כמו בתסריט כתוב לפרטים. הריאיון הזה עובר שלב אחר שלב, מקביעת הריאיון ועד המיקום, איך לא, יום רביעי בערב- בדרך מ'רמי לוי' עם שקיות של שבת ברכב.

"עשרים דקות אני על הספה אחרי ארגון תכולת השקיות במטבח" הוא מעדכן ברוגע. בין שאלה לשאלה. ולא שוכח לחזור על הדקה.

עבודתו של ברק דגני, תסריטאי עורך וידאו ובוגר בית פרוג ללימודי עריכת וידאו, מתמקדת בעיקר בתחום סרטי תדמית וקליפים לאמני מוסיקה.

" כבר בזמן הלימודים עבדתי עבודות קטנות לחברים ואנשים שהתפעלו מהסגנון שלי. אז לקחתי על העבודות האלו תשלום סמלי" אפשר לשמוע את חיוך שעולה על פניו.

"אני חושבת שתקופת השיא בעבודות שהתחילו להגיע אליי, קרתה לאחר הגשת פרויקט הסיום במגמת הלימודים בפרוג.
"היה זה סרט יהודי על תמר אשת יהודה. אחרי ההגשה שלו, וההפצה שלו הגיעו אליי עבודות, והוא היה כרטיס הכניסה שלי להרבה אנשים שביקשו סרט מיתוג או קליפ.

היום, במקביל, עובד דגני גם בערוץ הידברות.
"שם העבודה מתפרסת על תחום הרבה יותר רחב. יש אולפן עריכות, תכניות, מרואיינים ועבודה שותפת מלאה בפרטי פרטים של הפקה ועריכה".

facebook_1530188169307.jpg


איך אתה מגדיר את העבודה המעניינת הזו?

דגני נושם עמוק ועונה מהלב: "הגשמה של אהבה גדולה... צריך לאהוב מאד את הדבר הזה. להיות מחובר אליו.

"אני חוזר בתשובה ב"ה שלוש עשרה שנים. בתור ילד חילוני הייתי מכור לקולנוע. ראיתי אלפי סרטים, כל אחד כמה פעמים... תמיד נמשכתי לתעלומה 'איך עושים את הקסם הזה?'


[hd] The man in me_Ehud Ariel.00_01_23_15.Still010.jpg



והתחושה שלך כעת, הגשמת התעלומה?


"קולנוע זה לא התחום שלי. אבל גם התחום שלי מלא יצירה ומלא העצמה של הדמיון. הגשמה של רעיונות פנטסטיים, רעיונות חדשים. אני ממלא את הצורך לחדש כל הזמן, להיות מקורי, שום עבודה לא תדמה לעבודה קודמת. כל לקוח מקבל משהו חדש. לא חוזרים על דפוסים. השמים הם הגבול אני לא יודע לאן אגיע...

"אני רואה שהעולם בכלל מתפתח. גם העולם החרדי מאד נפתח בגלל כל המדיה שנכנסה בצורה נקייה ומסוננת. העולם החרדי נחשף יותר לנושא של סרטי תדמית וקליפים. אני רואה את הקהל בהידברות למשל, ואת מה שצורכים, ואני צופה שבעתיד התחום הזה יתפתח אפילו יותר ותהיה פירמה של חומרים מקוריים וכשרים".

איך מתאימים סרט ללקוח?

"כשאני מסכם עבודה עם לקוח, אני קודם כל נפגש איתו. מכיר אותו קצת יותר ושומע על החלומות שלו. יש לקוחות שזה קורה לבד, הם פשוט מדברים על זה ואנחנו מיד מרגישים את החלום עולה על הכתב.
יש כאלו שהסגנון שלי לא מתאים להם. ביצירת סרטי תדמית למשל: יש כל מני גופים חרדיים שאני פחות מתעסק איתם. פשוט בגלל שהסגנון שלי מאד מקורי, אולי קצת נועז... הקצב, הצבע, לא לכל תחום זה מתאים. למשל תלמודי תורה וישיבות- מבקשים דברים קלאסיים חרדיים... טכנית אני יכול כמובן לבצע אותם, אבל אליי מגיעים בעיקר מי שמחפש חדשנות ומקוריות.

בכל קליפ או סרט, מרגישים נגיעה של העורך?

"לא לכל אחד יש נגיעה. יש כאלו שעובדים מאד שבלוני ועובדים לפי בקשת הלקוח ויש כאלו שתמיד ירגישו את הנגיעה שלהם בפנים. בדרך כלל, אלו עורכי וידאו שיש להם נשמה של אמן".

איך זה מתבטא?

"זה מתבטא בצבע, בקצב, בקצב הדברים, בחיתוך, באופן הצילום ובאופי של הסרט עצמו..."

איזו עבודה שהרגשת שבשבילה למדת?

"הייתה לי עבודה למכללת פרוג לפני חצי שנה, שהוקרנה בכנס בבנייני האומה. זכיתי לערוך את הסרט וחיים דיקמן, שיש לו ראש של אמן ביקש משהו שונה. הוא אמר: "שזה לא יהיה משהו כמו כולם- שאני ליד שולחן ומאחורי הסמל של פרוג"...

הוא נתן לי אתגר, ואז יצאנו לדרך של ביצוע רעיון מאד מקורי, של סרט תדמית בו חיים מספר איך הכל קרה, תוך כדי הצצה לחייו הפרטיים.

