כולנו מכירים את נמל התעופה בן גוריון - הוא הנמל העיקרי הגדול והעמוס ביותר בישראל עם כעשרים מיליון נוסעים בשנה. אחריו ברשימה יש גם את נמל תעופה רמון שליד אילת שנחנך בתחילת 2019 ועוברים בו בשנה כ-1.4 מיליון נוסעים בטיסות פנימיות ובינלאומיות. בשנים האחרונות דובר על נמל חדש שיוקם באזור רמת דוד וצפוי להוות השלמה לנמל התעופה בן גוריון שאמור להגיע למקסימום קיבולת בשנים הקרובות.

בישראל עוד שני שדות תעופה בהרצליה ובראש פינה אך הם לא מוגדרים נמל מכיון שהם לא משמשים לטיסות בינלאומיות.

לא כולם יודעים אבל קיים כבר מזה שנים נמל תעופה בינלאומי נוסף בישראל והוא ממוקם על יד הכניסה המזרחית לחיפה, הנמל שנקרא על שם אורי מיכאל (ממייסדי התעופה האזרחית בישראל) הוקם על ידי הבריטים בשנת 1934 והיה נמל התעופה הבינלאומי הראשון בישראל.

בנמל מסלול המראה אחד פעיל ואורכו הוא 1,326 מטר, זהו מסלול קצר מאד ומאפשר נחיתת מטוסים קטנים בלבד המכילים כ-70 מקומות בלבד. בעבר היו כמה יוזמות להאריך את המסלול אך הם לא קודמו.

במרוצת השנים פעלו במקום טיסות בינלאומיות ליעדים קרובים כמו קפריסין עמאן ושארם א שייח ואפילו לאתונה שביוון, אולם בהמשך המריאו מהמקום בעיקר טיסות פנימיות לאילת עד שגם אותם העתיקו לנתב"ג.

לאחרונה הנמל עלה שוב לכותרות בעקבות הודעת ישראייר שתתחיל להפעיל בחודשים הקרובים טיסות ישירות לקפריסין מנמל התעופה. את הטיסות מפעילה ישראייר בשיתוף איסתא על ידי חברת יוניברסל אייר המלטית שמתמחה בטיסות צ'רטר ותעופה פרטית, הטיסה מתבצעת על ידי מטוסי Dash 8 הקטנים והם מכילים 37 מושבים ובתנאי טיסה כמו במטוס פרטי.

הטיסות ללרנקה וממנה יוצאות פעמיים בכל יום מימות השבוע חוץ משבת, ולפאפוס וממנה תצא טיסה אחת בכל ימות השבוע חוץ מימי שלישי ושבת.

De Havilland Dash 8 של חברת אייר ניו זינלד, מהסוג בו משתמשת ישראייר לטיסות לקפריסין.jpg

מטוס De Havilland Dash 8 מהסוג בו משתמשת ישראייר לטיסות לקפריסין

אז יצאנו לבדוק עד כמה מדובר בבשורה והאם זה באמת יכול להיות אטרקטיבי, להלן הממצאים:

מחיר:


מבחינת המחיר לא מדובר במציאה בכלל - טיסה לדוגמא של ישראייר מנמל התעופה בחיפה ללרנקה ביום שני 17/07 חזור ביום חמישי 20/07 תעלה לכם 303 דולר! לשם השוואה - טיסה מקבילה של וויז אייר שממריאה מנתב"ג תעלה לכם שליש מחיר - כ-100 דולר בלבד. אמנם המחיר בישראייר כולל גם תיק טרולי אבל אפילו טיסת אלעל שיוצאת מנתב"ג בתאריכים האלו וכוללת טרולי גם כן, תעלה 180 דולר בלבד.

טיסה נוספת של ישראייר מנמל התעופה בחיפה לפאפוס ביום ראשון 16-07 חזור ביום רביעי 19/07 תעלה לכם 473 דולר. טיסה מקבילה של ריינאייר מנתב"ג תעלה לכם 177 דולר בלבד!! אגב, על טרולי תוסיפו כ-80 דולר.

ושימו לב לזה - טיסת ישראייר מנמל התעופה בחיפה ללרנקה ביום שני 24/07 חזור ביום רביעי 26/07 (ערב תשעה באב) תעלה לכם 263 דולר, אולם טיסה נוספת באותם ימים כמעט באותם שעות וגם כן של ישראייר רק דרך נתב"ג תעלה 157 דולר בלבד!



נוחות:

הטיסה מתבצעת כרגע במטוסים קטנים מאד המכילים 37 מושבים בלבד, מצד אחד זהו בונוס מכיון שהיחס אמור להיות אישית, ההרגשה כמו במטוס פרטי והחוויה מעניינת יותר. מצד שני, בגלל גוף המטוס הצר, טלטולי הטיסה מורגשים הרבה יותר ולא מומלץ בכלל להיקלע לכיסי אויר, התקרה נמוכה וההרגשה באופן כללי יותר קלסטרופובית.



שדה התעופה:

בשביל להגיע לטיסה בזמן מספיק שתתייצבו שעה וחצי בלבד לפני ההמראה, וזה לא רק בגלל מחסור בנוסעים שייצרו עומס על הדלפקים והבידוק הבטחוני אלא גם ובעיקר בגלל שלא תמצאו בנמל אפילו חנות דיוטי פרי אחת.

בעבר אמנם פעלו במקום מספר חנויות דיוטי פרי אך בשנים האחרונות ובעקבות הפסקת הפעילות הבינלאומית נסגרו אותם חנויות ולעת עתה הם לא יפתחו.

אין ספק שמדובר באכזבה קשה לגלות שאין דיוטי פרי להעביר בו את הזמן עד לטיסה, הישראלי הממוצע מבלה משך זמן ניכר בדיוטי - תוכלו ללמוד על זה מהפרסומות הבלתי נגמרות שמשכנעות אותנו לטוס רק כדי לעבור סוף סוף אצל ג'יימס ריצ'רסון, ובינינו - מי מאיתנו לא מציץ רק לרגע באתר נתב"ג ונושם לרווחה כשהוא מגלה שהטיסה יוצאת מטרמינל 3 המרווח ועמוס בחנויות.

נקודת האור היחידה שמצאנו - החניה בנמל התעופה בחיפה לעת עתה חינם אין כסף! וזה לכשעצמו מוזיל רבות את מחיר החופשה ויכול להוות משקל נגד למחירי הטיסות הגבוהים, מכיון שבנתב"ג מחיר החניה מתחיל ב-45 שקלים ליום!



לסיכום - לתושבי המרכז לא מדובר בבשורה של ממש, המחירים הגבוהים ותנאי הטיסה לא מצדיקים בכלל את ההגעה לשדה המרוחק, אולם לתושבי חיפה והצפון אשר מוכנים לוותר במעט על החוויה בדרך לחופשה, כן מדובר באיזושהי בשורה, הם יכולים לחסוך כמה שעות טובות הן בנסיעה הארוכה לנתב"ג והן בקיצור זמני ההמתנה בשדה עצמו.

בנוסף מדובר בצעד חשוב בדרך להחייאת השדה מחדש ואולי בהמשך אם יגדל הביקוש יצטרפו אל ישראייר חברות נוספות ויעדים קרובים נוספים.




נ.ב. המחירים נכונים לשעת כתיבת השורות ונתונים לשינוי בכל רגע נתון. המידע לאינדיקציה בלבד.​
  • runway-1227526_1280.jpg
    runway-1227526_1280.jpg
    KB 418.9 · צפיות: 1,886