עזרה עזרה במציאת תוכן

ספרי מוסר

משתמש רשום
שלום וברכה
אני מחפשת לדעת האם יש מישהו שיודע על ספרי מוסר, כמו "מסילת ישרים" וכדו'
או כל ספר אחר שחובר על ידי רב
שיש בהם תוכן על משמעות הטוב.
אשמח ממש אם מישהו ידע לענות לי.
תודה רבה.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
שיש בהם תוכן על משמעות הטוב.
'משמעות הטוב' זו שאלה מדאי כללית.
יש חסד ומידות טובות, יש את הפילוסופיה שמאחורי המושג המופשט 'טוב'.
יש מחוק הטוב להיטיב (מידותיו של הקב"ה).
בקיצור: זה נושא רחב מאוד הכולל תתי נושאים שלא נגמרים.
אז כדאי למקד על מה בדיוק רוצים לדעת.

והיום, בכל ספרי המחשבה והמוסר הקלאסיים יש תוכן עניינים בהתחלה ומפתחות בסוף,
אז אם ניקח לדוגמא 'מכתב מאליהו' או 'עלי שור' נמצא את המבוקש מהר.
 

ספרי מוסר

משתמש רשום
'משמעות הטוב' זו שאלה מדאי כללית.
יש חסד ומידות טובות, יש את הפילוסופיה שמאחורי המושג המופשט 'טוב'.
יש מחוק הטוב להיטיב (מידותיו של הקב"ה).
בקיצור: זה נושא רחב מאוד הכולל תתי נושאים שלא נגמרים.
אז כדאי למקד על מה בדיוק רוצים לדעת.

והיום, בכל ספרי המחשבה והמוסר הקלאסיים יש תוכן עניינים בהתחלה ומפתחות בסוף,
אז אם ניקח לדוגמא 'מכתב מאליהו' או 'עלי שור' נמצא את המבוקש מהר.
הכוונה לא לחסד ולמידות טובות.
אלא לטוב שקיים בעולם.
שהקב"ה שהוא טוב ומיטיב, ברא אותנו מטוב
ולכן גם עצם המהות שלנו היא טובה.
כן בדקתי במכתב מאליהו ובעלי שור ולא מצאתי תוכן מתאים
אם יש לכם מידע נוסף אשמח לשמוע
תודה רבה.
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לטוב שקיים בעולם.
שהקב"ה שהוא טוב ומיטיב, ברא אותנו מטוב
ולכן גם עצם המהות שלנו היא טובה.
האמת שזו אחת מהשאלות העמוקות שיש בבריאה.
וביסודה היא שאלה של 'ספרי מחשבה' יותר מאשר של 'ספרי מוסר'. למרות שבהחלט יש השלכה מזה על זה.

נושא הרע והטוב שבבריאה, הוא עצמו מתחלק לכמה וכמה נושאים:
א) מה הוא שורשו של הרע. וכיצד הוא יצא מהקב"ה שכולו טוב.
ב) מה הוא הרע של האדם, לפני החטא של אדם הראשון ואחריו. (ונכלל בזה: כיצד יש אפשרות בעולם לפעול רע).
ג) מה הוא הרע שבא על האדם, כמו מחלות ויסורים וכו'.
הדברים כמובן קשורים זה לזה ושייכים זה לזה.

וכמו שכבר הזכירו, בספר הנפלא דרך ה' יש תשובות ברורות לכל השאלות הללו.
(השאלה הראשונה בחלק א פרק ה, השניה בחלק א פרק ג בעיקר, השלישית בחלק ב פרקים ב-ג).

באופן כללי חשוב לדעת שהספר הזה - דרך ה' של הרמח"ל - מהווה אנציקלופדיה אדירה של מושגים!
הוא כתוב ברהיטות, מסודר מהכלל אל הפרט, וערוך בבהירות מדהימה. (צריך קצת להתרגל לשפה הקדומה קצת, אבל כשמתרגלים ממש נהנים מזה).
דומה שאין שני לו בהעמדת מערכת מושגים ברורה בכל נושאי האמונה והידיעה, בתמצות גדול והיקף מספיק.
 

ספרי מוסר

משתמש רשום
האמת שזו אחת מהשאלות העמוקות שיש בבריאה.
וביסודה היא שאלה של 'ספרי מחשבה' יותר מאשר של 'ספרי מוסר'. למרות שבהחלט יש השלכה מזה על זה.

נושא הרע והטוב שבבריאה, הוא עצמו מתחלק לכמה וכמה נושאים:
א) מה הוא שורשו של הרע. וכיצד הוא יצא מהקב"ה שכולו טוב.
ב) מה הוא הרע של האדם, לפני החטא של אדם הראשון ואחריו. (ונכלל בזה: כיצד יש אפשרות בעולם לפעול רע).
ג) מה הוא הרע שבא על האדם, כמו מחלות ויסורים וכו'.
הדברים כמובן קשורים זה לזה ושייכים זה לזה.

וכמו שכבר הזכירו, בספר הנפלא דרך ה' יש תשובות ברורות לכל השאלות הללו.
(השאלה הראשונה בחלק א פרק ה, השניה בחלק א פרק ג בעיקר, השלישית בחלק ב פרקים ב-ג).

באופן כללי חשוב לדעת שהספר הזה - דרך ה' של הרמח"ל - מהווה אנציקלופדיה אדירה של מושגים!
הוא כתוב ברהיטות, מסודר מהכלל אל הפרט, וערוך בבהירות מדהימה. (צריך קצת להתרגל לשפה הקדומה קצת, אבל כשמתרגלים ממש נהנים מזה).
דומה שאין שני לו בהעמדת מערכת מושגים ברורה בכל נושאי האמונה והידיעה, בתמצות גדול והיקף מספיק.
תודה רבה על התשובה המפורטת
יישר כוח.
 

הספרן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
יוצרי ai
וזה גם יותר ברור ובהיר?
מה שברור שזה יותר מורחב מאשר בדרך ה' שבא בקצרה וכמעט נכתב בקודים

יש פירושים נפלאים שנכתבו לספר דעת תבונות
בינת הדעת
אור הדעת מומלץ
עת לעשות
 

ספרי מוסר

משתמש רשום
מה שברור שזה יותר מורחב מאשר בדרך ה' שבא בקצרה וכמעט נכתב בקודים
יש פירושים נפלאים שנכתבו לספ

מה שברור שזה יותר מורחב מאשר בדרך ה' שבא בקצרה וכמעט נכתב בקודים
יש פירושים נפלאים שנכתבו לספר דעת תבונות
בינת הדעת
אור הדעת מומלץ
עת לעשות
תודה רבה
עזר לי מאוד.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
וזה גם יותר ברור ובהיר?
לטעמי, דעת תבונות זה כבר שלב עמוק יותר. ולא מומלץ כספר ראשוני.
מה גם שהוא נכתב בצורה של ויכוח, ועובר מענין לענין באותו ענין. (ידוע לי על רבים שהתחילו את הספר ועצרו באמצע).
נראה לי שדרך ה' יותר ברור ובהיר. עשוי פרקים פרקים עם נושאים סדורים. ומתאים ביותר לבנייה ראשונית של מערכת מושגים.
אחרי המסגרת הזאת אפשר להמשיך ולהעמיק במידת האפשר בדעת תבונות, כמו שכתב החכם @הספרן
כי דעת תבונות אכן עמוק יותר וממוקד יותר בפירוט המערכת של הטוב והרע וכו'.
בקיצור, תלוי כמה רוצים להעמיק בנושאים הללו. ובכל מקרה נראה לי שעדיף להתחיל עם דרך ה'.
 

הרקליטוס

משתמש פעיל
משמעות הטוב.
אמר הרקליטוס היווני אף אם יבארו לך טוב מהו מכל מקום אפס קצהו תראה וכולו לא תראה שנאמר וירא אלהים את האור כי טוב וזה אור הגנוז לצדיקים לעתיד לבא ואין השכל האנושי יכול לדעת ממנו מאומה ואף תנאים כרשב"י ונביאים כמשה לא עמדו על סוף אמיתתו: [אף שמשה רבינו ורשב"י שמשו באור זה מ"מ עין לא ראתה וכו']
עוד אמר הרקליטוס טוב יצר כבוד לשמו וביאורו אשר ה"טוב" מתגלה ב"כבוד לשמו":
עוד אמר הרקליטוס אין טוב אלא תורה שנאמר כי נר מצוה ותורה אור ונאמר וירא אלהים את האור כי טוב
ובעניין זה אמר הרקליטוס כי גילוי אורו יתברך הוא הטוב עצמו אשר מתגלה מרב טובו שחפץ להתגלות:
ואורו מתגלה ע"י התורה אמר הרקליטוס אני למדתי כל ז' חכמות ואינם טוב ואפילו לא בבואה דבבואה דטוב אני בינותי בחכמת המתמט"י ואלגבר"ה ופילוסופוס וחכמת התוכנים והטבעיים והעשבים ואלכימי"ה ומדע אנשי המזרח וחכמת הנגינה ואף מידיעת הכישוף הוגד לי להורותו ומשלי שועלים ושיחת דקלים וכו' למדתים כולם ואמרתי כי אין טוב אלא בתורת ישראל שהיא מעיין האלוקות המשפיע וממנו יזובו נחלים אל חכמות הנ"ל:
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  8  פעמים

לוח מודעות

למעלה