לא תאמינו למה לכל הגברים החרדים כואבות העיניים מידי יום בשעה אחת בצוהריים

השאלה בכותרת לא באמת שאלה, שתדעו.
כולנו יודעים את התשובה:
כי אף אחד מתוכנו לא מעז ללכת עם משקפי שמש.
וכשאין לכם כאלו - כואבות לכם העיניים. לא רק בשעה אחת, אלא לאורך כל היום. פשוט, לא?

בואו נדבר על זה רגע.
anton-be-ODhxNCO8XHY-unsplash.jpg

למה אנחנו לא אוהבים משקפי שמש? אפילו שונאים אותם? מתביישים בהם?
זה מוזר, באמת.
מישהו החליט משקפי שמש הם מחוץ לגדר, לא יראה ולא יימצא. ס'פאסט נישט כזה. געוואלד. אסור!

חרדי נורמטיבי, הגון וישר, כזה שהולך בתלם, לא חס וחלילה מקולקל או נצר למשפחה שהסבא של הסבא היה פעם דתי לאומי רחמנא ליצלן - לא יהין לעולם להימצא ברשות הרבים עם הבושה השחורה על אפו.
נשים חרדיות עוד איכשהו מרשות לעצמן. וויבער'ס חסרות כבוד. אבל גברים? לא ולא ולא ולא!
לא, רק לא זה בבקשה, ילל האברך לאדון אופטומטריסט. אני מוכן לעשות ניתוח לייזר שיעלה עוד אלפיים שקלים, רק ותר לי על חובת החבישה של המשקפיים בימים שלאחר מכן.

איש לא מעז.
ולא רק ראשי ישיבות בפונוביז' או חכמת שלמה או תורת מתיתיהו.
אפילו אברכים רגילים, כאלו שלומדים בכוללים בקראוונים במודיעין עילית וחיים בניסי ניסים ממלגה פתטית של אלפיים מאה שקלים בחודש וממשכורת מצומקת של שלושת אלפים שלוש מאות שהאשה מקבלת עבור מילויי מקום בסמינר אוהל יענטי.
כן, גם אותה שכבת אוכלוסיה - לא מרשה לעצמה להשתמש במשקפי השמש.
נו, תאמרו, אלו העוסקים בתורה. אבל העובדים לפרנסתם - וודאי מרשים לעצמם. מה, השמש מסנוורת. איה. אח. זה מציק.
לא היא!
גם בקרב אלו שיוצאים לשוק העבודה, אין בהם את אומץ הלב להסתובב עם משקפי השמש.

תשאלו:
מה אתה רוצה, נודניק. מה העניין. מי צריך בכלל משקפי שמש? למי הם חסרות?

שאלה טובה.
מזכיר לי סיפור נהדר על רבי יהושע העשיל מאפטא זצ"ל, שישב אל שולחן המטבח ואכל דייסה, בילדותו.
ודייסה, כמו שיודעים קוראינו דוברי האידיש, נקראת גם 'קאשע'.
טפח אביו על שכמו הצנום של הינוקא הממולח, ואמר בבידחותא: יהושעק'ה, מה התירוץ על ה'קאשע'?
נשא הילד עיניו ואמר: תיכף אגמור ואענה.
אכל, גמר, ואמר: עכשיו כבר אין 'קאשע'...

ומהמשל - לנמשל.
אחרי שפעם אחת, פעם אחת בלבד! תרכיבו על אפכם את משקפי השמש המביכים, לא תוכלו עוד לעולם להסירם מפניכם. הם ייצמדו לאפכם כמו פלומפה, כמו עלוקה לדם, כמו עיתונאי ללשון הרע, כמו כוס קפה לשולחן הבוס. קשר בל יינתק.
וכן - לנצח נצחים לא תצליחו ללכת עוד ברחובה של עיר בשעת צהרים קייצית לוהטת, כאשר עיניכם אינן מוגנות על ידי משקפי הזהב.
לא תצליחו, זהו, אתם מהמכורים.

כי באמת, הבעיה עם משקפי שמש, על יד על הלב - שהן ממכרות.
אחרי שפעם אחת מניחים אותם על האף, ורואים את העולם דרכם - כבר אי אפשר לסגת, אין שום דרך.
פתאום אפשר ללכת בצוהריים בלי למצמץ... בלי לסבול... ימות משיח של ממש.

ועכשיו הדרא קושיא לדוכתא.
אם המוצר הנ"ל כה מועיל, וכה מקסים, וכה משפר את איכות החיים, ולא קשור כלל למראה רחובי, אלא סתם קיבל סטיגמה מעליבה של 'ספאט נישט' - מדוע למען השם הוא מודר מציבורינו?
למה איש מאיתנו, איש נורמלי, לא איזה גייס חמישי או גייס לצבא הרשעים עם אייפון בגודל של שולחן - לא שובר את האופנה המטופשת?
אה?

*

pineapple-supply-co-NgDapgpAiTE-unsplash.jpg


ובזמן שאתם חושבים, הנה תגובה שכתב תלמיד חכם אחד שעבר על השורות לפניכם:
"נכון מאוד. עברתי כעת ניתוח להסרת משקפיים ואני חייב לצאת עם משקפי שמש, לא מסוגל לעשות את זה!
לי אישית אין בעיה (ביומיים הראשונים שלא הייתי מסוגל, כן הלכתי), אני לא יכול לעשות את זה לאשה ולילדים שלי..."

הבנתם?
על המחבר
Natan Galant

תגובות

אני רואה כאן אחד שמחליף דעתו כל הזמן, והולך לפי הזרם, כשהזרם היה להתנגד הוא התנגד, וכשהזרם היה לא לשנות היה דעתו נחרצה כך, כשנרגע הענין, הוא כותב כאילו שכולם מסכימים כך, וממילא גם הוא סובר כך [היינו שהוא סובר כך, וכביכול שכך דעת הקהל]. זה בדיוק דוגמא אישית איך לא להיראות, אתה סובר משהו תסביר את עצמך, תבין מה שאתה רוצה, תודה באם טעית (זה לא בושה לטעות, הבזיון הנורא זה לא להודות על הטעות), אל תיבהל שדעתך שטונה מדעת הקהל, כשם שפרצופיהם וכו', רק מה שלא כל מה שאתה חושב אתה צריך לעשות, אפשר להיות גם נכנע לדעת רבותינו, ולא רק מה שאתה מבין (לעשות רק מה שמבינים כמובן בציות מוחלט לתורה הק', היינו אחרי ששמעו או למדו בודקים באם גם השכל מסכים, ואחרי זה עושים את זה, - מקורה מהמשכילים - שדור הראשון שלה היו יראי חטא ותלמידי חכמים [תבדקו הסטוריה], ולא היה ניכר הבדל כלל בין המיימינים למשמאילים [וכבר אמרו רז"ל אפי' אומר לך ימין וכו']).

תחשבו חזק לפני שאתם מגיבים את מה שמכרו לכם, ואת מה שהחברים וכוווולם אומרים.
לא סתם ד' נתן לכן מח ולב, יש להשתמש בשכל האנושי ולא בשכל של החברים.

יודע אני שהרבה שאינם משתמשים בשכל שלהם יגיבו מיד, וישפכו ממוחם (זה כבר כלי שני) ומבטנם, וקטני השכל יגיבו אפילו תגובות נזהמות (כלל אמרו, כשמוציאים נשק חם זה אות ומופת כי הבנאדם הוא חלשלוש), עכ"ז בעלי השכל מדברים ומגיבים תמיד רגוע ונינוח ובעיקר ענייני.
צודק לחלוטין. וכפי שהגדיר זאת ר' חיים מבריסק "צריך לקרב את השכל שלנו לתורה, ולא את התורה לשכל שלנו".
אבל על מי אתה מדבר? אני פעיל פה באשכול למן התגובה הראשונה, ועדיין לא ראיתי מישהו כזה. הרוב נשארו איתנים בדעתם (אלו בדעה זו ואלו בדעה זו), ומיעוטם או שהסכימו או שהצליחו להבין את הצד השני (גם אם לא מסכימים עמו, וכגון @אפר למשל).
בכלל, התגובה הזו כתובה בסגנון של כתב פלסתר ממחוזות ידועים אחרים, [וכבר האריכה "עליזה" (לאה מייזל) לבטא זאת היטב באופן סאטירי (או בעצם לא כ"כ סאטירי) בספרה "עוד קצת ברצינות", אודות אלו שמשתמשים בשם אנונימי (ניק, לצורך הענין) על מנת להשמיץ / להזהיר / להתריע / להפחיד אנשים אנונימיים...]. אם יש לך טענות על מישהו או למישהו, אתה מוזמן לקרוא בשם הניק שלו ולדון איתו באופן "רגוע ונינוח ובעיקר ענייני" אודות דעותיו ו/או דבריו. אני בטוח שיהיה לו מה לענות לך... וכמובן אין מקום לקטול כאן אף אחד כ"קטן שכל" או ככזה "שאינו משתמש בשכלו". אני רואה שאתה חדש פה בפורום, אבל במשך הזמן תלמד שסגנון הכתיבה הזה אינו מקובל כאן.
 
לא דברתי לבן אדם הזה, ואיני רוצה לחנך אותו,
ועל זה טעות המגיבים (שאר הקוראים לא יודעים מה אתם רוצים בכלל, גם אני בהתחלה),
מדברים כאן מענין די רציני לדעתי, ונתתי 'דוגמא' (מה שראיתי כאן) של שינוי דעת מרגע לרגע לפי הזרם,
מי שמרגיש את עצמו קצת נפגע, אזי הגם ש(יתכן ש)לא אליו כוונתי (ובדווקא לא כתבתי על מי הכוונה, ולא צטטתי מדבריו אילך ואילך, להראות סתירה מיניה וביה כסדר, ממילא לא תדעו מי הוא זה. [כשאליבא דאמת אולי היה אפשר לכתוב בשם המפורש, כי הרי הוא נמצא כאן באופן אנונימי, ורק הוא ידע, עכ"ז יתכן וכבר נחשף בטעות]), יעשה חשבונו של עצמו, למה חושב כאן, ובאם יש מקום לשיפור.
כך כתבתי בהודעה הנ"ל: תחשבו חזק לפני שאתם מגיבים.
 
לא דברתי לבן אדם הזה, ואיני רוצה לחנך אותו,
ועל זה טעות המגיבים (שאר הקוראים לא יודעים מה אתם רוצים בכלל, גם אני בהתחלה),
מדברים כאן מענין די רציני לדעתי, ונתתי 'דוגמא' (מה שראיתי כאן) של שינוי דעת מרגע לרגע לפי הזרם,
מי שמרגיש את עצמו קצת נפגע, אזי הגם ש(יתכן ש)לא אליו כוונתי (ובדווקא לא כתבתי על מי הכוונה, ולא צטטתי מדבריו אילך ואילך, להראות סתירה מיניה וביה כסדר, ממילא לא תדעו מי הוא זה. [כשאליבא דאמת אולי היה אפשר לכתוב בשם המפורש, כי הרי הוא נמצא כאן באופן אנונימי, ורק הוא ידע, עכ"ז יתכן וכבר נחשף בטעות]), יעשה חשבונו של עצמו, למה חושב כאן, ובאם יש מקום לשיפור.
כך כתבתי בהודעה הנ"ל: תחשבו חזק לפני שאתם מגיבים.
לפי דעתי זה יותר מרומז על מי דיברת...
הוא כותב כאילו שכולם מסכימים כך, וממילא גם הוא סובר כך
ובשורה זו הנחת הנחה על אחרים שוב וחבל...
(שאר הקוראים לא יודעים מה אתם רוצים בכלל, גם אני בהתחלה),
 
אני רואה שהענין מתחיל להיות רציני.
ובזאת אבקש סליחה ממי שחושב שאליו כוונתי.
נגמור פה
 
לא כל מי שמחליט לשווק מותג משקפי שמש לגברים חרדים, יקום "ויצא" על כל מי ששומר על קוד הלבוש הנהוג במחוזותינו.
משקפי שמש זו בדיוק אותה "עבירה" כמו חולצה כתומה ברחוב...
אז מחר מישהו יחליט לשווק חולצה כתומה לחרדים הוא ישכור את נתן גלנט המוכשר
שיהפוך לחוכא ואיטלולא את כולנו "המוזרים" שהולכים רק עם חולצות לבנות?!?!....
עדיף להתמתן קצת עם פרץ הפתיחות וה"תעוזתנות" הזה, שלא ממש מתאים לרוחינו השמרנית.
זו דעתי.
 
אחד מאדמורי לעלוב שיסד את הקפטן הצהוב הירושלמי
אמר שכך הלכו האבות הקדושים..
הקפטן הירושלמי למיטב ידיעתי היה הלבוש המסורתי של התימנים ובני עדות המזרח שחיו בירושלים.
לאחר החרבת בי"כ רבי יהודה החסיד ע"י הערבים בשל חובם של תלמידי ר"י הם השיתואת תשלום החוב על כל היהודים האשכנזים שגרים בירושלים.
מה עשה הראש היהודי?! לבשו האשכנזים את הלבוש של התימנים,ונכנסו כך לגור בירושלים.
ומיני אז הפך זה להיות לבוש כללי של בני ירושלים, ואף האדמ"ור מלעלוב קיבל את הלבוש הזה על עצמו.
(שמעתי פעם שכשהגיע מרן האמרי אמת מגור זצוק"ל לארץ אחרי השואה האיומה לגור בירושלים, נכנסו כמה קנאים לבקש (לדרוש...) שיקבל עליו ועל חסידיו את מנהגי ירושלים. 1. פיאות למטה ולא מתחת הכיפה כמנהג פולין, 2. 'הויזן אין דזאקן' 3. את הקפטן הנ"ל
מרן הא"א הסכים לקבל ע"ע רק את השנים הראשונים אך לא את עניין הקפטן
ואכן חס"ג הולכים עד היום בירושלים עם פאות למטה....
 
ואכן חס"ג הולכים עד היום בירושלים עם פאות למטה....
למנהג הזה רווחים 30 טעמים שונים..


ו @Natan Galant במחילה!
אנחנו מוכנים ללכת עם/בלי משקפי שמש - מהשתבקש!
רק תעשה טובה ותנעל עלינו ת'אשכול.
הפעמון שלו לא גומר להטריד את מנוחתינו כבר שבועיים ומעלה.
 
לא כל מי שמחליט לשווק מותג משקפי שמש לגברים חרדים, יקום "ויצא" על כל מי ששומר על קוד הלבוש הנהוג במחוזותינו.
משקפי שמש זו בדיוק אותה "עבירה" כמו חולצה כתומה ברחוב...
אז מחר מישהו יחליט לשווק חולצה כתומה לחרדים הוא ישכור את נתן גלנט המוכשר
שיהפוך לחוכא ואיטלולא את כולנו "המוזרים" שהולכים רק עם חולצות לבנות?!?!....
עדיף להתמתן קצת עם פרץ הפתיחות וה"תעוזתנות" הזה, שלא ממש מתאים לרוחינו השמרנית.
זו דעתי.
ממש
ממש אותה עבירה
נכון מאד
אם אני הולך עם משקפי שמש ברחוב זה כאילו אני עם חולצה כתומה
אולי אני אפילו ממפגיני גוש קטיף
נכון

מה הקשר?
אם תרצה זה מקסימום כמו ללכת עם מטריה כהגנה מהשמש
שזה גם לא נהוג כל כך במחוזותינו

ואם מישהו ילך ככה זה גם פתאום יהפוך לאופנת הגויים שאסור ללכת עם זה ברחוב
כי זה מזכיר למישהו את מה שהוא רואה ברחובות תל אביב

באמת? זה הסרגל שלנו???

כל דבר שאחינו התועים משתמשים עם זה נהיה אסור בתכלית האיסור?

מילא אם אנחנו רואים שהם להוטים אחרי דבר מסוים,
אז אומרים אם הם להוטים אחרי זה, אז כנראה זה משהו לא טוב
אבל פה מדברים על דברים רגילים לגמרי
אף אחד לא הולך עם משקפי שמש/מטריה בגלל אופנה
הולכים עם משפי שמש כהגנה מהשמש
כמובן שקונים משהו באופנה

זה קורה לצערינו גם בשטח שלנו
שקונים כל הזמן לפי האופנה
 
מגוחך ביותר.
מה קשר לקנאים, הרי אמרת שכל בני ירושלים הלכו כך.

למיטב ידיעתי, לא כל ירושלמי קנאי.
ראה ערך באיאן, קארלין, לעלוב, קהילות פרושים וכו', שכבר היו כאן באותה עת.
לקנאים היה אכפת שלא הולכים... שהרי הם קנאים
 
מגוחך ביותר.
מה קשר לקנאים, הרי אמרת שכל בני ירושלים הלכו כך.

למיטב ידיעתי, לא כל ירושלמי קנאי.
ראה ערך באיאן, קארלין, לעלוב, קהילות פרושים וכו', שכבר היו כאן באותה עת.
יתכן שזה מגוחך אך זה מה שהיה...
אכן כל החסידים (ואף חלק מהפרושים) שהגיעו לירשלים (הישוב הישן) לפני השואה בבודדים או קבוצות קטנות קיבלו על עצמם את מנהג המקום.
אך לאחר השואה ועם התפתחות הקהילות החרדיות מאירופה בהמוניהן כבר לא היה זה מן העניין...

ואם הזכרת את באיאן, אלו שהיו כאן לפני השואה לבשו כך, ואלו שבאו אחרי השואה נשארו עם הלבוש האירופאי.
בניגוד ללעלוב וקארלין ששם הרבי בצמו קיבל על עצמו את הלבוש , ואחריו כל החסידים.
 
ממש
ממש אותה עבירה
נכון מאד
אם אני הולך עם משקפי שמש ברחוב זה כאילו אני עם חולצה כתומה
אולי אני אפילו ממפגיני גוש קטיף
נכון

מה הקשר?
אם תרצה זה מקסימום כמו ללכת עם מטריה כהגנה מהשמש
שזה גם לא נהוג כל כך במחוזותינו

ואם מישהו ילך ככה זה גם פתאום יהפוך לאופנת הגויים שאסור ללכת עם זה ברחוב
כי זה מזכיר למישהו את מה שהוא רואה ברחובות תל אביב

באמת? זה הסרגל שלנו???

כל דבר שאחינו התועים משתמשים עם זה נהיה אסור בתכלית האיסור?

מילא אם אנחנו רואים שהם להוטים אחרי דבר מסוים,
אז אומרים אם הם להוטים אחרי זה, אז כנראה זה משהו לא טוב
אבל פה מדברים על דברים רגילים לגמרי
אף אחד לא הולך עם משקפי שמש/מטריה בגלל אופנה
הולכים עם משפי שמש כהגנה מהשמש
כמובן שקונים משהו באופנה

זה קורה לצערינו גם בשטח שלנו
שקונים כל הזמן לפי האופנה
אף אחד לא אומר שעצם המעשה נראה חיצונית אותו הדבר, אך הסיבות לקוד הלבוש, הנורמות, והמנטליות,- הן זהות.
ברגע שאתה מכריז חורמה על הסטנדרטים זה מתכרסם לאט אבל בטוח, לא בבת אחת אבל לאורך זמן זה יגיע גם לחולצות צבעוניות ברחוב. (באמריק זה כבר קיים בשוליים של האלה ש"לא חייבים לאף חד כלום,)
 
לקנאים היה אכפת שלא הולכים... שהרי הם קנאים
דברים אלו ובסגנון שנאמרו אינו מכבד מספיק.
יתכן שזה מגוחך אך זה מה שהיה...
אכן כל החסידים (ואף חלק מהפרושים) שהגיעו ליר[ו]שלים (הישוב הישן) לפני השואה בבודדים או קבוצות קטנות קיבלו על עצמם את מנהג המקום.
אך לאחר השואה ועם התפתחות הקהילות החרדיות מאירופה בהמוניהן כבר לא היה זה מן העניין...

ואם הזכרת את באיאן, אלו שהיו כאן לפני השואה לבשו כך, ואלו שבאו אחרי השואה נשארו עם הלבוש האירופאי.
בניגוד ללעלוב וקארלין ששם הרבי ב[ע]צמו קיבל על עצמו את הלבוש , ואחריו כל החסידים.
יתכן, אני לא מתמצא, וסליחה.
 
(שמעתי פעם שכשהגיע מרן האמרי אמת מגור זצוק"ל לארץ אחרי השואה האיומה לגור בירושלים, נכנסו כמה קנאים לבקש (לדרוש...)
מגוחך ביותר.
מה קשר לקנאים, הרי אמרת שכל בני ירושלים הלכו כך.
לקנאים היה אכפת שלא הולכים... שהרי הם קנאים
דברים אלו ובסגנון שנאמרו אינו מכבד מספיק.
????
 
לקנאים היה אכפת שלא הולכים... שהרי הם קנאים
קנאים פירושו אנשים המקנאים לדבר השם ומטבע הדברים הם אלו שיבואו להעיר או לבקש דברים כאלו
אמנם זה חלק מהנידון כאן, כמה מתוך זה קשור באמת לקנאות לדבר ה', (והראיה שהאמרי אמת לא קיבל ע"ע את כל שלושת המנהגים, כ"א שתיים מהם בלבד. אם-כי צריך להבין למה באמת קיבל ע"ע דווקא את השתיים הללו ולא את השלישי).
 
אמנם זה חלק מהנידון כאן, כמה מתוך זה קשור באמת לקנאות לדבר ה', (והראיה שהאמרי אמת לא קיבל ע"ע את כל שלושת המנהגים, כ"א שתיים מהם בלבד. אם-כי צריך להבין למה באמת קיבל ע"ע דווקא את השתיים הללו ולא את השלישי).
אי קבלת הבקשה לא מעיד על כך שהיא בעייתית או לא נובעת מקנאת השם לפי ראייתם
 
מהיכן לקוחים הטעמים הללו? ומה הם?
למשל, טעם בעל בסיס היסטורי:
בשעת 'גזרת הלבוש', גזרה הממשלה הרוסית על תושבי פולין (שהיתה בשליטתה) כי יגזזו את פאותיהם; הגה"ק בעל חידושי הרי"מ נ"ע פסק כי יש בדבר משום 'שעת־השמד', ו'יהרג ואל יעבור'.
לאחר שנעצר על סירובו לגזוז את פאותיו־שלו ושוחרר בס"ד, לא אכפו השלטונות את הגזרה בעיר מגורי האדמו"ר, משא"כ בשאר ערי המדינה.
לפיכך, נהגו כל החסידים להסתיר פאותיהם תחת כיפותיהם, מלבד בהגיעם לעיירת רבם, אז הוצאו ממסתורם (גם מחשש לקפידת האדמו"ר).

וכך נותר עד עצם היום הזה: בכל רחבי תבל צועדים חס"ג כשפאותיהם חבויות, מלבד בעיה"ק ירושלים תובב"א - בירת החסידות.
 
נערך לאחרונה ב:
למשל, טעם בעל בסיס היסטורי:
בשעת 'גזרת הלבוש', גזרה הממשלה הרוסית על תושבי פולין (שהיתה בשליטתה) כי יגזזו את פאותיהם; הגה"ק בעל חידושי הרי"מ נ"ע פסק כי יש בדבר משום 'שעת־השמד', ו'יהרג ואל יעבור'.
לאחר שנעצר על סירובו לגזוז את פאותיו־שלו ושוחרר בס"ד, לא אכפו השלטונות את הגזרה בעיר מגורי האדמו"ר, משא"כ בשאר ערי המדינה.
לפיכך, נהגו כל החסידים להסתיר פאותיהם תחת כיפותיהם, מלבד בהגיעם לעיירת רבם, אז הוצאו ממסתורם (גם מחשש לקפידת האדמו"ר).

וכך נותר עד עצם היום הזה: בכל רחבי תבל צועדים חס"ג כשפאותיהם חבויות, מלבד בעיה"ק ירושלים תובב"א - בירת החסידות.
השאלה הייתה להיפך על טעמים נוספים להליכה עם פאות למטה
 
ואכן חס"ג הולכים עד היום בירושלים עם פאות למטה....
למנהג הזה רווחים 30 טעמים שונים..
מהיכן לקוחים הטעמים הללו? ומה הם?
לפיכך, נהגו כל החסידים להסתיר פאותיהם תחת כיפותיהם, מלבד בהגיעם לעיירת רבם, אז הוצאו ממסתורם (גם מחשש לקפידת האדמו"ר).
מהיכן לקוח הטעם הזה? (מקור)
 
. . (אולי אפשר את ההפניה)
דהיינו?

בסקר כזה אין לי ספק (מהיכרות אישית) . .
היכרות אישית עם חס"ג או, שמא, 'אנשי ירושלים'?
נפק"מ גדולה בדבר.

למה נטפרי חסמו את פורום אוצר החכמה?
אפשר וכדאי להפנות אליהם קושיא אלימתא זו. נשמח לתשובה כנה...
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קל

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה:ב אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:ג אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:ד כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:ה קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:ו נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:ז יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:ח וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:
נקרא  19  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

More from נתן גלנט

שתף את המאמר

למעלה