אחת התופעות המרתקות בעולם המסחר הוא שוק יד שניה,
אם בעבר הרחוק האסוציאציה הראשונה על 'יד שניה' הייתה חנות חשוכה בשוק הפשפשים או בית של זוג זקנים המתקשים להפרד מרכושם העתיק, הרי שהיום הכל שונה, מחנויות יוקרה לבגדים ועד חנויות רהיטים ממותגים ומעוצבים להפליא, עובר דרך אתרים ושווקים המיועדים כולם למוצרי יד שניה. [רק תתבוננו מה קורה באיביי או בכל אתר מכירות יד שניה, ותבינו כמה העולם השתנה]

לא רק יוקר המחיה גרם לאנשים רבים לפנות לנתיב החדש/ישן הזה, גם אירגונים ירוקים כאלה ואחרים תרמו למידע אמין על השוק החדש, ובעיקר אנשים שהתחילו לחשוב, והמחשבה הזו יכולה לחסוך לנו אלפי שקלים ואולי יותר מכך, אם רק נדע כיצד להתנהל בשווקים הללו.

ולפני שאנחנו עוברים צעד אחד קדימה ומתחילים לחפש אתרים וחנויות יד שניה למכירה או קניה, נתחיל קצת בהסברים ומידע חשוב.

א. המוכרים.
פעמים רבות קנינו סחורה והיא אינה תואמת את הצרכים שלנו, לעיתים השתמשנו במוצר זמן מה והחלטנו לשדרג או להחליף, לעיתים מעבר דירה מחייב מכירה של חלק מן המוצרים שבבית, ולעיתים אנו זקוקים לכמה שקלים במזומן ורוצים למכור מוצרים שאנחנו לא משתמשים בהם.
אז איך נמכור?
ישנם דברים המתאימים לפרסום ביד 2, אתר חינמי ומוכר, מלא בגולשים מוכרים וקונים, למי שיש רשתות חברתיות האתרים מלאים בקבוצות מכירה וקניה, והפרסום שם עובד לא פחות. ואם נרצה נוכל לתלות מודעה קטנה בבית הכנסת, והקונים כבר יבואו בעזי"ת.

אחד הדברים המשפיעים במכירה יד שניה הוא התמחור והצילום, הכתיבה והאדיבות.

התמחור - קנינו מוצר לעיתים במחיר גבוה מאד, אנחנו אוהבים אותו והוא חלק מן הנוף הביתי, מבחינתנו הרגש אומר למכור בסכום דומה לסכום שקנינו, אבל כאן הנפילה של חלק מן המוכרים, מי שניגש לשוק יד שניה יודע שהוא לא ימצא ברוב המקרים את הפריט אותו הוא חפץ לקנות בהזמנה המדוייקת, אך הוא מחפש שהמחיר יהיה ראוי לוויתור, אם ניגש למכירה ברגשות אהבה למוצר, ככל הנראה לא נצליח למכור אותו, עלינו לבצע סקר שוק כמו בכל מכירה, ולראות מה המחיר הנדרש, ובעיקר מה המחיר המתקבל, איזה מוצרים ירדו מן האתר כי נמכרו, ומותר גם לפנות מידי פעם למוכרים ולשאול - האם הצליחו למכור במחיר הזה והזה...

הצילום - באתרי יד שניה אין חלון ראווה, המידע מגיע מהתמונה, אם נפרסם תמונה של אגרטל למשל, עומד בסלון הבית בשעה שהילדים הוציאו את כל המשחקים, ככל הנראה הקונה לא ירגיש בנוח לפנות אלינו, והבלגן מסביב יגרום לו לחשוש לפנות אלינו, תמונה יפה, עם תאורה נכונה תגרום לאדם לאהוב את המוצר אותו פרסמנו, ואין צורך להביא צלם מקצועי, כל תמונה ממצלמה נחמדה תתאים, אבל מסודר, נקי, ויפה ומואר, ישכנע את הקונים הפוטנציאליים שלנו,

הכתיבה - תיאור המוצר הוא חלק בלתי נפרד מחלון הראווה, כתיבה חסרת פרטים ויבשה תשאיר את הקונים בשאלות, ולא תמיד יהיה נעים להם לפנות אלינו בשאלה, מצד שני מגילה ארוכה מתישה את הקונה הצופה בעשרות מוצרים דומים.
ומשום כך כתיבה מתומצת מחד ומנגישה את הפרטים החשובים מאידך, תגרום לקונה לידע את הפרטים שהוא צריך והמידע הוא שלב אחד לפני הרכישה.

