייה לפני האור/ר. קפלר



העלילה

כמו בספריה בקודמים, ואולי אפילו יותר – אין דרמות, אין פסגות אושר או מצולות ייאוש, אין קומדיית טרגדיות. יש הרכב דמויות מגוון, האינטראקציות בין הדמויות מעוררות עניין, והן עוברות תהליך ברמה כזו או אחרת.

יש גם התרחשויות, כן, אירוסין וטיסה, אבל לא זה הקטע. בלעדיהן אי אפשר אבל לא הן יוצרות את הספר או את העניין בו.

בשבילי זה מתכון מושלם. מאסתי מזמן גם במתח וגם במטפלות הרגשיות ודומיהן. יש בספר אנשים מעניינים שחושבים ומדברים דברים מעניינים וברמה אבל לא מדי כבדים? כבר אהבתי.

הדמויות

שוע – בשנות חיי הלא מאד קצרות והמכירות המון אברכים, גם מתמידים מאד, טרם פגשתי או שמעתי על מישהו ברמת התמדה וניתוק מהבית כמוהו. רחפן? סבבה. אין לו פלאפון? סבבה. קבל חינוך מסוים מאד? סבבה. הכול ביחד פלוס אישה כזאת, (יפורט להלן) קצת לא אמין. או הייתי אומרת דמות קצה. לא מישהו שנפגוש כל יום.

נחמי – אשת האיזונים והבלמים. מול עצמה, בזוגיות (היא תקרוס ותחליק), מול ההורים, מול האחים וכמובן מול הילדים. בדומה לשוע היא בעיניי דמות לא מוכרת. שאברכית תנשוך שפה בהשכבה ואמבטיות ולא תזעיק את בעלה זה סטנדרט, ביום ששי זה יפה, באחת בלילה עם חום וכו' נדיר מאד. מבינה שהספר רצה להציף את התמודדותן של נשות אברכים אבל שוע ונחמי הם לא הזוג האברכי הקלאסי.

בנוסף, למרות הכמה רגעי אושר של נחמי דמותה מהעבר מצטיירת מסכנה מאד. אשת אברך, לדעתי, בסבירות גבוהה תקום מהספר לא מחוזקת בעליל. נפשית אני מתכוונת, לא רוחנית.

מירי – אי אפשר לא לאהוב ולהתפעל, אבל היא לא בוגרת מכפי גילה? בהבנתה הדקה את הוריה, את דודי, את עצמה ואת הניואנסים?

חיה – איכשהו נראה לי שבחורה מהמיינסטרים החרדי שלא בטוחה שרוצה בחור לומד אמורה להיות מאופיינת שונה. היא מתוארת כאיכותית ועוד מילים סמינריות טו מאצ' בשביל לרצות בחור עובד. או שאני לא מכירה מספיק את הדור והציבור על גווניו השונים.

ועל שאר הדמויות נדבר תחת הכותרת הבאה.

מה הפריע לי

גדליה מול דודי
– האמת, כעסתי פה. דומני שרוב מוחלט של הקוראים חש אהדה לדודי ואת גדליה תפס כבן אדם נאכס, משבית שמחות, כל היום מטיף מוסר לסובבים, מתקטנן מדי פעם ופוחד באופן מטופש שילדיו יראו ממרחק מטר אייפון. למה לעורר הזדהות עם הצד הלא נכון? הרי כולנו מבינים שאת מידת יראת השמים של דודי לא נאחל לשום יהודי טוב, אז למה לגרום לנו לאהוב אותו?

רוצה לתאר את דודי נחמד ועם מידות? הבנתי את זה. אבל ההקצנה הזאת, שדודי מבין את מירי של גדליה יותר ממנו, כמעט דואג לה יותר, למשל, צרמה לי.

(קראתי את תגובת קפלר על הנקודה הזאת בביקורת שעלתה פה ולא השתכנעתי, לכן כתבתי את זה)

דודי מול אמא שלו – מקווה שבזן הצעירים המתמדרנים עוד יש נפשות הפועלות כך. שהאמא, כבר שנים, לא משלימה ולא מבליגה בכלל, השיחות איתה תמיד קשות ונגמרות בניתוק או בבכי והבן עדיין כל כך רוצה לרצות ורוצה קשר. לצערי, מכירה ושומעת יותר 'או שההורים שלי ישלימו/ישתקו או שפשוט לא נבוא'

מושגים

"יש כבר מישהי" בתגובה ל "מי תרצה להתחתן איתך"

"מובילות דעת קהל" "מצטלמות" "מעדכנות" "כתבתי עוד פתיחה ליום מקסים" למה הצטלמת? איפה עדכנת? איפה כתבת?

"סיני" "מסיבה" הולכת ללא ידיעת בעלה, שומע על זה מחבר שלו...

עצוב, בעיניי, שהנ"ל נכתב בספר חרדי. הרבה יותר עצוב מזוגיות/גירושין/מחלות נפש וכל טאבו אחר שהיה או שיש. שכן בשבירת המוסכמות נקל להבין את היתרונות לצד החסרונות, ואילו כאן – הספר היה נשאר מעולה גם בלי הנ"ל ועם תחליפים מעודנים יותר.

עריכה - אם מפריעה ל @אפרסמון2 הפלישה לאשכול אולי מישהו יתנדב להעביר. לא חשבתי על זה קודם.
הזדהיתי עם הביקורת.
אולי קצת קיצונית מידי, אבל גם הספר קיצוני בעיני.
גם לי היתה הרגשה של נסיון למשוך את הציבור למקום פתוח יותר. ולא רק לחנך להכלה והבנה.
יכול להיות שאני טועה וזו רק היתה ההרגשה בקריאת הספר.
במקרה גדליה הוא מה5% של החניוקים הכי מעצבנים בעולם.
ובדיוק אח שלו שגדל באותה סביבה וגם התמרד, מה שבאופן טבעי לוקח את המידות שלו למקום פחות טוב, הוא מבין את השני, סולח מחליק, נחמד ומענין. [ורק קצת בסוף החיים נדפקים לו, לא משהו בעצם הסיפור.]

הקטע עם הזוגיות של העילוי ואשתו באמת מדברים יותר למגזר החסידי, רק ששם נראה לי בסגנון הזה של המשפחות יש באופן כללי פחות מעורבות של הבעל בענייני הבית. או בחלק מסויים שלהם לפחות. אבל אולי סתם דמיינתי. לכן קשה לי לעסק הזה.
 

טילון

מהמשתמשים המובילים!
עריכה והפקת סרטים
חיה – איכשהו נראה לי שבחורה מהמיינסטרים החרדי שלא בטוחה שרוצה בחור לומד אמורה להיות מאופיינת שונה. היא מתוארת כאיכותית ועוד מילים סמינריות טו מאצ' בשביל לרצות בחור עובד. או שאני לא מכירה מספיק את הדור והציבור על גווניו השונים.
אני לא מספיק מבינה בניואנסים, אבל נראה לי שבציבור החסידי בחורה איכותית יכולה לרצות בחור עובד (השונה מהציבור הליטאי), לא?
בנוסף, למרות הכמה רגעי אושר של נחמי דמותה מהעבר מצטיירת מסכנה מאד. אשת אברך, לדעתי, בסבירות גבוהה תקום מהספר לא מחוזקת בעליל. נפשית אני מתכוונת, לא רוחנית.
אני אמנם כבר לא אשת אברך, ואני כן מזעיקה את בעלי מהכולל במקרי הצורך, אבל יכולה לומר שהספר הזה גרם לי לייקר כל רגע שאני "משחררת" אותו ללמוד, גם אם מתחשק לי אחרת. באופן אישי רק התחזקתי מהספר. גם נפשית.
 

אמא של אלי

משתמש פעיל
בדיוק נחשפתי לספר בשבת , ולא הנחתי מיידי עד שסיימתי........
מדהים כמו כל ספריה של רותי קפלר.
הספר באמת מוקצן מעט, אני מכירה אברכים רבים, שוע באמת מהקיצוניים שבהם, דווקא גדליה בעיני אוטנטי לגמרי, לגבי חיה גם אני שייכתי את החשיבה להתחתן עם בחור עובד לשיוך למגזר החסידי.
באופן כללי ספר מיוחד ורגיש
 

לורנס

משתמש מקצוען
תכננתי להעלות ביקורת על הספר מיד לאחר סוכות, ואיכשהו היא נזנחה.
אז הנה היא לפניכם:


אזהרת ספוילרים לספר שנייה לפני האור/ר. קפלר



העלילה

כמו בספריה בקודמים, ואולי אפילו יותר – אין דרמות, אין פסגות אושר או מצולות ייאוש, אין קומדיית טרגדיות. יש הרכב דמויות מגוון, האינטראקציות בין הדמויות מעוררות עניין, והן עוברות תהליך ברמה כזו או אחרת.

יש גם התרחשויות, כן, אירוסין וטיסה, אבל לא זה הקטע. בלעדיהן אי אפשר אבל לא הן יוצרות את הספר או את העניין בו.

בשבילי זה מתכון מושלם. מאסתי מזמן גם במתח וגם במטפלות הרגשיות ודומיהן. יש בספר אנשים מעניינים שחושבים ומדברים דברים מעניינים וברמה אבל לא מדי כבדים? כבר אהבתי.

הדמויות

שוע – בשנות חיי הלא מאד קצרות והמכירות המון אברכים, גם מתמידים מאד, טרם פגשתי או שמעתי על מישהו ברמת התמדה וניתוק מהבית כמוהו. רחפן? סבבה. אין לו פלאפון? סבבה. קבל חינוך מסוים מאד? סבבה. הכול ביחד פלוס אישה כזאת, (יפורט להלן) קצת לא אמין. או הייתי אומרת דמות קצה. לא מישהו שנפגוש כל יום.

נחמי – אשת האיזונים והבלמים. מול עצמה, בזוגיות (היא תקרוס ותחליק), מול ההורים, מול האחים וכמובן מול הילדים. בדומה לשוע היא בעיניי דמות לא מוכרת. שאברכית תנשוך שפה בהשכבה ואמבטיות ולא תזעיק את בעלה זה סטנדרט, ביום ששי זה יפה, באחת בלילה עם חום וכו' נדיר מאד. מבינה שהספר רצה להציף את התמודדותן של נשות אברכים אבל שוע ונחמי הם לא הזוג האברכי הקלאסי.

בנוסף, למרות הכמה רגעי אושר של נחמי דמותה מהעבר מצטיירת מסכנה מאד. אשת אברך, לדעתי, בסבירות גבוהה תקום מהספר לא מחוזקת בעליל. נפשית אני מתכוונת, לא רוחנית.

מירי – אי אפשר לא לאהוב ולהתפעל, אבל היא לא בוגרת מכפי גילה? בהבנתה הדקה את הוריה, את דודי, את עצמה ואת הניואנסים?

חיה – איכשהו נראה לי שבחורה מהמיינסטרים החרדי שלא בטוחה שרוצה בחור לומד אמורה להיות מאופיינת שונה. היא מתוארת כאיכותית ועוד מילים סמינריות טו מאצ' בשביל לרצות בחור עובד. או שאני לא מכירה מספיק את הדור והציבור על גווניו השונים.

ועל שאר הדמויות נדבר תחת הכותרת הבאה.

מה הפריע לי

גדליה מול דודי
– האמת, כעסתי פה. דומני שרוב מוחלט של הקוראים חש אהדה לדודי ואת גדליה תפס כבן אדם נאכס, משבית שמחות, כל היום מטיף מוסר לסובבים, מתקטנן מדי פעם ופוחד באופן מטופש שילדיו יראו ממרחק מטר אייפון. למה לעורר הזדהות עם הצד הלא נכון? הרי כולנו מבינים שאת מידת יראת השמים של דודי לא נאחל לשום יהודי טוב, אז למה לגרום לנו לאהוב אותו?

רוצה לתאר את דודי נחמד ועם מידות? הבנתי את זה. אבל ההקצנה הזאת, שדודי מבין את מירי של גדליה יותר ממנו, כמעט דואג לה יותר, למשל, צרמה לי.

(קראתי את תגובת קפלר על הנקודה הזאת בביקורת שעלתה פה ולא השתכנעתי, לכן כתבתי את זה)

דודי מול אמא שלו – מקווה שבזן הצעירים המתמדרנים עוד יש נפשות הפועלות כך. שהאמא, כבר שנים, לא משלימה ולא מבליגה בכלל, השיחות איתה תמיד קשות ונגמרות בניתוק או בבכי והבן עדיין כל כך רוצה לרצות ורוצה קשר. לצערי, מכירה ושומעת יותר 'או שההורים שלי ישלימו/ישתקו או שפשוט לא נבוא'

מושגים

"יש כבר מישהי" בתגובה ל "מי תרצה להתחתן איתך"

"מובילות דעת קהל" "מצטלמות" "מעדכנות" "כתבתי עוד פתיחה ליום מקסים" למה הצטלמת? איפה עדכנת? איפה כתבת?

"סיני" "מסיבה" הולכת ללא ידיעת בעלה, שומע על זה מחבר שלו...

עצוב, בעיניי, שהנ"ל נכתב בספר חרדי. הרבה יותר עצוב מזוגיות/גירושין/מחלות נפש וכל טאבו אחר שהיה או שיש. שכן בשבירת המוסכמות נקל להבין את היתרונות לצד החסרונות, ואילו כאן – הספר היה נשאר מעולה גם בלי הנ"ל ועם תחליפים מעודנים יותר.

עריכה - אם מפריעה ל @אפרסמון2 הפלישה לאשכול אולי מישהו יתנדב להעביר. לא חשבתי על זה קודם.
עד כאן הביקורת השלילית, ומה עם החיובית?
א"א לכתוב מגילה כה ארוכה בלי מילה אחת טובה.
 
עד כאן הביקורת השלילית, ומה עם החיובית?
א"א לכתוב מגילה כה ארוכה בלי מילה אחת טובה.
ומה לגבי זה:
יש הרכב דמויות מגוון, האינטראקציות בין הדמויות מעוררות עניין, והן עוברות תהליך ברמה כזו או אחרת.

בשבילי זה מתכון מושלם. מאסתי מזמן גם במתח וגם במטפלות הרגשיות ודומיהן. יש בספר אנשים מעניינים שחושבים ומדברים דברים מעניינים וברמה אבל לא מדי כבדים? כבר אהבתי.
 

efshar

משתמש פעיל
לא יודעת להתנסח, אבל חייבת לכתוב ולהודות...
ספר מדהים. ממש. (קניתי אותו-הייתי חייבת שיהיה לי נגיש לקרוא שוב, ושוב...)
הסיטואציה של חיה אצל הרב... דמעות.
אמנם כבר בחרתי, ואני מאושרת ב"ה, אבל נותן עוד כח... תודה!!!
 

אילת פלדמן

משתמש פעיל
איזה אשכול כייפי,
קראתי כל פרק בהמשכים בעיתון (לפעמים אפילו יותר מפעם אחת...)
ואמרתי לעצמי כזה ספר אני חייבת בבית שלי, ספר שהוא תכשיט.

ההתמודדות של נחמי משלבת בעל אברך אבל לא פחות מזה את שלב הגידול של הקטנטנים.
בהרבה מהמקרים זה שלב קשה ולא קל בלי קשר לסטטוס של הבעל,
אז היה לי קשה ומחליש לראות שנחמי מצליחה להתמודד (ולהתמוטט) ושזה הגיוני בכלל....
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה