שיתוף - לביקורת פרולוג

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
משתפת כאן שני (ע"פ הנוהל של שני פרקים לסיפור בהמשכים) קטעים מקדימים לסיפור שכתבתי לאתגר "ופרצו חומות מגדלי". כתבתי קודם את הקטע השלישי עבור האתגר, ואז רציתי לתת קצת רקע לדמות, ולספר גם על כשלונות שהיו לגיבורה, לא רק את ההצלחה שתיארתי. מובן שהקטע השלישי יכול לעמוד בפני עצמו, אבל אולי הרקע מוסיף. השאלה שלי היא אם יש צורך בקטעים המקדימים, או אולי הם בגדר 'כל המוסיף גורע'?
וכמובן כל ביקורת נוספת תתקבל בברכה.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
יהודית בכיתה ד'.

"...מחר בעזרת השם נמשיך את פרק ג'. למדתן יפה מאוד היום, כל הכבוד. שיהיה לכן יום טוב." המורה יצאה מהכיתה, ובנות הכיתה לקחו את ילקוטיהן ויצאו, מפטפטות ביניהן.
אני, לעומת זאת, נשארתי במקומי. סידרתי את הטושים החדשים שלי לפי צבעי הקשת, קמתי לפח לחדד את העפרונות, אחר הנחתי אותם בתוך הקלמר לפי אורך, וניקיתי את המחק בעזרת דף ריק מאמצע מחברת תורה. הכנסתי את הקלמר לתיק. ערמתי את המחברות; לקח לי קצת זמן כי ממחברת טבע צץ שכפול לא מספיק מדוייק והייתי צריכה לסדר אותו, מה שאומר להוציא שוב את הקלמר, להפר את הסדר של הצבעים והעפרונות ולארגן שוב.
אחרי שהכל היה מושלם, כיתפתי את ילקוטי ויצאתי מהכיתה. במסדרון נתקלתי במנהלת שיצאה מכיתה ח', שמשום מה שוכנת ליד הכיתה שלנו, כיתה ד'.
"יהודית!" קראה בהפתעה, ואחר כך הנמיכה את קולה, אולי ראתה שנבהלתי. "למה לא הלכת הביתה? את מחכה למישהו?"
פערתי מולה עיניים הלומות. היא באמת מתכוונת שאענה לה? המנהלת הכבודה שלא החלפתי איתה מילה מהיום שעליתי לכיתה א'?
"יהודית? הכל בסדר?" היא שאלה שוב.
אני חייבת לענות לה. היא תחשוב שאני מתעלמת ממנה, שאני מנסה להתחצף. היא לא תבין שהמילים לא יוצאות לי מהפה כשמבוגרים מדברים איתי. היא לא תבין, כי אני לא יכולה להסביר לה. הזזתי את הרגל שלי טיפה כדי שתעמוד בדיוק על הרווח בין המרצפות, והסתכלתי עליה בתחינה. שתבין, שלא תלחץ עליי, שתלך כבר.
"טוב… אני ממהרת לפגישה עכשיו, אבל אם יש משהו שמפריע לך ואת רוצה לשתף אותי, את מוזמנת לבוא למשרד שלי מחר בהפסקה. אני אשמח לדבר איתך." המנהלת הבזיקה לי חיוך והלכה לה.
כמעט התעלפתי במקום. לגשת. למשרד. של המנהלת. אפילו המילים האלו גורמות לי לבחילה. הסתכלתי על הרצפה, מקווה שהמנהלת לא תחזור ותמשיך לחקור אותי. אולי היא תחזור ותזמין אותי למשרד שלה עכשיו?? התחלתי ללכת מהר, מצמידה את עיניי לרצפה, שלא אפגוש עוד מורות בדרך.
אני לא אוהבת את המרצפות האלה, חלקן קטנות וחלקן גדולות, ואי אפשר ללכת פסיעה אחת בכל אחת. התחלתי ללכת פסיעה, שתי פסיעות, פסיעה, שתי פסיעות… אבל אז הגעתי לרחוב ושם הריבועים היו מדוייקים. הייתי צריכה לשמוח, אבל זה הפר את המתכונת ממקודם, אז לא שמחתי.
הייתי כל כך מרוכזת בהליכה, שלא שמתי לב שהגעתי הביתה, עד ששמעתי את קולה של אמא. "יהודית, מה לקח לך כל כך הרבה זמן לחזור הביתה? אני צריכה שתעזרי לי להכין את העוגה לבר מצווה של יוסי." יוסי, בנה השני של דודה רבקה, שאמא כל כך קשורה אליה. לא פלא שהיא משקיעה כל כך ועוזרת לה לאפות לכבוד האירוע. "את יכולה לצאת למכולת להביא תבנית ביצים? השתמשתי באחרונות בשביל הבלינצ'עס, ומרים עדיין לא חזרה מהסמינר."
הפה שלי נפתח ונסגר, נפתח ונסגר, ולא ידעתי מה לענות. מה קורה לראש שלי? למה הכל נהיה שחור פתאום??
"נו, ילדה, תתקדמי, את מעכבת את כל התור!"
"מה?? מה את שואלת?? דברי יותר בקול, אני לא שומע!!"
"לא, אי אפשר שיחה, אני ממהרת. תבקשי ממישהו אחר, מה הבעיה? למה את בורחת?"

