שתי שאלות ומכנה משותף

אלכסנדרה1

משתמש פעיל
שבוע טוב!
האם צליאק יכול להיות תורשתי?
שאלה שנייה
האם ספינה ביפידה (מלבד העניין של מחסור בחומצה פולית) ידוע גם כמשהו גנטי?

תודה גדולה לעונים.
 

משי 1

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
לא ברור לי אם הרופאים מגדירים אותו כתורשתי
בשטח אפשר לראות הרבה במשפחה המורחבת
וכן אחים עם צליאק
וכן ילדים לצליאקי יפתחו לעיתים צליאק...


זה מה ששניידר כותבים:
האם צליאק היא מחלה תורשתית?
הנטייה הגנטית למחלה ניכרת משכיחותה הגבוהה במשפחות. בקרובים מדרגה ראשונה נמצאה שכיחות של 10 אחוזים, ובתאומים זהים ההתאמה לגבי המחלה היא 75 אחוזים. על פי מחקרים שונים, הופעת המחלה תלויה בשילוב של מספר גורמים: נטייה תורשתית, גורמים סביבתיים שונים וצריכה מתמשכת של מזון המכיל גלוטן.

המנגנון הגנטי טרם בודד, אך ידוע היטב כי קיימת שכיחות גבוהה של המחלה בקרב אחים וקרובי משפחה אחרים של חולי צליאק, ושכיחות רבה יותר בקרב חולי סוכרת נעורים ואנשים הלוקים בחסר של אחד מחלבוני החיסון. עוד נמצא שהנקה ממושכת יכולה להגן מפני הופעת ביטויי המחלה הפעילה, או לדחות את הופעתם לגיל מאוחר יותר.
 

שיר770

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
ספינה ביפידיה אינה גנטית ואינה תורשתית. היא פגם בסגירה של עמוד השדרה בשבועות הראשונים להווצרות העובר. ידוע שמי שמשתתף בתהליך של הווצרות עמוד השדרה הוא חומצה פולית, לכן מניחים כי עובר לאשה שחסר לה חומצה פולית לא יוכל לבצע את התהליך הנ"ל בשלמות.
מה שכן. אם יש ילד עם ספינה ביפידיה יבדקו את שאר הילדים- לא כי זה גנטי, אלא כי יש סיכוי גבוה יותר למום זהה אצל אח. (כמו כל מום אחר, כמו מום לב, שפה שסועה- אפילו שאינו גנטי)
 

לעבדך

משתמש צעיר
צליאק אינה מוגדרת כלל כמחלה תורשתית או גנטית, אלא שיש משפחות עם נטייה גנטית לצליאק,
ולכן משפחה שנמצא אצל אחד מבני המשפחה צליאק ההמלצה שכל בני המשפחה יבדקו לצליאק, כי צליאק היא מחלת שיכולה להיות ללא סימפטומים חיצונים, ולבן משפחה של חולי צליאק קיים סיכוי לחלות בצליאק גבוה יותר מלשאר האוכלוסייה,

אבל חשוב לשים לב כי נטייה תורשתית היא דבר שקיים בהרבה מאוד בעיות רפואיות, [אולי ברוב הבעיות]
ולדוגמא יש משפחות עם נטייה לסכרת או לבעיות לב, ויש משפחות שמצוי אצלם אסטמה,

וכולנו מכירים את זה כשמתעורר חשש לבעיה רפואית כלשהי קלה או חמורה, אחד השאלות הראשונות של הרופא הוא האם ידוע במשפחה על מקרה נוסף,

גם ההמלצות לבדיקות לגילוי מוקדם למקרה סרטן שכיחים, משתנים בין מי שידוע על בן משפחה שחלה במחלה, למי שלא ידוע על חולי במשפחה,
ולמעשה כנראה שכמעט לא קיימת משפחה בעולם שאין להם נטיה גנטית לפתח איזה מחלות שאצל אחרים הם פחות שכיחות,
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  22  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה