שאלה

חושב יצירתי

משתמש צעיר
סאונד והפקות אולפן
במשפט כגון זה:

"ההבדל בין דבר זה לדבר זה הוא ש..."
היכן לשים את הפסיק - אחרי ה'זה' או אחרי ה'הוא'?

וכמו כן במשפט כגון:
"פלוני, מנהל המחלקה לכך וכך אמר כי הדבר..."
האם הפסיק הוא אחרי ה'אמר' או אחרי ה'כי'?

תודה לכל המשיבים
 

אלחנן אריאל

משתמש צעיר
עימוד ספרים
נכתב ע"י ורורור;846707:
במשפט כגון זה:

"ההבדל בין דבר זה לדבר זה הוא ש..."
היכן לשים את הפסיק - אחרי ה'זה' או אחרי ה'הוא'?

וכמו כן במשפט כגון:
"פלוני, מנהל המחלקה לכך וכך אמר כי הדבר..."
האם הפסיק הוא אחרי ה'אמר' או אחרי ה'כי'?

תודה לכל המשיבים

אף אני מסתבך עם כגון זה מפעם לפעם.
אך דבר אחד ברור לי, שבשאלתך השניה, ודאי שלא אחרי ה'כי'.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
"ההבדל בין דבר זה לדבר זה הוא, ש..." - במשפט זה הנושא הוא 'ההבדל' ו'הוא' משמשת אוגד. לא יבוא פסיק בין נושא לאוגד. ה'ש' מתחילה חלק/משפט (מה שמו כיום - פסוקית?) טפל, ועל כן יבוא הפסיק לפניה.
במשפט הבא:"פלוני, מנהל המחלקה לכך וכך, אמר כי הדבר..." יבוא פסיק אחרי 'וכך' כי המלים "מנהל המחלקה לכך וכך" הן תמורה ל"פלוני", ותמורה שהיא יותר ממלה אחת תוסגר בסוגריים. על פי הספר היה צריך לבוא פסיק גם אחרי 'אמר' ולפני 'כי' מאותו הטעם שציינתי במשפט הקודם (ההבדל וגו'), אבל בדורנו כיום האקדמיה ויתרה על כך כשיש פסיקים צפופים (אולי כדי למנוע מעימנו שיהוקים:))
 

חושב יצירתי

משתמש צעיר
סאונד והפקות אולפן
אגב, האם חובה לשים פסיק בסיום התמורה? אני רואה בהרבה מקומות שלא מקפידים על כך. השאלה היא האם זה מחוסר ידע, או שעל פי הכללים החדשים באמת לא חייבים.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
להלן כללי הפיסוק של תמורה כפי שהם מופיעים באתר של האקדמיה ללשון העברית:


פסיק לסימון תמורה
כללי הפיסוק – ב. פסיק, סעיף 5

תמורה תופרד משאר המשפט בפסיק (או בפסיקים). למשל:
(1) רד"ק, בעל המכלול, היה ממשפחה ספרדית.
(2) ר' אברהם בן עזרא, המדקדק והפרשן הגדול, היה בקי גם בחכמת התכונה.
(3) בשתי הזרועות של הרשות המחוקקת, הסנט ובית הנבחרים, יש רוב להצעת החוק.
אבל אם התמורה קצרה או צמודה במהודק אל שלפניה או כאשר בא שם תפקיד ואחריו שם עצם פרטי – לא תופרד התמורה בפסיקים. למשל:
(5) מנדלסון הפילוסוף היה סבו של מנדלסון המלחין.
(6) יוסף מוקיר-שבת היה לו בשכונתו נכרי אחד שנכסיו מרובים ביותר.
(7) המדקדק והפרשן הגדול ר' אברהם בן עזרא היה בקי גם בחכמת התכונה.


אי אפשר לי שלא להביע את מורת רוחי וכעסי על בחירת הדוגמאות ע"י האקדמיה (קשה מאוד להאמין שזו בחירה מקרית), המערבבת את הטמא עם הטהור.
 

רובד

משתמש רשום
"ההבדל בין דבר זה לדבר זה הוא, ש..."
"פלוני, מנהל המחלקה לכך וכך, אמר, כי הדבר..."
בקיצור, הצדק עם "אפכא מסתברא".
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה