דרוש מידע צום ת"ב לילדים

דבר סתר

משתמש פעיל
ע"פ ההלכה אסור לתת אוכל במצב כזה
מקור??
איזה איסור?
כמדומני שזה פשוט שזו אכזריות.
אין שום סיבה שבעולם שיצומו. הם לא חייבים במצוות, והם לא בגיל חינוך.
לעומת זאת יש את כל הסיבות המובנות, לא למנוע מתינוקות ומקטנים אוכל ושתיה שהם נזקקים להם.
לגבי יום כיפור מוזכר שאסור לתת אוכל מאותה סיבה שאסור לתת להם מאכלי איסור
בלשון הלמדנית "ספייה בידיים"
גם אני הופתעתי כשראיתי זאת פעם ראשונה אבל היחס לאוכל ביום כיפור הוא כמו היחס לחזיר כל השנה
ולכן כל עוד וזה לא הכרח אסור לתת להם
לא צריך לחכות לפיקוח נפש (כי יש דין "היינו רביתיהו" ואכמ"ל)
אבל בזמן שזה מיותר לחלוטין אין שום התיר להביא לילד אוכל בידיים ביום כיפור
 

מרחבית

משתמש מקצוען
לגבי יום כיפור מוזכר שאסור לתת אוכל מאותה סיבה שאסור לתת להם מאכלי איסור
בלשון הלמדנית "ספייה בידיים"
גם אני הופתעתי כשראיתי זאת פעם ראשונה אבל היחס לאוכל ביום כיפור הוא כמו היחס לחזיר כל השנה
ולכן כל עוד וזה לא הכרח אסור לתת להם
לא צריך לחכות לפיקוח נפש (כי יש דין "היינו רביתיהו" ואכמ"ל)
אבל בזמן שזה מיותר לחלוטין אין שום התיר להביא לילד אוכל בידיים ביום כיפור

1. אפשר מקור מדויק?
לא הבנתי למה היחס כחזיר. לכאורה יש חילוק, שחזיר - אסור בעצם מהותו. בעוד שמאכלים ביום הכיפורים אסורים לאותם שחייבים בצום. ומי שלא חייב בצום - למה שיהיו לו המאכלים כאיסור?
והאם לפי האמור, כולנו - כל היהודים - גדלים עם מאכלי איסור כמו חזיר - בכל שנה ושנה ביום הכיפורים בכל שנות ילדותינו עד גיל 12 ו 13? אשמח להסבר לשבר את האוזן וליישב על הלב.

2. מה עם תינוקות רכים שלא יכולים לקחת לבד??
3. למה לוקחים קטנטנים למקום ולסביבה שאין להם אפשרות לקחת שתיה ואוכל לבד??

4.האם ''היינו רביתיהו'' של תינוקות וקטנים - הוא לא כמו הרגיל אצלם לגמרי כל יום??
5. ההבדל בין 'הכרח' לבין 'מיותר לחלוטין' אצל תינוקות וקטנטנים - עלול להיות כחוט השערה.
ומי שמחליט מראש ש'בלילה צמים' - ודאי שלא שוקל כלל את הדבר הזה!!
ובפרט יש בזה סיכון אצל אותם הורים, שנוטים להחמיר במה שצריך להקל, ונוטים להקל במה שצריך להחמיר.
 
נערך לאחרונה ב:

אנוכי

משתמש מקצוען
מסתבר שאפשר להכין לקטני אוכל ולהניח לפניהם שיקחו בעצמם,
ולתינוקות וקטנים שצריכים אוכל ולא יכולים לבד- זה איסור חמור להרעיבם, ולכן מותר לתת להם בידים, לכל השאר- ניתן להניח בפניהם ולא צריך לתת ממש ביד.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
את המנהג הזה אני מעוניין לדעת אם יש כאלה שנוהגים כך

יש מנהגים שהשתרשו מדורות, ומקורם אמין, ויש בהם חיוב.
חלק ממה שכתבו כאן - אלו דברים שכל הורה והורה במשפחה שלו החליט איך ובאיזו צורה ליישם ולהנהיג בביתו את הדברים, בהתבסס על המקורות ולפי איך שמתאים ונכון להם בביתם שלהם.
ואין לקבל זאת כמה שנחשב מנהג.
 

אלף אורות

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
D I G I T A L
אם היא בריאה, למה שלא תצום? היא חייבת בדיוק כמו כל יהודי.
לכתחילה בוודאי שהיא תצום, התכוונתי לומר שאני לא עומדת לה על הראש עם זה. בדיוק כמו שהיא מחליטה אם היא כן או לא מתפללת שחרית, כך בעניין הזה. מה שנקרא - העברת אחריות.
 

avim10

משתמש מקצוען
לגבי יום כיפור מוזכר שאסור לתת אוכל מאותה סיבה שאסור לתת להם מאכלי איסור
בלשון הלמדנית "ספייה בידיים"
גם אני הופתעתי כשראיתי זאת פעם ראשונה אבל היחס לאוכל ביום כיפור הוא כמו היחס לחזיר כל השנה
ולכן כל עוד וזה לא הכרח אסור לתת להם
לא צריך לחכות לפיקוח נפש (כי יש דין "היינו רביתיהו" ואכמ"ל)
אבל בזמן שזה מיותר לחלוטין אין שום התיר להביא לילד אוכל בידיים ביום כיפור
1. אפשר מקור מדויק?
לא הבנתי למה היחס כחזיר. לכאורה יש חילוק, שחזיר - אסור בעצם מהותו. בעוד שמאכלים ביום הכיפורים אסורים לאותם שחייבים בצום. ומי שלא חייב בצום - למה שיהיו לו המאכלים כאיסור?
והאם לפי האמור, כולנו - כל היהודים - גדלים עם מאכלי איסור כמו חזיר - בכל שנה ושנה ביום הכיפורים בכל שנות ילדותינו עד גיל 12 ו 13? אשמח להסבר לשבר את האוזן וליישב על הלב.

2. מה עם תינוקות רכים שלא יכולים לקחת לבד??
3. למה לוקחים קטנטנים למקום ולסביבה שאין להם אפשרות לקחת שתיה ואוכל לבד??

4.האם ''היינו רביתיהו'' של תינוקות וקטנים - הוא לא כמו הרגיל אצלם לגמרי כל יום??
5. ההבדל בין 'הכרח' לבין 'מיותר לחלוטין' אצל תינוקות וקטנטנים - עלול להיות כחוט השערה.
ומי שמחליט מראש ש'בלילה צמים' - ודאי שלא שוקל כלל את הדבר הזה!!
ובפרט יש בזה סיכון אצל אותם הורים, שנוטים להחמיר במה שצריך להקל, ונוטים להקל במה שצריך להחמיר.
דבר סתר -
הקדמת אותי במה שרציתי לכתוב, [כלימוד זכות על אותו מעשה שהוזכר למעלה, בו אמרה האם לילדתה כי אסור לה לתת לה ממתק], אך לדעתי הקצנת מאד. אין - עד כמה שידוע לי - מי שסובר שכל המאכלים אסורים לתתם במקום שאין זה הכרח גמור. רק לגבי ממתקים יש הסוברים שיש איסור ספיה, וגם בזה כמדומה שרוב פוסקי זמננו סוברים שמותר לתת לילדים אפילו ממתקים. [אני בכוונה נמנע מלכתוב שמות כי אינני בטוח במאת האחוזים ואני מתעצל לקום לבדוק בספרים].
מרחבית -
האבחנה שלך בהחלט נכונה. יש הבדל בין אכילת מאכלות אסורות, לבין אכילת דבר מותר כשמעשה האכילה נאסר, כמו למשל ביום כיפור. אני בטוח שדבר סתר עצמו רק רצה להמחיש את הנקודה שהאכילה מהוה איסור - שגם אם הקטנים אינם חייבים בשמירתו, יש מצבים שהגדולים אסור להם להעבירם על האיסור בידים.
 

דבר סתר

משתמש פעיל
לגבי יום כיפור מוזכר שאסור לתת אוכל מאותה סיבה שאסור לתת להם מאכלי איסור
בלשון הלמדנית "ספייה בידיים"
גם אני הופתעתי כשראיתי זאת פעם ראשונה אבל היחס לאוכל ביום כיפור הוא כמו היחס לחזיר כל השנה
ולכן כל עוד וזה לא הכרח אסור לתת להם
לא צריך לחכות לפיקוח נפש (כי יש דין "היינו רביתיהו" ואכמ"ל)
אבל בזמן שזה מיותר לחלוטין אין שום התיר להביא לילד אוכל בידיים ביום כיפור
1. אפשר מקור מדויק?
לא הבנתי למה היחס כחזיר. לכאורה יש חילוק, שחזיר - אסור בעצם מהותו. בעוד שמאכלים ביום הכיפורים אסורים לאותם שחייבים בצום. ומי שלא חייב בצום - למה שיהיו לו המאכלים כאיסור?
והאם לפי האמור, כולנו - כל היהודים - גדלים עם מאכלי איסור כמו חזיר - בכל שנה ושנה ביום הכיפורים בכל שנות ילדותינו עד גיל 12 ו 13? אשמח להסבר לשבר את האוזן וליישב על הלב.

2. מה עם תינוקות רכים שלא יכולים לקחת לבד??
3. למה לוקחים קטנטנים למקום ולסביבה שאין להם אפשרות לקחת שתיה ואוכל לבד??

4.האם ''היינו רביתיהו'' של תינוקות וקטנים - הוא לא כמו הרגיל אצלם לגמרי כל יום??
5. ההבדל בין 'הכרח' לבין 'מיותר לחלוטין' אצל תינוקות וקטנטנים - עלול להיות כחוט השערה.
ומי שמחליט מראש ש'בלילה צמים' - ודאי שלא שוקל כלל את הדבר הזה!!
ובפרט יש בזה סיכון אצל אותם הורים, שנוטים להחמיר במה שצריך להקל, ונוטים להקל במה שצריך להחמיר.
דבר סתר -
הקדמת אותי במה שרציתי לכתוב, [כלימוד זכות על אותו מעשה שהוזכר למעלה, בו אמרה האם לילדתה כי אסור לה לתת לה ממתק], אך לדעתי הקצנת מאד. אין - עד כמה שידוע לי - מי שסובר שכל המאכלים אסורים לתתם במקום שאין זה הכרח גמור. רק לגבי ממתקים יש הסוברים שיש איסור ספיה, וגם בזה כמדומה שרוב פוסקי זמננו סוברים שמותר לתת לילדים אפילו ממתקים. [אני בכוונה נמנע מלכתוב שמות כי אינני בטוח במאת האחוזים ואני מתעצל לקום לבדוק בספרים].
מרחבית -
האבחנה שלך בהחלט נכונה. יש הבדל בין אכילת מאכלות אסורות, לבין אכילת דבר מותר כשמעשה האכילה נאסר, כמו למשל ביום כיפור. אני בטוח שדבר סתר עצמו רק רצה להמחיש את הנקודה שהאכילה מהוה איסור - שגם אם הקטנים אינם חייבים בשמירתו, יש מצבים שהגדולים אסור להם להעבירם על האיסור בידים.
ההבדל בין מאכל אסור לאכילה אסורה הוא רק לגבי טמטום הלב
לגבי איסור ספייה אין הבדל
 

מי-לי

משתמש פעיל
מזכירים לי משהו שלא עוזב אותי.
הייתי בבית כנסת בתור נערה בערב יום כיפור,היתה שם ילדה קטנה בת שלוש שצרחה לאמא שלה שרוצה ממתק(עמדו בחוץ אימהות לשמוע כל נדרי)והאמא אמרה לה,לא אסור!!! והילדה צרחה,והאמא התפללה ברוגע והפריעה לכולם להתפלל אבל ממתק לא קיבלה,ככה מחנכים למצוות הא??ילדה בת שלוש:mad:
יו"כ? אסור?
מי שאוכל אומר בברכת המזון יעלב ויבוא!
זה חג לכל דבר
ומשום קדושתו ותוכנו אנו צמים.
אבל לא לתת ממתק????????
 

מי-לי

משתמש פעיל
לכתחילה בוודאי שהיא תצום, התכוונתי לומר שאני לא עומדת לה על הראש עם זה. בדיוק כמו שהיא מחליטה אם היא כן או לא מתפללת שחרית, כך בעניין הזה. מה שנקרא - העברת אחריות.
אבל למה לא ברור לך שהיא תצום???
אם הקב"ה קבע שהיא כבר יכולה,
למ את לא מאמינה בזה?
נראה לי מכשיל בדבר כזה לתת פתח של לא
השעה שאם לא היית אומרת מילה ביא הייתה בטוח צמה.
(או שהתנהל בינייכם שיח קודם שדרש תגובה כז?)
אישית את הצום הראשון בחיי צמתי אחרי 4 ימים מהבת-מצווה
לא צריכה תגובה כמובן!
רק נקודה למחשבה.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
אני בטוח שדבר סתר עצמו רק רצה להמחיש את הנקודה שהאכילה מהוה איסור - שגם אם הקטנים אינם חייבים בשמירתו, יש מצבים שהגדולים אסור להם להעבירם על האיסור בידים.

ההבדל בין מאכל אסור לאכילה אסורה הוא רק לגבי טמטום הלב
לגבי איסור ספייה אין הבדל

אכן, בדיוק לזה כיוונתי. וזה לפי הבנתי מה שצרם ל"מרחבית".

מעניין.
אמנם בכל אופן יש הבדל בין איסור לומר לילד לעבור על מלאכה בשבת, אף שלילד מצד גילו אין איסור אם יעשה זאת מעצמו -
לבין צום שלא רק שלא חייב בצום, אלא אסור לו לצום. והסיבה איננה רק בגלל שאין לו חיוב כללי במצוות מפאת גילו, אלא שמסוכן לו לצום. ולכאורה הוא כמו חולה שהותר לו - וחובה לו - לאכול ביום הכיפורים מפאת מצבו.
נראה שהסיבה לאלו הנמנעים מלתת לילד ממתקים ממש בידיים ומחכים שייקח מעצמו, כי אולי הממתקים לא חובה לו לאכול.
במחשבה שנייה, נראה שגם לנוהגים להיזהר בזה, הרי שיש הבדל האם הממתקים משמשים לו כרגע כמזון, כגון 'פעקאלע' ביציאה מהבית, שאז אין אוכל אחר, זה האוכל שלו כרגע. ואפילו בבית כשאין משהו אחר זמין כרגע -
לעומת מצב שהילד אכל ושבע מארוחה, ורוצה ממתק רק בגלל טעמו.

וכל הדיון כאן רק לגבי ילדים שיכולים לקחת לבד. ותינוקים שלא יכולים - הרי שעניינם שונה לגמרי.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
"לכתחילה בוודאי שהיא תצום"

מבחינה הלכתית חיוב צום בתשעה באב חמור ומחייב יותר מחיוב תפילה של אישה לפי הנוסח.
צום תשעה באב נקבע על ידי חז''ל (והמקור מדברי נביאים) כמו תקנות אחרות של חז''ל (למשל מוקצה בשבת), שאנחנו מתייחסים אליהם בצדק - במלוא החיוב.

כמובן, שאם יש סיבה הלכתית לא לצום, לא מחמירים.
השנה - כיוון שזה צום נדחה, הוא יותר קל, וחולה שאין בו סכנה לא צם בו.
 
נערך לאחרונה ב:

avim10

משתמש מקצוען
מעניין.
אמנם בכל אופן יש הבדל בין איסור לומר לילד לעבור על מלאכה בשבת, אף שלילד מצד גילו אין איסור אם יעשה זאת מעצמו -
לבין צום שלא רק שלא חייב בצום, אלא אסור לו לצום. והסיבה איננה רק בגלל שאין לו חיוב כללי במצוות מפאת גילו, אלא שמסוכן לו לצום. ולכאורה הוא כמו חולה שהותר לו - וחובה לו - לאכול ביום הכיפורים מפאת מצבו.
נראה שהסיבה לאלו הנמנעים מלתת לילד ממתקים ממש בידיים ומחכים שייקח מעצמו, כי אולי הממתקים לא חובה לו לאכול.
במחשבה שנייה, נראה שגם לנוהגים להיזהר בזה, הרי שיש הבדל האם הממתקים משמשים לו כרגע כמזון, כגון 'פעקאלע' ביציאה מהבית, שאז אין אוכל אחר, זה האוכל שלו כרגע. ואפילו בבית כשאין משהו אחר זמין כרגע -
לעומת מצב שהילד אכל ושבע מארוחה, ורוצה ממתק רק בגלל טעמו.

וכל הדיון כאן רק לגבי ילדים שיכולים לקחת לבד. ותינוקים שלא יכולים - הרי שעניינם שונה לגמרי.
אבהיר שוב מה שכתבתי לעיל: ברור שאתם צודקים שלגבי אכילה הנצרכת לגוף, אין דין ספיה שהרי איננה איסור לקטן. ועל זה כתבתי לעיל שדבר סתר הקצין. הנושא הוא האם אכילת ממתקים [ואני מסכים למה שכתבתם "במחשבה שניה"] שאינה לתועלת הגוף ואולי להיפך, יש כן איסור ספיה, והתשובה לזה איננה מוסכמת - כפי שכתבתי.
אין הבדל בין ילדים שיכולים לקחת לבד לבין תינוקות, כיון שמה שיש בו צורך, מותר לתת לכולם.
ומה שאין בו תועלת כגון ממתקים - לסוברים כך - אסור לתת גם למי שאינו יכול לקחת לבד.
[זה מבחינה עקרונית. כמובן שיכול לבוא מישהו ולומר: אם הילד יכול לקחת לבד - נשתדל להחמיר כדעה שאסור לתת לו, משא"כ אם הוא לא יכול, לא "נחמיר על חשבונו" וניתן לו גם את הממתקים].
 

דבר סתר

משתמש פעיל
ברור שאתם צודקים שלגבי אכילה הנצרכת לגוף, אין דין ספיה שהרי איננה איסור לקטן. ועל זה כתבתי לעיל שדבר סתר הקצין.
לא הקצנתי דיברתי עכל ילדה בת שלש שמבקשת ממתק בכל נדרי זה ברור אכילה שאינה נצרכת
 

תפוח אדמה

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
D I G I T A L
ישר כח לכל העונים האם מישהו שמע גם על קטנים מאוד אני יודע כאלה שאפילו תינוקות צמים בלילה
תינוקות??????
הרי לאישה מניקה מותר לא לצום כדי שיהיה לתינוק מה לאכול!
 

לאה ולדמן

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
אצלינו מגיל מסויים (לא זוכרת כבר איזה ועדיין לא רלוונטי לילדי) צמו רק בלילה ועם הגיל הוסיפו שעות ביום כפי היכולת (לא זכור לי יותר משעות הצהריים)
ו-3 צומות לפני הבת/ר מצווה התחילו כבר לצום מלא.
בכל גיל זכור לי כסיפוק. ילדה גדולה וכבר צמה.

אבל תינוקות? ילדים קטנים ממש? חס וחלילה!
 

imac100

משתמש מקצוען
תינוקות??????
הרי לאישה מניקה מותר לא לצום כדי שיהיה לתינוק מה לאכול!

הנושא לא קשור לאשכול אבל ככה משתרשות טעויות.
איך מדיון אם במקרים מסויימים מניקה נקראת חולה ולכן מותר לה לא לצום עברנו ל'מניקה לא צמה כדי שלתינוק יהיה מה לאכול?'

באופן נורמלי מניקה צריכה לצום בט' באב.
ובצום נדחה יש פוסקים שמתחסים למניקה כחולה שאין בו סכנה ולכן מתירים.
 

מרחבית

משתמש מקצוען
באופן נורמלי מניקה צריכה לצום בט' באב.

אבל אם לא יהיה לה מספיק חלב, והתינוק לא רוצה מאכלים אחרים, היא פטורה מלהתענות. (מובן שעל כל אחת לשאול לפני כן פוסק הלכה).
יש הפוסקים שבתינוק שרק יונק, אם בגלל הצום לא יהיה לה די חלב עבורו - אפילו אין צורך לנסות לתת לו תחליפים, אלא מתרת שלא להתענות. (שוב, תמיד לשאול כל משפחה את הרב שלהם).
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלב

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת זְכוֹר יְהוָה לְדָוִד אֵת כָּל עֻנּוֹתוֹ:ב אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַיהוָה נָדַר לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ג אִם אָבֹא בְּאֹהֶל בֵּיתִי אִם אֶעֱלֶה עַל עֶרֶשׂ יְצוּעָי:ד אִם אֶתֵּן שְׁנַת לְעֵינָי לְעַפְעַפַּי תְּנוּמָה:ה עַד אֶמְצָא מָקוֹם לַיהוָה מִשְׁכָּנוֹת לַאֲבִיר יַעֲקֹב:ו הִנֵּה שְׁמַעֲנוּהָ בְאֶפְרָתָה מְצָאנוּהָ בִּשְׂדֵי יָעַר:ז נָבוֹאָה לְמִשְׁכְּנוֹתָיו נִשְׁתַּחֲוֶה לַהֲדֹם רַגְלָיו:ח קוּמָה יְהוָה לִמְנוּחָתֶךָ אַתָּה וַאֲרוֹן עֻזֶּךָ:ט כֹּהֲנֶיךָ יִלְבְּשׁוּ צֶדֶק וַחֲסִידֶיךָ יְרַנֵּנוּ:י בַּעֲבוּר דָּוִד עַבְדֶּךָ אַל תָּשֵׁב פְּנֵי מְשִׁיחֶךָ:יא נִשְׁבַּע יְהוָה לְדָוִד אֱמֶת לֹא יָשׁוּב מִמֶּנָּה מִפְּרִי בִטְנְךָ אָשִׁית לְכִסֵּא לָךְ:יב אִם יִשְׁמְרוּ בָנֶיךָ בְּרִיתִי וְעֵדֹתִי זוֹ אֲלַמְּדֵם גַּם בְּנֵיהֶם עֲדֵי עַד יֵשְׁבוּ לְכִסֵּא לָךְ:יג כִּי בָחַר יְהוָה בְּצִיּוֹן אִוָּהּ לְמוֹשָׁב לוֹ:יד זֹאת מְנוּחָתִי עֲדֵי עַד פֹּה אֵשֵׁב כִּי אִוִּתִיהָ:טו צֵידָהּ בָּרֵךְ אֲבָרֵךְ אֶבְיוֹנֶיהָ אַשְׂבִּיעַ לָחֶם:טז וְכֹהֲנֶיהָ אַלְבִּישׁ יֶשַׁע וַחֲסִידֶיהָ רַנֵּן יְרַנֵּנוּ:יז שָׁם אַצְמִיחַ קֶרֶן לְדָוִד עָרַכְתִּי נֵר לִמְשִׁיחִי:יח אוֹיְבָיו אַלְבִּישׁ בֹּשֶׁת וְעָלָיו יָצִיץ נִזְרוֹ:
נקרא  14  פעמים

אתגר AI

תקווה לעתיד טוב יותר • אתגר 17

לוח מודעות

למעלה