---
"דיייי!!!" צרחתי, וכיסיתי את האוזניים מהר. לא לשמוע, רק לא לשמוע.
"יהודית?" אמא מיהרה אלי. "מה קרה, למה את צועקת?"
"אני לא רוצה ללכת למכולת!" אמרתי. לא בכיתי, אני גדולה. רק עצמתי את העיניים חזק חזק. לא לראות את התמונות שרצות לי בראש, רק לא לראות.
"אז אל תלכי. אני לא מבינה למה את כל כך נבהלת." אמא הפטירה. "אז תלכי להלוות משטרן, אני צריכה רק ארבע ביצים. אם אין לשטרן, תבקשי מבן-חיים."
"למה אחותכם לא מדברת, היא אילמת?"
"כן, תבואו לבית שלנו. אבל יהודית לא באה, נכון? היא אף פעם לא משחקת איתנו. בטח היא לא יודעת לשחק…"

"לאאאאא!!!" מה קורה לי היום? שוב אני צועקת, אמא תכעס. אבל לא הצלחתי להוציא את הקולות האלה מהראש.
"יהודית, הכל בסדר? קרה משהו בבית הספר היום?" אמא לא הייתה כל כך מרוכזת, אבל כן שמה לב שאני מתנהגת מוזר. כאילו שהיה אפשר לא לשים לב.
"לא. לא קרה כלום. אני רק רוצה ללכת לחדר, טוב?" אמרתי, כי זה מה שרציתי להגיד, ולא נשאר לי כוח להמציא תירוצים. אני חייבת לגרש את הקולות האלה שצורחים לי בתוך הראש.
---
"יהודיתי, את רוצה לבוא לבר מצווה או להישאר בבית?"
"אבא?" הרמתי את הראש מהכרית בהפתעה.
"כן," שמעתי את הקול שלו מחייך. "באתי הביתה מוקדם כדי להתארגן לבר מצווה, ואמא אמרה לי שהלכת לחדר. את רוצה לספר לי מה קרה?" הוא התיישב על קצה המיטה שלי.
"סתם... שום דבר... כלום…" לחשתי. העיניים שלי שרפו מתוך העומק של הכרית, והתלבטתי אם לספר לאבא. אולי גם הוא עסוק, כמו אמא, ואז סתם חבל להגיד הכל.
"אני רוצה לשמוע. אני לא ממהר לשום מקום, מרים כבר חזרה והיא עוזרת לאמא. אני פה רק בשבילך."
כל כך רציתי לספר לאבא, להסביר לו למה צעקתי במטבח ומה ראיתי בראש כשאמא ביקשה ממני ללכת למכולת ולשכנים. אבל לא הצלחתי להסביר את עצמי. המילים פשוט לא יצאו. במקום זה יצא סלט של הברות שלא הרכיבו שום מילה. הורדתי את העיניים, מבולבלת.
"את רוצה לחשוב קצת, להסביר לעצמך, ואז להגיד לי? אולי יהיה לך יותר קל?" אבא שאל.
הנהנתי. "תודה, אבא."
"בינתיים, את רוצה לבוא לבר מצווה?"
"רוצה? אני לא חייבת?" שאלתי, מופתעת.
"את לא חייבת לבוא אם קשה לך. אני זוכר שבבר מצווה של מרדכי… זאת אומרת…" אבא הסתכל עליי במבט מוזר. "היה לך קשה." הוא אמר לבסוף.
מוסיקה רועשת המון המון אנשים מדברים צועקים מנסים להישמע מעל התופים של הקלידן בנות הדודות משחקות תופסת קוראות לי לבוא אמא מדברת עם דודות מבוגרות ששואלות אותי איך קוראים לי אני לא עונה להן אמא דוחקת בי אני בורחת החוצה מנסה לקרוא לאבא מעזרת הגברים מחכה בחוץ חוזרים הביתה מתחבאת במיטה ולא מקשיבה לאבא ולאמא ששואלים אותי מה קרה ולמה כל כך קשה לי…
הפעם הצלחתי להתגבר על הזכרונות. "נכון, היה לי קשה. אני לא רוצה ללכת לבר מצווה."
חשבתי על אחיי שיחזרו מהאירוע מרוחים בקרם שוקולד וקצפת טעימים מהעוגה של אמא. שיספרו על בני הדודים שהם פגשו, על הצילומים, על השמחה שהייתה שם. איך הייתי רוצה להיות כמוהם, לרצות ללכת, ולשמוח גם שם, ולא להתחרט. אבל מה אני אעשה שרק המחשבה על אירוע כזה גורמת לנשימתי להיות מהירה כמו האופניים החדשים של השכנים? אני לא יכולה. פשוט לא יכולה.
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
יהודית בכיתה ט'.

"אז היום תשאלנה את האבות שלכן, ובשיעור הבא נשמע את התשובות. ותודה לאיילת על השאלה הנפלאה."
סוף היום. יצאתי מהכיתה. לא הצטרפתי לקבוצה של שיכון ד', אבל זה לא היה חריג. תמיד הבנות שגרות בשכנות זו לזו הולכות ביחד, אבל אני מעדיפה לעשות את הדרך לבד. לחשוב, ולא להיות מוכרחת להגיד את אותן המחשבות בקול לעשר בנות אחרות. אבל שמחתי, כי לא נמנעתי מלהצטרף אליהן כי אני חייבת להיות לבד, אלא כי אני בוחרת. אני רוצה. נזכרתי באישה שפגשתי אחרי שסיפרתי לאבא הכל ביום הבר מצווה של יוסי. היא הסבירה לי שאם אני לא דורכת על הרווחים בין המרצפות, או דורכת חזק על רגל ימין וחלש על רגל שמאל כי אני חייבת, זה לא טוב. אם היחס הזה מפריע לאיכות החיים שלי, ומבזבז מידי הרבה זמן, אני צריכה לטפל בו. אבל אם אני בוחרת לעשות ככה, ושום דבר לא מכריח אותי, זה בסדר גמור לסדר את הטושים לפי גוונים לפני שאני מחזירה אותם לקלמר**. כשהייתי בכיתה ד', לא לגמרי הבנתי את דבריה, אבל אבא ואמא עזרו לי לקחת את זה לחיי המעשיים גם בלי להבין את כל המילים הפסיכולוגיות. ועכשיו, ככל שאני גדלה, הבעיות מתגמדות, ואני גם מבינה יותר את ההסברים של האישה ומיישמת אותם.
אז זהו, צעדתי לבד הביתה, חושבת על השאלה של איילת. המורה אמרה לשאול את האבות שלנו, ואבא שלי בטוח ידע את התשובה. אבל אני אצטרך לחכות לערב.
הגיע הערב, ואבא נכנס הביתה. כמעט עטתי עליו עם השאלה, אבל התאפקתי עד שאכל ודיבר עם אמא קצת, ואז שאלתי.
"פששש... זאת שאלה יפה מאוד, המורה שלכן ביקשה שתשאלנה בבית?" חקר בהתפעלות.
"כן, ילדה אחת שאלה בשיעור והמורה לא ידעה, אז היא ביקשה שנשאל בבית. אני רוצה להביא את התשובה מחר, שהמורה תראה שאני יודעת." תחילת כיתה ט', כולן מנסות לתפוס מקום בדינמיקה הכיתתית, ואני רוצה לעשות רושם טוב על המורה.
"אממ... בואו נראה." אבא ניגש לארון הספרים והוציא כמה ספרים עבי כרס. "יש לי חברותא עוד חצי שעה, אם אני לא אמצא עד אז, אני יכול גם לשאול אותו."
"תודה, אבא." חייכתי.
כעבור עשרים דקות, היה בידי דף מלא בכתב ידו המסודר של אבא. "אני חושב שזו התשובה. תקראי את זה ותראי אם את צריכה שאני אסביר לך משהו."
קראתי את התשובה, הכל היה ברור ומובן, הרגשתי שאני יכולה גם להעביר את זה לאחרים.
---
"אני רוצה להגיד לכן שאני מאוד מרוצה מהכיתה שלכן." המורה פתחה כשנכנסה לכיתתינו בבוקר למחרת. "כמה בנות ניגשו אלי בהפסקה ושאלו מתי נשתף בתשובות לשאלה מאתמול. אני שמחה שזכרתן את השאלה והתאמצתן לחפש תשובה, ואני עוד יותר שמחה שאתן רוצות לשתף אותנו. אז למרות שיש לנו שיעור תורה רק מחר, אני מסכימה באופן חד פעמי שנחליף את השיעורים, ונלמד עכשיו תורה במקום היסטוריה."
חברותיי לכיתה הגיבו בלחישות נרגשות לשמע ההודעה. אחדות העזו ללחוש "יש" מלא ציפייה. אני רכנתי אל תיקי, והוצאתי את הדף המקופל שעליו רשומה הייתה התשובה.
"מי רוצה להתחיל?" המורה שאלה, סוקרת את בנות הכיתה.
כעשר בנות הצביעו במהירות, ועוד כמה הרימו אצבען אחרי מחשבה קלה.
העיניים שלי רפרפו במהירות על פני בנות הכיתה. להצביע? לא להצביע? כל כך רצית אתמול להקריא את התשובה, את לא זוכרת? כן, אבל עכשיו... האצבע שלי לא מצליחה להתרומם. לאט לאט, בכוח שלא ידעתי מאיפה שאבתי אותו, הרמתי את האצבע הרועדת. כן, אני רוצה לשתף את הכיתה בתשובה היפה שאבא כתב לי. אני רוצה!
המורה עברה על פני התורים, ויצרה איתי קשר עין. השפלתי עיניים וחמקתי ממבטה בבהלה. בעצם אני מתחרטת, רציתי להגיד. אני כבר לא רוצה. אבל האצבע שלי, שעבדתי כל כך קשה להרימה, כבר לא הסכימה לרדת. אל תיכנעי עכשיו! עד שהצלחת, עד שהתגברת. נשארתי באותה תנוחה, מחכה במתח. שתקרא לי, שלא תקרא לי, לא ידעתי מה אני רוצה. המורה כנראה הופתעה לראות אותי מצביעה, והחליטה לעודד אותי. כן, לבנות כמוני אין סיכוי לרושם ראשוני חיובי, המורות קולטות אותי ברגע. הילדה המסכנה, חסרת הביטחון העצמי, שצריך לעודד אותה ולעזור לה. ומתוקף תפקיד זה, המורה בחרה אותי להיות הנחשונית בקריאת התשובה.
"יהודית, נשמח שתשתפי אותנו בתשובה שהבאת מהבית." המורה חייכה אלי, חיוך של גרגירי סוכר דביקיים ולא נעימים.
הסתכלתי עליה בחזרה, והורדתי את האצבע הקפואה שלי, לאט. פתחתי את הדף המקופל לרבעים. הרעש של רשרוש הדף הבעיר את אוזני. למה לוקח לך כל כך הרבה זמן, גערתי בעצמי. המורה מחכה לך. כולן מסתכלות עלייך. השורה הראשונה הטשטשה לי מול העיניים, לא הצלחתי לקרוא כלום. מצמצתי, מתחננת לעיניי שייענו לי, ויואילו בטובן לראות. פשוט לראות, מה כבר ביקשתי? המורה כחכחה בגרונה. "יהודית? הצבעת, לא? את רוצה לקרוא?"
זה לא קורה לי, זאת לא אני שיושבת במרכז הכיתה, מרגישה עשרות עיניים שורפות אותי במבטיהן. הו, ברוך השם, העיניים שלי נעתרו לי, וקראו את השורה הראשונה. פתחתי את הפה. סגרתי אותו. פתחתי שוב, בכוח. תגידי את המילים. תגידי, מה כל כך מסובך?? בנות כבר התחילו להתלחשש ביניהן, להעלות סברות מה קורה לילדה המוזרה שלומדת איתן בכיתה. ראיתי את העיניים התוהות של המורה. הן הסתכלו עליי, שרפו אותי, באש של בושה. מה עשית לעצמך, איך הכנסת את עצמך למצב הזה? ניסיון אחרון. פתחתי את הפה. "אה--הה--". חשתי שאני אדומה כמו פלפל צהוב שנצלה בשמש והפך לגמבה, כמו כבאית בוהקת בצבעה האדום, כמו... כמוני כשאני משטתה מול כל הכיתה ומחליטה לפתוח דף חדש בסמינר ולנסות לפתוח את הפה מול המורה ושלושים ושתיים הבנות שלומדות איתי בכיתה.
תקווה באה לעיניים של המורה. "מה זה? התחלת להגיד משהו, יהודית? לא שמעתי."
"ל... לא." זהו. אבדה תקוותך, אפסו סיכוייך להיות נורמלית, היום הזה ייחרט לנצח נצחים בזכרונות שלך. למה את לא מצליחה לעשות כלום? למה?

(**כמובן שיש לדון כל מקרה לגופו, ולהתייעץ עם הגורמים המקצועיים המתאימים במקרה הצורך.)
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
מקדם האשכול הוא "שיתוף - לביקורת". אשמח לקבל תיקונים, הערות או כל דבר שיכול לעזור לי לשפר את הכתיבה.
@anotherית @+shira @מנוחה כהן - אפשר בבקשה?
 

+shira

משתמש סופר מקצוען
מקדם האשכול הוא "שיתוף - לביקורת". אשמח לקבל תיקונים, הערות או כל דבר שיכול לעזור לי לשפר את הכתיבה.
@anotherית @+shira @מנוחה כהן - אפשר בבקשה?
רק כי ביקשת כך כך יפה:)
האמת שהסיפור הרגיש לי טיפה עמוס מדי. יכול להיות שזה עניין של עריכה גרפית, ויכול להיות בגלל עומס הפרטים. ההרגשה הייץה כמעט שקיבלתי דו"ח היסטורי מפורט על מי היא יהודית ואיך הגיעה עד הלום"...
אני אישית אוהבת קצת יותר נעלמים בסיפור, קצת יותר מקום לחיפוש ותהיה.
מעבר לזה הצלחת להעביר יפה מאד את העולם הרגשי שלה, את המאבק שמתחולל מאחורי כמה מילים ספורות שנאמרות (או שלא).
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
@ליאורהA הסיפור כתוב ממש טוב! מכניס לאווירה מהמקום של יהודית, וזה כיף לקרוא כאלה סיפורים זורמים!

כמה הארות קטנות..
אבל זה הפר את המתכונת ממקודם, אז לא שמחתי.
וואו.
יוסי, בנה השני של דודה רבקה, שאמא כל כך קשורה אליה. לא פלא שהיא משקיעה כל כך ועוזרת לה לאפות לכבוד האירוע.
זה נשמע מחשבה של ילדה גדולה, לא של ילדה בכיתה ד...
"יהודית?" אמא מיהרה אלי. "מה קרה, למה את צועקת?"
אולי מתאים יותר נבהלה, או בתיאור מפורט- אמא כיווצה את המצח/צימצמה עיניים....
(מיהרה- היא לידה הרי.. גם אם יהודית בפתח המטבח ואמא בעומק- הן עדיין קרובות...)

אולי גם הוא עסוק, כמו אמא, ואז סתם חבל להגיד הכל.
אוף אוף אוף. כמה עצב במשפט אחד! שאפו על ההצלחה להעביר את זה.
נכון, היה לי קשה. אני לא רוצה ללכת לבר מצווה."
קצת מוזר לי שהיא מודה בזה כל כך מהר.. אולי מתאים רק מה שמודגש?
שוב, זה נראה לי משלב שמתאים לגיל גדול יותר. כדאי לנסות לשנות ל-אחים שלי..
הם יספרו

שוב.. לנשימה שלי
האופניים החדשים של השכנים
יאייי.
היא מקנאה בהם, נכון? כי היא לא מעיזה לבקש מהשכנים סיבוב, אז במקום לרכב העיניים שלה אוכלות את האופניים.
מדהים.
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אבל שמחתי, כי לא נמנעתי מלהצטרף אליהן כי אני חייבת להיות לבד, אלא כי אני בוחרת. אני רוצה.
כל השינוי במשפט אחד. ממצה.
את מה שהיא אמרה, לדעתי.
חשתי שאני אדומה כמו פלפל צהוב שנצלה בשמש והפך לגמבה
מאיפה את מביאה את התיאורים? זה מדהים!!
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תודה!!
האמת שהסיפור הרגיש לי טיפה עמוס מדי. יכול להיות שזה עניין של עריכה גרפית, ויכול להיות בגלל עומס הפרטים. ההרגשה הייץה כמעט שקיבלתי דו"ח היסטורי מפורט על מי היא יהודית ואיך הגיעה עד הלום"...
מסכימה עם זה. בדרך כלל אני לא כותבת ככה, אולי זה קרה כי ניסיתי לדחוס הרבה שינויים שעברו עליה לשני קטעים. אנסה לראות אם יש פרטים שאפשר להוריד ושלא יפגעו ברצף של הסיפור. שוב תודה!
 

ליאורהA

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
תודה רבה!
זה נשמע מחשבה של ילדה גדולה, לא של ילדה בכיתה ד...
נכון... ספציפית פה זה היה רק בשביל לספר מי זה יוסי ולמה היה מקום לחשוב שהיא תהיה חייבת להשתתף באירוע, ואין חשיבות מיוחדת לניתוח של המשך המשפט. אז אני יכולה לשנות את זה.
לגבי התיקונים של המשלב הלשוני בהמשך, זה באמת נכון ואשנה. תודה.
מצטרפת.. כדאי לנסות לרווח את השורות, ולהוריד אנטרים..
בסדר.

תודה רבה על ההשקעה!
היה שווה לקרוא לכן! :)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  13  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה