דרוש מידע סיפורים על צדיקים שהפליגו באניה

יעלולה

משתמש מקצוען
מחפשת סיפורים על צדיקים שונים שהפליגו באניה, אם זה בדרכם לארץ, או ירדו מהארץ, או כל מסע אחר בים.
מודה מראש למחכימים אותי
 

נתניה

משתמש רשום
רבי יצחק אביו של רש"י - הסיפור על היהלום שהפיל בכוונה לים כדי שהגויים לא יקחו אותו לבית תיפלתם.

יש גם סיפור ידוע על רבי ישעיהו ברדקי שהפליג באניה עם בן ובת שלו (האמא נסעה קודם כדי להכין להם מקום וכו') והיתה סערה והוא שחה איתם עד לחוף.
 

יעלולה

משתמש מקצוען
יישר כח גדול, סיפור מצוין
אני זקוקה לעוד סיפורים
 

ופרצת

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
יש סיפור על תלמיד הבעל שם טוב שרצה לעלות לארץ ישראל, והבעל שם טוב אמר לו שיחשוב טוב לפני שיענה על שאלות שישאל.
היתה חניית ביניים ושם פגש אדם הדור פנים ששאל אותו מה שלום היהודים במקום מגוריו. הוא ענה שב"ה הכל בסדר ושהקב"ה דואג ליהודים. פתאום נזכר בציווי הבעש"ט והחליט לחזור לבעש"ט. הבעש"ט הוכיח אותו ואמר שהיהודי ששאל אותו לשלום היהודים הי' אברהם אבינו, שביקש לגאולת עמ"י ואילו המקטרג טען אחרת. אז החליטו שאברהם אבינו ירד וישמע מהיהודים מה הם אומרים.
אם יהי' צורך, אוכל בל"נ לחפש מקור או פרטים מדוייקים יותר.
 

חמד ילד

משתמש צעיר
מעשה ברבן גמליאל וזקנים שהיו באין בספינה ועשה נכרי כבש לירד בו וירדו בו ר''ג וזקנים:

"תניא, אמר רבן גמליאל: פעם אחת הייתי מהלך בספינה וראיתי ספינה אחת שנשברה, והייתי מצטער על תלמיד חכם שבה, ומנו? רבי עקיבא. וכשעליתי ביבשה, בא וישב ודן לפני בהלכה. אמרתי לו: בני, מי העלך? אמר לי: דף של ספינה נזדמן לי, וכל גל וגל שבא עלי נענעתי לו ראשי; מכאן אמרו חכמים: אם יבואו רשעים על אדם, ינענע לו ראשו. אמרתי באותה שעה: כמה גדולים דברי חכמים, שאמרו: מים שיש להם סוף - מותרת, מים שאין להם סוף - אסורה.

תניא, אמר רבי עקיבא: פעם אחת הייתי מהלך בספינה וראיתי ספינה אחת שמטרפת בים, והייתי מצטער על תלמיד חכם שבה, ומנו? רבי מאיר. כשעליתי למדינת קפוטקיא, בא וישב ודן לפני בהלכה. אמרתי לו: בני, מי העלך? אמר לי: גל טרדני לחברו וחברו לחברו, עד שהקיאני ליבשה. אמרתי באותה שעה: כמה גדולים דברי חכמים, שאמרו: מים שיש להם סוף - אשתו מותרת, מים שאין להם סוף - אשתו אסורה".

מעשה ברבן גמליאל וזקנים שהיו באים בספינה אמר להם רבן גמליאל לזקנים עישור שאני עתיד למוד נתון לו ליהושע ומקומו מושכר לו ועישור אחר שאני עתיד למוד נתון לו לעקיבא בן יוסף כדי שיזכה בו לעניים ומקומו מושכר לו.

אותו היום השיב רבי אליעזר כל תשובות שבעולם ולא קיבלו הימנו אמר להם אם הלכה כמותי חרוב זה יוכיח נעקר חרוב ממקומו מאה אמה ואמרי לה ארבע מאות אמה אמרו לו אין מביאין ראיה מן החרוב חזר ואמר להם אם הלכה כמותי אמת המים יוכיחו חזרו אמת המים לאחוריהם אמרו לו אין מביאין ראיה מאמת המים חזר ואמר להם אם הלכה כמותי כותלי בית המדרש יוכיחו הטו כותלי בית המדרש ליפול גער בהם רבי יהושע אמר להם אם תלמידי חכמים מנצחים זה את זה בהלכה אתם מה טיבכם לא נפלו מפני כבודו של רבי יהושע ולא זקפו מפני כבודו של ר''א ועדיין מטין ועומדין חזר ואמר להם אם הלכה כמותי מן השמים יוכיחו יצאתה בת קול ואמרה מה לכם אצל ר''א שהלכה כמותו בכ''מ עמד רבי יהושע על רגליו ואמר {דברים ל-יב} לא בשמים היא מאי לא בשמים היא אמר רבי ירמיה שכבר נתנה תורה מהר סיני אין אנו משגיחין בבת קול שכבר כתבת בהר סיני בתורה {שמות כג-ב} אחרי רבים להטות אשכחיה רבי נתן לאליהו א''ל מאי עביד קוב''ה בההיא שעתא א''ל קא חייך ואמר נצחוני בני נצחוני בני אמרו אותו היום הביאו כל טהרות שטיהר ר''א ושרפום באש ונמנו עליו וברכוהו ואמרו מי ילך ויודיעו אמר להם ר''ע אני אלך שמא ילך אדם שאינו הגון ויודיעו ונמצא מחריב את כל העולם כולו מה עשה ר''ע לבש שחורים ונתעטף שחורים וישב לפניו ברחוק ארבע אמות אמר לו ר''א עקיבא מה יום מיומים אמר לו רבי כמדומה לי שחבירים בדילים ממך אף הוא קרע בגדיו וחלץ מנעליו ונשמט וישב על גבי קרקע זלגו עיניו דמעות לקה העולם שליש בזיתים ושליש בחטים ושליש בשעורים ויש אומרים אף בצק שבידי אשה טפח תנא אך גדול היה באותו היום שבכל מקום שנתן בו עיניו ר''א נשרף ואף ר''ג היה בא בספינה עמד עליו נחשול לטבעו אמר כמדומה לי שאין זה אלא בשביל ר''א בן הורקנוס עמד על רגליו ואמר רבונו של עולם גלוי וידוע לפניך שלא לכבודי עשיתי ולא לכבוד בית אבא עשיתי אלא לכבודך שלא ירבו מחלוקות בישראל נח הים מזעפו.

רב דימי מנהרדעא אייתי גרוגרות בספינה א''ל ריש גלותא לרבא פוק חזי אי צורבא מרבנן הוא נקיט ליה שוקא א''ל רבא לרב אדא בר אבא פוק תהי ליה בקנקניה נפק [אזל] בעא מיניה פיל שבלע כפיפה מצרית והקיאה...

ת''ר מעשה ברבי אליעזר ורבי יהושע שהיו באין בספינה והיה ר''א ישן ור' יהושע נעור נזדעזע ר' יהושע וננער ר''א א''ל מה זה יהושע מפני מה נזדעזעת א''ל מאור גדול ראיתי בים אמר לו שמא עיניו של לויתן ראית דכתיב {איוב מא-י} עיניו כעפעפי שחר.

ר' גמליאל ורבי יהושע הוו אזלי בספינתא בהדי דר' גמליאל הוה פיתא בהדי רבי יהושע הוה פיתא וסולתא שלים פיתיה דר' גמליאל סמך אסולתיה דרבי יהושע אמר ליה מי הוה ידעת דהוה לן עכובא כולי האי דאיתית סולתא אמר ליה כוכב אחד לשבעים שנה עולה ומתעה את (הספינות) [הספנים] ואמרתי שמא יעלה ויתעה [אותנו] אמר ליה כל כך בידך ואתה עולה בספינה א''ל עד שאתה תמה עלי תמה על שני תלמידים שיש לך ביבשה רבי אלעזר חסמא ורבי יוחנן בן גודגדא שיודעין לשער כמה טפות יש בים ואין להם פת לאכול ולא בגד ללבוש נתן דעתו להושיבם בראש כשעלה שלח להם ולא באו חזר ושלח ובאו אמר להם כמדומין אתם ששררה אני נותן לכם...

מעשה שבאו מפלנדרסין והפליגה ספינתם בים רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה הלכו את כולה ורבי יהושע ורבי עקיבא לא זזו מארבע אמות שרצו להחמיר על עצמן.

מעשה בחסיד א' שנתן דינר לעני והקניטתו אשתו וברח ולא היה לו במה להתפרנס בשביעי של ערבה הלך ושמט אתרוגין מיד התינוקות כדתנן תמן מיד התינוקות שומטין כו' והיה אותו חסיד עובר בספינה דרך כרך אחד והוצרכו לבית המלך לאתרוגין דמצוה לרפואה ומכרן ביוקר גדול וחזר לביתו.



 

יעלולה

משתמש מקצוען
תודה רבה לכולם
1. אשרינו,
מה הסיפור על הבעל שם טוב בקושטא?
2. ופרצת,
הסיפור מצוין, אם קל לכם לדייק בפרטים ובמקור אודה לכם מאוד.
3. חמד ילד,
תודה רבה על המקורות, חלק מזה בודאי יעזור לי.
4. אני זוכרת במעומעם סיפור ילדות על אלמנה שאפתה לחמים, ושק אחד עף למים וזה סתם חור באוניה של חכמים... מישהו זוכר, מכיר ויודע פרטים יותר מדוייקים?
 

יעלולה

משתמש מקצוען
אפרים, אכן כן, איך מצאת את הסיפור? והאם יש לסיפור מקור?
אני מביאה אותו לתועלת כולם:
מסופר על אישה אלמנה ענייה שהייתה גרה לבדה בעיר יפו, בכל בוקר הייתה קונה מעט חטים, והולכת לטחנת הקמח שהיתה בנמל יפו, שם הייתה טוחנת את החיטים, ושבה לביתה ואופה לעצמה פת לחם לשחרית ופת לחם לערבית.

בוקר אחד, לאחר שאפתה את הלחמים, הופיע בביתה עני שהתחנן לקבל פת לחם הואיל ולא אכל כמה ימים ועומד הוא לגווע ברעב. נכמרו רחמיה של האלמנה, ונתנה לו את פת השחרית שאפתה לעצמה, כך שנותר לה רק ככר לחם אחד. לא עברו כמה דקות, והנה עני נוסף דופק על דלת ביתה, ומתחנן לפת לחם. לא יכלה האלמנה לעמוד בפני תחנוניו ובכיו של אותו עני, ונתנה לו את פת הלחם האחרונה שנותרה לה לארוחת הערב. מיד הלכה, וקנתה בשארית כספה מעט חיטים נוספות, והלכה שוב לטחנת הקמח בנמל יפו וטחנה קמח חדש, אך לדאבונה הרב בדרכה חזרה לביתה, נשבה רוח חזקה, והעיפה את שקית הקמח שטחנה זה עתה היישר לתוך הים. נותרה האלמנה ללא קמח, וללא אפשרות לאכול כלום באותו היום. בצר לה פנתה לרב היושב בבית המדרש הסמוך לנמל, ושאלה בפיה, זו תורה וזו שכרה?, הרי את לחמי הדל נתתי היום לשני עניים, ובפרוטות האחרונות שנשארו לי, קניתי קמח חדש, והנה באה הרוח והעיפה את הקמח לים, ונותרתי ללא כלום. מדוע עשה זאת אלוקים לי? וכי עדיף היה שלא הייתי נותנת לעניים כלום?!

עודה מדברת עם הרב, והנה נכנסו לרב חמשה סוחרים עשירים, ובידם כד חרס מלא דינרי זהב, ובקשו לדבר עם הרב באופן מיידי, מיד החל ראש הסוחרים לספר לרב כי לפני זמן קצר היו הם בספינה מליאה סחורה מול נמל יפו, כשלפתע פגעה הספינה בסלע ונפער חור בספינה ומים רבים התחילו להיכנס לספינה שהייתה בסכנת טביעה, מיד התפללנו לה' שיציל אותנו ונדרנו נדר, אם נינצל, נתרום כד מלא דינרי זהב לצדקה, ולפתע נסתם החור והספינה ניצלה, ועתה באנו לקיים את הנדר לתת את הכסף לצדקה. שאל אותם הרב, אתם יודעים איך ניסתם לפתע החור? לא, ענו הסוחרים, אך אם הרב רוצה לדעת, נוכל לבדוק זאת בספינה העוגנת בנמל הקרוב אלינו. ביקש הרב מאחד הסוחרים לגשת ולבדוק זאת, ואכן לאחר כמה דקות חזר הסוחר ובידו שקית שבתוכה בצק שהיא זאת שסתמה את החור והצילה את הספינה. שאל הרב את האלמנה, המכירה את השקית הזו? כן, ענתה האלמנה, זאת שקית הקמח שהעיפה הרוח ממני לים והמים הפכו את הקמח לבצק. פנה הרב לסוחרים ואמר, את כד החרס המלא דינרי זהב, תתנו לאלמנה ענייה זו, שבזכותה ניצלתם מטביעה בים, ולאלמנה אמר הרב, עכשיו נוכחת כי בזכות מצוות הצדקה שעשית, קיבלת שכריך והפכת לעשירה גדולה, שוב לא תצטרכי לטחון קמח ולאפות לחם בדוחק ובעוני, משרתים יצלו לך בשר וימזגו לך יין, והכל בזכות הצדקה שעשית.

הוא אשר אמרנו "ו נ ת נ ו", אפשר לקרותו ישר והפוך, ויש לו משמעות דו צדדית. נשכיל ונבין זאת. אמן.
 

יעלולה

משתמש מקצוען
על מי הסיפור על רב שהפליג מהארץ לאסוף צדקה ובמקום שהגיע הסתובבו אריות והוא החזירם למושל?
 

מילקשייקית

משתמש מקצוען
שלושת השבויים.
סיפור על (לא זוכרת מי) שישב בצד עם ספינת סוחרים, ואמרו לו "היכן סחורתך, ומהי" ואמר להם איתי וכו'. הייתה סערה וכל סחורתם טבעה בים, והוא אמר שסחורתו נשארה, וכשהגיעו לחוף מבטחים נכנס לבית מדרש ואמר שתורה שלמד - סחורתו, והיא נשארת לו גם אחרי מערבולת וטביעה.
 

ברכי פוזנר

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עריכה והפקת סרטים
הסיפור על הרב אבו חצירא,
שנקרא על שם המחצלת שהצילה אותו
 

שמחו

משתמש מקצוען
תלמיד רבש"י הגר"א זי"ע וה"וידוי" שלו בעת הסערה בים בדרכם לאר"י, על ששיקר לאמו כשהיה ילד ולא הוא בעצמו אכל את הפרוסה שהכינה אלא נתנו לחבירו
 

יעלולה

משתמש מקצוען
תודה רבה למשתפים:
שושנה וקפוצינו, תודה רבה!
מילקשייק, תודה רבה, אולי יש לך יותר פרטים?
NBR - הסיפור לא מוכר לי בכלל יש לך יותר פרטים?
שמחו- זכור לי חלק מהסיפור, אך מהר"ת לא ברור לי על מי הסיפור, אשמח לעדכון
אשמח לעוד
 

ברכי פוזנר

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
צילום מקצועי
הדמיות בתלת מימד
עריכה והפקת סרטים
אבדוק לך,
זה סיפור מוכר על אבי שושלת משפחת המקובלים אבוחצירא
 

שושנה דרור

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  18  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה