תשלום עבור קובץ פתוח

עיצוב ותקשורת חזותית >> תוכן מקצועי

אפקט ההכלה של מעצב גרפי
פעמים רבות, אנו עושים עבודת עיצוב ללקוח מהקצה השני של הסקאלה המנטלית, מגזרית, עדתית, ונתקלים בקשיים, אני בכלל חסיד בעלז, (למען הכתבה) אוכל כל...
5.00 star(s) 1 ratings
לוגו לעצמי פרק 2
פרק 2# ( :cool:) בהמשך לפרק 1 יש מקצוע אחד ויחיד, בו יש לבעל המקצוע לוגו, אבל, תמיד, (כמעט) הלוגו הוא בוסר, גרפיקאי, הלוגו של הגרפיקאי, כן...

בואו ללמוד ולדעת יותר>>> מיטב הקורסים באתר פרוג אונליין

ישראל ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
אחרי עימוד ספר ביוגרפיה עם תמונות רבות נלוות, הלקוח מבקש קובץ פתוח (package באינדיזיין), והוא מסכים לשלם על זה.
אין לי ניסיון כמה לבקש על כזה קובץ.
אשמח למידע מבעלי הניסיון.
 

תא חזי

תג, רב-טקסט
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
אחרי עימוד ספר ביוגרפיה עם תמונות רבות נלוות, הלקוח מבקש קובץ פתוח (package באינדיזיין), והוא מסכים לשלם על זה.
אין לי ניסיון כמה לבקש על כזה קובץ.
אשמח למידע מבעלי הניסיון.
א. מה רמת המורכבות של קובץ כזה?
ב. מה בעצם היתרון שיהיה לו המקור באינדיזיין? האם יש לו תיקונים שנמצאים רק אצלך? הלא אינך רשאי לתת לו את הפונטים והאלמנטים שרכשת (זה מפורש להדיא בתנאי השימוש). בסופו של יום יהיו לו רק קובצי INDD וIDML ותו לא.
ג. זה מאוד תלוי באופי העבודה, והמורכבות שלה, לדעתי אם זה עימוד של ספר ביוגרפי וכדו', שיש בו נניח 10-12 סגנונות פסקה, נראה לי שהשמים לא יפלו אם תיקח על זה בערך עשירית מהסכום ששולם עבור הPDF המוגמר, ותמסור בלב שלם. אין צורך ביותר מזה, לדעתי העניה. זה לא בדיוק דומה למסירת קובץ סגנון בתג, מכמה סיבות.
 

ישראל ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
א. מה רמת המורכבות של קובץ כזה?
ב. מה בעצם היתרון שיהיה לו המקור באינדיזיין? האם יש לו תיקונים שנמצאים רק אצלך? הלא אינך רשאי לתת לו את הפונטים והאלמנטים שרכשת (זה מפורש להדיא בתנאי השימוש). בסופו של יום יהיו לו רק קובצי INDD וIDML ותו לא.
ג. זה מאוד תלוי באופי העבודה, והמורכבות שלה, לדעתי אם זה עימוד של ספר ביוגרפי וכדו', שיש בו נניח 10-12 סגנונות פסקה, נראה לי שהשמים לא יפלו אם תיקח על זה בערך עשירית מהסכום ששולם עבור הPDF המוגמר, ותמסור בלב שלם. אין צורך ביותר מזה, לדעתי העניה. זה לא בדיוק דומה למסירת קובץ סגנון בתג, מכמה סיבות.
מדובר בקובץ מורכב מאד, אין בו הרבה אלמנטים, אבל יש בו רעיונות עיצובים וכן סגנונות פיסקה, שהוא צריך אותם.

הסיבה: הוא רוצה להעביר את החומר למעמד אחר.
הוא הגיע אלי שאעמד לו ספר, הוא אמר מראש שאין לו תאריך יעד, ואפילו ציין הפוך, שזה ספר שעובדים עליו שנים, והעבודה תהיה הלאה בקצב איטי בגלל כמה סיבות.
כעת הוא אומר שהגיע אליו מישהו עם מימון בתנאי שזה יהיה לתאריך מסויים, ולי אין אפשרות לסיים לו את זה עד התאריך הזה כי אני תפוס עם דברים אחרים.
צעד מאד לא יפה מצידו, אבל לא זו הנקודה כעת. הוא מסכים לשלם על קובץ פתוח בשביל הענין הזה. השאלה כמה לבקש על זה.
 

ישראל ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
לא מזמן לקוח תבע ממני בבית דין את כל קובצי המקור (אני רציתי תוספת תשלום על זה, כמקובל)
הוא זכה וקיבל אותם
תוכל לפרט יותר? מה הפירוש זכה וקיבל אותם, האם המקובל בשוק לא תופס? או שהיו שם פרטים נוספים שהביא להכרעה הזו.
אגב, כאן הוא מסכים לשלם, השאלה שלי רק כמה מקובל לבקש.
 

אלעזרי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
לא מזמן לקוח תבע ממני בבית דין את כל קובצי המקור (אני רציתי תוספת תשלום על זה, כמקובל)
הוא זכה וקיבל אותם
הסיבה: הוא רוצה להעביר את החומר למעמד אחר.
הוא הגיע אלי שאעמד לו ספר, הוא אמר מראש שאין לו תאריך יעד, ואפילו ציין הפוך, שזה ספר שעובדים עליו שנים, והעבודה תהיה הלאה בקצב איטי בגלל כמה סיבות.
כעת הוא אומר שהגיע אליו מישהו עם מימון בתנאי שזה יהיה לתאריך מסויים, ולי אין אפשרות לסיים לו את זה עד התאריך הזה כי אני תפוס עם דברים אחרים.
צעד מאד לא יפה מצידו, אבל לא זו הנקודה כעת. הוא מסכים לשלם על קובץ פתוח בשביל הענין הזה. השאלה כמה לבקש על זה.
הוא שילם על העימוד, ואז הוא רוצה את הקבצים הפתוחים,
או שהוא בכלל לא שילם על העימוד, כי הרי העימוד בסופו של דבר לא הסתיים, והוא בעצם משלם על העבודה הראשונית שעשית, אז זה כבר סיפור ותמחור אחר,
 
נערך לאחרונה ב:

גרפיקנער

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
הדעה שלי לא מקובלת, אבל בכל זאת אכתוב אותה, הגם שהיא לא נוגעת למקרה שנדון כאן באשכול.

אני באופן אישי לא לוקח תשלום על מסירת קובץ פתוח, גם בתג. לא שזה קרה הרבה פעמים, אבל בפעמים שזה כן קרה, נתתי בשמחה.
בדרך כלל זה קורה עם לקוחות שרוצים לעבור למישהו אחר, ובד"כ אני שמח שהם עוברים למישהו אחר... במקרה כזה, אני נותן הכל בשמחה, העיקר שיעזבו אותי בשקט.
 

ישראל ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
הא שילם על העימוד, ואז הוא רוצה את הקבצים הפתוחים,
או שהוא בכלל לא שילם על העימוד, כי הרי העימוד בסופו של דבר לא הסתיים, והוא בעצם משלם על העבודה הראשונית שעשית,
מה זה משנה אם העימוד הסתיים או לא? חלק מהעימוד הסתיים ועל זה הוא שילם, וזה המוצר שהוא הזמין - קובץ PDF, וזה מה שהוא קיבל.
קבצים פתוחים זה מוצר אחר שלקוח בדר"כ לא מקבל. זה כמו מי שהזמין שקית חלב, ובסוף נזכר שהוא בשרי, והוא כעת תובע את הפרה כי כשהוא יהיה חלבי המכולת כבר לא תהיה פתוחה.
 
נערך לאחרונה ב:

ישראל ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
הדעה שלי לא מקובלת, אבל בכל זאת אכתוב אותה, הגם שהיא לא נוגעת למקרה שנדון כאן באשכול.

אני באופן אישי לא לוקח תשלום על מסירת קובץ פתוח, גם בתג. לא שזה קרה הרבה פעמים, אבל בפעמים שזה כן קרה, נתתי בשמחה.
בדרך כלל זה קורה עם לקוחות שרוצים לעבור למישהו אחר, ובד"כ אני שמח שהם עוברים למישהו אחר... במקרה כזה, אני נותן הכל בשמחה, העיקר שיעזבו אותי בשקט.
נכון. בנסיבות מסוימות שווה לתת ללקוחות מסוימים קבצים פתוחים גם אם הם לא מסכימים לשלם עליהם, העיקר שיעזבו בשקט. אבל המנהג הרי כן לשלם, וכאן בשלב זה הוא מסכים לשלם, לכן אני שואל כמה נהוג.
 

דוד מרדכי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
תוכל לפרט יותר? מה הפירוש זכה וקיבל אותם, האם המקובל בשוק לא תופס? או שהיו שם פרטים נוספים שהביא להכרעה הזו.
אגב, כאן הוא מסכים לשלם, השאלה שלי רק כמה מקובל לבקש.
אני לא זוכר בדיוק. הדיין אמר שהעניין נידון באחרונים באיזה שו"ת (אולי רבי עקיבא איגר או חתם סופר) ונפסק שם שבאופן עקרוני צריכים לתת ללקוח גם את קבצי המקור. הוא לא קיבל את טענתי שנהוג ומקובל לשלם על זה.
אולי יש פה איזה תלמיד חכם שמבין על מה מדובר, אני לא זוכר את הפרטים.

(במקרה שלי לא היה מדובר במי שרצה לעזוב באמצע. רק לתת לעצמו את האפשרות, או בשביל המהדורה הבאה. הספר נעשה על ידי עד הסוף ויצא לאור)
 

תא חזי

תג, רב-טקסט
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
לא מזמן לקוח תבע ממני בבית דין את כל קובצי המקור (אני רציתי תוספת תשלום על זה, כמקובל)
הוא זכה וקיבל אותם
אמת ויציב, וממה ששמעתי מאחרים - כשדיון על קבצי מקור מגיע לבי"ד כמעט תמיד בית הדין פוסק לטובת מזמין העבודה שיקבל את קבצי המקור בלא תוספת תשלום (לא משנה רמת מורכבותם) ולכן עדיף להגיע מראש להסדר, מאשר לרוץ על זה לבי"ד ו"להתאכזב" (קשה לומר להתאכזב על דין תורה, אבל כאן זה תלוי בהכרת המציאות וכו')
הדיין אמר שהעניין נידון באחרונים באיזה שו"ת (אולי רבי עקיבא איגר או חתם סופר) ונפסק שם שבאופן עקרוני צריכים לתת ללקוח גם את קבצי המקור. הוא לא קיבל את טענתי שנהוג ומקובל לשלם על זה.
מעניין, יש פירוט של פסק הדין? אולי שם כתוב המקור?
 

ישראל ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
אמת ויציב, וממה ששמעתי מאחרים - כשדיון על קבצי מקור מגיע לבי"ד כמעט תמיד בית הדין פוסק לטובת מזמין העבודה שיקבל את קבצי המקור בלא תוספת תשלום (לא משנה רמת מורכבותם) ולכן עדיף להגיע מראש להסדר, מאשר לרוץ על זה לבי"ד ו"להתאכזב" (קשה לומר להתאכזב על דין תורה, אבל כאן זה תלוי בהכרת המציאות וכו')

מעניין, יש פירוט של פסק הדין? אולי שם כתוב המקור?
כהיום, כשאני כותב חוזה עם מישהו שמזמין עבודה, אני כותב שם בין היתר שהתוצר שימסור המעמד ללקוח בסיום העבודה, יהיו קבצי PDF מוכנים ומסודרים לדפוס. וזה בא לאפוקי קבצים פתוחים. בכזה אופן לכאורה לא תהיה שאלה על פי דין תורה. אבל מעניין לדעת האם אכן זה הוראה גורפת או הכרעה שתלויה בנקודות מסוימות שבסיפור ספציפי.
 

תא חזי

תג, רב-טקסט
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
עריכה תורנית
כהיום, כשאני כותב חוזה עם מישהו שמזמין עבודה, אני כותב שם בין היתר שהתוצר שימסור המעמד ללקוח בסיום העבודה, יהיו קבצי PDF מוכנים ומסודרים לדפוס. וזה בא לאפוקי קבצים פתוחים. בכזה אופן לכאורה לא תהיה שאלה על פי דין תורה. אבל מעניין לדעת האם אכן זה הוראה גורפת או הכרעה שתלויה בנקודות מסוימות שבסיפור ספציפי.
תתפלא. מסיפורים ששמעתי - הדיינים לא יורדים לדקויות האלה בכלל, מבחינתם הקובץ המעומד כולל חומר של המו"ל, והמו"ל שילם על המלאכה שלך, אז הוא של המו"ל, סוף פסוק.
(ע"ד משל, ברור לכולם שבעל מקצוע לא צריך לתת בחינם את כלי עבודתו ללקוח. אלא שבעוד שלגבי נגר כולנו מבינים מהם כלי עבודה, ומהם התוצרים (מטה, שולחן, כסא, מנורה, וכו'), אצל מעמדים הדבר הרבה יותר מעורפל.
החילוק הוא כזה - אנחנו המעמדים מתייחסים לקבצי מקור כאל "כלי עבודה", ואילו המו"לים (והרבה דיינים) מתייחסים לתוכנות (תג, אינדיזיין) כאל כלי עבודה. ולכן ההבדל בגישה)

סיכום של המחלוקת במציאות:
גישת המעמדיםגישת בעלי הפרוייקט/ביה"ד
כלי עבודהתג, אינדיזיין, קובץ סגנון וקובץ עימודתג, אינדיזיין
חומר גלםקובץ וורד שקיבלת מהמו"ל, תמונותוורד, תמונות, קובץ מקור וסגנון (כי משלמים למעמד על הפעולה הזו)
תוצרPDFקובץ מקור וסגנון סופי, PDF
הכרעהPDF בלבד ללקוחקובץ מקור וPDF ללקוח
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
המחיר תלוי במידת העבודה שלך על העיצוב. לדעתי צריך לדרוש תוספת 30-50 אחוז.

לענין מסירת קבצים, בחוזה שלי כתוב כך:
המעמד חייב למסור ללקוח קבצי PDF מוכנים לדפוס בלבד. לבקשת הלקוח יימסרו לו גם קבצי טקסט (RTF) כפי שהם מיוצאים מתוכנת העימוד.
 

גיוון

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
הדעה שלי לא מקובלת, אבל בכל זאת אכתוב אותה, הגם שהיא לא נוגעת למקרה שנדון כאן באשכול.

אני באופן אישי לא לוקח תשלום על מסירת קובץ פתוח, גם בתג. לא שזה קרה הרבה פעמים, אבל בפעמים שזה כן קרה, נתתי בשמחה.
בדרך כלל זה קורה עם לקוחות שרוצים לעבור למישהו אחר, ובד"כ אני שמח שהם עוברים למישהו אחר... במקרה כזה, אני נותן הכל בשמחה, העיקר שיעזבו אותי בשקט.
בסטיילים פשוטים אתה צודק
אבל למה שאתרום סטיילים מורכבים שארכו שע' לבנות אותם ולא תמיד זה בנייה של כל הסטייל על המקום לפעמים תוך כדי עבודה מוסיפים עוד ועוד כגון פורמטים וכו' כך שאי אפשר אפי' להעריך את כמות הזמן....
 

אלעזרי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
בסטיילים פשוטים אתה צודק
אבל למה שאתרום סטיילים מורכבים שארכו שע' לבנות אותם ולא תמיד זה בנייה של כל הסטייל על המקום לפעמים תוך כדי עבודה מוסיפים עוד ועוד כגון פורמטים וכו' כך שאי אפשר אפי' להעריך את כמות הזמן....
יתכן שהדעה ההלכתית סוברת, שאם הלקוח ששילם, שילם גם על הקנין הרוחני - העיצוב והיצירה, וגם על הקנין הגשמי - העבודה בפועל על הקובץ, אז זה שלו, ולא משנה כמה זמן לקח לבנות את זה,
אבל לכאורא אם בחוזה מתנים שזה לא כלול, אז זה לא כלול,
ואם בחוזה לא מתנים כלום, אז דברים שבלב היו בלב וצריכים להשאר בלב כי על פי הדין אינם דברים,
 
נערך לאחרונה ב:

גיוון

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
סטייל ממש לא שלו, זה כלי עבודה, זה לא עבודה.
אולי גם הגופנים זה שלו?

ואולי גם הפטיש של הנגר יעבור ללקוח יחד עם השולחן שהזמין?
 

מענדי מ

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי DIP
בפשטות. יש כמה היבטים.

אם סיכמת בחוזה שלא. אין שאלה.

ברגע שהחלטת שכן לתת בתשלום - תלוי בשימוש שהלקוח מתכנן, מקסימום 30-50 אחוז כנ"ל. ובקובץ פשוט 10 אחוז.

גם אם לא סיכמתם מראש - הלקוח משלם על התוצאה.

אין הצדקה שסטיילים גאוניים ושיטות עבודה מוצלחות שלך שאתה יכול לתת אותם בתור קורס למתקדמים בתשלום - יעברו לאיזה מעמד בשקל. אם לא שאתה מקבל תוספת תשלום בדיוק על 'הקורס' הזה.

זה לא שזה לא דרישה הוגנת לקבל קבצים פתוחים, זה פשוט דרישה הוגנת לבקש עליהם תוספת תשלום.

בדידי הווה עובדות, לקוח טוב שביקש קובץ פתוח.
הסברתי לו שכיון שהוא לא מעמד, זה רק יכול להזיק לו אם הוא יעשה שינויים בעצמו.. כי בהדפסה הוא יגלה את העמוד שקפץ או הכותרות שהתחלפו... כמובן שהוא ירד מהעץ בקפיצה.

לקוח לא משהו שהתעקש על קובץ פתוח וטען שרב אמר לו שזה שלו.
הסברתי לו שראיתי כו"כ דיונים ע"ז בפורום מעצבים\דים וההלכה שהולכים לפי המנהג המקובל בשוק. במילא הוא יצטרך להוסיף לי כסף, הוא לא הסכים. בסוף הוא הבטיח לי בהן צדקו שזה רק לתיקונים כדי שלא יעלה לו עוד כסף.. נתתי. אחרי שנה זיהיתי חוברת נכבדה במקורה, ומכוערת בביצועה שבנויה בוודאות על בסיס העימוד הנ"ל (לפי הפשלות כנ"ל וגם מבירור אישי), בדיוק מה שאמרתי לו שאני לא מסכים שיקרה... וזהו. שיקר לי. למדתי.
 

גיוון

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עיצוב גרפי
אין הצדקה שסטיילים גאוניים ושיטות עבודה מוצלחות שלך שאתה יכול לתת אותם בתור קורס למתקדמים בתשלום - יעברו לאיזה מעמד בשקל. אם לא שאתה מקבל תוספת תשלום בדיוק על 'הקורס' הזה.
בדיוק לזה התכוונתי
 

לוח אירועים וקורסים קרובים

למעלה