סיפור בהמשכים סודות מן החדר

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כן, זה מובן. אני שואלת מה הם חושבים על ההתנהגות שלהם אליה. האם הם מאמינים שזה מה שיגרום לה ללכת בדרך שלהם, או בכלל ללכת בדרך טובה כלשהי. האם הם משוכנעים שהם עושים את הדבר הנכון או מה כן מניע אותם לפעול כמו שהם פועלים
זאת שאלה מעולה.
כל עוד הם נוקטים בצעדים הללו, אני מאמינה שזה מה שהם חושבים - שרק דרך הפחד אפרת תחזור למוטב.
כשאני אומרת הפחד אני מתכוונת גם לפחד מהם, וגם להבדיל מהקב"ה. (אם לא תלכי ככה תהיי בגיהנום וכו)

מאחר והסיפור נכתב בגוף ראשון. אין לי דרך לעשות סיטואציה שלהם לבד, ללא אפרת ולתאר מה הם חושבים ומרגישים.
אפרת יכולה להסיק את זה מתנועות הגוף, מטון הדיבור וכו.

מה שכן, בעוד כמה פרקים אמור להיות דוח שיח ביניהם שאפרת תשמע מהצד. זה משהו שבהחלט אפשר להכניס. אבל שוב, לא בתדירות גבוהה מדי. אם התכוונת לזה אז יהיה קטע כזה בהמשך בעז"ה.


לא את מה שעובר להם בראש.
כמו שכתבתי לעיל, בגלל שמדובר בגוף ראשון אין לי דרך לכתוב מה עובר להם בראש.

נקודת המבט של הפרקים היא מהצד של אפרת. זה סיפור שנכתב מגוף ראשון.
אבל זה עדיין לא סותר את היכולת של הסופר להראות לנו את התחושות של הסובבים דרך נקודת המבט שלו.
אפשר לעשות את זה במשפטים ברורים דרך דיאלוגים (כמו התגובה שלהם על הנגן והבגדים), דרך מעשים (הדלת הסגורה למשל זאת דוגמא מצוינת), ואפשר גם להשתמש בסאבטקסט.
והנה תשובה טובה יותר :)

אם זה כל כך ברור, תנסי לנסח לי את זה במשפט אחד. מה ההורים של אפרת חושבים על השינוי שלה?
במילה אחת מאוכזבים.

מאוכזבים מאפרת. מאוכזבים מהדרך שהיא מתחילה לפלס לעצמה, שונה משלהם.

חשוב להדגיש שבגלל שההורים שלה חזרו בתשובה האכזבה עמוקה הרבה יותר. וזאת בגלל שכל צעד הכי קטן שלה מחזיר אותם אל העבר. לעולם שברחו ממנו.

בלי שום קשר לזה שהם מאוכזבים, ובלי שום קשר לזה שהם חזרו בתשובה, הם גם לא מקבלים את הדרך הזו. יעידו הדלת הנעולה והנגן שנלקח.

מה שכן אני לא לגמרי בטוחה שאני מצליחה להבין את נקודת המבט שלהם.

טוב שאת אומרת לי את זה כי משום מה הייתי בטוחה שהדעה שלהם מאוד ברורה. (בגלל כל הדיאלוגים, ההבעות פנים הבלתי מרוצות, האווירה המתוחה בבית, הנגן שנלקח, הדלת שננעלה)

אולי נשאל את זה ככה. יש כאן מישהו שחשב שההורים שלה כן מרוצים מההתנהלות שלה? או לכל הפחות שהם מקבלים אותה? (אם התשובה היא כן, אז צריכה לחשב סיפור מחדש...: )
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
להוציא מהמעטפה שטרות שייצרתי בעצמי, לשלם על בגד שבחרתי בעצמי. אלו היו שני צעדים בדרך לעצמאות שלי שלא היה אכפת לי לחשוב על ההשלכות שלהם.
משפט לא ברור.
הכוונה במשפט: שטרות שייצרתי בעצמי - זה בעצם העבודה שלה - צעד ראשון לעצמאות שלה.
לשלם על בגד שבחרתי בעצמי - לפני כמה פרקים היה כתוב שהיא מעולם לא בחרה את הבגדים שלבשה אלא אמא שלה הייתה קונה לה אותם "משושי בדים" - ולכן הבחירה היא צעד שני לעצמאות.
לא היה אכפת לי לחשוב על ההשלכות -ההשלכות של העבודה הסודית שכזכור הוריה סירבו שתעבוד שם ושל הבגדים הלא ראויים.

מקווה שהסברתי את עצמי טוב.

לא יודעת עדיין מה אני חושבת על הפרק האחרון. הוא כתוב מאד יפה. כתיבה דרמטית כמו שאמרו כאן כבר.
יש לי איזה משהו שממפריע לי ואני לא מצליחה לשים עליו את הנקודה : ) אז בינתיים נשאיר את זה ככה...
אם בהמשך יתבהר לך יותר, אשמח שתכתבי.
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
(וסורי שאני אומרת אבל אפרת מתנהגת כמו ילדה בכיתה ט' שהכול מתפרץ לה עכשיו...)
אין על מה להתנצל : )
מסכימה איתך שאפרת חווה את תקופת ההתבגרות קצת באיחור.
אבל זה לא סותר את העובדה שיש בה גם עומק מיוחד. מחמיאה לאפרת. לא לי : )
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מחכה לגלות או בפרקים הבאים
בהתחשב בעובדה שהאגו משחק כאן תפקיד לא קטן, אל תצפי ממנה לבחירות המדויקות והנכונות. אבל בעיניי בחירות שגויות יוצרות קונפליקטים חדשים, מאתגרות את הדמויות וכך יוצרות עניין חדש.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
זאת שאלה מעולה.
כל עוד הם נוקטים בצעדים הללו, אני מאמינה שזה מה שהם חושבים - שרק דרך הפחד אפרת תחזור למוטב.
כשאני אומרת הפחד אני מתכוונת גם לפחד מהם, וגם להבדיל מהקב"ה. (אם לא תלכי ככה תהיי בגיהנום וכו)
יש באמת אנשים בוגרים שככה הם חושבים?
או שהם פשוט לא חושבים והם מפחדים ממנה, או כל כך כועסים, או אפילו רוצים לנקום אבל גם זה ממש קשה לי להבין שהורים באמת יעשו משהו כזה לילד. ועוד גם האבא גם האמא בדעה אחידה. וואו. קשה מאד.
במילה אחת מאוכזבים.
זה התחושה שלהם ברובד השטחי מלמעלה. מה מתחת? הם מבינים לאן זה יכול להגיע? למה זה הגיע?
איך הם חיים בלי לדעת מי הילדה שלהם?

את מביאה מאד יפה את הצד שלה, וכלום את הצד שלהם. וזה כל כך חסר פה שבלי זה זה לא אמין.
זו דעתי האישית כמובן אבל אני רואה בתגובות קודמות שעוד מתחברים אלי, ואם יש מישהי שכותבת סיפור כזה וכל כך יפה ומחבר, אני מנסה לסחוט עוד קצת שחסר לי...
 

מלכי פריד

משתמש פעיל
כתיבה ספרותית
וואו. הייתי עם פה פעור מהסוף הדרמטי. אפשר לומר שזה היה יחסית מהר הצעד הזה של דלת נעולה.
גם לדעתי הפרק הזה בינתיים הוא הכי יפה ומרתק מכולם.
@הודיה לוי. , התיאורים שלך פשוט מדהימים ומחברים. אוהבת גם את המשחקי מילים שלך, כמו החיוך כסף שמסתיר שיני זהב....
בכאב רב על אפרת (וגם על ההורים שלה), מחכה ממש לפרק הבא (וגם לא מחכה, לא רוצה שיכאב לי ולאפרת שוב הלב...).
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
את מביאה מאד יפה את הצד שלה, וכלום את הצד שלהם. וזה כל כך חסר פה שבלי זה זה לא אמין.
זו דעתי האישית כמובן אבל אני רואה בתגובות קודמות שעוד מתחברים אלי, ואם יש מישהי שכותבת סיפור כזה וכל כך יפה ומחבר, אני מנסה לסחוט עוד קצת שחסר לי...
זאת הערה טובה. טובה מאוד יש לציין.
וזאת אחת הבעיות בכתיבה בגוף ראשון. אף אחד חוץ מאלוקים ואמא של אפרת - לא יכולים לדעת מה היא מרגישה.
אפרת לא יכולה לדעת מה אמא שלה מרגישה ואני כותבת את הסיפור מהמבט שלה בלבד.

אין לי ספק שאם הסיפור לא היה נכתב בגוף ראשון הייתי כותבת על כל השעות הללו שאפרת לא הייתה בבית וכל דקה נדמתה כנצח. ואיך אמא שלה הרגישה כשהיא התקשרה עשרות פעמים ולא היה מענה. יש כאן אפיזודה שלמה ויש לי המון מה לכתוב עליה. הורים לנוער מתמודד הם ללא ספק הורים מתמודדים.

אגב, את השאלה הזו הפניתי לסופרת מאוד מוכרת שלקחתי אצלה השתלמות בכתיבה. הייתי חייבת לדעת אם יש לזה פתרון נוסף ולכן שאלתי. התשובה שלה, כמו שחשבתי, הייתה שלא. אם אני כותבת בגוף ראשון ממבט אחד (יש אופציה לכתוב בגוף ראשון מכמה מבטים. אבל אני בחרתי לכתוב רק מהמבט שלה) אין אופציה לכתוב מה ההורים מרגישים. בדגש על המרגישים. אותה סופרת אמרה שאני יכולה לתאר במעשים ודיאלוגים - כמו שעשיתי בפרקים הקודמים. דלת נעולה. נגן שנלקח ועוד. אבל מה הם מרגישים, עמוק בפנים, אין לאפרת דרך לדעת.

מה שיהפוך את הסיפור ללא אמין זה אם אני אכתוב את הרגשות שלהם דרך אפרת.

לסיכום: לכתיבה בגוף ראשון ממבט אחד יש את החיסרון שציינתי לעיל. אבל למרות החיסרון הזה לא הייתי מוותרת על כתיבה בגוף ראשון. יש בזה משהו הרבה יותר מחבר. בכל פרק שכתבתי הכרתי יותר ויותר את אפרת והצלחתי להתחבר אליה כאילו אני מספרת את סיפור חיי ולא את סיפור חייה. הרבה קוראים כתבו לי שהם הצליחו להתחבר מאוד לאפרת ואני חושבת שהסיבה העיקרית לכך היא שקודם כל אני הצלחתי להתחבר אליה עד הסוף.

אגב, למרות הדעה שלי בעניין, ולמרות התשובה של אותה סופרת שחיזקה את הדעה שלי בנושא. אני כן חושבת שבהמשך יהיו כמה סיטואציות שתצליחו להרגיש את ההורים של אפרת. כרגע, זה לא השלב מאחר והשיח של אפרת עם הוריה הוא שיח מלחמתי ולא פתוח ובוגר.
 
נערך לאחרונה ב:

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מכורה לסיפור הזה!! מתי פרק הבא?
כיף לשמוע: ) אני ממשיכה לאתגר את עצמי עם לא יותר משבועיים בין פרק לפרק. בד"כ זה יוצא יום לפני שחולפים שבועיים או ביום האחרון. אבל גם טוב: )
 

חיפושיתוש

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
צילום מקצועי
@הודיה לוי.
אני חדשה בקהילה של הכתיבה
והראשון שרציתי להגיב זה היה פה.
נגעת בנושא רגיש, כל הכבוד! מאד חשוב לעורר מודעות, לשים לב לבנות כאלו.
האופן שכתבת, היה הזוי... הורדת ממני דמעות....
שאלה: את מתכוונת להוציא את זה כספר? [אם כן אני הראשונה שקונה...]
נ.ב יש סיכוי להגביר תדירות??:p אני מחכה בקוצר רוח לפרק הבא....
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
@הודיה לוי.
לא עבר כבר שבועיים? מחכה על קוצים....
מחר עובר בדיוק שבועיים. ולכן אני אכריח את עצמי לפנות זמן לדיוקים אחרונים עד מחר:)

@הודיה לוי.
אני חדשה בקהילה של הכתיבה
והראשון שרציתי להגיב זה היה פה.
נגעת בנושא רגיש, כל הכבוד! מאד חשוב לעורר מודעות, לשים לב לבנות כאלו.
האופן שכתבת, היה הזוי... הורדת ממני דמעות....
שאלה: את מתכוונת להוציא את זה כספר? [אם כן אני הראשונה שקונה...]
נ.ב יש סיכוי להגביר תדירות??:p אני מחכה בקוצר רוח לפרק הבא....
תודה רבה. חייבת לציין שכולכם ממש נותנים לי כוח להמשיך ולכתוב.
לגבי השאלה שלך - אני עדיין לא יודעת אם אני אוציא את זה כספר, אבל כן יכולה לומר לך שהסיפור הזה הולך לצאת כסרט בעז"ה.
ולגבי התדירות - הלוואי ויכולתי להגביר. אבל לצערי אין לי את הזמן.
 

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לגבי השאלה שלך - אני עדיין לא יודעת אם אני אוציא את זה כספר, אבל כן יכולה לומר לך שהסיפור הזה הולך לצאת כסרט בעז"ה.
בהתחלה התפעלתי, (אולי אפשר לקבל יותר פרטים על התהליך? יש לי תקציר למשהו אחר בנושא) אבל כשנחתי חזרה למציאות רק רציתי להזהיר
תתכונני להפגנות בדלתות האולם בבוא העת...
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מעניין! בסרט חרדי?
כן.

(אולי אפשר לקבל יותר פרטים על התהליך? יש לי תקציר למשהו אחר בנושא)
אנחנו די בשלב ההתחלתי כך שאין לי יותר מדי פרטים לך אבל שיגיע העת מן הסתם תדעי...

כשנחתי חזרה למציאות רק רציתי להזהיר תתכונני להפגנות בדלתות האולם בבוא העת...
אני מודעת בהחלט לרגישות שבעניין ואולי זו הסיבה שקהל היעד שלי הן נשים מעל גיל 18. הסיפור הזה לאו דווקא בא לעורר אמפתיה בקרב נערות מתמודדות בגילאים של אפרת, אלא דווקא להורים שלהן. חשוב להבין מה עומד מאחורי המסכות.
 

מהממתתת

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
כן.


אנחנו די בשלב ההתחלתי כך שאין לי יותר מדי פרטים לך אבל שיגיע העת מן הסתם תדעי...


אני מודעת בהחלט לרגישות שבעניין ואולי זו הסיבה שקהל היעד שלי הן נשים מעל גיל 18. הסיפור הזה לאו דווקא בא לעורר אמפתיה בקרב נערות מתמודדות בגילאים של אפרת, אלא דווקא להורים שלהן. חשוב להבין מה עומד מאחורי המסכות.
סקרנת....
מתי בערך היום הסיפור יעלה??
 

הודיה לוי.

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
סוף סוף זה הגיע... רק מציינת שהפרק קשה לקריאה. לא מומלץ לבעלי לב חלש במיוחד.

פרק י"ג / חולת נפש

לא דפקתי על דלת ביתי. לא התחננתי, נואשת, שיפתחו לי. לא ניסיתי ליצור קשר עם אמונה. לא רציתי שתגאל אותי.
כל אחת מהאפשרויות הללו הייתה עוד צעד בדרך לכישלון שלי. ואני, הבטחתי לנצח.


בהחלטה של רגע ירדתי את גרמי המדרגות במהירות. כאילו יש לי לאן ללכת. כאילו אי מי מחכה לי למטה, תוהה לעצמו מדוע אני שוב מאחרת.

הרחוב קיבל אותי בתרועות כישלון. הכבישים היו לחים, ספוגים במים. חתולים שחורים חמקו מצפרדעים ירוקות, חיפשו מזור לבטן רעבה. מכוניות דהרו על הכביש, לכל אחת מהן היה נתיב ברור. יעד מוגדר.

זחלתי בין פנסי הרחוב, קיוויתי שמישהו עוקב אחרי מהחלון, שומר על צעדיי. שלא אלך רחוק מדי. שלא אאבד את עצמי בדרך. אבל אף דמות מוכרת לא נראתה ממרחק. אף קול לא הדהד אחרי, התחנן שאחזור.

הבטתי על כפות רגלי. פונות ימינה. פונות שמאלה. הולכות לשום מקום.


סוף רחוב ז'בוטינסקי נראה באופק. לו היה בי את הכח, הייתי חוצה ערים. מדלגת יבשות. מחפשת את עצמי ביוון או בהודו. לא משנה איפה. כל מקום שהיה פותח לי זרועות, הייתי רצה אליו. נופלת על זרועותיו ומבקשת נחמה.

אחרי הליכה ממושכת, רגליי אותתו לי שנותרו להן מספר מוגבל של צעדים לפני הקריסה. המשכתי ללכת אל הלא נודע.

