שיתוף - לביקורת שוקולד שלושת-רבעי נמס, אבן בוגדנית וקונספירציית הרגל הנקועה.

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
ב"ה.

"המורה, אפשר להיכנס למים?"

"עדיין לא."

הקבוצה התרחקה, מאוכזבת. כעבור שתי דקות, קבוצה נוספת ניגשה.

"המורה, אפשר כבר להיכנס?"

"לא."

כולן כבר היו מתוסכלות ומיובשות מההמתנה המתישה. אחרי לילה ללא שינה ומסלול מפרך, הן רק רצו להתפרק, לקפוץ למאגר המים הקטן שבסוף המסלול ולהנות. אך הקבוצה הקודמת סירבה לצאת מהמים והן היו מוכרחות להמתין.

"אוף, בסוף נצטרך לחזור לאוטובוסים לפני שנספיק להירטב," התלוננה שרי לחמש החברות שהקיפו אותה במעגל הדוק.

"נכון, אוף!" הדהדו אחריה החברות המעריצות בסתר ובגלוי בהסכמה מלאה.

לפתע הן שמעו קריאה נרגשת מכיוון המים. "סוף סוף!"

חמישים בנות היטיבו את נעלי המים שלהן, השאירו את חפציהן לשמירה אצל אלה שהעדיפו לוותר על התענוג ולא להירטב, וקפצו למים. צווחות אושר נשמעו ברדיוס של לפחות עשרה מטרים, הושתקו לשניות בודדות על ידי המורות שהיו צרודות ואדומות מהמאמץ, וחזרו שוב כעבור כמה רגעים. הבנות השפריצו מים לכל עבר והרטיבו אחת את השניה, עד שהגיע הזמן לחזור למסלול.

"בנות, לצאת! לצאת עכשיו!! לא עוד רגע, לא עוד שניה, עכשיו!! המדריכות מחכות לנו!"

החבורה הנוטפת טיפסה החוצה בצייתנות, התעטפה במגבות והתחלקה בשוקולד שלושת-רבעי נמס בזמן שהמורות קראו שמות.

רחלי ישבה בצד. אכלה מהשוקולד של עצמה ואפילו לא התאכזבה שלא ביקשו ממנה קוביה או שתיים. כשהמורה הודיעה שזזים, היא הכניסה את בקבוק המים המלא שלה לתיק, וצעדה לבדה. טיפסה מעל עצים כרותים ודילגה על אבנים שעמדו בדרכה. מסביבה דיברו בנות כיתתה בקולי קולות ופתחו עוד שקית של דוריטוס חמוץ-חריף.

היא סובבה את ראשה אחורה, מתעלמת מהדמעות שטשטשו את שדה ראייתה, מתעלמת מהכובד של ילקוטה המלא בחטיפים שלא נאכלו. הביטה בחברות הנהנות ביחד, הביחד הזה של הטיול שהיא אף פעם לא טעמה ממנו, אפילו לא לק אחד. הנה, הן מדברות על היריד, מתי הודיעו---

האבן שהייתה נראית יציבה וחזקה התנדנדה לרגע ואז החליקה ממקומה. רגלה של רחלי התעקמה וכמעט גרמה לה ליפול ארצה בחבטה. דידתה על רגל אחת לאבן קרובה, קצב הדמעות מכפיל את עצמו.

היא לא יכולה לזוז. בנות עברו לידה, מדברות על נושאים שונים ומשונים, לא שמות לב שחברתן פצועה ולא מצליחה לקום. עוד קבוצות ועוד, תכף היא תישאר פה לבד, ואפילו לא ישימו לב שהיא חסרה.

"רחלי, הכל בסדר?" קול רך קטע את הרהוריה הבהולים. לאה. הצדיקה של הכיתה.

"לא," היא ענתה. אם הכל היה בסדר לא הייתי יושבת פה בוכה באמצע המסלול. "אני חושבת שנקעתי את הרגל."

"אוי, מסכנה! אני אקרא למורה, חכי פה רגע."

"לא, לא, אל תקראי למורה, רק תעזרי לי לקום." לאה הושיטה את ידה ורחלי קמה בזהירות.

"איי!!" זעקת הכאב הפתיעה גם אותה.

עיניה של לאה נפערו. "רחלי, את לא יכולה לעלות ככה את העליה. שרהלה סיפרה לנו שאחותה התעלפה במסלול הזה שנה שעברה. אני הולכת לקרוא למורה."

רחלי בלעה את רוקה. "נו, תעלי איתי, אני אהיה בסדר, רק אל תקראי למורה."

"אז לפחות תני לי לסחוב לך את התיק."

"די, נו. בואי."

כמעט שעה ארך הטיפוס שלהן. אבנים גדולות חסמו את המעבר, ענפים חתכו את רגליהן, והעלייה הקשתה על נשימתה של רחלי, שגם ככה לא הייתה משהו אחרי הבכייה הממושכת.

כשהגיעו סוף סוף למקום חניית האוטובוסים, רחלי קרסה על האדמה הקשה וטמנה את ראשה בכפות ידיה המאובקות.

כשהרימה את עיניה, ראתה שבנות כיתתה מסתכלות עליה כעל מוצג במוזיאון במקרה הטוב, או כעל חיה בגן החיות במקרה הפחות טוב.

"מה?"

"את סגולה!" יידעה אותה מלכי, מזועזעת.

עשרות בנות הקיפו אותה ברגע. ההודעה הקולנית של מלכי עשתה להן משהו. הן הציעו לה מים, חטיפים, מאוורר עם בטריות, הכריחו אותה לשתות, שפכו עליה מים, קראו בקולי קולות למורה האחראית על עזרה ראשונה שתבוא מהר כי 'מישהי פה התעלפה והתייבשה ושברה את הרגל'.

הן עלו לאוטובוס, רחלי מקפצת על רגל אחת, משני צדיה חברות שלקחו על עצמן את תפקיד החובשות הלא מוסמכות.

המורה עלתה אחריהן, בדקה את הרגל הכאובה ועטפה אותה בתחבושת. החברות עדיין הקיפו אותה, מנסות להרגיע אותה ומספרות לה כמה היא מסכנה שהיא צריכה להפסיד את המסלול הבא.

רחלי אפילו לא שמה לב ליחס הנדיר שהורעף עליה. היא הייתה עסוקה כל כולה ברגל הדואבת. הכריחה את עצמה לשתות טיפה נוספת של מים לפני שהמורה תבוא ותלעיט אותה בעוד ליטר וחצי.

דעתה הייתה מוסחת מסביבתה עד כדי כך שהיא כמעט ולא שמעה את אחת מבנות הכיתה המקבילה שעברה לידה ופלטה, "אה, באמת נפצעת? הייתי בטוחה שסתם עשית את עצמך כדי שיתייחסו אלייך."
 
נערך לאחרונה ב:

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
סיפור נוגע ובאמת עצוב... הסיום חד ופוגע...

מבחינה ספרותית הפריע לי שלא "רואים" את רחלי כבר מההתחלה - אין במי להיאחז בתחילת הסיפור, ולרגע אפשר לחשוב ששרי היא גיבורת הסיפור. אפשר כבר בהתחלה, כשכולן רוצות להיכנס למים, לתאר איך היא יושבת בצד, והמים לא מעניינים אותה בכלל, למשל...
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
חזק.
חד, שנון ובועט.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
סיפור נוגע ובאמת עצוב... הסיום חד ופוגע...
אני חוששת שאמללתי את רחלי יותר מידי, לפי כמות הפרצופים העצובים שהסיפור קיבל... אולי זאת הייתה טעות.
מבחינה ספרותית הפריע לי שלא "רואים" את רחלי כבר מההתחלה - אין במי להיאחז בתחילת הסיפור, ולרגע אפשר לחשוב ששרי היא גיבורת הסיפור. אפשר כבר בהתחלה, כשכולן רוצות להיכנס למים, לתאר איך היא יושבת בצד, והמים לא מעניינים אותה בכלל, למשל...
תודה על ההערה החשובה! אזכור את זה בעז"ה לפעם הבאה.
 

אמיצ/ה

משתמש פעיל
אווץ!
למה היא התעקשה לא לקרוא למורה? את החלק הזה לא הבנתי...
ואולי הייתי מנסה לדחוף את ההערה מהסוף לקצת לפני (אולי לפני שרואים שהיא באמת נפצעה שמישהי תלחש "בטח היא סתם עושה את עצמה" או משהו בסגנון) למרות שזה עדיין כואב, כשזה מופיע בסוף פחות - כי הילדה כבר יודעת שהיא נפצעה ומספרת על מחשבה שהיתה לה בעבר
מקווה שהובנתי...
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
איזו תחושה רצית שהיא תשדר לקוראים?
רציתי שהיא תשדר בדידות ומסכנות ובתוך כך הזדהות.
באמת זה סיפור עצוב, אבל לא חשבתי שעד כדי כך, עד שהתחלתי לקבל הרבה פרצופים עצובים וקצת התחרטתי שעשיתי אותה כל כך מסכנה. מצד אחד, זה מה שגורם לחיבור לסיפור ולהזדהות, אבל מצד שני, אולי זה מידי עצוב. אני לא יודעת...
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
למה היא התעקשה לא לקרוא למורה? את החלק הזה לא הבנתי...
אולי היא לא רצתה שיווצר מסביבה עניין, ואולי היא פשוט לא רצתה לדבר עם המורה... או אולי היא חשבה שהפציעה לא כל כך חמורה והעדיפה להסתדר בעצמה.
ואולי הייתי מנסה לדחוף את ההערה מהסוף לקצת לפני (אולי לפני שרואים שהיא באמת נפצעה שמישהי תלחש "בטח היא סתם עושה את עצמה" או משהו בסגנון) למרות שזה עדיין כואב, כשזה מופיע בסוף פחות - כי הילדה כבר יודעת שהיא נפצעה ומספרת על מחשבה שהיתה לה בעבר
ואז איך היית מסיימת את הסיפור?
 

7שבע7

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
רציתי שהיא תשדר בדידות ומסכנות ובתוך כך הזדהות.
באמת זה סיפור עצוב, אבל לא חשבתי שעד כדי כך, עד שהתחלתי לקבל הרבה פרצופים עצובים וקצת התחרטתי שעשיתי אותה כל כך מסכנה. מצד אחד, זה מה שגורם לחיבור לסיפור ולהזדהות, אבל מצד שני, אולי זה מידי עצוב. אני לא יודעת...
זו שאלה טובה - איך כותבים סיפור עצוב בלי ליצור תחושה של מסכנות-יתר, בלי "להתבחבש" יותר מדי ברגשות.
תכל'ס, אני חושבת שעשית את זה טוב למדי. אבל תמיד יש מקום לנסות יותר...
 

Angular

משתמש סופר מקצוען
כתוב יפה מאד!
באמת זה סיפור עצוב, אבל לא חשבתי שעד כדי כך, עד שהתחלתי לקבל הרבה פרצופים עצובים וקצת התחרטתי שעשיתי אותה כל כך מסכנה. מצד אחד, זה מה שגורם לחיבור לסיפור ולהזדהות, אבל מצד שני, אולי זה מידי עצוב. אני לא יודעת...
דווקא לא מצצת את העצב, כתבת נקי ויפה בעיני. רק שילדים דחויים בחברה זה דבר שעושה לכל אחד דקירה בלב.

מבחינה ספרותית הפריע לי שלא "רואים" את רחלי כבר מההתחלה - אין במי להיאחז בתחילת הסיפור, ולרגע אפשר לחשוב ששרי היא גיבורת הסיפור. אפשר כבר בהתחלה, כשכולן רוצות להיכנס למים, לתאר איך היא יושבת בצד, והמים לא מעניינים אותה בכלל, למשל...
מצטרפת. ויותר מזה. במשך כל הקטע הזה -
"המורה, אפשר להיכנס למים?"

"עדיין לא."

הקבוצה התרחקה, מאוכזבת. כעבור שתי דקות, קבוצה נוספת ניגשה.

"המורה, אפשר כבר להיכנס?"

"לא."

כולן כבר היו מתוסכלות ומיובשות מההמתנה המתישה. אחרי לילה ללא שינה ומסלול מפרך, הן רק רצו להתפרק, לקפוץ למאגר המים הקטן שבסוף המסלול ולהנות. אך הקבוצה הקודמת סירבה לצאת מהמים והן היו מוכרחות להמתין.

"אוף, בסוף נצטרך לחזור לאוטובוסים לפני שנספיק להירטב," התלוננה שרי לחמש החברות שהקיפו אותה במעגל הדוק.

"נכון, אוף!" הדהדו אחריה החברות המעריצות בסתר ובגלוי בהסכמה מלאה.

לפתע הן שמעו קריאה נרגשת מכיוון המים. "סוף סוף!"

חמישים בנות היטיבו את נעלי המים שלהן, השאירו את חפציהן לשמירה אצל אלה שהעדיפו לוותר על התענוג ולא להירטב, וקפצו למים. צווחות אושר נשמעו ברדיוס של לפחות עשרה מטרים, הושתקו לשניות בודדות על ידי המורות שהיו צרודות ואדומות מהמאמץ, וחזרו שוב כעבור כמה רגעים. הבנות השפריצו מים לכל עבר והרטיבו אחת את השניה, עד שהגיע הזמן לחזור למסלול.

"בנות, לצאת! לצאת עכשיו!! לא עוד רגע, לא עוד שניה, עכשיו!! המדריכות מחכות לנו!"

החבורה הנוטפת טיפסה החוצה בצייתנות, התעטפה במגבות והתחלקה בשוקולד שלושת-רבעי נמס בזמן שהמורות קראו שמות.
אני קוראת ושואלת את עצמי מתי תבוא ההתנגדות. בהתחלה - אולי לא ירשו להן להיכנס למים. וככל שמתקדמים לקרוא - אולי נכנסו למים בלי רשות, אולי מישהי טבעה (במחילה), אולי ברח להן האוטובוס. אולי גנבו להן בגדים. אולי לא הסכימו לצאת.
בסוף הכל מסתיים כמו שהיה אמור להיות, עם אפס התנגדות, זה מעלה שאלה - למה נכתב בכלל הקטע הזה?

מקריאה שניה אני מבינה שהוא נכתב כדי להציג את הבת המקובלת בחברה, כך שיודגש המצב העצוב של רחלי. אבל בעיני זה קטע ארוך מידי ומלא בתיאור התרחשות לא רלוונטית בשביל להראות את זה.

קראתי פעם מישהו שאמר שאם דמות דופקת בדלת, ופותחים לה כמו שהיא ציפתה שיקרה - צריך לחתוך את הסצנה. בכתיבה אנחנו יוצרים פער מסוים בין ציפיה לתוצאה בפועל, גם אם קטן או עדין מאד. הפער הזה מודגש יפה אצלך בהמשך הסיפור, אבל כאן זה קטע ארוך בלי שום פער, והייתי חושבת שכדאי להוסיף לו משהו, או לחילופין לחתוך...
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כתוב יפה מאד!
תודה!
למה נכתב בכלל הקטע הזה?
נכון, כתבתי את זה בשביל להכניס לאווירה, אבל אחרי ההערות לעיל אני מבינה שהייתי צריכה א. להכיר לקוראים את רחלי בתחילת הסיפור וב. לקצר את התיאורים שלא מוסיפים משהו ממשי.
קראתי פעם מישהו שאמר שאם דמות דופקת בדלת, ופותחים לה כמו שהיא ציפתה שיקרה - צריך לחתוך את הסצנה. בכתיבה אנחנו יוצרים פער מסוים בין ציפיה לתוצאה בפועל, גם אם קטן או עדין מאד. הפער הזה מודגש יפה אצלך בהמשך הסיפור, אבל כאן זה קטע ארוך בלי שום פער, והייתי חושבת שכדאי להוסיף לו משהו, או לחילופין לחתוך...
תודה על ההסבר המפורט!
 

אמיצ/ה

משתמש פעיל
ואז איך היית מסיימת את הסיפור?
אולי ב5 דקות אחרי כל הסאגה וההתרגשות סביבה שבנות רואות שהיא מטופלת והכל טוב ועוזבות אותה שוב... ושוב כל הכיתה בקבוצה אחת והיא בחוץ (אולי גם משחק שלא יכולה להשתתף בו בגלל הרגל)
אחרי הכל ילדים דחויים תמיד יידחו שוב (אלא א"כ יעשו משהו רציני עם עצמם ללא סיבות חיצוניות)
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
@אמיצ/ה
אולי ב5 דקות אחרי כל הסאגה וההתרגשות סביבה שבנות רואות שהיא מטופלת והכל טוב ועוזבות אותה שוב... ושוב כל הכיתה בקבוצה אחת והיא בחוץ (אולי גם משחק שלא יכולה להשתתף בו בגלל הרגל)
שומעת... (אממ, בעצם קוראת. :))
זה רעיון טוב, אבל אני חוששת שזה יגרום לסיפור להיות יותר מידי צפוי. (סוג 'ילדים מספרים', מהרגע הראשון יודעים מה יקרה בסוף.)
וגם, את לא חושבת שזה יהיה מידי ארוך עם התוספת? בעצם אם אני מורידה את ההתחלה, זה יכול לעבוד. אבל ככה הסיום פחות מהדהד. ז"א אני רוצה שהמשפט האחרון ישאר לקוראים בראש אח"כ.
נראה לי שאשב על זה עוד קצת...
אבל אשמח לשמוע מה את חושבת על הנ"ל אם אפשר, תודה!
 

אמיצ/ה

משתמש פעיל
@אמיצ/ה

שומעת... (אממ, בעצם קוראת. :))
זה רעיון טוב, אבל אני חוששת שזה יגרום לסיפור להיות יותר מידי צפוי. (סוג 'ילדים מספרים', מהרגע הראשון יודעים מה יקרה בסוף.)
וגם, את לא חושבת שזה יהיה מידי ארוך עם התוספת? בעצם אם אני מורידה את ההתחלה, זה יכול לעבוד. אבל ככה הסיום פחות מהדהד. ז"א אני רוצה שהמשפט האחרון ישאר לקוראים בראש אח"כ.
נראה לי שאשב על זה עוד קצת...
אבל אשמח לשמוע מה את חושבת על הנ"ל אם אפשר, תודה!
אני חושבת שאם את מורידה את ההתחלה זה יכול להתקזז.
מה שהפריע לי בסיום הנוכחי שזה היה תיאור עבר ולא תיאור הווה ולכן גם פחות כואב, יותר קהה. (מרווה שהצלחתי להסביר את עצמי)
לגבי ההדהוד זה כבר שיקול שלך... מה באמת יותר נכון להביא לקטע
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכו

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת בְּשׁוּב יְהוָה אֶת שִׁיבַת צִיּוֹן הָיִינוּ כְּחֹלְמִים:ב אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק פִּינוּ וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה אָז יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִם אֵלֶּה:ג הִגְדִּיל יְהוָה לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ הָיִינוּ שְׂמֵחִים:ד שׁוּבָה יְהוָה אֶת (שבותנו) שְׁבִיתֵנוּ כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב:ה הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ:ו הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו:
נקרא  32  פעמים

לוח מודעות

למעלה