• משתמשים יקרים!

    בשל עבודות תחזוקה הערב, ייתכן שהאתר יהיה סגור לפרקי זמן שונים לצורכי תחזוקה.
    זוהי סגירה מכוונת, ונועדה לשפר את ביצועי האתר, לטובתכם.
    בתקווה להבנה. תודה על הסבלנות!

שיתוף - לביקורת תקשיבו לי רגע (סיפור)

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית

כשאתה מקשיב, אתה לומד דברים חדשים על העולם
כשמקשיבים לך, אתה לומד דברים חדשים על עצמך
(ה.פ.)





אחר הצהריים לקח אבא את אורי לרופא שיניים.
אורי לא פחד.
הרופא ירדים את הפה ואבא יגיד לו "בוא נחכה עוד קצת, דוקטור, שיירדם לגמרי". אבא גם יגיד לו להזריק לא עמוק בהתחלה, ורק אחרי שהאזור נרדם להזריק גם לעומק. ככה אבא תמיד אומר לרופא.
ואפילו את הדקירה הראשונה לא מרגישים בכלל כי אבא אומר לו לעשות אילחוש. "שים הרבה" אומר אבא "בשפע".
כזה הוא אבא שלו, עושה הכל כדי שלא יכאב לאורי.
בגוף, זאת אומרת.
כשכואב לאורי בלב זה כבר משהו אחר.
אבא לא יודע מה עושים, ולרוב גם לא יודע בכלל שכואב, כי הוא לא מקשיב.

בדיוק כמו עכשיו, כשהם עוברים ליד הקיוסק של ציון, ואורי רואה את יואלי, החבר הכי טוב שלו, יושב על גזע עץ ומדבר עם ילד זר. והם יושבים קרוב, מאד מאד קרוב. ואורי מרגיש דקירה, ממש כמו מחט דקה וארוכה מאד.


"אבא, ראיתי את יואלי" אומר אורי אחרי שהתרחקו משם.

"מי, יואלי דקשר, החבר שלך?"

"כן".

"אמרת לו שלום?"

"הוא, הוא היה עם ילד..." אמר אורי ובלע את הרוק "עם ילד אחר".

"אה, אז הוא כנראה לא שם לב שעברת... היי תראה! תוכי על העמוד חשמל. שם, רואה?"

"רואה" אמר אורי בשקט.

אבא הביט רגע בפניו, אחר כך כיווץ את גבותיו בחוסר הבנה והמשיך ללכת.
ואורי הרגיש את המחט תקועה בפנים, עמוק.

כשהרופא לחץ על הדוושה ואורי התרומם עם המיטה כלפי מעלה, אמר אבא "בדרך כלל הוא אמיץ אבל היום אורי קצת פוחד".
"אני שם לך אילחוש" אמר הרופא כשפניו קרובות מאד לאורי "לא תרגיש כלום חמוד" והוא הצמיד את הצמר גפן הרטוב.
"שים הרבה" אמר אבא כמו תמיד "שים בשפע".
אורי עצם עיניים, הוא הרגיש איך האצבעות העטופות בכפפות ניילון מפשקות את שפתיו, אבל את המחט שננעצת בחניכיים לא הרגיש בכלל.
יואלי צף בדמיונו, צוחק בפה פעור לשמע לחישות הילד הזר. והמחט ההיא, שבלבו, את הדקירה שלה הוא חש היטב היטב, ודמעה קטנה נבעה מעפעפיו העצומים.
"אוי זה כואב לו" קרא אבא בבהלה.
אורי אוהב את אבא שלו מאד. אבל להקשיב אבא לא כל כך יודע.


כשנגמר הטיפול אורי התיישב ליד הכיור הקטנטן והסתכל איך הכוס מתמלאת מים מעצמה. אחר כך שטף את הפה והרגיש מאד מוזר כשהמים עברו מעל השפתיים הרדומות. הרופא הושיט לו חייל פלסטיק, מהגדולים האלה, הצבעוניים. ואורי חייך והודה לו עם פה עקום כזה.
"כל הכבוד" אמר הרופא "היית גיבור!"
ופתאום פרצו הדמעות.

ואבא נתן לו יד גדולה ולקח אותו הבית. ובדרך סיפר לאורי איך עשו סתימות כשהוא היה ילד, בלי הרדמה בכלל. וסבתא היתה צריכה להחזיק לו את הידיים שלא ידחוף את הרופא. ואחרי הטיפול היו מקבלים מדבקה, סתם מדבקה כחולה, קטנה ועגולה.
אוי אבא, חשב אורי, מה אתה מבין...

*

בערב אמא הכינה את מה שאורי הכי אוהב, שקשוקה.
אורי ישב מול צלחת ריקה ואמא עמדה בגבה אליו, ביד אחת מערבבת במחבת וביד שניה מחזיקה את דובל'ה בן החודשיים.
שקשוקה לוקחת זמן וצריך לחכות בסבלנות. ובנתיים יש הזדמנות לפטפט.
אמא דיברה ודיברה ואורי רק ענה כן ולא.
בסוף אמא הסתובבה ואמרה בקול רך את מה שרצתה כל הזמן לומר אבל חששה שאורי ייעלב.

"אבא אומר שפחדת היום אצל דוקטור לוי".

"לא פחדתי" ענה אורי.

אמא בחשה במחבת חזק, הקטינה את האש, והתיישבה מול אורי.

"אבא סיפר לי ש..."

"זה בגלל יואלי" קטע אותה אורי חדות
"הוא כבר לא חבר שלי. זה לא קשור בכלל לרופא".

אמא נאנחה וידה חצתה את השלחן ועטפה את כף ידו "מה קרה עם יואלי?"

"הוא היה מאחורי הקיוסק של ציון עם מישהו אחר" העיניים של אורי בהו בצלחת הריקה.

"איי אורי'לה, באמת. זה לא אומר כלום. יואלי יכול לדבר עם עוד ילדים ולהישאר החבר הכי טוב שלך..."

"הוא לא רק דיבר, הם צחקו ו... את לא מבינה" אורי שמט את ידו מתחתיה והדף את כסאו לאחור.

"צלצל אליו, דבר אתו ותראה ש..."

"לא!" צעק אורי.

אמא הסתכלה בו בעצב ואז הריחה עשן, ובדיוק כשהיא קמה אל המחבת, פלט דובל'ה על כתפה שלולית סמיכה עם גושישים לבנים שלולית שהתחילה לזלוג משני צדי החלוק.
"אסתי, בואי תגמרי פה עם השקשוקה" קראה אמא כשהיא נחפזת לחדר לטפל בדובל'ה ובחלוק. ותיכננה לתת לאורי יותר מאוחר חיבוק חזק חזק. אבל היה הר של כביסה ושיעורי בית עם שימי ושיחת טלפון ארוכה עם דודה רחל ומילוי סדרת צ'קים לסמינר וקפה לאבא וסירוק כינים לתאומות ו.... החיבוק נשכח.

*

בלילה דפק אורי בדלת חדרה של אסתי, אחותו הגדולה.
אסתי ישבה מול מסך מחשב שעליו שורות שורות של מספרים ואותיות באנגלית ולא הצליחה להחליט אם לכתוב את הסי חמש לפני הסוגריים או אחריהם.
"מה יש, אורי?" שאלה אסתי מבלי להסיר את עיניה מהשורה הבעייתית.
אסתי אוהבת מאד את אורי, היא אוהבת את כולם. רק עסוקה מאד בלימודים.

"תקשיבי לי רגע" אמר אורי בקול מתחנן.
אסתי עשתה ניסיון אחרון עם הסי חמש, נאנחה לקבל שוב הודעת שגיאה, והסתובבה בכיסאה לאחיה הקטן.
"כן, אורי'לה חמודי'לה מתוקי'לה, אני מקשיבה".
אורי סיפר לה.

אסתי נגעה באצבעה בקצה חוטמו "אתה יודע, יואלי הזה בכלל לא מתאים לך, אתה צריך חבר ברמה יותר גבוהה ממנו".

לרגע לא ידע אורי מה לומר, וכשהוא התעשת ורצה לענות, כבר חזרו עיני אחותו אל הסי חמש הסורר. אז הוא שתק והלך.

"לילה טוב חמודילה מתוקילה" קראה אסתי מתוך הסוגריים.

*

כשאבא העיר בבוקר את אורי הוא אמר "אני לא הולך לחיידר" ומשך את השמיכה מעל הראש.
על פני אבא עלה המבט הזה של מי שיוצא לקרב אבוד "אתה צריך ללכת לחיידר, אורי. חייבים" גייס אבא תקיפות עלובה לקולו, ויצא.
אחרי חמש דקות נכנסה אמא. במבט של מצביא שאינו יודע תבוסה מהי, אמרה בקול שקט ונחוש
"אורי!"
והוא נטל ידיים והחל להתלבש בחוסר חשק.

רבע שעה אחר כך כשבידו התיק עם הסנדוויץ' והתפוז והחייל הצבעוני החדש, פסע אורי במרץ לאורך הרחוב הראשי עד שעבר את המכבסה, שם אמא כבר לא יכולה לראות אותו מהמרפסת, ואז חזר להשתרך לאיטו.

הוא לא מסוגל להיכנס לכיתה, ולהתיישב ליד יואלי, לא מסוגל.
והוא פנה בין הבניינים לשביל המוביל אל השכונה החדשה שמאחוריה יש את הגינה עם האומגות.

*

על ספסל אחד מתחת לעץ ענק ישבה אישה מבוגרת ואכלה במבה נוגט מתוך שקית.
היא חייכה אליו כשהוא התקרב, והוא השיב לה חיוך ועצר.
"שלום" אמרה האישה והושיטה לו את השקית המרשרשת.
אורי התיישב בקצה הספסל ואמר "אמא שלי אומרת שכשעצובים צריך משהו מתוק, ועכשיו אני מאד עצוב, אז..." הוא הכניס יד לשקית המושטת והוציא לעצמו חופן קטן. "תודה רבה" אמר בנימוס והיא חייכה.
הוא ברך בקול והכניס אחת לפיו. מתפלא שהאישה לא עונה אמן.
היא לא נראתה לו חילונית, אבל גם לא חרדית, משהו שונה.

היו לה כפכפים מעץ ובגדים שבכלל לא באופנה.
אבל היא מצאה חן בעיניו. היה לה זמן, והייתה לה סבלנות, והיה לה חיוך שופע חום.

"את רוצה לשמוע למה אני מאד עצוב?" היא הנהנה.

אורי סיפר לה. וכשתיאר את פניו הצוחקות של יואלי מאחורי הקיוסק של ציון, התחיל לבכות.
"אני עכשיו כל כך לבד. לא רק שיואלי עזב אותי, גם אף אחד אחר לא מבין אותי ולא מקשיב לי כאילו אני מדבר בשפה אחרת. אני לא יודע מה יהיה עכשיו, איך אני אלך לחיידר ועם מי אני אשחק. ובכלל... כל הראש מסתובב לי ואני רוצה לברוח למקום רחוק, אני.. אני לא יודע מה לעשות" והוא בכה ובכה בלי בושה.
האישה הביטה בו כל העת מצמידה את שתי ידיה על ליבה בצער. ואורי רטט בקצה הספסל ידיו על פניו, ואפו ועיניו דולפים בלי הפוגה.
ככה ישבו שניהם דקות ארוכות ללא מילה, האישה נתנה לו טישו אחר טישו שהוציאה מתיקה.

כשאורי נרגע קצת וישב מתנשם ומייבש את סנטרו ולחייו, הושיטה לו שוב את השקית והוא לקח חופן נוסף.
הבמבה הייתה טרייה מאד ונמסה בפה יחד עם השוקולד המתוק שבתוכה ואורי הרגיש פתאום נחמה מזדחלת בתוכו.
הוא הסתכל סביב על הרחובות הריקים למדי ועל העצים שזהרו באור בוקר.
גבר בחולצה שחורה שטייל במרחק עם כלב, עצר והשקיף אל הספסל של אורי והאישה, הניף יד לשלום והמשיך בטיולו.

העולם נגלה לאורי בפן חדש ורענן שאורי לא שם לב אליו קודם. כאילו סדרו אותו שוב בצורה יפה יותר, מזמינה יותר.
הדמעות שטפו את כל הלכלוכים מהתמונה שעכשיו היא בהירה וצלולה.

"אז את מבינה למה אני עצוב כל כך?" שאל אורי והאישה הנהנה.
"אני חושב שמקודם הרגשתי ש... שאסור לי להיות עצוב, ואני חייב להתגבר ולחשוב שזה לא נורא שיואלי פטפט קצת עם ילד אחר. או פשוט למצוא לי חבר אחר וזהו.
אבל עכשיו אני מרגיש שמתחשק לי רק סתם להיות עצוב. ומותר לי להיות עצוב, נכון?"
האישה חייכה ועיניה הבריקו.
"ומרוב שמותר להיות עצוב, פתאום אני כבר לא מצליח להיות עצוב" אמר אורי בקול מהורהר ופתאום פרץ בצחוק.
האישה צחקה לעומתו והבמבה נשרה מפיה.
היו לה כמה שיניים מזהב, והשמש התנוצצה מהן.

"נראה לי שאני לא עצוב אלא פשוט פוחד. פוחד שלא יהיו לי חברים. או שבעצם אני כועס, כועס על יואלי, וכועס על כל מי שלא מקשיב לי".
האישה הנהנה, הכניסה לפיה במבה נוספת והושיטה לו שוב את השקית.

"אבל לא את. את מקשיבה לי הכי טוב" חייך אליה אורי בהערכה.

בשקית נשארו בה רק שתי במבות אחרונות, אורי סירב לקחת.

"כועס או פוחד, לא יודע. אני צריך לחשוב על זה" אמר והרגיש שהוא מתחיל לשלוט בענייניים.
הוא רואה את המצב לאשורו. הוא כאילו מסתכל על עצמו מבחוץ.
ולא רק את הרגשות שלו הוא חוקר אלא אפילו על העובדות עצמן הוא מביט מלמעלה במקום לטבוע בתוכן.

"אני כבר לא בטוח שיואלי באמת עזב אותי. אולי זה היה בן דוד שלו, וגם אם לא, אולי זה בסדר שיש עוד חברים שיספרו לו בדיחות ואז הוא יספר אותן לי. ונצחק ביחד כמו שתמיד. וגם לי יהיו עוד חברים אחרים לדבר איתם ואבל יואלי יהיה החבר הראשי".
האישה הניעה את ראשה בחוזקה. באותה החלטיות כמו המנגינה שבה יצאו המילים של אורי.
היא הוציאה את שתי הבמבות האחרונות, וחילקה אחת לאורי ואחת לעצמה, את השקית השליכה לפח הסמוך.

אורי לקח את הבמבה תוך כדי שהוא קם ממקומו.
"תודה רבה" אמר מכל הלב "תודה על הכל הכל, גברת יקרה".

"שלום" אמרה האישה ועיניה חייכו.

ואורי הלך לחיידר, מתכנן איך להסביר למלמד את האיחור.
הוא לא היה שמח. בכלל לא.
אבל הייתה לו תחושה טובה. תחושה של בקרה, של וויסות, של מסוגלות.
תחושה של... של... אושר אולי?
אולי. צריך לחשוב על זה.
תחושה טובה על כל פנים. טובה אפילו עוד יותר מלפני שהתחילה הפרשיה של יואלי.
אורי חייך לעצמו, תלה את התיק על הצוואר והחל לרוץ לחיידר.

*

גבר בחולצה שחורה התקרב אל הספסל והכלב שאיתו נבח בשמחה כשראה את הגברת.

" קְטוֹ אֶטּוֹ בּוּ?" קרא אליה

"נֶה זְנַאיֵישׁ" ענתה האישה.

"אז מה הוא רצה?" הוסיף הגבר להקשות ברוסית מתגלגלת.

"לא יודעת. ילד חמוד מאד, הזכיר לי אותך שהיית קטן. לא הבנתי אף מילה ממה שהוא דיבר. הכל היה בעברית...."
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
הסיפור מתחיל מדהים, נוגע בנימים עדינים ורגישים.
הצלחת לשקף את החוויה של הילד הקטן שרק רוצה שיקשיבו לו באמת.
ולאף אחד בסביבתו אין את היכולת או הפניות הרגשית.


אממא- כתבת את הסיפור מהמבט של אורי, פרספקטיבה של ילד.
וזה גם הסיבה שהתחברתי כלכך בקלות
והסרתי את מנגוני השיפוט הציניים שמלווים אותי בשעת קריאה קטע בפרוג ;)
ובדיוק לכן מהחלק שמדובר על האישה הזקנה, איבדת אותי.
הסיפור נהפך ללא אמין בעייני.

משפטים כמו:
"אני חושב שמקודם הרגשתי ש... שאסור לי להיות עצוב, ואני חייב להתגבר ולחשוב שזה לא נורא שיואלי פטפט קצת עם ילד אחר. או פשוט למצוא לי חבר אחר וזהו.
אבל עכשיו אני מרגיש שמתחשק לי רק סתם להיות עצוב. ומותר לי להיות עצוב, נכון?"
"נראה לי שאני לא עצוב אלא פשוט פוחד. פוחד שלא יהיו לי חברים. או שבעצם אני כועס, כועס על יואלי, וכועס על כל מי שלא מקשיב לי".
"כועס או פוחד, לא יודע. אני צריך לחשוב על זה" אמר והרגיש שהוא מתחיל לשלוט בענייניים.

מורגש שאורי היה צריך להגיע תובנות מסוימות.
אבל הדרך שבה הוא הגיע אליהם לא מצטיירת לי הגיונית

ורמת הניסוח והניתוח גבוהה הרבה יותר ממה שהגיוני לגיל שלו.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
הסיפור מתחיל מדהים, נוגע בנימים עדינים ורגישים.
הצלחת לשקף את החוויה של הילד הקטן שרק רוצה שיקשיבו לו באמת.
ולאף אחד בסביבתו אין את היכולת או הפניות הרגשית.


אממא- כתבת את הסיפור מהמבט של אורי, פרספקטיבה של ילד.
וזה גם הסיבה שהתחברתי כלכך בקלות
והסרתי את מנגוני השיפוט הציניים שמלווים אותי בשעת קריאה קטע בפרוג ;)
ובדיוק לכן מהחלק שמדובר על האישה הזקנה, איבדת אותי.
הסיפור נהפך ללא אמין בעייני.

משפטים כמו:





מורגש שאורי היה צריך להגיע תובנות מסוימות.
אבל הדרך שבה הוא הגיע אליהם לא מצטיירת לי הגיונית

ורמת הניסוח והניתוח גבוהה הרבה יותר ממה שהגיוני לגיל שלו.

צודקת בהחלט.
זה לא אמין גם מהסיבה שהמהירות שהשינוי מתחולל היא מוגזמת מאד.
אבל רציתי להביע רעיון. וכשמרכיבים חומר וצורה, וההתאמה אינה יכולה להיות מושלמת , תמיד עדיף להתפשר על החומר מאשר על הצורה
את הסיפור כתבתי במקור לפורום של מטפלים רגשיים,
כדי לבטא את הרעיון שהקשבה גם ללא נתינת עצות בחזרה יש בה תועלת גדולה, כי:
המדבר מציג את הבעיות בצורה מציאותית כדי להבהיר אותן למקשיב וכך מנקה את רשת הרגשות הנלווים שאינם רלוונטיים, וכך מתנתק מן הבעיה ויכול בעצמו לפתור אותה.
הקשבה כזו גם מאפשרת לו לקבל את הרגשות שלו, תהליך חשוב בריפוי.
וגם מעניקה לדובר תחושה של השתלטות על המצב ושהוא מסוגל לנהל דברים.
כדאי לזכור את היסודות האלה המובעים בסיפור הזה שהוא אכן מתואר בהפרזה בתקווה שהמסר יועבר בבהירות.
 
נערך לאחרונה ב:

תמרוז

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
אמא שלו לא לימדה אותו שלא מדברים עם זרים?
סתם.
אהבתי את הכתיבה, כמו תמיד. אהבתי שהכנסת לשם את רופא השיניים. ההקבלה הזו ממש יפה. ואת הסיפור.
מחכה לעוד.
ניראה לי שאומרים יא ני זניוש.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
הכתיבה כמו תמיד ממגנטת.
המסר המרכזי נקלט ברגע הראשון, ספק אם בשביל החידוד בסוף היה שווה לדובב ככה את הילד.
זה היה נסיון לספק את אנשי המקצוע ואת חובבי הקריאה כאחד, וכנראה שהפרת הכלל שאין עושין מצוות חבילות חבילות גבה את המחיר.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
אמא שלו לא לימדה אותו שלא מדברים עם זרים?
סתם.
אהבתי את הכתיבה, כמו תמיד. אהבתי שהכנסת לשם את רופא השיניים. ההקבלה הזו ממש יפה. ואת הסיפור.
מחכה לעוד.
אין לראות בסיפור משום עידוד לפתוח בשיחה עם תמהוני ברחוב מכל אומה שהיא. אבל יש בסיפור עידוד להורים לתת לילד את מה שמגיע לו כדי שהוא לא יזדקק לפעילויות מסוכנות כאלה.
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
ניראה לי שאומרים יא ני זניוש.
מה שכתבתי זה "לא יודעת" מה שאת כתבת זה "אני לא יודעת".
כתבתי נֶה, ואת אומרת נִי. והאמת שזה משהו באמצע, דומה ל - נִיֶּה. כמו רוב התנועות הרכות הרוסיות.
 

וריטסרום

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
זה היה נסיון לספק את אנשי המקצוע ואת חובבי הקריאה כאחד, וכנראה שהפרת הכלל שאין עושין מצוות חבילות חבילות גבה את המחיר.
מה שנקרא- המטרה לא מקדשת את האמצעים :)
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מתוך הלב של אורי...
כתיבה שוטפת ומעניינת כמו תמיד. עד הקטע של התובנות המקצועיות.
דילגתי, קפצתי ישר לסוף כדי לגלות את מה שניחשתי מראש, האשה לא דוברת עברית, אבל הלב שלה כן.
הכל כבר נאמר
מצטרפת לכל התגובות שלעיל
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
מתוך הלב של אורי...
כתיבה שוטפת ומעניינת כמו תמיד. עד הקטע של התובנות המקצועיות.
דילגתי, קפצתי ישר לסוף כדי לגלות את מה שניחשתי מראש, האשה לא דוברת עברית, אבל הלב שלה כן.
הכל כבר נאמר
מצטרפת לכל התגובות שלעיל
באיזו נקודה ניחשת?
 

סבתא חביבה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
באיזו נקודה ניחשת?
כששמתי לב שהיא לא רק מקשיבה, אלא בכלל לא מדברת:
האישה הביטה בו כל העת מצמידה את שתי ידיה על ליבה בצער.
ככה ישבו שניהם דקות ארוכות ללא מילה
 

הווה פשוט

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
בעז"ה

כשאתה מקשיב, אתה לומד דברים חדשים על העולם
כשמקשיבים לך, אתה לומד דברים חדשים על עצמך
(ה.פ.)

הסיפור יפה, אבל הציטוט מדהים:)
נכון, יצא מוצלח ואני ממש גאה בו,
לכן מיהרתי לכתוב עליו את שמי שלא ייחסו אותו לאיזה חכם סיני זקן
 

ר' יעקב ישראל

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
עריכה תורנית
עימוד ספרים
תודה!
חוויה מיוחדת לקרוא כל פוסט שלך, תמשיך להנפיק כאלה חומרים משובחים!
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

נשיקה אחרונה לשילה, נשיקה למזוזה, מבט אחרון לאפרת, ו...שוב המבט הזה.

"אפרת בניגוד להרבה פעמים אחרות, לא אני הבאתי את הסיפור הזה עלי" הוא נשען על המשקוף לרגע.

"אז למה אתה מדבר בנימה מתנצלת כזו?" אפרת העבירה יד על עיניה הטרוטות "לך כבר עם ישראל צריך אותך"

הוא פסע החוצה, סגר את הדלת מאחוריו, התחיל לפסוע לכיוון היציאה מהחצר בוחן אותה אולי לאחרונה בחייו, הוא שמע את שילה בוכה.

פסע פסיעה וספת לכיוון השער, אבל משהו נשבר בו, הלב לא נתן לו ללכת. הבן שלו בוכה, וזה אולי פעם אחרונה שהוא שומע את זה.

הוא הסתובב סיבוב מהיר, ורץ הביתה, הוא רק ירגיע אותו ויצא.

היד על הידית, והלב בבית. הטלפון מצלצל – אורי.

"אנסוור" הוא לחש לאוזניה.

"אייל אס או אס, יש לנו את נובמבר השחור"

סיבוב מהיר ודהירה לאופנוע הלב היה בבית, והמוח הלאה משם, אלף תרחישים רצו במוחו.

נובמבר השחור.

+++

"שלום אורי לאן אני?, הוא פתח את הדלת בלי לדפוק.

אורי הרים אליו עיניים שנראו כמו גוש שחור מעופל וענה בקול צרוד "חדר ישיבות ממתינים לך שם שבע חברה?"

"לא הגזמתם עם כמות?"

ארון הוריד עיניים ולא הגיב ומשוה נראה לו חשוד.

שבע חברה קשוחים הפנו ליו את מבטיהם באחת.

הוא נגש לראש השולחן והחל מיד לדבר.

"וצפי אל תל, היה איש צבא פוליטיקאי ירדני בולט כיהן במספר קדנציות כראש ממשלת ירדן, נרצח על ידי ארגון ספטמבר השחור, נובמבר השחור הוא אחד מהרוצחים, הכינוי הודבק לו משום שנעלם מיד לאחר האירוע בנובמבר וגם משום שלא ידוע שמו. רצח זה גרם לבעיות בהסכם השלום עם ישראל, האיש ידוע כאכזר מאוד, וראינו זאת גם בעת הרצח של
וספי אל תל"/

"וספי או וצפי" שאל שחרחר אחד וקטע אותו מהדיבור הרציף.

"בלי קריאות ביניים, ושאלות טפשיות" עקד אותו איל בעיניו, "שגרם לו להיות ראוותני ומרושע, האיש אחרי שסיים עם הירדנים נגש לסגור עניין אעם ישראל, אחראי על פיגועים רבים, ביניהם הפיגוע בהר נוף, הפיגוע בכניסה לעימנואל, פיגוע הדריסה ברמות, פיצוץ קו האוטובוס ארבע מאות וחמש, וכעת היה קשור גם לעשירי בנובמבר, הוא המוח מאחורי הטירוף שהולך פה. הוא כתב את החוברת שהסבירה למחבלים כיצד להתעלל בגופות, לחטוף נשים ותינוקות, ועוד. הוא גם המציא את יכולת התקשורת עליה לא עלה אגף המודיעין שלנו."

שקט בקהל אף אחד לא דיבר ולא שאל.

"ואותו," הנמיך אייל את קולו, "אנחנו צריכים לתפוס חי".

"שאלות?"

"למה חי? המפקד" שאל בחור בהיר עיניים ושיער.

ארון נאנח לידו.

"לא הבנתי, הפילו לי פה חברה מצה"ל? הם לא כולם בעזה עכשיו?" זה מה שחסר לו.

"זה פעולה בשיתוף פעולה, הוראות מגבוה".

אשר יגורתי בא לי.
אזהרת קריאה: שוב קטע על מ"ל.

יש לי זיכרון מעניין. הוא אוהב נוסטלגיה, במיוחד בזמנים רגועים ופנויים כמו ימי חמישי, כשהבית נוצץ.
כלומר- נוצץ מהנצנצים של היצירות והיצירתיות. וכשריח של אוכל של שבת (שעברה. הסיר של הטשולנט עדיין לא נשטף. אין כניסה לזרים) נישא באוויר.
בקיצור- נזכרתי באשכול ישן ואהוב, וברוח ההשראה שסביבי- להמשיך אותו קצת.
עד כאן הקדמה.

טוווובבב....
אחרי החלטת כתיבה נחושה וקריאת הסדרה שוב ושוב למען יצירת אייל אוטנטי, זה הגיע...
אייל כמו אייל, לא יוצב לשירות מילואים פשוט, אלא יקבל משימה רצינית. הוא גויס למילואים במוסד, אגב מכירה מישהו שגויס למילואים בשב''כ, ככה שהבנתי שיש כזה דבר ושם עמלים על פריצות סייבר רועי , ועבודה מסביב לשעון בחסימת פורצים לאתרים משמעותיים כמו דואר ישראל, מערכת יירוט ריח קלמנטינות, וכו'.
זהו ניסיון ראשון בכתיבת סגנון זה, ראו הוזהרתם!

לא ארוך, אני יודעת, אבל מי שמצא השראה אשמח לקבלה על פי סימנים....

אורי הרים עיניים עייפות ממסך המחשב, מביט בדלת הנפתחת בלאות שהומרה בחיוך מידי כשראה את הנכנס ''אייל!''
''כן, זה אני''. הוא סקר את המקום שהיה לו לבית, מתיישב על הכיסא הריק מול מפקדו לשעבר.
''מה אתך? עם המשפחה?'' אורי הזיז את הניירת האינסופית שהצטברה בדממה על השולחן הגדול, רוכן לעבר הסוכן שלו.
''משתדלים להיות בסדר.'' במבטו ניצוצות זעם, כאב ורצון לנקמה מתחרים על המקום הראשון. ''אורי... מה... מה קרה? איך?''
הרמס''ד השפיל את עיניו לרגע, ואז הישיר אותם חזרה, סמכותיות בקולו ''נדלג על זה עכשיו. יקומו וועדות חקירה, יעופו ראשים, אבל זה לא יהיה קשור אליך בשום צורה. הייתה פאשלה רצינית, ואין ספק שיש יותר מבוגד אחד מתוך המערכת שהעדיף להתעלם מההערכות הברורות.'' הוא דמם לרגע ''ממך נבקש משהו אחר.'' רגע ארוך הוא גישש במגירת השולחן, ואז שלף תיקייה, תמונה נעוצה בראשה ''יחיא סינוואר. מכיר?''
אייל הנהן, דומם.
''תרכיב לך צוות. יש לך יד חופשית ממני לכל מה שתצטרך.''
''אלי.'' הוא ירה, מתרומם, לוקח את תיקיית הקרטון הדקה.
''תקבל.''



תגובות, בבקשה.

אז סוף סוף, כאמור, קיבלתי אישור מהצנזורה לחשוף את הסיפור המלא מאחורי מותו של סינוואר. אייל, הבמה שלך.

"אפרת?" מופתעת, הסתובבה, סוקרת במבט בלתי מפוענח את מדיו המלוכלכים, מלאי הבוץ והאבק "אייל!! אתה... חשבתי שתחזור לשבת!"
"ביקשתי מאורי אישור חריג. לא שהייתי צריך אישור, אבל טוב להיצמד לנהלים מדי פעם. מה... מה איתך? איפה כולם?" השתוקקות בקולו הלאה, העייף.
"לאלישמע נמאס להרוס את הבית, הוא עבר לטפל בבית של אבא שלך. חוגלת יצאה לסיבוב עם שילה, ואליצפן אצל חבר. להכין לך משהו לשתות? לאכול?" חרדה עמומה בקולה. הוא לא חזר סתם. אייל רוצה לומר לה משהו, להכין אותה למשהו.
"שבי, אני אכין." נעליו הכבדות הותירו שאריות בוץ יבשות על הרצפה שסיימה לשטוף כמה דקות לפני שהגיח בפתאומיות. "קפה?"
"מה פתאום. תחליף בגדים קודם" אפרת סקרה בביקורתיות שוב את בגדיו המרובבים.
אייל הצדיע, נעלם בכיוון האמבטיה.
היא החלה לקצוץ ירקות לסל
כשהגיע סוף-סוף הזמן לבחור לי מישהו מתאים, החלטנו לפעול בכמה מישורים.

"טויבי, אנחנו לא מתפשרים," אבא אמר בקול של מנכ"ל ועדת חקירה. "נעשה סינון קפדני."

וכך, בכל ערב, היינו יושבים בסלון עם רשימת מועמדים, מנתחים ומסננים.

"זה?" אבא אמר, מצביע על תמונה. "נראה טוב, אבל קצת רזה מדי."

"נכון," הנהנתי. "הוא גם נראה די שברירי ועייף. לא רוצה מישהו שישב בטל כל היום."

"וזה?" הוא הראה לי מישהו אחר.

"לא, אבא. העיניים שלו קטנות מדי."

"אה!" הוא קרא בהתלהבות, "את חושבת כמוני! העיניים זה המדד הכי חשוב."

עברנו אחד אחד, פסלנו פה, פסלנו שם.

"הוא... קצת חלקלק, לא?"

"מאוד. לא סומכת עליו."

"וזה?"

"נראה שקט מדי. אולי הוא לא מספיק נוכח."

"וזה?"

"נראה לבן מידי. אשכנזי כזה." פסקתי. "אני אומרת לך - אחרי שנה אחת אמא תעשה ממנו קציצות."

עברו שעתיים. ערימה של שמות נפסלה, ואני הרגשתי מותשת.

"אולי זה?" אבא הצביע.

"נראה נחמד, יפה, אבל משהו בו... קצת בוהה."

"כן, נכון, כמו מישהו שאין לו מושג מה קורה בסביבתו."

בדיוק אז הגיעה אמא עם כפפות ומבט של מישהי שנמאס לה מהשטויות שלנו.

"נו? בחרתם כבר?"

"עוד לא", נאנחתי.

"די, תחליטו כבר. אני רוצה ללכת הביתה."

הסתכלתי על אבא בהלם.

"אנחנו לא בבית?"

"מה פתאום," אמא גלגלה עיניים. "אתם פה כבר שעה וחצי מחפשים דג מהאקווריום של החנות."
ה'תשפה'

יום אחד מצאתי את אבא שוכב בקיא של עצמו, מגלגל עיניים למעלה, מחכה לסוף.

לאבא היה מנהג שכזה לאהוב. את העולם, את עצמו, את החיים.

ולבטוח.

הוא היה מה שמכנים בעולם "תמים" או "נאיבי".

אבא תמיד נלחם בשדים של העולם. הוא גירש להרבה לבבות את החושך, ונלחם שיהיו כאן קצת פחות דמעות.

על הדרך אבא הפסיד הכל.

את הכסף, האהבה, הניצוץ.

אבא מת. או הלב שלו. זה לא באמת משנה.

הוא לא מת מהמלחמה.

להיפך, המלחמה היתה מנוע הצמיחה שלו. מה שהרג לו את הלב היתה חוסר המלחמה.

של השדים שיושבים לכולם בלב ופשוט נחים להם.

של אותם מקבלי הכסף והאהבה שלו שלא נלחמו על הקבלה שלהם. או השמירה של חתיכות הלב של אבא שאצרו אצלם.

השדים אכלו הכל.

"אתה יודע?" אמר לי אבא השיכור למחצה, וריק המבט. "כשהייתי בן עשר, הלכתי עם חבר דחוי חברתית לאכול פיצה על חשבונו, כי הוא נלחם על הלב שלי, סיימתי את הפיצה וברחתי לו בריצה".

"אז מה אתה אומר אבא?" שאלתי אותו בלי קול, כי עוויות הבכי לא נתנו לי להילחם. כי לא נשאר.

"שד יכול להיות בן עשר" הוא השתנק "ויכול להיות..." הוא מעולם לא סיים את המשפט.

זה היה הקרב האחרון שאבא ניצח. לא להאשים מפורשות.

אלוקים הקריב את הלב של אבא.

לא נשארה בו לחלוחית של כלום. זה לא אמיץ מבחינתי, כמי שעומד שם ומסתכל על החלל הריק בעיניים הטובות שלו. לא אמיץ להתבוסס ככה בריקבון של השדים שאכלו לך את כל האתמול עד כדי כך שלא השאירו לך מחר.

זה יותר ייאוש ורוע. מזוכיזם משולב עם קארמה. ערבוב של לב מידי טוב עם חוסר מודעות לרוע האנושי, ותמימות.

כל כך הרבה תום וחיבה יש לו לאבא, עד היום לא ידעתי. עכשיו אני מבין. רק מהקור הנושב שם בים הכחול שלא סוער כבר בתוך עיניו, לראות את שפתיו השמוטות בייאוש, לא מסוגלות לדבר כבר.

לא מכיר את אבא. כאילו לא מספיקה לו אהבתי חוצת היבשות.

תמיד חשבתי שאני מספר אחד ולא משנה מה עובר עליו, הוא מוצא בי נחמה. כנראה שהשדים בי לקחו לו את חתיכות הלב שהשקיע גם בי.

אוף!

בא לי לשמוח. לא רוצה לראות את זה.

לא רוצה להבין שאולי משהו לא טוב.

פתאום הבחנתי שאבא לא פראייר. אבא משיב מלחמה.

אבא העיר את כל השדים, ולקח לי אותם למחול.

מחול מסחרר של מלחמות, היו שם בערך 1,500 לבבות שמתו עם העיניים שלו. לבבות שיכלו איכשהו כנראה עם המחול המטורף הזה להחזיר משהו.

תשמח אבא, תשמח בתורה. תשמח בבן שלך.

אלוקים לקח לי את אבא.

או שאולי אלוקים זה אבא?

אבא ששבע ממלחמות ורוצה השנה לשמוח עם המיליונים שנשארו מינוס 1,500 פרחים שנקטפו אליו ומחזירים לו את הגלים בים של העיניים.

אבא אהוב שלי.

רוצה לחבק ולהמליך אותך.

עם כל השדים שבי, אתה אהוב ליבי.

והשדים? נטפל בהם יחד.

רק תחזיר את הניצוץ, כי כבר אי אפשר יותר.



שנה טובה!

ספירת העומר

הצטרפות לניוזלטר

איזה כיף שהצטרפתם לניוזלטר שלנו!

מעכשיו, תהיו הראשונים לקבל את כל העדכונים, החדשות, ההפתעות בלעדיות, והתכנים הכי חמים שלנו בפרוג!

אתגר AI

תספרו 50... תזכורת • אתגר 252

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק צה

א לְכוּ נְרַנְּנָה לַיי נָרִיעָה לְצוּר יִשְׁעֵנוּ:ב נְקַדְּמָה פָנָיו בְּתוֹדָה בִּזְמִרוֹת נָרִיעַ לוֹ:ג כִּי אֵל גָּדוֹל יי וּמֶלֶךְ גָּדוֹל עַל כָּל אֱלֹהִים:ד אֲשֶׁר בְּיָדוֹ מֶחְקְרֵי אָרֶץ וְתוֹעֲפוֹת הָרִים לוֹ:ה אֲשֶׁר לוֹ הַיָּם וְהוּא עָשָׂהוּ וְיַבֶּשֶׁת יָדָיו יָצָרוּ:ו בֹּאוּ נִשְׁתַּחֲוֶה וְנִכְרָעָה נִבְרְכָה לִפְנֵי יי עֹשֵׂנוּ:ז כִּי הוּא אֱלֹהֵינוּ וַאֲנַחְנוּ עַם מַרְעִיתוֹ וְצֹאן יָדוֹ הַיּוֹם אִם בְּקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ:ח אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר:ט אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי:י אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי:יא אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי:
נקרא  7  פעמים

לוח מודעות

למעלה