האדיבות - מוכרי יד שניה הם אנשים כמוני וכמוך, לא אנשי שיווק ולא אנשי מכירה, אבל הקונה רוצה חווית קניה, אם פרסמנו מספר טלפון הוא צריך להיות יחסית זמין, לתת מענה בצורה רגועה ושלווה, להעניק פרטים ולא להסתיר מידע, לגרום לקונה לחוות את חווית הקניה, אם יש לנו אפשרות לשלוח לו את המוצר כרגיל זה יקל עליו, תמונות נוספות במייל תמיד משכנעות יותר, ולחץ? תמיד הוא מיותר.

סבלנות, מרכיב חשוב. גם בחנות של מוצרים חדשים המוצרים אינם נמכרים באותו היום, קחו את הזמן, ולאט לאט תגיעו לתוצאה הרצויה.

יש מקומות נוספים למכירת מוצרים, ואולי כדאי בעתיד להרחיב עליהם.
למשל - עתיקות, יודאיקה, תמונות וציורים יפים, שטיחים ושטרות, תכשיטים ושעונים, ניתן למכור בבית מכירות פומביות.
כיום בישראל קל להגיע לכל בתי המכירות ולמכור דרכם, אבל זו תורה שלמה שמצריכה מאמר נוסף אולי בהמשך.

ב. הקונים

רכישה של מוצרים יד שניה ברוב המקרים שונה מקניה של מוצרים חדשים. בנושאים הבאים
א. אחריות. ב. מידע. ג. טיב ואיכות המוצר. ד. אמינות. ה. תמחור והובלה. ו. בדיקת המוצר.

כאשר אנו באים לרכוש מוצר ביד שניה הרי שאין לנו מידע על המוכרים כי אין זו חנות, ואין לנו תמיד מידע מדוייק על המוצר עצמו, וכיצד השתמשו בו, ומה המצב האמיתי שלו. וזה המעכב העיקרי לרכוש מוצרים יד שניה.

ננסה להקל קצת מן הקושי -

רהיטים - דבר ראשון לדעת מאיזה חנות נקנה הרהיט, ואז יש לנו אפשרות למידע על החנות. בנוסף מתי נרכש הרהיט, וכמובן תמונות שיתנו לנו עוד מידע על הרהיט.
אם נוכל להגיע לבדוק, הרי שנוכל לקבל מידע מדויק יותר על מצבו של הרהיט.
לא פעם יצא לי לרכוש רהיטים שיוצרו בחברות יוקרתיות מאד במחירים שלא ניתן להאמין.
ואל נשכח - רהיט חדש הוא יפה יותר לתקופה קצרה, האם שווה לנו לרכוש במחיר גבוה בהרבה בשביל התחושה הראשונית, כל אחד ומצבו ושיקוליו הכלכליים.

מוצרי חשמל - במוצרי חשמל אנחנו יכולים לדעת בקלות מהיכן נרכשו, כרגיל יש את שם המותג על המוצר, ואולי נוכל לדעת האם המוצר עובד או לא בבדיקה פשוטה, אבל לעיתים יש תקלות שאין לנו אפשרות לדעת כמו מנוע עומד למות או חימום לא תקין ועוד ועוד,
ולכן במוצרי חשמל צריך לבדוק היטב מי המוכר, והאם יש לנו אפשרות לקבל עליו מידע, [כן, אני מברר...]
במקרים בהם הפרשי המחירים גבוהים משמעותית, שווה להביא איש מקצוע שיראה את המוצר לפני הקניה,
ובמקרים מסויימים צריך גם לבדוק מה ההכשרים איתם משתמשים המוכרים, ושוב נצטרך מידע על האמינות שלהם.

בגדים -
אולי הסיטגמה הראשונית היא 'אני ילבש בגד יד שניה'? אבל כאשר נתחיל להבין שאחרי כביסה הבגדים נקיים ומריחים טוב נוכל להקל על עצמנו את המחשבה, ונוכל להשיג בגדים יוקרתיים ויפים במחיר זול משמעותית. וכל החלפת קולקציה לא תהיה חור בכיס אלא עוד הפרדות מכמה מאות שקלים בודדים.

תכשיטים -
שוק התכשיטים יד שניה הינו שוק פורה ומוצלח, ונוכל לרכוש כל תכשיט במחיר הזהב [או הכסף] אולי מעט מעט יותר,
בחנות התכשיטים נשלם כהוגן על העיצוב ועל קופסת המתנה, אבל טבעת זהב יכולה לעלות שליש מחיר אם רק נדע לחפש אותה במקומות הנכונים, היכן הם? יש הרבה ... גם ביד 2 [למרות ששם המחיר כרגיל מפולפל] אבל ישנם מוכרים לתכשיטים יד שניה, וכן בבתי מכירות.

כלי כסף - גם כאן הבדלי המחיר הם משמעותיים מאד, ומקומות הקניה דומים למה שכתבנו בתכשיטים.

יש עוד המון מוצרים לפרט, אבל לפחות התחלנו.
בהצלחה לכם,
ושאלות? אפשרי בתגובות.