עשרה צעדים אחרונים הובילו אותי לפתח של בניין נטוש על גבול רמת גן. זה לא היה בית, רק מקום מכסה שיכולתי להתגונן בו מפני רוחות קרות ויצורים חסרי זהות.


קיר מחוספס, מוכתם בגרפיטי צועק עמד מאחורי. השענתי את הגב אל הקיר השותק וירדתי באיטיות אל שפת המדרכה. בהיתי בכיפת השמים החסרה שכוכבים בודדים ניקדו אותה וניסיתי לדובב את עצמי.

אבל בדיוק אז, נשבו לכיווני זיכרונותיי. הם תמיד הגיעו עם השקט. התעופפו סביבי, זמזמו באוזניי ולא אפשרו לי להסיט אותם לאחור.

הייתי בכיתה ה' כשחליתי בדלקת ריאות חריפה. זוכרת את עצמי דבוקה למיטה שבועיים. מתקפלת מכל הבזק של שיעול. נאבקת בכל נשימה. ואין מאושרת ממני.

בגלל הטלפון שצלצל במרכז הסלון, הכניס לביתנו מנגינה שלא הכרתי. בגלל המכתבים שנשלחו אלי בדואר- דאגה זרה שנשבה בין מילים.

כל יום התקשרה חברה אחרת. שאלה איך אני מרגישה ומה שלומי. ואני התענגתי על כל פיסה של יחס. ואפילו שידעתי שהמחנכת הכריחה אותן להתקשר, ואפילו ששמעתי מבעד לקול שלהן שהן מתקשרות רק בשביל לצאת ידי חובה - עדיין שמחתי.

כי רק לשבועיים לא הייתי הכיסא השותק בכיתה ההומה. לא הייתי הצל מאחורי הלוח. הייתי אפרת: ילדה שמסוגלת להרגיש. עובדה שהייתי חולה.

וכשהצלחתי לנשום מבלי להילחם, קצת התאכזבתי. בגלל הילדה שחזרתי להיות: ניצבת על במה. לא מדברת, לא מביעה דעה. רק חלק מתפאורה.

הבטתי על רחובות רמת גן הערומים, ופתאום דמיינתי את עצמי פצועה ומדממת, זרוקה על מיטה חיוורת בבית חולים קר. וכולם עומדים מסביבי, מרחמים. אוהבים אותי רק בשל היותי חולה וחסרת אונים.

לרגע אחד נבהלתי מהמחשבה הזו, וברגע שלאחר מכן חיבקתי אותה בשתי ידיים פצועות.

כי רק כשהייתי חולה הרגשתי איך הכעס כלפי מתפוגג ונעלם כאילו לא היה קיים מעולם. ורק כשהייתי מרותקת
למיטה הפסקתי לחלק לעצמי ציונים רדודים. פשוט הבנתי שמותר לי להרפות, להרגיש חלשה. האנטיביוטיקה שלקחתי הייתה התרופה הכי חזקה לנשמה.

* * *
עם המחשבות נחתו עפעפי. הנחתי את הראש על שקיות הבגדים שהבאתי איתי מירושלים והותרתי לעיניי להיעצם באיטיות.


כשאור ראשון של בוקר הציף את היקום, התעוררתי. לקח לי כמה שניות לעבד את המציאות ההזויה. הרי הייתי צריכה להיות עכשיו מתחת לפוך, למצמץ לזריחה ולהתהפך לצד השני כשחיוך מנומנם חוצה את פני.

זה פשוט לא הגיוני שאני כאן. בשום מקום. מה לא בסדר איתי? מה לא בסדר עם הילדה שהייתי? מה לא בסדר עם מי שגדלתי להיות?


סקרתי את הנוף שהתחדש עם השמש: ציפורים קרקרו על עמוד חשמל ומספר קשישים יצאו לריצת עלות השחר. לאחר מכן אישוניי נחתו על המדרכה ששברי זכוכיות בגוון ירוק מבריק עיטרו אותה.

הנחתי את כפות ידיי על שברי בקבוק הזכוכית, מיששתי.

מבוהלת הבטתי בדם שהסתלסל בין אצבעותיי, הכתים את כפות ידיי הרועדות.

'את חולת נפש!!', צרחו הקולות השפויים שעוד נותרי בי. 'אם לא אכפת לך שיקרה לך משהו רע אז מה שאת: פשוט חולה'.
 
נערך לאחרונה ב:

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  28  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה