לפי החוק כל בעל עסק מחויב לנהל ספרים לפי הוראות שקבע מנהל מס הכנסה,
זה נקרא הוראות ניהול ספרים.
מטרת ההוראות האלו הינה כדי לייצר מערכת סגורה שתמנע העלמות מס
ובנוסף, כדי לעזור לבעלי עסקים שלא ישלמו מס בגלל "רשלנות" בניהול העסק.
מכוח הוראות האלו לדוגמא מחויב כל בעל עסק להנפיק קבלה ברגע קבלת תשלום בעסק.
בביקורת ניהול ספרים נבדקים הקופה, ספרי העסק שבכללם פנקסי הקבלות, חשבוניות, ספרי הזמנות וכו', חשבון הבנק ואפליקציות תשלומים.
הביקורת יכולה לעבור בהצלחה ללא כל ממצא בעייתי.
או שימצא ליקוי באותם ספרים,
ואז יחליט מפקח מס הכנסה האם להגדיר "ליקוי זמני" בעסק (קוד 2) שמתחיל תהליך של ערעור על החלטה כאשר בעל העסק מעונין בכך או פסילת ספרים.
3 דברים שעלולים להפיך אותכם בביקורת בעסק:
1. חשבון בנק באפליקציה או באתר
הזמן בו אתם מחויבים להנפיק קבלה במקרה של העברה בנקאית הינו ברגע שראיתם את הכסף בחשבון הבנק או שהלקוח שלח לכם אסמכתא,
ולכן, יכול להיווצר מצב בו בעל העסק נכנס פעם בחודש לחשבון הבנק ופעם בחודש יוציא קבלה על כל ההעברות הבנקאיות.
מה הטריק של מפקחי מס הכנסה לאכוף את זה?
שאתם נכנסים לאתר הבנק מופיע בצד - מתי נכנסתם לאחרונה לחשבון הבנק.
ברגע שאתם תציגו את זה למפקח הוא יכול לראות מתי נכנסתם לאחרונה לחשבון הבנק שלכם
ומתוך כך לבדוק האם יש ההעברות שעבורן לא הנפקתם קבלה.
ברמת העיקרון, מפקחי מס הכנסה יכולים לבקש מהבנק את פרטי העו"ש שלכם ולא ממכם.
(רק שזה יגרור מהם עבודה נוספת לפנות לבנק וכו'...)
2. הוצאתם חשבונית מס?
חשבונית מס זה המסמך עם הכי הרבה פרטים שתצטרכו למלא,
X בחשבונית מס אין כזה דבר פריט כללי X
אתם צריכים לפרט הכל- מספר יחידות, מחיר ליחידה, שם הפריט, שם הלקוח , איך התקבל הכסף וכו'
המון פעמים בעלי חנויות משמשים בסרט קופה רושמת
ובגלל חוסר ידיעה שלהם-הם כותבים על הפיתקית של הקופה "חשבונית מס"
והתוצאה ----
על ה"פתקית" הזו חלים כל ההוראות ספרים של הוצאת חשבונית מס .
הווי אומר שאין כזה דבר פריט כללי וכו'....
מה שאומר שאם אני מגיעה לחנות ומקבלת פיתקית מהקופה
שעליה רשום חשבונית מס ומופיע פריט כללי- זה עלול להוביל לפסילת ספרים.
(אגב, שימו לב שבפוקס לדוגמא או ברשתות גדולות אחרות- זה לא יקרה).
3. לא יודעים מה הזכויות שלכם--
לפי פסק דין כאשר מפקח מס הכנסה דורש ממכם דרישה שאינה חוקית,
אתם יכולים לסרב כמובן, וגם לעצור את הביקורת בכלל.
המון בעלי עסקים לא יודעים מה הזכויות שלהם בביקורת כזו, מה הסמכות של המפקח לדרוש.
ורק לאחר הביקורת,
שהם מקבלים מכתב על ליקוי בעסק - הם נזכרים לבדוק ולברר מה בדיוק אפשר לעשות.
שאתם נמצאים בביקורת מבלי שאתם יודעים מה הזכויות שלכם, מה החוק מאפשר למפקח לבדוק ומה לא -
אתם למעשה מפילים את עצמכם בפח...
חיה מריאנובסקי, יועצת מס.
זה נקרא הוראות ניהול ספרים.
מטרת ההוראות האלו הינה כדי לייצר מערכת סגורה שתמנע העלמות מס
ובנוסף, כדי לעזור לבעלי עסקים שלא ישלמו מס בגלל "רשלנות" בניהול העסק.
מכוח הוראות האלו לדוגמא מחויב כל בעל עסק להנפיק קבלה ברגע קבלת תשלום בעסק.
בביקורת ניהול ספרים נבדקים הקופה, ספרי העסק שבכללם פנקסי הקבלות, חשבוניות, ספרי הזמנות וכו', חשבון הבנק ואפליקציות תשלומים.
הביקורת יכולה לעבור בהצלחה ללא כל ממצא בעייתי.
או שימצא ליקוי באותם ספרים,
ואז יחליט מפקח מס הכנסה האם להגדיר "ליקוי זמני" בעסק (קוד 2) שמתחיל תהליך של ערעור על החלטה כאשר בעל העסק מעונין בכך או פסילת ספרים.
3 דברים שעלולים להפיך אותכם בביקורת בעסק:
1. חשבון בנק באפליקציה או באתר
הזמן בו אתם מחויבים להנפיק קבלה במקרה של העברה בנקאית הינו ברגע שראיתם את הכסף בחשבון הבנק או שהלקוח שלח לכם אסמכתא,
ולכן, יכול להיווצר מצב בו בעל העסק נכנס פעם בחודש לחשבון הבנק ופעם בחודש יוציא קבלה על כל ההעברות הבנקאיות.
מה הטריק של מפקחי מס הכנסה לאכוף את זה?
שאתם נכנסים לאתר הבנק מופיע בצד - מתי נכנסתם לאחרונה לחשבון הבנק.
ברגע שאתם תציגו את זה למפקח הוא יכול לראות מתי נכנסתם לאחרונה לחשבון הבנק שלכם
ומתוך כך לבדוק האם יש ההעברות שעבורן לא הנפקתם קבלה.
ברמת העיקרון, מפקחי מס הכנסה יכולים לבקש מהבנק את פרטי העו"ש שלכם ולא ממכם.
(רק שזה יגרור מהם עבודה נוספת לפנות לבנק וכו'...)
2. הוצאתם חשבונית מס?
חשבונית מס זה המסמך עם הכי הרבה פרטים שתצטרכו למלא,
X בחשבונית מס אין כזה דבר פריט כללי X
אתם צריכים לפרט הכל- מספר יחידות, מחיר ליחידה, שם הפריט, שם הלקוח , איך התקבל הכסף וכו'
המון פעמים בעלי חנויות משמשים בסרט קופה רושמת
ובגלל חוסר ידיעה שלהם-הם כותבים על הפיתקית של הקופה "חשבונית מס"
והתוצאה ----
על ה"פתקית" הזו חלים כל ההוראות ספרים של הוצאת חשבונית מס .
הווי אומר שאין כזה דבר פריט כללי וכו'....
מה שאומר שאם אני מגיעה לחנות ומקבלת פיתקית מהקופה
שעליה רשום חשבונית מס ומופיע פריט כללי- זה עלול להוביל לפסילת ספרים.
(אגב, שימו לב שבפוקס לדוגמא או ברשתות גדולות אחרות- זה לא יקרה).
3. לא יודעים מה הזכויות שלכם--
לפי פסק דין כאשר מפקח מס הכנסה דורש ממכם דרישה שאינה חוקית,
אתם יכולים לסרב כמובן, וגם לעצור את הביקורת בכלל.
המון בעלי עסקים לא יודעים מה הזכויות שלהם בביקורת כזו, מה הסמכות של המפקח לדרוש.
ורק לאחר הביקורת,
שהם מקבלים מכתב על ליקוי בעסק - הם נזכרים לבדוק ולברר מה בדיוק אפשר לעשות.
שאתם נמצאים בביקורת מבלי שאתם יודעים מה הזכויות שלכם, מה החוק מאפשר למפקח לבדוק ומה לא -
אתם למעשה מפילים את עצמכם בפח...
חיה מריאנובסקי, יועצת מס.