"במהלך הבניה של הסרט ליוויתי אותו בבית, בנסיעות, ביום ובלילה. זה היה הרעיון של הסרט ובתוך כל זה הכנסנו את התכנים על פרוג.

"דבר נוסף עליו החלטתי לאחר שהסרט היה מוכן, זה לצלם בתוך הכנס עצמו. לערוך את ההסרטות תוך כדי, ואנשים יראו את עצמם בתוך הסרט. זה היה מדהים! אמנם מלא בלחץ נוראי- זה כלל ראיונות של אנשים תוך כדיי... ישבתי בחדר צדדי באולם, וערכתי את הקטעים האלו בטירוף של שעתיים עבודה. זה היה שווה כל מאמץ, א"א לתאר אפילו את התלהבות שהסרט הזה גרף בתוך האירוע...

"באופן כללי, אני בעיקר עושה קליפים מוסיקליים. אני מאד נמשך למוסיקה ובגלל שאני לא מוסיקאי- משמים שולחים לי הרבה קליפים לאמנים, כדי שאמלא בהם את היצר המוסיקלי.


[hd] The man in me_Ehud Ariel.00_00_06_16.Still003.jpg



איך עובד התהליך על קליפ?

"הזמר בוחר שיר, בדרך כלל סינגל שעומד לצאת או שיר שמבטא את הסגנון שלו. בגלל שהעולם המוזיקלי לא עובד על קליפ אחד.. וצריך כמה שיותר אחוזי צפייה ושמיעה אני יושב איתו מכיר אותו מתחבר לשיר ולמילים ולסגנון ומנסים לעבוד על רעיון לתסריט.

"אני בונה יחד איתו רעיון. יש זמרים שמאד יודעים מה הם רוצים. ואז אולי משהו טכני אני משנה שזה ייראה טוב יותר בשטח. יש כאלו שלא יודעים בדיוק ואז אני יושב איתם ובונה להם סקיצה.

"היום במוזיקה בארץ ובעולם מאד קשה לפרוץ ולגדול. בלי קליפ זה קשה עוד יותר"...

רגעי משבר?

"ואההה".. הוא מתנשף. "הרבה דברים. היו גם כישלונות כמובן...

"היה לי סרט יהודי שקבלתי להכין לקרן, עם מלגה. במטרה להוציא סרט יהודי. זה פשוט לא הלך. המוח היה סגור לא הצלחתי להביא מה שאני רוצה. מה שחשבתי שאעשה- לא זרם לי.

"בפרויקט הזה שום דבר לא הלך. בסופו של דבר פרשתי מזה. זו הייתה האכזבה הראשונה שלי... אבל למדתי ממנה המון- שצריך לדעת גם להיכשל לפעמים ו...שאני לא כל יכול.

היום היית מצליח לעשות אותו?

"זה מאד קשור לאותה תקופה. זה סרט דוקומנטרי, לא קליפ. זה אומר ללוות בן אדם המון זמן! להיכנס לחייו. זה לוקח המון מעצמי ולא פחות- קשור לתקופה שגיבור הסרט נמצא בא. למידת הפניות שלו ולתכנונים שלו".


[hd] The man in me_Ehud Ariel.00_01_43_07.Still012.jpg



מקרה שלמדת ממנו?


"מכל פרוייקט שעשיתי, אני לומד משהו. גם טכנית- להפיק בצורה נכונה. גם רגשית- בקשר מול הלקוח. לא תמיד אנחנו באותו ראש וצריך להבין אחד את השני.

"מכל פקרוייקט אני מתפתח וצומח ב"ה".

היום, כשאתה כבר כל-כך בתוך המקצוע, נמצא בעשייה יומיומית ומצליח ב"ה. מה לדעתך המפתח להצליח- לימודי המקצוע, ברמה גבוהה או דווקא התנסות בשטח?

"אם לא הייתי מתחיל ללמוד ומסיים את כל המגמה כמו תלמיד טוב- לא הייתי עושה כלום. רוב הידע ה'גמיש' נצבר לאחר הלימודים. אבל בלימודים קבלתי כלים כדי לצאת לעבוד, והמון כלים- לצבור ידע תוך כדי העבודה ולהתפתח. הלימודים הרימו אותי, חד משמעית.
"בכלל, אני הגעתי ללימודים ממקום ש'אני הולך לעשות את זה!!' בעצם, התחלתי ללמוד בגיל 44 עם שבעה ילדים ב"ה. זה היה נראה מעשה מטורף- להתחיל ללמוד ולמצוא תחום חדש במעמד הזה...

"אבל הייתי חייב להגשים את החלום הזה והחלטתי שאני הולך על זה עם כל הכוח ולא מוותר...למדתי בצימאון רב. הכנתי שיעורי בית במקביל, ועשיתי המון עבודה כניסיון.

בלי כל אלו- לא הייתי מגיע לרמה בה אני אוחז כיום ב"ה".

לאן אתה שואף?

"זוכר שלפני שנרשמתי לפרוג נורא פחדתי: 'מה אני עושה?! משקיע כל כך הרבה ככה באמצע החיים?... אז התפללתי ואמרתי לה' יתברך: 'אם אתה עוזר לי שאלמד, אנא תן לי את הזכות לצאת עם זה בגדול'...

"יש לי שאיפות ואני עדיין בתהליך של למידה... גם המעמד שלי כיום, הוא חלק מהתהליך הזה..."