שאלה קלה קשה פירוש המילים

מאן דאמר

משתמש פעיל
בפרשת משפטים? הכוונה על רגליו, על כוחו העצמאי.
 

חיטובים

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
נכתב ע"י מאן דאמר;274580:
בפרשת משפטים? הכוונה על רגליו, על כוחו העצמאי.
ואיך תסביר "שבטך ומשענתך המה ינחמוני"?

משענת היא מקל הליכה.
[FONT=&quot] עַתָּה הִנֵּה בָטַחְתָּ לְּךָ עַל מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ הַזֶּה עַל מִצְרַיִם אֲשֶׁר יִסָּמֵךְ אִישׁ עָלָיו וּבָא בְכַפּוֹ וּנְקָבָהּ כֵּן פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרַיִם לְכָל הַבֹּטְחִים עָלָיו:[/FONT][FONT=&quot] (מלכים ב פרק יח) [/FONT]
 

מאן דאמר

משתמש פעיל
ואיך תסביר:"אם יקום והתהלך בחוץ על משענתו וניקה המכה"? אם הוא הולך עם מקל זאת אומרת שהוא עדיין לא התרפא.
בכל אופן, כך רש"י מסביר שם.
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
ראב"ע שם מסייג שעל אף שבפשטות יש למשענת פירוש שונה, אולם אנו נסמוך על הקבלה שהפשט הוא שהוא נשען על עצמו, משענתו - משענת של עצמו.
וז"ל המכילתא: על משענתו. על בוריו. זה אחד משלשה דברים שהיה ר' ישמעאל דורש בתורה כמין משל. כיוצא בו אם זרחה השמש עליו, וכי השמש עליו בלבד זרחה, והלא על כל העולם זרחה, אלא מה שמש שלום בעולם אף זה אם ידוע בו שבשלום עמו והרגו הרי זה חייב. כיוצא בו ופרשו השמלה, מחוורין את הדברים כשמלה, אף כאן אתה אומר, על משענתו, על בוריו.
 

תיבת נח

משתמש רשום
הא לכם שני פירושים ברש"י:
רש"י מסכת כתובות דף לג עמוד ב​

על משענתו- כדמתרגמינן על בוריו ששב לכחו ולאיתנו הראשון.
רש"י מסכת סנהדרין דף עח עמוד ב
על משענתו - מתרגמינן על בורייה שנתרפא לגמרי ונשען על כחו.



לעומת זאת
רש"י מסכת גיטין דף עב עמוד ב
על
משענתו - נשען על מקלו ולעולם חולה הוא

:eek::eek::eek:
מי יודע פשר דבר?​

 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
איני מבין את השאלה לאור תשובתי הראשונה, הלוא שם בגיטין אין הגמרא מפרשת את דברי הכתוב במשפטים, אלא נקיט לישנא דקרא ושדייה על ענין אחר. אולם אין חולק על העובדה ש'משענת' הכוונה למשענת קנה, מקל הליכה. וכמו שלא ייתכן לפרש בכל מקום על שמלה שהכוונה 'דברים מחוורין'... ועיין היטב בלשון המכילתא שהביאותי.
 

תיבת נח

משתמש רשום
לענ"ד, כשהכתוב בתורה הוא על משענתו, הכוונה על בוריו ועל כן כתוב דווקא משענתו, אבל אם זה משענת בנסמך, כגון בזכריה "ואיש משענתו בידו" או כפי שצטטו קודם ממלכים 'מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה, הרי זה מבאר את כוונת המשענת, אבל מ"שענתו", לחוד הכוונה רק על משענת העצמית של האדם.
ובקשר למה שמבואר בסוגיא בגיטין, מצאתי עתה בהג' הריעב"ץ על הטור החדש מהדו' מכון המאור (חו"מ סי' רנ) שכתב וסתם "לשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד" ולכא' מוכח כוונתו כנ"ל.
עכ"פ לכאורה כשבאים לכתוב בזמנינו על אדם שהולך עם משענת, יש לכתוב כלשון חכמים ושלא יבואו אליו בטענתו והרי רש"י בפסוק על משענתו כתב ....
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
חן חן על הבאת דברי היעב"ץ מאירות העיניים, אולם החלוקה אשר אתה מנסה לעשות בין שני המובאות במקרא, לא עלתה יפה בעיני.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלז

א עַל נַהֲרוֹת בָּבֶל שָׁם יָשַׁבְנוּ גַּם בָּכִינוּ בְּזָכְרֵנוּ אֶת צִיּוֹן:ב עַל עֲרָבִים בְּתוֹכָהּ תָּלִינוּ כִּנֹּרוֹתֵינוּ:ג כִּי שָׁם שְׁאֵלוּנוּ שׁוֹבֵינוּ דִּבְרֵי שִׁיר וְתוֹלָלֵינוּ שִׂמְחָה שִׁירוּ לָנוּ מִשִּׁיר צִיּוֹן:ד אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהוָה עַל אַדְמַת נֵכָר:ה אִם אֶשְׁכָּחֵךְ יְרוּשָׁלִָם תִּשְׁכַּח יְמִינִי:ו תִּדְבַּק לְשׁוֹנִי לְחִכִּי אִם לֹא אֶזְכְּרֵכִי אִם לֹא אַעֲלֶה אֶת יְרוּשָׁלִַם עַל רֹאשׁ שִׂמְחָתִי:ז זְכֹר יְהוָה לִבְנֵי אֱדוֹם אֵת יוֹם יְרוּשָׁלִָם הָאֹמְרִים עָרוּ עָרוּ עַד הַיְסוֹד בָּהּ:ח בַּת בָּבֶל הַשְּׁדוּדָה אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם לָךְ אֶת גְּמוּלֵךְ שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ:ט אַשְׁרֵי שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת עֹלָלַיִךְ אֶל הַסָּלַע:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה