דיונים ואתגרים שאלה קשה בנושא ה'פוטו מורגנה' ושינוי השם אפשרי לפורום הצלמים ; )

האם צלם טוב הוא:

  • צלם המפיק בכח מצלמתו בלבד תמונה מושלמת.

  • צלם שהוא גם מעצב גרפי המשלים את תמונתו על ידי עיבוד ממוחשב.


תוצאות הסקר יוצגו רק לאחר הצבעתכם.

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
לטעמי יש שלש סוגים.
א. הצלמים שלא מעבדים.
ב. הצלמים שמעבדים מינורית עם ניחוח וטעם טוב.
ג. המגזימנים.
שמעתי על גרפיקאיות שיוצרות תמונות מאין ספור שילובי תמונות.
כבר לא מדובר בצלם או צלמת. מדובר בכאלה שרק יושבים על פוטושופ ומחברים בלי סוף...

כמו שיואל ודוד אמרו קודם כל צריך להיות צלם טוב. או כזה שיודע לצלם טוב. להכיר את הידע הפנימי של הצילום. אחר כך להגיע לעיבודים עם טעם טוב - מינוריים שמשאירים צבעים הגיוניים ובלי הרבה מידי רעש - זה המוטו שצריך לשאוף אליו.
או בכל אופן אני מרגיש אישית שזה הנכון שצריך להגיע אליו.
אז הנכון הוא לעבד במינמיום ההכרחי, דיוק של צבעים, קונטרסט, קרופ וכדו' לא מעבר?
 

ראובן 10

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
אם יורשה לי, מה לדעתך הנכון מבין השנים הראשונים לדעתך?
כתבתי בהודעה.
הצלם שיודע לעבד עם טעם טוב. אות ב'.

למה.
כי יכול להיות אחד שיודע את הידע הצילומי אפילו מנוסה בפועל. קודם כל הרבה פעמים יש תיקונים בסיסיים. כמו הייליט-שרוף או חימום-קירור שקשה היה לדייק בזמן הצילום. זה כדי להסיר מגרעות. זה חובה.
ב' להוסיף בונוסים. כמו להוסיף פלירים בצילומי חוץ. או קצת שינויי צבע בין נושא לרקע. קיצר. הכל בטעם הטוב ולא מוגזם מידי.
כמו שהטובים בפורום כאן עושים..
וגם אלה שלא מצטעצעים, שהם טובים צילומית. אבל באמת טובים-יש תוצאות.
בכל אופן אני חושב שצריך לדעת עריכה בסיסית. לא משוגעת.

המגזימנים (אות ג') מדרך כלל מאבדים את זה.
לכן לטעמי אות ב' היא הרצויה.
 

ראובן 10

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
אני רואה שאת חותרת לרמה הגבוהה ביותר. ראיתי אלבום של רבינסקי. אין יותר מידי קשקושים. הצילום משובח מאוד מאוד. העיבוד הוא מצומצם. כלומר אני מניח שהגרפיקיאות שלו מספיק מוצלחת כדי להכיר היטב!!! את תוכנות העריכה. הם יודעים הכל. אבל בסוף מצמצמים את הידע לעיבוד הכי נקי והכי מינורי. הידע לא בסיסי אבל העיבוד כן.
כמובן שבידע הזה משתמשים גם לסגנון של עיצובי אלבומים. לשפע סגנונות. אלבום קלאסי - מודרני וכו' וכו'.
 

דוד דנברג

משתמש סופר מקצוען
צילום מקצועי
אז הנכון הוא לעבד במינמיום ההכרחי, דיוק של צבעים, קונטרסט, קרופ וכדו' לא מעבר?
אין בזה נכון לא נכון, נכון גם לגזור רקע ולהחליף אף ... אם זה מה שיתן תמונה טובה יותר, זה נכון לתמונה. (זה יעבור את תחום הצילום במצלמה לתחום עיבוד התמונה במחשב).
שאלת מה עושה צלם למקצועי והאם צריך לשאוף לדעת איך לבצע את התמונה אם רק היו לך את כל הכלים. התשובה היא כן. אבל לגיטימי לעבד ולערוך בלי גבול גם אם זה לא ראליסטי
 

ברכי שווייצער

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
זו הסיבה שאני לא מצליחה להגיע
לשלמות המאלפת של חלק מבאי הפורום?


התמונות האלו עושות לי חלישות הדעת...
כמה שאני מנסה, זה לא זה...

האם זה רק העיבוד המקצועי שעושה את כל ההבדל?
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
חד משמעית כן.
לכן שקלתי לשנות את שם פורום הצילום לפורום מעצבים גרפיים!

ועכשיו ברצינות, זה מה שהפריע לי, זו תחושה של אחיזת עיניים כשבא אליך צלם ואומר תראה מה צילמתי כשזה ממש, אבל ממש לא מה שהוא צילם!
 

תמי tami

משתמש מקצוען
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
שתי התשובות נכונות.
ספציפית הצבעתי לראשונה. כי אני מתחברת יותר לתמונות שהאומנות שלהם בצילום נטו
אבל מבחינתי. צלם הוא אומן
ואומן מרובע שמתקבע לארבע אמותיו, לפני הצילום, צריך ללמוד אומנות מהי.
 

אליעזר גרדנר

צילום אירועים מקצועי
מנוי פרימיום
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
זה
זו תחושה של אחיזת עיניים כשבא אליך צלם ואומר תראה מה צילמתי כשזה ממש, אבל ממש לא מה שהוא צילם!
לא מדוייק
אם התמונה לא בפוקוס או מרוחה אין מה לעבד צריך בסיס טוב בשביל עיבוד יפה
בנוסף כמו שאמרו כאן קודם: את הלקוח לא מעניין מה התמונה עברה בכדי שהיא תיהיה מושלמת
 

עברי אנכי

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
עריכה תורנית
אחרי כל הקודמים שקדמו לי -
אולי סיכום קטן:
בתערוכות ותחרויות צילום בינלאומיות - כשה'צלם על' נדרש להציג את התמונה שלו לזכייה וכדו', הוא אמור להגיע עם פירות מצלמתו, ראייתו הצילומית, הנצחת רגע מיוחד ומדהים וכו' ולא משחקי פוטושופ. ועדיין השמים הם הגבול במה שניתן לייצר..
אבל כשלקוח מזמין תמונות ילדים/ משפחה/ מוצרים/ אוכל, מה שמעניין אותו זה התוצר הסופי, ולכן גם לא מעניין אותו אם החליפו או טשטשו רקע / סובבו פנים / והמציאו ילדים שאין לו..
עכשיו השאלה כנראה,
איפה אתה חושב שאתה נמצא כאן בפורום, בתחרות צילום של נשיונל או פרופוטיו ?..

מעבר לזה, שגם מחוץ למגזר שלנו, צלמים מקצועיים עוברים קורסי עיבוד מקצועיים של פ''ש ולייט', כך שזה מקצועי ונכון וכך מקובל בעולם הצילום. אל תשכח, שגם המצלמה היא סוג של 'מחשב' שמעבדת את התמונה ועוזרת לך עם פוקוס / חשיפה נכונה / תאורה וכו'.

אני מזדהה עם התחושה שלך, שאמורה להיות איזה מיוחדות וכישרון של הצלמים הגדולים, אבל כפי שכבר כתבו לך הרבה, זה נמדד בראש ובראשונה בראייה צילומית, וביכולת להפיק חומר גלם משובח, שיהיה ניתן לעבוד איתו אח''כ למשהו מאלף, ולאו דווקא בתמונה שיוצאת מושלמת היישר מכרטיס הזיכרון של מצלמתו. וזה עדיין לא כ''כ פשוט, ולא כל אחד יכול לבצע.
אם בכ''א אתה מתחבר יותר להשגת איכות דרך מצלמתך, לך בכחך זה, עשה והצלח!
 

ראובן 10

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
חד משמעית כן.
לכן שקלתי לשנות את שם פורום הצילום לפורום מעצבים גרפיים!

ועכשיו ברצינות, זה מה שהפריע לי, זו תחושה של אחיזת עיניים כשבא אליך צלם ואומר תראה מה צילמתי כשזה ממש, אבל ממש לא מה שהוא צילם!


ממש לא.
אם כמו שכתבתי אז 85%-90% זה הצלם והתמונה. רק השאר זה עיבוד!!!
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ממש לא.
אם כמו שכתבתי אז 85%-90% זה הצלם והתמונה. רק השאר זה עיבוד!!!
נכון אבל היא כתבה שהיא מוציאה תוצרים יפים, שזה ה - 85%-90% של הצילום.
הפער עד למאה אחוז, היא תוצר של העיבוד נטו.
זו הסיבה שאני לא מצליחה להגיע
לשלמות המאלפת של חלק מבאי הפורום?



התמונות האלו עושות לי חלישות הדעת...
כמה שאני מנסה, זה לא זה...

האם זה רק העיבוד המקצועי שעושה את כל ההבדל?
 

Miriam schwartz

יוצרת באהבה חווית תמונה
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני חושבת שמלכתחילה לפני כל הניואנסים הדקים, האפשרות הראשונה היא הנכונה.
אבל בפועל היום העולם שונה ואין טעם להתכחש לכך שתמונות עם עיבוד הן יחטפו את מלא תשומת הלב

אבל בוא ואסביר את דעתי:
קודם כל בהרבה מקרים זה תלוי בסוג הצילום
אומנם אני לא מבינה בצילום חתונות אבל לדוגמא, בסגנון של צילום חתונות עד כמה שאני חושבת וידוע לי - מעבדים עיבוד בסיסי בלייטרום את כל התמונות ביחד כיוון שאין צורך להוסיף צבע מסויים שישדרג/טשטוש/שינוי תאורה, כי זה אמור להיות מלכתחילה, ולדעתי בחלק הזה של הצילום אפשר לראות טוב מאד מי צלם שמצלם טוב ומי פחות... רואים את הזוויות המדוייקות, את הרגע הנכון שבו הצלם תופס עם המצלמה 'בזכות' הראייה הרחבה שלו את התמונה הטובה.

ואגב, אם תסתכלו על תמונות של פעם לפני עידן הפוטושופ ודומיו גם המצלמה לא הייתה אייאיי רואים מה נקראת תמונה טובה ומה פחות...

אבל, וכאן מגיע האבל הגדול,
בוא ונשמע: כמה מוציא צלם חתונות על ציוד? עשרות אלפי שקלים... כמה הוא מרוויח בכל לילה? כמה אלפי שקלים
אבל גם בלי קשר לסכום ההוצאה אפשר להבין שצלם חתונות חייב להשקיע בציוד טוב בין אם הוא רוצה ובין אם לא

אז אם מישהו היה בא ומשנה את השוק אז זה היה ככה גם בכל סוגי הסטילס, בין אם בחוץ ובין אם בפנים, בין אם במזון ובין אם במשפחות וכו', מה היה? צלמים היו קונים ציוד הכי טוב, מדקדקים בדקדוק הכי גדול מתי בדיוק לצלם
ואז גם לא היה צריך כמעט את הפוטושופ כי הרי התאורה טובה, הבוקה טוב (היו משקיעים במצלמות ועדשות) וכד'

אבל זה לא כך ולמה?
כי לאנשים אין 100,000 ש"ח בכיס להוציא רק על ציוד הצילום שלא נדבר גם על אביזרים שגם אם אתם אומרים שצריך מינימום אביזרים אתם צודקים אבל לא תוכלו להתווכח עם העניין שאם הולכים לצלם ילד סתם בדשא אין אפשרות להוציא 100 תמונות שונות ללא אביזרים נלווים... וגם - זה אכן מגוון את התמונות כמובן - בגבול הטעם הטוב

והיום - מי שיש לו מצלמה בסיסית טובה יכול להתחיל לצלם אבל תכל'ס בפועל יראו את התוצאות גם אם תעשו שמונים אלף עיבודים... וגם את מספר הלקוחות וההמלצות שיש על אותו צלם
אבל רואים את ההבדל! אינו דומה מי שמצלם ב800D למי שמצלם ב80D ואינו דומה מי שמצלם ב80D למי שמצלם ב5DMARK4
ואינו דומה מי שמצלם בעדשה באלף חמש מאות למי שמצלם בעדשה של שמונה אלף...

אבל כידוע - מתחילים בקטן (אלא אם כן יש לכם תקציב) ומתקדמים עם הזמן, הניסיון, הידע, והתקציב


אבל, מה קורה אם בא לקוח ורוצה שאני אצלם את הילד שלו בשעה מאד מסויימת שספק אם השמש ברום השמים או מאחורי העננים (לכבוד החורף הקרב ובא) ואין לי שום דרך להיות חזאית ולדעת מה יהיה באותה שעת צילום, והלקוח ממש מתעקש ודחוף לו
אז בשביל זה בא פוטושופ לתקן את השרוף אם יש צורך (גם זה- בגבול הטעם הטוב)

ומה אם צילמתי ילדת בת מצווה עם קשת פרחים בצבע ורוד ביער (כרגע אין לי סטודיו ואין לי מקום שבו אוכל לצלם אותה בשדה פרחים ורוד...) אז עשיתי עיבוד ורדרד משהו, ואין מה לומר יצא קסום!!!


אז מה, אז יש פוטושופ ברוך ה' ויש גם לייטרום ברוך ה' אבל הכי חשוב זה לתפוס את התמונה הטובה גם אם בטעות יש יותר מידי חשיפה של שמש והאיזו ב'טעות' לא היה מכוון על ה100% שהיה צריך אבל אפשר לתקן בפוטושופ, ואם התמונה טובה בבסיס שלה אז הכל טוב
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
אני חושבת שמלכתחילה לפני כל הניואנסים הדקים, האפשרות הראשונה היא הנכונה.
אבל בפועל היום העולם שונה ואין טעם להתכחש לכך שתמונות עם עיבוד הן יחטפו את מלא תשומת הלב

אבל בוא ואסביר את דעתי:
קודם כל בהרבה מקרים זה תלוי בסוג הצילום
אומנם אני לא מבינה בצילום חתונות אבל לדוגמא, בסגנון של צילום חתונות עד כמה שאני חושבת וידוע לי - מעבדים עיבוד בסיסי בלייטרום את כל התמונות ביחד כיוון שאין צורך להוסיף צבע מסויים שישדרג/טשטוש/שינוי תאורה, כי זה אמור להיות מלכתחילה, ולדעתי בחלק הזה של הצילום אפשר לראות טוב מאד מי צלם שמצלם טוב ומי פחות... רואים את הזוויות המדוייקות, את הרגע הנכון שבו הצלם תופס עם המצלמה 'בזכות' הראייה הרחבה שלו את התמונה הטובה.

ואגב, אם תסתכלו על תמונות של פעם לפני עידן הפוטושופ ודומיו גם המצלמה לא הייתה אייאיי רואים מה נקראת תמונה טובה ומה פחות...

אבל, וכאן מגיע האבל הגדול,
בוא ונשמע: כמה מוציא צלם חתונות על ציוד? עשרות אלפי שקלים... כמה הוא מרוויח בכל לילה? כמה אלפי שקלים
אבל גם בלי קשר לסכום ההוצאה אפשר להבין שצלם חתונות חייב להשקיע בציוד טוב בין אם הוא רוצה ובין אם לא

אז אם מישהו היה בא ומשנה את השוק אז זה היה ככה גם בכל סוגי הסטילס, בין אם בחוץ ובין אם בפנים, בין אם במזון ובין אם במשפחות וכו', מה היה? צלמים היו קונים ציוד הכי טוב, מדקדקים בדקדוק הכי גדול מתי בדיוק לצלם
ואז גם לא היה צריך כמעט את הפוטושופ כי הרי התאורה טובה, הבוקה טוב (היו משקיעים במצלמות ועדשות) וכד'

אבל זה לא כך ולמה?
כי לאנשים אין 100,000 ש"ח בכיס להוציא רק על ציוד הצילום שלא נדבר גם על אביזרים שגם אם אתם אומרים שצריך מינימום אביזרים אתם צודקים אבל לא תוכלו להתווכח עם העניין שאם הולכים לצלם ילד סתם בדשא אין אפשרות להוציא 100 תמונות שונות ללא אביזרים נלווים... וגם - זה אכן מגוון את התמונות כמובן - בגבול הטעם הטוב

והיום - מי שיש לו מצלמה בסיסית טובה יכול להתחיל לצלם אבל תכל'ס בפועל יראו את התוצאות גם אם תעשו שמונים אלף עיבודים... וגם את מספר הלקוחות וההמלצות שיש על אותו צלם
אבל רואים את ההבדל! אינו דומה מי שמצלם ב800D למי שמצלם ב80D ואינו דומה מי שמצלם ב80D למי שמצלם ב5DMARK4
ואינו דומה מי שמצלם בעדשה באלף חמש מאות למי שמצלם בעדשה של שמונה אלף...

אבל כידוע - מתחילים בקטן (אלא אם כן יש לכם תקציב) ומתקדמים עם הזמן, הניסיון, הידע, והתקציב


אבל, מה קורה אם בא לקוח ורוצה שאני אצלם את הילד שלו בשעה מאד מסויימת שספק אם השמש ברום השמים או מאחורי העננים (לכבוד החורף הקרב ובא) ואין לי שום דרך להיות חזאית ולדעת מה יהיה באותה שעת צילום, והלקוח ממש מתעקש ודחוף לו
אז בשביל זה בא פוטושופ לתקן את השרוף אם יש צורך (גם זה- בגבול הטעם הטוב)

ומה אם צילמתי ילדת בת מצווה עם קשת פרחים בצבע ורוד ביער (כרגע אין לי סטודיו ואין לי מקום שבו אוכל לצלם אותה בשדה פרחים ורוד...) אז עשיתי עיבוד ורדרד משהו, ואין מה לומר יצא קסום!!!


אז מה, אז יש פוטושופ ברוך ה' ויש גם לייטרום ברוך ה' אבל הכי חשוב זה לתפוס את התמונה הטובה גם אם בטעות יש יותר מידי חשיפה של שמש והאיזו ב'טעות' לא היה מכוון על ה100% שהיה צריך אבל אפשר לתקן בפוטושופ, ואם התמונה טובה בבסיס שלה אז הכל טוב
תגובה מאד משובחת ומקיפה, מאד נהניתי ממנה ומהניתוח שהיא מכילה!
 

רות נזרי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
יש הבדל בין צילום אירוע לצילום ילדים בעינין הזה
בצילום שמתעד אירוע אני מצפה לקבל תמונות מקצועיות כמה שיותר טבעיות ואותנטיות מקסימום עם תיקוני צבע
בצילומי ילדים ואופנה זה שונה כי היום כשלקוחות משלמים סכומים הגונים על צילומי ילדים הם כן מצפים מהצלמת לבנות סטים מגוונים להביא אלמנטים ולקבל תמונות שהן ברמה של פוסטר יצירת אומנות.
לגבי עריכה חד משמעית בכל תמונה ותהיה הטובה ביותר יש צורך בעריכה
העריכה נועדה ללטש את התמונה ולהביא אותה לשלימות.
אני ברמה האישית לא אוהבת תמונות ערוכות מידי או לא טבעיות ואני בעד לצלם את התמונה כמה שיותר טובה מכל הבחינות. צילום שהוא כמה שיותר בקו נקי וכמובן ללא הוספת אלמנטים או איפור שבעיני לא מקצועי.
 

יעל אייזיקוביץ

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
מרצה בבית פרוג
בוגר/תלמיד פרוג
צילום מקצועי
הנושא המדובר עלה כבר כמה פעמים בבמות כלשהן בפורום הצילום, אך אף פעם לא במרכז הדיון אלא כהסתעפות שולית מהנושא המרכזי - מה שלא יצר דיאלוג מושלם לגביו.
ברצוני לברר וללבן את הנושא עד תום למרות המורכבות שבדבר, אשמח מאד אם תהיו לי לעזר בכנות ובנעימות!

קראתי לנושא 'פוטו מורגנה' [בהשאלה מחזיון תעתועים פאטה מורגנה בלע"ז].

בתור מישהו שלמד צילום באופן עצמאי, תפיסתי היא:
צלם טוב הוא זה שהוא ומצלמתו מפיקים תוצרים מוגמרים ומושלמים!

לעומת זאת פה בפורום למדתי רבות אודות השילוב של כלי עזר דוגמת פוטושופ או לייטרום לגימור חומר הגלם ולמושלמותו.

כשגיליתי זאת חשתי מרומה!

הרבה צלמים גדולים אם כן, אינם אלא מעצבים מוכשרים המשתמשים בחומר גלם שהם הפיקו, בכדי לייצר את תמונה מושלמת (תרתי משמע)...

השאלה שלי, האם טעיתי.
האם אכן הגדרת הצלם היא "מצלם מעבד ומעצב גרפי", וגם הצלם המוכשר בעולם משתמש בכלי העזר הללו בתמונותיו.
או שהגדרת צלם הוא אכן אחד המפיק רק בכח מצלמתו את המושלם, וכל השאר אולי צלמים טובים בפוטנציאל, אך למעשה הינם מעצבים גרפיים אם מטעמי נוחות, ואם מטעמים אחרים.

השאלה היא באמת להבין, חס ושלום לא לקנטר, אשמח להתייחסות כנה והולמת, וכמובן להרחבת הדברים.


מה ש @יואל ארלנגר - קקטוס כתב, זה מדויק. אז כל מלה נוספת מיותרת.
ועל זה חותמת מישהי שכן "נותנת ללקוחות את כל התמונות".
 

Miriam schwartz

יוצרת באהבה חווית תמונה
מנוי פרימיום
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
ועל זה חותמת מישהי שכן "נותנת ללקוחות את כל התמונות".
בדיוק.
אף פעם לא הבנתי את הצלמות שמביאות רק איזה 20 תמונות מעובדות
לדעתי הלקוחה רוצה את כל התמונות (כמובן לאחר סינון) כדי שתהיה לה מזכרת מהילדים וגם לפעמים אולי יש כאלה שיודעות לעבד לבד ברמה בסיסיתוהן יעבדו כמה תמונות
 

מטאלי

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
עריכה והפקת סרטים
בדיוק.
אף פעם לא הבנתי את הצלמות שמביאות רק איזה 20 תמונות מעובדות
לדעתי הלקוחה רוצה את כל התמונות (כמובן לאחר סינון) כדי שתהיה לה מזכרת מהילדים וגם לפעמים אולי יש כאלה שיודעות לעבד לבד ברמה בסיסיתוהן יעבדו כמה תמונות
דווקא זה הבנתי.
פעם סיפר לי צלם מפורסם, שמסר את כל התמונות ללקוח, לאחר תקופה מצא באיזה פורום תמונה לא הכי מוצלחת תחת פרסום כביכול עבורו, הלקוח היה בטוח שזו תמונה טובה מחוסר נסיונו, וחשב שהוא כוזר לצלם להתפרסם...
אוי לה לאותה בושה.
 

ברכי שווייצער

משתמש מקצוען
צילום מקצועי
גם אני חושבת שנכון להוציא רק את התמונות המושלמות
אף פעם אי אפשר לדעת לאן התמונות יתגלגלו
ומי יראה אותן
 

אולי מעניין אותך גם...

לוח מודעות

למעלה