לא תאמינו למה לכל הגברים החרדים כואבות העיניים מידי יום בשעה אחת בצוהריים

השאלה בכותרת לא באמת שאלה, שתדעו.
כולנו יודעים את התשובה:
כי אף אחד מתוכנו לא מעז ללכת עם משקפי שמש.
וכשאין לכם כאלו - כואבות לכם העיניים. לא רק בשעה אחת, אלא לאורך כל היום. פשוט, לא?

בואו נדבר על זה רגע.
anton-be-ODhxNCO8XHY-unsplash.jpg

למה אנחנו לא אוהבים משקפי שמש? אפילו שונאים אותם? מתביישים בהם?
זה מוזר, באמת.
מישהו החליט משקפי שמש הם מחוץ לגדר, לא יראה ולא יימצא. ס'פאסט נישט כזה. געוואלד. אסור!

חרדי נורמטיבי, הגון וישר, כזה שהולך בתלם, לא חס וחלילה מקולקל או נצר למשפחה שהסבא של הסבא היה פעם דתי לאומי רחמנא ליצלן - לא יהין לעולם להימצא ברשות הרבים עם הבושה השחורה על אפו.
נשים חרדיות עוד איכשהו מרשות לעצמן. וויבער'ס חסרות כבוד. אבל גברים? לא ולא ולא ולא!
לא, רק לא זה בבקשה, ילל האברך לאדון אופטומטריסט. אני מוכן לעשות ניתוח לייזר שיעלה עוד אלפיים שקלים, רק ותר לי על חובת החבישה של המשקפיים בימים שלאחר מכן.

איש לא מעז.
ולא רק ראשי ישיבות בפונוביז' או חכמת שלמה או תורת מתיתיהו.
אפילו אברכים רגילים, כאלו שלומדים בכוללים בקראוונים במודיעין עילית וחיים בניסי ניסים ממלגה פתטית של אלפיים מאה שקלים בחודש וממשכורת מצומקת של שלושת אלפים שלוש מאות שהאשה מקבלת עבור מילויי מקום בסמינר אוהל יענטי.
כן, גם אותה שכבת אוכלוסיה - לא מרשה לעצמה להשתמש במשקפי השמש.
נו, תאמרו, אלו העוסקים בתורה. אבל העובדים לפרנסתם - וודאי מרשים לעצמם. מה, השמש מסנוורת. איה. אח. זה מציק.
לא היא!
גם בקרב אלו שיוצאים לשוק העבודה, אין בהם את אומץ הלב להסתובב עם משקפי השמש.

תשאלו:
מה אתה רוצה, נודניק. מה העניין. מי צריך בכלל משקפי שמש? למי הם חסרות?

שאלה טובה.
מזכיר לי סיפור נהדר על רבי יהושע העשיל מאפטא זצ"ל, שישב אל שולחן המטבח ואכל דייסה, בילדותו.
ודייסה, כמו שיודעים קוראינו דוברי האידיש, נקראת גם 'קאשע'.
טפח אביו על שכמו הצנום של הינוקא הממולח, ואמר בבידחותא: יהושעק'ה, מה התירוץ על ה'קאשע'?
נשא הילד עיניו ואמר: תיכף אגמור ואענה.
אכל, גמר, ואמר: עכשיו כבר אין 'קאשע'...

ומהמשל - לנמשל.
אחרי שפעם אחת, פעם אחת בלבד! תרכיבו על אפכם את משקפי השמש המביכים, לא תוכלו עוד לעולם להסירם מפניכם. הם ייצמדו לאפכם כמו פלומפה, כמו עלוקה לדם, כמו עיתונאי ללשון הרע, כמו כוס קפה לשולחן הבוס. קשר בל יינתק.
וכן - לנצח נצחים לא תצליחו ללכת עוד ברחובה של עיר בשעת צהרים קייצית לוהטת, כאשר עיניכם אינן מוגנות על ידי משקפי הזהב.
לא תצליחו, זהו, אתם מהמכורים.

כי באמת, הבעיה עם משקפי שמש, על יד על הלב - שהן ממכרות.
אחרי שפעם אחת מניחים אותם על האף, ורואים את העולם דרכם - כבר אי אפשר לסגת, אין שום דרך.
פתאום אפשר ללכת בצוהריים בלי למצמץ... בלי לסבול... ימות משיח של ממש.

ועכשיו הדרא קושיא לדוכתא.
אם המוצר הנ"ל כה מועיל, וכה מקסים, וכה משפר את איכות החיים, ולא קשור כלל למראה רחובי, אלא סתם קיבל סטיגמה מעליבה של 'ספאט נישט' - מדוע למען השם הוא מודר מציבורינו?
למה איש מאיתנו, איש נורמלי, לא איזה גייס חמישי או גייס לצבא הרשעים עם אייפון בגודל של שולחן - לא שובר את האופנה המטופשת?
אה?

*

pineapple-supply-co-NgDapgpAiTE-unsplash.jpg


ובזמן שאתם חושבים, הנה תגובה שכתב תלמיד חכם אחד שעבר על השורות לפניכם:
"נכון מאוד. עברתי כעת ניתוח להסרת משקפיים ואני חייב לצאת עם משקפי שמש, לא מסוגל לעשות את זה!
לי אישית אין בעיה (ביומיים הראשונים שלא הייתי מסוגל, כן הלכתי), אני לא יכול לעשות את זה לאשה ולילדים שלי..."

הבנתם?
על המחבר
Natan Galant

תגובות

לא כל החילונים עם משקפי שמש...
ובכלל אני חושב שהשמש מוסיפה יופי לעולם, אני לא הייתי רוצה לראות את העולם בגוון אחר ממה שהוא בשום אופן, אין על הגוון הנפלא שהשמש מוסיפה בחוץ, וכשאני אומר בחוץ אני מתכוון בעיקר ליערות, ים וכאלה...
 
לא כל החילונים עם משקפי שמש...
ובכלל אני חושב שהשמש מוסיפה יופי לעולם, אני לא הייתי רוצה לראות את העולם בגוון אחר ממה שהוא בשום אופן, אין על הגוון הנפלא שהשמש מוסיפה בחוץ, וכשאני אומר בחוץ אני מתכוון בעיקר ליערות, ים וכאלה...
אין ספק. אבל אני מעדיף לראות את השמש מסנוורת את האובייקט ולא את העיניים שלי...
 
@Natan Galant
איך אתה מעיז לערער את חומות היהדות?:cool::confused:
ועכשיו ברצינות,
יש אנשים שלא כל כך מתייחסים למה יאמרו (בעיקר בעלי תשובה)
והם נוסעים באופניים (לא חשמליות)
או אפילו יכולים ללכת עם תיק על הגב רח"ל.
ויש המגדילים והולכים עם נעלי ספורט של שיאומי (לא יודע איפה הילדים שלהם לומדים?)
אבל משום מה לא דחוף להם משקפי שמש
(אמנם פגשתי כמה בודדים כאלו, אבל ממש בודדים
ואחד מהם אני חושד בו שהמשקפיים שלו צבועות מבפנים בשחור
והוא עושה את זה לשמירת עיינים )
 
נערך לאחרונה ב:
ב"ה

לפני מאה וכמה שנים הייתה נפוצה אופנת הערדליים, שהם סוג של כיסוי ששמים מעל המגפיים, כך שהמגפיים עצמם לא יתלכלכו בבוץ. דבר מאד שימושי ברחובות העיירה של פעם.
באחת העיירות, השו"ב המקומי התחיל לנעול ערדליים לרגליו. התושבים שלחו שאלה לגאון ה"צמח צדק", והוא הורה להעביר אותו ממשרתו.
כמובן שאין איסור בלבישת ערדליים, אך היה זה סימן חיצוני על הנעשה בפנים. והתברר שאותו שו"ב ובני ביתו אכן סרו מן הדרך.
 
@ישראלג
אני הוספתי את השורה הזאת אחרי התגובה של @למדן וידען
(פשוט הוא הזכיר לי את הקטע הזה).
לעניות דעתי, למדן וידען פשוט התכוון שאם יש שמש בעיניים,
זה גורם לזה שבאופן אוטומטי משפילים את המבט לרצפה, בשביל לא להסתוונר.
וזה מתכון מוצלח לשמירת עיניים.
ואגב לא נראה לי שיש יותר בעיות בעיניים אצל אנשים שלא חובשים משקפי שמש.
 
לא יודע, מרן הגר"ע יוסף זיע"א הלך עם משקפיים צבעוניות (שנעשו כמעט הסמל המסחרי שלו, אין ילד שמתחפש ל"מרן" ולא קונה משקפי שמש להשלמת התחפושת.... והסיבה שהוא הלך עם משקפיים כאלו היא למיטב ידיעתי בגלל בעיית ראיה שהיתה לו, וכמדומה שסמוך לשנותיו האחרונות פותחה טכנולוגיה המאפשרת תיקון הבעיה בלא משקפיים צבעוניות, ואז החליף חזרה לרגילות), וכן הגה"ק מחסידי ברסלב ר' זאב בנימין חשין זיע"א, היה הולך עם משקפי שמש (שהיו מכוסות מבפנים בצבע שחור ברוב שטחן...), וכן כמדומני (אם אני זוכר נכון) גם הגרש"ז אויערבאך זיע"א היה הולך לפעמים עם משקפי שמש.

דא עקא, שהמשותף לכל החכמים הנ"ל - שלא היה אכפת להם כלל וכלל מה יאמרו הבריות. אשריהם.
@Natan Galant
 
לא יודע, מרן הגר"ע יוסף זיע"א הלך עם משקפיים צבעוניות (שנעשו כמעט הסמל המסחרי שלו, אין ילד שמתחפש ל"מרן" ולא קונה משקפי שמש להשלמת התחפושת.... והסיבה שהוא הלך עם משקפיים כאלו היא למיטב ידיעתי בגלל בעיית ראיה שהיתה לו, וכמדומה שסמוך לשנותיו האחרונות פותחה טכנולוגיה המאפשרת תיקון הבעיה בלא משקפיים צבעוניות, ואז החליף חזרה לרגילות), וכן הגה"ק מחסידי ברסלב ר' זאב בנימין חשין זיע"א, היה הולך עם משקפי שמש (שהיו מכוסות מבפנים בצבע שחור ברוב שטחן...), וכן כמדומני (אם אני זוכר נכון) גם הגרש"ז אויערבאך זיע"א היה הולך לפעמים עם משקפי שמש.

דא עקא, שהמשותף לכל החכמים הנ"ל - שלא היה אכפת להם כלל וכלל מה יאמרו הבריות. אשריהם.
@Natan Galant
אתה עושה כל מה שהם עושים?????
כל הכבוד!
 
גם אל תלך עם חולצה בגלל שהם הלכו, שהרי אתה לא עושה את כל מה שהם עושים.
זה היה נראה בהתחלה שאתה איש רציני.....
אבל כמובן שא"א אפשר לקחת דוגמא ממעשיהם של גדולי הדור, ולא אני המצאתי את זה!
ובכלל לא הצלחתי להבין מי הפריע לך ללכת עם משקפי שמש בחרוב, מה בוער לך שכל עם ישראל יסתירו את פניהם המאירות?
 
הנושא חשוב, ובוודאי בקבוצה שעוסקת רבות בסמלים ובעיצוב.

'תכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכסא הכבוד' למדונו חכמינו בפרשת ציצית.

אסוציאציות זה שם המשחק.

תורת ישראל והליכותיה מלאות בסימליות (הרוצה להחכים יקרא את ספרו של הרש"ר הירש 'המצוות כסמלים')
החל מדגלי השבטים, ליל הסדר על סימניו וכלה באחרון המנהגים לעדות כורדיסטן וצפון גרמניה.
אנו אומה עם רגישות גבוהה מאד לסמלים, ולרעיונות עומק המובעים באמצעות פעולות קטנות ולעיתים בלתי מורגשות.

גם החברה המערבית מלאה בסמלים, אבל בדרך כלל הם שטחיים יותר ומבטאים כח לסוגיו השונים.

נקודה נוספת, אי אפשר להתווכח עם אסיצואציות. ככל שאדם או חברה מייצרים קישור בין סמל מסוים לאמירה בעלת משמעות, אזי הניסיון לטעון כי אלו הן שטויות והבלים לא רלוונטי.
לך תסביר לשורד שואה הממאן להשתמש במוצר תוצרת גרמניה, שהמוצר הספציפי הוא בכלל בבעלות מהגר טורקי שמעסיק רוסים במפעל.
חבל על המילים והזמן.
כל עוד המילים Made in Germany מופיעות על אריזת המוצר, זה לא יכנס אליו הביתה ויהי מה.
סמלים לא מנצחים במקל(ד)ות. רק ניתוק הקשר הרגשי בין הסמל ובין המשמעות הסובייקטיבית שאותה חשים האדם והחברה עשויה לשנות את היחס.

לענייננו,
קשה לדעת מהיכן זה התגלגל, אבל ישנה תחושה עמומה שמשקפי שמש, מעבר לשימוש הפרקטי שלהם הם קשורים לעולם של חופש, פורקן, בילויים ועוד.
גם כפריט לבוש הן משוייכות אסוציאטיבית לג'ינס ששימש בעבר לסמלה של תרבות המערב, ועל אף עבור השנים, אדם חרדי הפוסע במכנסי ג'ינס כחולים ברחובה של עיר, זה כמעט בלתי נראה.

סביר להניח, שכפי שבחורי ישיבה רבים הולכים כיום עם תיק גב, שזהו אקט שבעבר לא ניתן להעלותו על הדעת, ומאז שזה נפוץ נעלמה המשמעות האסוציאטיבית של זה כ'סטודנט', כך הרכבת משקפי שמש עשויה להיראות סבירה וללא קונוטציה רגשית שלילית, עם שינוי המגמה אצל אלו שהרגישות קיימת אצלם במידה פחותה והמשכה לתוך ה'מיינסטרים'.
 
הנושא חשוב, ובוודאי בקבוצה שעוסקת רבות בסמלים ובעיצוב.

'תכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לכסא הכבוד' למדונו חכמינו בפרשת ציצית.

אסוציאציות זה שם המשחק.

תורת ישראל והליכותיה מלאות בסימליות (הרוצה להחכים יקרא את ספרו של הרש"ר הירש 'המצוות כסמלים')
החל מדגלי השבטים, ליל הסדר על סימניו וכלה באחרון המנהגים לעדות כורדיסטן וצפון גרמניה.
אנו אומה עם רגישות גבוהה מאד לסמלים, ולרעיונות עומק המובעים באמצעות פעולות קטנות ולעיתים בלתי מורגשות.

גם החברה המערבית מלאה בסמלים, אבל בדרך כלל הם שטחיים יותר ומבטאים כח לסוגיו השונים.

נקודה נוספת, אי אפשר להתווכח עם אסיצואציות. ככל שאדם או חברה מייצרים קישור בין סמל מסוים לאמירה בעלת משמעות, אזי הניסיון לטעון כי אלו הן שטויות והבלים לא רלוונטי.
לך תסביר לשורד שואה הממאן להשתמש במוצר תוצרת גרמניה, שהמוצר הספציפי הוא בכלל בבעלות מהגר טורקי שמעסיק רוסים במפעל.
חבל על המילים והזמן.
כל עוד המילים Made in Germany מופיעות על אריזת המוצר, זה לא יכנס אליו הביתה ויהי מה.
סמלים לא מנצחים במקל(ד)ות. רק ניתוק הקשר הרגשי בין הסמל ובין המשמעות הסובייקטיבית שאותה חשים האדם והחברה עשויה לשנות את היחס.

לענייננו,
קשה לדעת מהיכן זה התגלגל, אבל ישנה תחושה עמומה שמשקפי שמש, מעבר לשימוש הפרקטי שלהם הם קשורים לעולם של חופש, פורקן, בילויים ועוד.
גם כפריט לבוש הן משוייכות אסוציאטיבית לג'ינס ששימש בעבר לסמלה של תרבות המערב, ועל אף עבור השנים, אדם חרדי הפוסע במכנסי ג'ינס כחולים ברחובה של עיר, זה כמעט בלתי נראה.

סביר להניח, שכפי שבחורי ישיבה רבים הולכים כיום עם תיק גב, שזהו אקט שבעבר לא ניתן להעלותו על הדעת, ומאז שזה נפוץ נעלמה המשמעות האסוציאטיבית של זה כ'סטודנט', כך הרכבת משקפי שמש עשויה להיראות סבירה וללא קונוטציה רגשית שלילית, עם שינוי המגמה אצל אלו שהרגישות קיימת אצלם במידה פחותה והמשכה לתוך ה'מיינסטרים'.
כל מילה פנינה!!!!!!!!!!!!!!
 
שמתי לב שיש כאלה שבאים עם תשובה כלשהו כדי לכסות על זה שהם באמת מתביישים ותודה לכל אלה שמסכימים (אני אחד מאלה:cool:)
 
מתנצל מראש על החריפות היחסית:

זה היה נראה בהתחלה שאתה איש רציני.....
אבל כמובן שא"א אפשר לקחת דוגמא ממעשיהם של גדולי הדור, ולא אני המצאתי את זה!
ובכלל לא הצלחתי להבין מי הפריע לך ללכת עם משקפי שמש בחרוב, מה בוער לך שכל עם ישראל יסתירו את פניהם המאירות?
אני רציני לחלוטין.
שמעתי את הטענה שלך כבר הרבה פעמים, ומחילה - כל מי שטען את זה לא חשב פעמיים לפני.
מה הקשר שבגלל שגדול מישראל הלך בצורה כזו או אחרת, אני לא יכול ללכת ככה רק בגלל שאני לא עושה את כל מה שהוא עשה? פשוט לא מצליח להבין את ההיגיון מאחורי הדברים!
הרעיון בהבאת הדוגמה מאותו גדול היא שאין סיבה שיהיו דברים שאינם מקובלים בציבור, אם אותו גדול כן התנהג ככה (והציבור הרי הולך לאורו). ואני לא מדבר על מנהגים מסוימים, כדוגמת הגרח"פ שיינברג זצ"ל שהלך עם המון ציציות, משום ששם מדובר על הנהגה שיסודה בדרגה מסוימת, ומי שלא אוחז בדרגה הזו אין טעם שינהג כך. אני מדבר על הנהגות "אופנתיות", שאין טעם להשריש אותם בציבור אם אפילו מנהיגיו אינם הולכים לאורו...
אני לא אומר שכל אחד צריך ללכת עם משקפי שמש או לרכב על אופניים, אבל למען ה' - למה אברך שכן רוצה לנהוג כך חייב להתבייש כי זה לא מקובל? מה ההבדל בין הרכבת משקפי שמש לבין לבישת חולצה? למה אברך חייב להשתרך באוטובוסים או ללכת ברגל בשמש הקופחת, ואינו יכול לחסוך 90 אחוז מהזמן ולרכב על אופניים חשמליות - כי זה לא מקובל והוא מתבייש?!
בהחלט יש דברים שטוב שנכנסו לציבור, כגון לבוש שחור-לבן, כובע וחליפה, ועוד, כי מדובר בדברים שמבדילים אותנו מהשאר, ואין כאן מקום להאריך, אבל בנתונים מטופשים כמשקפי שמש או אופניים חשמליות - למה לא?!
אתה יודע למה לא?
בגלל מה שנקרא תופעת העדר. זה מה שזה. שטות מוחלטת שאי מי הכניס, וכולם הולכים כעיוורים לאורו. (אה, אולי הם עיוורים בגלל שהעיניים נהרסו מהשמש...).
[בדברי אני מתייחס לציבור החרדי, אבל העיקרון נכון לכל ציבור בעולם. תופעת העדר היא תופעה מצויה, ובדיוק בגלל זה היא נקראת תופעת העדר...]


אבל ישנה תחושה עמומה שמשקפי שמש, מעבר לשימוש הפרקטי שלהם הם קשורים לעולם של חופש, פורקן, בילויים ועוד.
אשמח שתבאר את יסוד ומקור התחושה העמומה הזו.

סביר להניח, שכפי שבחורי ישיבה רבים הולכים כיום עם תיק גב, שזהו אקט שבעבר לא ניתן להעלותו על הדעת, ומאז שזה נפוץ נעלמה המשמעות האסוציאטיבית של זה כ'סטודנט', כך הרכבת משקפי שמש עשויה להיראות סבירה וללא קונוטציה רגשית שלילית, עם שינוי המגמה אצל אלו שהרגישות קיימת אצלם במידה פחותה והמשכה לתוך ה'מיינסטרים'.
בדברים אלו אתה בעצם אומר שהכנסת האופנה הזו פסולה ביסודה, אולם לאחר שכבר נכנסה, שוב הותרה לכולם אפילו לכתחילה.
השאלה היא למה להכניס מראש את האופנה הזו?
למשל בנוגע לתיקי הגב, אפשר להניח שקראת בכל סיפורי הצדיקים שהחסידים היו הולכים וצקלונם על גבם, וכך גם מצטיירים להם יוצאי מצרים...


צריך להשריש בציבור דברים נכונים המושתתים על סברות נכונות ובפרופורציות הנכונות, ולא להכניס שטויות חסרות פשר שאין להם מקור ושחר.
ויש עוד מה להאריך בהשלכות של ההשרשות הללו.
 
נערך לאחרונה ב:
אשמח שתבאר את יסוד ומקור התחושה העמומה הזו
אינני יודע מה גילך ומה הרקע שלך ולכן קשה להצביע על זה.
אני יכול לומר רק מהמקום האישי שלי. כילד קטן, שאז מתעצבות לנו האסוציאציות, משקפי שמש היו פריט לבוש צעקני ומייצג במידה רבה את החילוניות. ושוב, כפי שכתבתי, לא ניתן לתקוף אסוציאציות עם הגיון.
 
אמאלה.
אני סופר חרדית, זאת אומרת כך נראה לי, ולא שמתי לב לענין הזה שמשקפי שמש זה לא מקובל אצלנו.
ברצינות!
במו ידי קניתי לבעלי משקפי שמש, והוא מרכיב אותם ודי מרוצה.
הוא עבד עלי? נחנק מבושה כל פעם כשיוצא החוצה?
רק כשקראתי את הפוסט הזה, שמתי לב שהסביבה באמת נטולת משקפי שמש.
איזה קטע...
 
נערך לאחרונה ב:
מדמיינת את הרב YYY טס על קורקינט.
זה צר,, משתחל לכל מקום, חוסך ביטול תיירה, דלק זיהום אוויר. פשוט מושלם.
יש מקומות שתוכלו לראות את זה.
כמו למשל אנטוורפן החרדית, שם כמעט כולם רוכבים על אופניים בדרך לביהכנ"ס, לימודים ועבודה, גם נושאי תפקידים תורניים בכירים.
ענין של 'מקובלות' ותו לא. איפה שרגילים לזה, זה טבעי וזורם (ומושלם).
 
מדמיינת את הרב YYY טס על קורקינט.
זה צר,, משתחל לכל מקום, חוסך ביטול תיירה, דלק זיהום אוויר. פשוט מושלם.
יש מושג שכבר מובא בגמרא של "זקן ואינה לפי כבודו", וצריך לדעת מה נכלל בגדר הזה ומה לא. א"א להכניס כל דבר בגדר הזה.

@ב.א.
איפה אתה גר?
אני דווקא כן רואה אברכים (חסידיים) עם אופניים חשמליות.
אני מדבר על המצב בקרב הציבור הליטאי (אברכים ובחורים) בעיר חרדית סטנדרטית בישראל. אני לא מספיק מכיר את המגזרים האחרים בנושא הזה בכדי שאוכל לחוות את דעתי לגביהם.

לא ניתן לתקוף אסוציאציות עם הגיון.
אין ספק. וקל וחומר שלא ניתן להשריש מקובלות ציבורית על סמך אסוציאציות כאלו ואחרות.
אם כי אני חייב לסייג ולומר שיש מקרים מסוימים בהם האסוציאציה כן מהווה שיקול הלכתי בנוגע למקובלות ציבורית, כדוגמת נושאים רבים בתחום הצניעות. למשל נהיגת נשים ברכב. זה לא המקום להרחיב בנושא הזה, אבל זה ברור שהנושא הזה משולב יד ביד אך ורק עם נושא האסוציאציה. בזמן שהרב וואזנר כתב לאסור, מאוד לא היה מקובל בבני ברק שנשים ינהגו ברכב, ועל כן באמת היה בזה ממן האיסור, כי האסוציאציה גרמה לכך שיהיה בזה חוסר צניעות (אני לא נכנס לפולמוס ההלכתי, רק מאיר זווית מבט), ואילו במקומות אחרים - בפרט בחו"ל - בהם מאוד מקובל (אף בזמן שהרב וואזנר כתב את תשובתו) שנשים נוהגות ברכב (ולו משום שאין דרך אחרת להתנייד), אין בזה אסוציאציה שנוגדת את כללי הצניעות, וממילא אין שום מקום לאסור את זה, כפי שאכן לא מצינו מרבני חו"ל שאסרו זאת (ואף הרב פאלק לא אסר זאת, אלא רק ביאר את שיטת הרב וואזנר בדברים שכבר תקף אותם (מבחינה לימודית כמובן) הרב זילבר בשו"ת אז נדברו, ואכמ"ל).

ענין של 'מקובלות' ותו לא.
על זה בדיוק הנידון. למה זה דבר שקשור למקובלות? למה א"א לעשות שדבר זה יהיה מקובל בכל אתר ואתר?
 

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט א'

א אַשְׁרֵי תְמִימֵי דָרֶךְ הַהֹלְכִים בְּתוֹרַת יְהוָה:ב אַשְׁרֵי נֹצְרֵי עֵדֹתָיו בְּכָל לֵב יִדְרְשׁוּהוּ:ג אַף לֹא פָעֲלוּ עַוְלָה בִּדְרָכָיו הָלָכוּ:ד אַתָּה צִוִּיתָה פִקֻּדֶיךָ לִשְׁמֹר מְאֹד:ה אַחֲלַי יִכֹּנוּ דְרָכָי לִשְׁמֹר חֻקֶּיךָ:ו אָז לֹא אֵבוֹשׁ בְּהַבִּיטִי אֶל כָּל מִצְוֹתֶיךָ:ז אוֹדְךָ בְּיֹשֶׁר לֵבָב בְּלָמְדִי מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ:ח אֶת חֻקֶּיךָ אֶשְׁמֹר אַל תַּעַזְבֵנִי עַד מְאֹד:
נקרא  36  פעמים

לוח מודעות

More from נתן גלנט

שתף את המאמר

למעלה