קיבלנו ילדה במתנה!!!

לאה בלוי

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
נכתב ע"י לילי 1;2390854:
תראי לאה, איו לי את הכלים לענות לך. ברור שההשכלה הסטטיסטית שלך גבוהה משלי. בקורס הסטטיסטיקה (תואר שני, מדעי החברה, אוניברסיטה) עבדו בדרך כלל עם סטיית תקן של .05 כמקובל במדעים לא מדויקים. אלפי מאמרים נכתבו על מחקרים עם 30-40 נבדקים. לא יודעת מה לאמר ולבושתי אני גם לא מבינה עד הסוף מה שכתבת, אז אני רק אצדיע לך...

כנראה שאת מתכוונת לרמת מובהקות, ולא לסטיית תקן.

גם במדגמים בני 30-60 נדגמים זה אפשרי. גם במדגמים קטנים מזה, ששיטת הניתוח שונה. אין שום בעיה, בהסתייגות אחת: כדי שההבדלים בין הממצאים יהיו מובהקים, הם צריכים להיות מאוד גדולים.
ככל שהפערים הצפויים קטנים יותר - חייבים להגדיל את המדגם.

נגיד שאת רוצה לבחון משהו, שהשכיחות שלו באוכלוסיה (השערת האפס) היא 50%. ואת מניחה שבמדגם שלך השכיחות שלו תהיה 10%. לכאורה, את יכולה להסתפק במדגם קטן יותר.

היתה לנו פנייה לפני תקופה, של מישהו שרצה לבחון השערה שבמגזר החרדי, תופעה שקיימת בכלל האוכלוסיה ביחס של 50-50 היא לא שוויונית. אבל הוא אפילו לא דיבר על 55-45 אלא חוסר שוויון זעיר ממש. בשביל זה הוא צריך מדגם הרבה יותר גדול מהרגיל, כזה שטווח הסטייה בו יהיה קטן מאוד.

אבל כשרוצים לבחון תופעות שהשכיחות שלהם ממילא נמוכה, אין ברירה אלא להסתפק במדגם קטן. טוב שאין יותר מקרים של מוות עריסה כדי לקבל מדגם גדול יותר. יתכן שאפשר למצוא שם הבדלים מובהקים כלשהם, אבל לא במספרים שצויינו כאן (58%,42%)
 

dem

משתמש מקצוען
D I G I T A L
מותר לי רק לכתוב סיכום שלי?

להתווכח אפשר בלי סוף. לערער על מדגמים גם כן. (הרי תמיד תוכלו לבקש מדגם גדול יותר / מקיף יותר / מי אמר שהנדגמים ענו אמת? וכו׳ וכו׳)
ואני הקטנה רק תמהה,
מחקרים אינסופיים נעשו ונעשים בעניין. ייתכן והדעה עוד תשנה במשך השנים...
אבל בנתיים, כבר 15 שנה, ההמלצה נותרת בעינה : להשכיב תינוקות על הגב.
ניתנה הרשות לרופא לרפא.
ומדובר בהמלצה חד - משמעית (אין - עד כמה שידוע לי - מחקרים סותרים) ושאינה יכולה להיחשב אינטרסנטית כלל (לא מנסים לקדם איתה שום תרופה או חיסון...)

אז איך ייתכן שיש כאן עדיין שאלות ותהיות וחוסר הסכמה (או לפחות קבלה) בנושא הזה??
אני כבר גם מתחילה לחשוב שיש פה פשוט כאלה שהתרגלו מדי להשכיב על הבטן...

יתכן??
 

nechami21

משתמש מקצוען
אולי אפשר לפתוח שאלה לדיון: כולן מסכימות שלצד הביטחון והאמונה יש צורך בהשתדלות. השוני בעמדות הוא בכיוון ההשתדלות שכל אחת נוקטת.

השאלה שלי לדיון היא: א. מה גורם לנו לבחור השתדלות כזו או אחרת? אין עוררין על כך שאנחנו האמהות נעשה הכל בשביל ילדינו. השאלה היא - על פי מה נחליט שאנו עושות את ההשתדלות שלנו בנושא זה של מוות עריסה?
וכנספח לשאלה אפשר להוסיף: ב. מה יגרום לי לשנות את הדיעה שלי?
זו שאלה שלדעתי פתוחה לשני הכיוונים והיא מענינת.
 

לאה ולדמן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
נכתב ע"י nechami21;2391274:
אולי אפשר לפתוח שאלה לדיון: כולן מסכימות שלצד הביטחון והאמונה יש צורך בהשתדלות. השוני בעמדות הוא בכיוון ההשתדלות שכל אחת נוקטת.

השאלה שלי לדיון היא: א. מה גורם לנו לבחור השתדלות כזו או אחרת? אין עוררין על כך שאנחנו האמהות נעשה הכל בשביל ילדינו. השאלה היא - על פי מה נחליט שאנו עושות את ההשתדלות שלנו בנושא זה של מוות עריסה?
וכנספח לשאלה אפשר להוסיף: ב. מה יגרום לי לשנות את הדיעה שלי?
זו שאלה שלדעתי פתוחה לשני הכיוונים והיא מענינת.

זה יכול לבוא מעצלות, כח ההרגל, הקושי לשנות
כבוד עצמי וגאווה וקושי לרדת מהעץ
וזה יכול לבוא מחשיבה עצמאית, הקשבה לקול פנימי, השענות על מסורת של הסבתות המנוסות ונסיון בשטח

זה יכול לבוא מחרדה, מראש קטן
וזה יכול לבוא מטיפוס שהולך בתלם, נשמע להוראות, ילדה-טובה-טיפת-חלב שעושה מה שאומרים לה ולא מתווכחת, סומכת ונותנת אמון בממסד.

לא חשבתי לעומק, מן הסתם ניתן להעשיר את כל ארבעת האופנים שלעייל בהרבה ערכים נוספים
ומסתבר שלכל החלטה יש כמה צדדים, חיוביים יותר וחיוביים פחות.
 

דריבלית

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
D I G I T A L
נכתב ע"י nechami21;2391274:
אולי אפשר לפתוח שאלה לדיון: כולן מסכימות שלצד הביטחון והאמונה יש צורך בהשתדלות. השוני בעמדות הוא בכיוון ההשתדלות שכל אחת נוקטת.

השאלה שלי לדיון היא: א. מה גורם לנו לבחור השתדלות כזו או אחרת? אין עוררין על כך שאנחנו האמהות נעשה הכל בשביל ילדינו. השאלה היא - על פי מה נחליט שאנו עושות את ההשתדלות שלנו בנושא זה של מוות עריסה?
וכנספח לשאלה אפשר להוסיף: ב. מה יגרום לי לשנות את הדיעה שלי?
זו שאלה שלדעתי פתוחה לשני הכיוונים והיא מענינת.

1. לא מפחד ולא מראש קטן זה ברור
איך כתבה אחת> ניתנה הרשות לרופא לרפאות
וזו השתדלות שלי - שאומרים לך את זה בטיפת חלב בבתי חולים וברופא ילדים שבחרתי בו כי הרגשתי שהוא יכול להיות השליח בשבילנו.
מבחינתי זה כמו לתת לילד אנטיביוטיקה כשצריך.
וכמו לדוג' לשים כסא בטיחות לילד ברכב מגדול ועד קטן (כי זה המלצות)
וכמו לבדוק את הרכב אחרי שהילדים יוצאים (אה כאן פתאום ראש קטן ידבר אה..)
והעיקר לא לשכוח שרק תפילה קודמת לכל!

...וזהו הפסקתי לענות זה לוקח לי המון זמן שאין לי..(התינוקות שלי על הגב)
אני את דעתי אמרתי
אני חוזרת לפוך שלי ... במעמד חופשת לידה :)

שבוע טוב ומבורך.
 

אחד החברים

משתמש רשום
נכתב ע"י רותי קפלר;2388654:
כי עדיין לא קיבלתי שום מחקר שמראה על קשר כזה. מה לעשות.

אני מדברת על גורם סיכון אחד בלבד, כי זה גורם הסיכון שאנחנו דנים עליו פה באשכול עד שכואבות לנו האצבעות מלהקליד: שכיבה על הבטן.
אם שכיבה על הבטן מגדילה את הסיכון למוות עריסה רק כשהיא צמודה לגורם נוסף - כמו עישון - אז אמהות חרדיות אינן צריכות לחשוש כלל.
אם שכיבה על הבטן מגדילה סיכון רק כשהיא צמודה לגורם כמו פגות או שינה במיטת ההורים, אז שוב - אמהות חרדיות שאין לתינוקותיהן את המאפיינים הנ"ל, אינן אמורות לחשוש להשכיב על הבטן.

לכן אני מנסה (לא מתעקשת! מנסה) לנטרל את כל הגורמים האחרים, ולהגיע לנתונים על תינוקות ששכבו על הבטן בלבד.
לגופה של סטטיסטיקה בלבד:
אם אני מבין נכון כל זמן שלא הוכח לגבי מקרה שאין גורם סיכון אחר שאחוז התינוקות ששכבו על הבטן ומתו גבוה יותר מאלו ששכבו על הגב, הרי אין הוכחה כלל ששכיבה על הבטן היא גורם סיכון.
אשמח לאישור או לשלילה.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אחד החברים, האם כבודו קרא את כל הדיון? על זה בדיוק כל הויכוח... (טוב, לא ויכוח, נסיון לרדת לחקר העניין)
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
העירו לי, וייתכן שבצדק, שבעקבות האשכול נשים בלתי אינטלגנטיות עלולות לזלזל בכל הנחיות הבריאות כולן, ומי יודע מה יקרה אז.

אי לכך, הקובץ המצ"ב - שמכיל מידע ממשרד הבריאות, ונמצא גם במאגר המידע של הכנסת, מועלה לכאן עם סיסמה.

לאינטלגנטים בלבד: הסיסמה היא אטום שיש בו ניטרון אחד יותר או פחות מהרגיל (יש להפוך את המקלדת לעברית).
בלתי אינטלגנטים: אתם תיאלצו להשאר בלי לדעת מה כתוב שם.
אינטלגנטים: יכולים לחפש את זה גם באתר הכנסת. גגלו "מקרי מוות פתאומי ובלתי מוסבר של תינוקות עד גיל שנה בישראל".

הקובץ המצ"ב הוא עם הדגשות שלי בצהוב. לא נגעתי בטקסט המקורי.
 

קבצים מצורפים

  • yeled2012-02-14.doc
    KB 301 · צפיות: 34

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י אחד החברים;2391649:
לגופה של סטטיסטיקה בלבד:
אם אני מבין נכון כל זמן שלא הוכח לגבי מקרה שאין גורם סיכון אחר שאחוז התינוקות ששכבו על הבטן ומתו גבוה יותר מאלו ששכבו על הגב, הרי אין הוכחה כלל ששכיבה על הבטן היא גורם סיכון.
אשמח לאישור או לשלילה.

לא מדויק.
הניסוח הנכון הוא: שאחוז התינוקות ששכבו על הבטן ומתו, מתוך כלל התינוקות המתים ללא כל גורם סיכון נוסף,
גבוה יותר מהשיעור הכללי באוכלוסיה כולה של תינוקות שמושכבים על הבטן.
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
נכתב ע"י nechami21;2390321:
מוזר לי שלא ראיתי הודעה של אף אחד שהכיר נפגע מקרוב.
אחד מנכדי נפטר בגיל חודשיים ממה שהגדירו כ'מוות בעריסה'. העובדות לאשורן: הוא ישן על הגב, במיטת אמו. 28 שעות לפני פטירתו היה לו חום והוא נבדק על ידי רופא מומחה, שלא מצא שום סיבה לדאגה.
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
באמת רותי,
גם לא להיות אינטלגנטים וגם לא לקרוא את המאמר מוגזם;)
ותודה על המאמר.
 

קבצים מצורפים

  • yeled2012-02-14 (3).pdf
    KB 296.1 · צפיות: 38

מימי זו

משתמש סופר מקצוען
למי שרוצה לקבל תמונה מעמיקה יותר-
שוחחתי עכשיו עם ד"ר ענת שץ, ולהלן עיקרי דבריה כפי שנאמרו על קצה המזלג (סרטונים עדכניים ומפורטים בעניין יעלו ליוטיוב בימים הקרובים):
א. נתוני העמותה מתבססים על נתוני הלמ"ס והם כוללים מקרי מוות פתאומי ובלתי מוסבר בתינוקות (אין מדובר במקרי חבלה כי אם במוות שלא נמצאה לו סיבה בתינוקות רכים, רוב מקרי המוות אירעו בעת שינה.)
ב. הסיבה שאין אבחנה מבדלת בישראל ל'מוות בעריסה' הנה הימנעות מנתיחה שלאחר המוות.
ג. אין פירושו של הדבר כי הירידה האוניברסלית במקרי מוות נובעת כתוצאה מאבחנה ספציפית למוות עריסה בעוד בישראל כוללים יותר מקרים - משום שישנן מדינות נוספות בהן ההסתמכות על הנתיחה רופפת.
ד. בנוסף - נערכה קורלציה בין כלל מקרי המוות הפתאומי בעולם לבין האחוז הספציפי של מוות בעריסה והוסקו הנתונים המשוערים לגבי ישראל. כך התקבל נתון אמין.
ה. הנתונים ב-ISPID המורים על ירידה במקרי המוות בישראל הנם נתונים לא עדכניים שנלקחו ממקור לא ידוע, בתקופה זו התקבלו נתוני 2014 והם מורים למרבה הצער על מצב סטטי.
ו. ניתן להסיק לגבי שכיבה על הבטן בלבד כגורם סיכון משום שזו הייתה ההנחייה הראשונה שיושמה ברחבי מדינות המערב, ומיד נצפתה ירידה במקרי המוות, רק לאחר מכן שולבו גורמי מגן והימנעות מגורמי סיכון נוספים.

בריאות, שמחה ואורך ימים לכל ילדי ישראל!
אם יהיה בידי מידע נוסף שיכול להפחית את גורמי הסיכון ולהוות זרז להשתדלות נכונה, אשתדל להעלות בעז"ה.
 

אחד החברים

משתמש רשום
נכתב ע"י רותי קפלר;2391812:
לא מדויק.
הניסוח הנכון הוא: שאחוז התינוקות ששכבו על הבטן ומתו, מתוך כלל התינוקות המתים ללא כל גורם סיכון נוסף,
גבוה יותר מהשיעור הכללי באוכלוסיה כולה של תינוקות שמושכבים על הבטן.
לפי התשובות שקבלתי אני חושב שלא הסברתי את עצמי בבירור.
אשתדל עכשיו להיות ברור
ראיתי ששאלו למה לא לשקלל גם את המקרים שהיה יותר מגורם סיכון אחד, ועל כל השיבה רותי קפלר כי נתון זה הוא סיבה להימנע מלהשכיב על הבטן רק במקרה שיש גורם נוסף.
ועל כך אני שואל, כי לפי הבנתי אם לא הוכח שהשכיבה על הבטן היא גורמת סיכון במקרה שהיא גורם יחיד, הרי לכאורה אין סיבה להניח שהיא גורם סיכון בכלל, וגם במקרה שיש גורם נוסף אין סיבה להימנע מלהשכיב על הבטן
אודה מאוד אם יחכימוני
אדגיש שוב שדברי הם לתחביב ההבנה בלבד.
 

Ruty Kepler

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י אחד החברים;2392498:
לפי התשובות שקבלתי אני חושב שלא הסברתי את עצמי בבירור.
אשתדל עכשיו להיות ברור
ראיתי ששאלו למה לא לשקלל גם את המקרים שהיה יותר מגורם סיכון אחד, ועל כל השיבה רותי קפלר כי נתון זה הוא סיבה להימנע מלהשכיב על הבטן רק במקרה שיש גורם נוסף.
ועל כך אני שואל, כי לפי הבנתי אם לא הוכח שהשכיבה על הבטן היא גורמת סיכון במקרה שהיא גורם יחיד, הרי לכאורה אין סיבה להניח שהיא גורם סיכון בכלל, וגם במקרה שיש גורם נוסף אין סיבה להימנע מלהשכיב על הבטן
אודה מאוד אם יחכימוני
אדגיש שוב שדברי הם לתחביב ההבנה בלבד.

לא.
ייתכן בהחלט שתינוקות שיש להם גורם סיכון נוסף (כמו פגות, עישון וכו'), השכיבה על הבטן באמת מגדילה את הסיכון שלהם.

לכן נשוב ונדגיש - לאורך כל האשכול דיברנו אך ורק על תינוקות שאין להם שום גורם סיכון נוסף.
 

nechami21

משתמש מקצוען
נכתב ע"י wald;2391388:
א. זה יכול לבוא מעצלות, כח ההרגל, הקושי לשנות
כבוד עצמי וגאווה וקושי לרדת מהעץ
וזה יכול לבוא מחשיבה עצמאית, הקשבה לקול פנימי, השענות על מסורת של הסבתות המנוסות ונסיון בשטח

ב. זה יכול לבוא מחרדה, מראש קטן
וזה יכול לבוא מטיפוס שהולך בתלם, נשמע להוראות, ילדה-טובה-טיפת-חלב שעושה מה שאומרים לה ולא מתווכחת, סומכת ונותנת אמון בממסד.

נהנתי מהתשובות. אני הייתי מוסיפה לב. את מה שהשפיע עלי והפך את דעתי: המלצה מדמות שאני מעריכה גם מבחינת האימהות שלה וגם מבחינת ההשקפה שלה. וכן כמו שאמרתי הכרת נפגעים והעולם שהתמוטט סביבם.
אולי זה כמו החיסון לשפעת שאף אחד לא חיסן עד שנפטרה ילדה מאלעד, או אישה מוכרת היתה במצב אנוש ופתאום כל הדעות התמוססו.
נכתב ע"י סתם;2391503:
1. לא מפחד ולא מראש קטן זה ברור
תודה!

נכתב ע"י אפכא מסתברא;2391860:
אחד מנכדי נפטר בגיל חודשיים ממה שהגדירו כ'מוות בעריסה'.
הצטערתי לקרוא. שנשמע רק בשורות טובות.

נכתב ע"י רותי קפלר;2392562:
לכן נשוב ונדגיש - לאורך כל האשכול דיברנו אך ורק על תינוקות שאין להם שום גורם סיכון נוסף.
יש גורמי סיכון סמויים שלא נראים עד שיש להם טריגר.
 

מריומה~

מהמשתמשים המובילים!
והסבתות אומרות.
שגם אם תעשי את כל ההשתדלויות העדכניות , מגזירת ה' א"א לברוח.

יש לי אחיין שנפטר בן חודש.
ישן בעגלה על הגב- צד. עם מזרון או שמיכה מגולגלת בכדי למנוע תזוזה.
הקב"ה רצה כך.
 

מרציפן

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
נכתב ע"י לבן;2389259:
אני רק רוצה להוסיף לקפלר שכשהיא תהפוך לנציגתנו בכנסת, אני הראשונה שביקשתי להיות העוזרת הפרלמנטרית שלה.

ואולי תצליחו אז לטפל בנושא האוכל בישיבות בלי להיכנע ללחצם של ראשי המוסדות..

[נכתב בעקבות הכתבה של י. רבלין בקהילה האחרון <פרשת ויחי>, על פעילותו המבורכת של ליצמן לחייב את ראשי המוסדות למיניהם לאוכל בריא ומזין, דא עקא שאלו האחרונים מנסים להילחם בזה בעזרת נציגנו בכנסת בתירוץ נלעג ששכר הלימוד יעלה, למרות שלפי החשבון התוספת תהיה כ40 שח להורה - ומן הסתם אין הורה שלא היה מוכן לתת תוספת זו ובלבד שיהיה לבנו אוכל מזין ובריא, מה גם שהבחור לא יצטרך לצאת לקנות לעצמו ל'השלמת הכנסה' פיצות ופלאפל שגם הם עולים כסף שמגיע אף הוא מכיסו של ההורה..]
 

לצו

משתמש פעיל
נכתב ע"י HP10;2385042:
חסד ה' עלינו כל היום ובמיוחד בליל...!!

היום, בשעה 5 לפנות בוקר אני מתעוררת לשמע קול בכי של הקטנה שלי (חודש וחצי!)
מיד שמתי לב שהבכי אינו רגיל אלא חנוק וזועק לעזרה, זינקתי מהמיטה, אני באה להוציא אותה אני מגלה שהשמיכה מכסה את כל הפנים שלה!
והיא זערורית כזו מנסה להיחלץ מהעול שרבץ עליה...
שלפתי אותה בבהלה מהעריסה, הפנים שלה היו רותחות!!
כנראה שהשמיכה היתה עליה זמן רב... עד שהתעוררה...
בדקתי אותה, את הנשימה, התגובה, הודו לה' חיה ונושמת!
(היה חסר רק להחזיר לי את הנשימה....)
כמובן שלא נרגעתי עד שראיתי אותה רגועה ואפילו מחייכת.

"על ניסך שבכל יום"
תודה רבה לך ה' שזכינו בפעם השנייה לנשמה הטהורה הזו.

ולשאלה איך זה קרה...
כיון שהיא מצוננת ומשתעלת הגבהתי לה את המזרן שתוכל לנשום טוב יותר.
כיסיתי אותה בשמיכה והכנסתי את הצדדים בין העריסה למזרן כך שהשמיכה לא תזוז לה ח"ו. (כך אני עושה תמיד גם בשכיבה מלאה)
רק מה שקרה, היא החליקה מתחת השמיכה....
אח"כ כמובן הורדתי את ההגבהה והשכבתי אותה כרגיל...

מה אתן עושות? איך מהדקות את השמיכה שלא תזוז?
ומה במקרה שהקטנה מצוננת ומשתעלת?

(סליחה על האורך... הייתי חייבת לשתף ולפרסם את הנס!)

קודם כל מזל טוב על הולדת התינוקת והרבה נחת.
 

אהבת עולם

משתמש סופר מקצוען
D I G I T A L
מקפיצה את האשכול מהאוב, אני יודעת..

על מתאם בשינוי יזום
או מה בין מוות בעריסה לסופגניות

במדעי החברה, או כל מחקר שאינו יכול להתבצע בניסוי מבוקר, למשל במחקרים לאחור
מפתחים שיטות כדי להפוך את המחקרים האלו כמה שיותר מדעיים.

יש הבדל משמעותי בין מתאם שנמצא מתוך מצב קיים למתאם במצב שנוצר בצורה יזומה.

בדיקת מתאם על מצב קיים , היא בדיקה האם יש קשר בין אנשים שצורכים סופגניות לעונות השנה, למשל,
או ברצינות יותר:
אם ניקח שתי ארצות , שבאחת נהוג להשכיב תינוקות על הבטן , ובשניה על הגב, (סין בעריסת הבמבוק...)
ונרצה לבדוק שם אם יש שוני באחוזי המוות בעריסה, ניפול לכשל של מתאם .
בין שתי הארצות האלו יש עוד הרבה מאד פרמטרים שונים , כמו אקלים , אופי אוכלוסיה, מצב סוציו אקונומי , שכל אחד מהם לבדו יכול להיות סיבה לשוני באחוזים .

יותר מזה, מצב של שוני קיים, הרבה פעמים נוצר מסיבתיות הפוכה,
כלומר, יש סיבה שגרמה לשוני, והיא בעצם הפוכה מהמסקנה אליה הגענו, ומקשה עלינו את הבדיקה.

דוגמא טובה היא בדיקה של אנשים שצורכים חלב רזה,
מסתבר , שאנשים שצורכים חלב רזה שמנים יותר בממוצע מאלו שצורכים חלב שמן ,
מסקנה - חלב רזה משמין!

זו סיבתיות הפוכה, הסיבה האמיתית שגרמה לאנשים לצרוך חלב רזה, הפוכה בדיוק מתוצאות המתאם.

בשביל לנטרל גורמים לא ידועים וסיבתיות הפוכה ,חוקרים מחפשים את רכיב האקראיות.
אם נגיע לקבוצה שמסיבה אקראית שאינה קשורה עברה שינוי, ונחקור את התוצאות שלו, ובמקביל נמצא קבוצה שלא עברה את השינוי הזה, מסיבה אקראית אחרת , הרי שיש לנו קבוצת ניסוי וקבוצת ביקורת.

למשל , בדוגמא שלנו, נחפש אנשים שעברו לצרוך חלב רזה, בגלל שהוא זול יותר. ונבדוק האם היתה השפעה על המשקל שלהם.

עוד דוגמא, אם נרצה לבדוק את השפעת התחבורה על התפתחות התעשיה,
נחפש עיר קטנה , שזכתה לרכבת במקרה, בגלל שהיתה בתוואי בין שתי ערים מרכזיות,
ובמקביל , עיר קטנה שלא זכתה לרכבת באקראי.
וכך יש לנו את הדבר הקרוב ביותר לניסוי מעבדה.

בחזרה למוות בעריסה :

אחרי שהמומחים הגיעו למסקנה ששינה על הבטן יכולה להוות גורם למוות בעריסה (איך הם הגיעו למסקנה? כנראה שהיתה תאוריה הגיונית אפשרית)
הם המליצו לכלל האוכלוסיה להשכיב על הבטן. וכך יצרו שינוי יזום , מסתבר שהשינוי השפיע.
זה כבר לא סתם מתאם .
מה יש ? מתאם גבוה שנוצר משינוי יזום ,
יש סיכוי סביר ששכיבה על הבטן גורמת מוות באחוז גבוה יותר.
מה אין ? קבוצת ביקורת או מחקר המשך, בדרך כלל מתאם הוא סיבה טובה למחקר , שכאן לא יכול להתבצע.
אחרי שיש חשד סביר לקשר בין שכיבה על הבטן למוות, לא אתי ולא אנושי להנחות קבוצת ביקורת לנהוג ההפך ולהמתין ולספור את הגופות...

יש בידוד של חלק מהמשתנים - כי זו אותה אוכלוסיה, אותו מצב סוציו אקונומי
אין בידוד של כל המשתנים - כי אולי היה גורם אחר, שהשפיע על הירידה באחוזים .

גורם שהצלחתי לחשוב עליו: אולי הרפואה התקדמה וכבר יודעת למצוא סיבות אמיתיות למוות, ולכן השינוי הוא רק בהגדרה של תינוקות המתים מוות בלתי מוסבר.


אישית , אני לוקחת את כל גורמי הסיכון בעסקת חבילה.
אם הסיכוי למות בעריסה קטן, וצמצמתי את רוב גורמי הסיכון , אני פחות לחוצה.

לא מדבר אלי להשכיב על הבטן, אבל כן לישון יחד עם התינוק,
בהנחה ואני לא מעשנת, וגם בעלי, לא שותה , ישנה חלש ,ועם שמיכה אוורירית,
אני מרשה לעצמי לישון עם התינוק.

ואל ההמלצה הזו, הגיעו עוד לפני ביוניצ"ף בשילוב העמותה לחקר מקרי מוות בתינוקות
 

קבצים מצורפים

  • שינה משותפת ובטוחה.docx
    KB 330.9 · צפיות: 56
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכח

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אַשְׁרֵי כָּל יְרֵא יְהוָה הַהֹלֵךְ בִּדְרָכָיו:ב יְגִיעַ כַּפֶּיךָ כִּי תֹאכֵל אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ:ג אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ:ד הִנֵּה כִי כֵן יְבֹרַךְ גָּבֶר יְרֵא יְהוָה:ה יְבָרֶכְךָ יְהוָה מִצִּיּוֹן וּרְאֵה בְּטוּב יְרוּשָׁלִָם כֹּל יְמֵי חַיֶּיךָ:ו וּרְאֵה בָנִים לְבָנֶיךָ שָׁלוֹם עַל יִשְׂרָאֵל:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה