אני חושב שתח"צ בפורים הוא מבצע מורכב מאוד. הסיבה העיקרית - כמות גדולה מאוד של אנשים שרוצים לצאת מהעיר בזמן קצר מאוד.
התוצאה היא עומס לא רק על התח"צ אלא גם על הכבישים, וזה בניגוד לל"ג בעומר בנסיעות למירון ששם אין עומס מיוחד על הכבישים בערים בנקודות היציאה בדרך למירון.
וכשהכבישים תקועים כל מערך התחבורה קורס, ולכן הפתרון צריך להיות כולל, ולא מוגבל רק לפתרונות של התח"צ.
לדעתי יש כמה נקודות:
1) הבנה שזה אירוע מורכב שאף פעם לא ילך חלק. צריך להבין שכל פתרון יהיה לא מושלם וגם לא נוח, אבל צריך לחפש את הפתרון הכי יעיל.
2) להרוג את הפקקים כשהם קטנים. ודבר ראשון - אכיפה קשוחה מאוד על שמירת הצירים פתוחים. רכב אחד שחנה רק לרגע (=14 דקות. קפיצה עם המשלוח מנות רק לרגע, התיישב רק לרגע לאכול משהו, ריקוד קצר של רגע עם מקבל המשלוח שנמצא בגילופין, עוד עיכוב של רגע לקבל חזרה משלוח מנות שעוצב זה עתה במהירות (הפעם באמת רק רגע)) עלול לגרום לפקק ארוך של רכבים ואוטובוסים. האכיפה צריכה להתחיל כמה שעות לפני העומס הגדול.
3) נראה שביום כזה אוטובוסים ורכבים פרטיים לא יכולים ללכת יחדיו. אלא שבניגוד למירון שם הפתרון הוא שהרכבים לא יגיעו לאזור ההר, בפורים זה מורכב ואין אפשרות לא לתת לרכבים פרטיים לנוע בכבישי י-ם בפורים. ולכן נראה לי שהפתרון לפורים הוא הפוך - אוטובוסים לא יוכלו להכנס לשכונות הרלוונטיות בי-ם.
אולי בהתחלה זה נשמע הזוי, אבל תחשבו על זה: המצב כרגע לא הגיוני, וקודם כל חייבים לגרום לתנועה שתזוז. סביר להניח שתנועה של רכבים זורמת מהר ובקלות רבה יותר מאשר אוטובוסים אם הרכבים הפרטיים יזרמו זה יקל על התנועה (כמובן יחד עם אכיפה קשוחה).
ולגבי האוטובוסים - כל תחנה לעליית אוטובוסים יוצרת פקקים מטורפים. האוטובוס מעלה נוסעים וזה לוקח כמה דקות, והוא לא האוטובוס היחיד. מה קרה? נסע האוטובוס והשאיר אחריו פקק ארוך ותקוע. האוטובוס הוא מגושם יותר והפניה שלו בצומת מסובכת יותר, בזמן שלוקח לאוטובוס לעשות ימינה יכלו לעבור ארבעה רכבים. נשמע כמו ירידה לקטנות? לא בזמן עמוס כל כך עם הרבה אוטובוסים והרבה רכבים.
אנחנו גם מרוויחים את אחת הבעיות הקשות - אוטובוסים שנשכרו באופן פרטי. זה אותם אוטובוסים שנשכרים ע"י קבוצות כמו קהילות ישיבות וכו', הנהגים חוסמים את הכביש ומחכים שכולם יעלו, ו"כולם" כולל גם את השניים "שעוד רגע מגיעים הם ממש פה, אל תיסע!", ואם לאוטובוס בתח"צ לוקח 4-5 דקות להעמיס נוסעים, אוטובוס פרטי יכול לקחת לו פי כמה ובינתיים שוב נוצר פקק לא פרופורציונאלי .
4) ולפתרון האפשרי - אוטובוסים לא ייכנסו למרכזי השכונות הבעייתיות החל מהשעות שלפני סוף היום, ובמקום זה הם יגיעו לנקודות שסובבות את השכונות. למשל מסופים כמו שהציע
@אופקים 1 , אבל יש עוד רעיונות.
למשל הר חוצבים. הר חוצבים הוא מעגל תנועה אחד ענק, הוא לא שכונה אלא אזור תעסוקה שאמור להיות ריק בשעות של סוף פורים (גם אלה שבאו לשם לעבוד ביום הזה כנראה עזבו) כך שאם נהפוך אותו למסוף חד פעמי לא הפרענו לתנועה. האוטובוסים יזרמו עמוק לתוך הר חוצבים בלי שיגרמו לפקק בגולדה מאיר, יעמיסו נוסעים, וייצאו שוב לגולדה מאיר בלי לגרום לפקקים מיותרים.
אותו דבר באזור קריית הממשלה, כל האזור הזה הוא למעשה אזור תעסוקה שאפשר לסגור אותו לתח"צ ולהפוך אותו למעגל תנועה ענק בלי להפריע לתנועה הזורמת בצירים המרכזיים שלידו.
5) דרכי הגעה לאותם מקומות - קודם כל הם במרחק הליכה למרכזי השכונות. הליכה לא קצרה אבל ביום כזה אין מה להתפנק. ודבר נוסף - שאטלים עירוניים, את האוטובוסים העירוניים לא ניתן לבטל (כרגע המצב הוא שיש גם אוטובוסים עירוניים וגם בינעירוניים) ובאמצעות התאמות ניתן לשנות את המסלולים שלהם על מנת שיקחו את הנוסעים לאותם תחנות איסוף.