דיון נספח לאתגר דו שבועי - האנשה

פירי

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עוד קטע האנשה, שנאלצת להדחק לנספח כיון שהעליתי כבר לאתגר.
אשמח לשמוע ביקורת ודעות.

הוא שכב בשקט, ממתין לבעליו שיאסוף אותו, ומהר, כי הוא מונח ממש בקצה התיבה, וקשה לו כבר להחזיק את עצמו לא לגלוש החוצה. יד זרה הגיעה לתיבה והוציאה אותו. "חטיפה!" הוא נבהל, ניסה להתקפל, לתקוע את דפיו בתוך התיבה שהחוטף לא יצליח לקחת אותו. אף אחד לא שמע את זעקתו, והזר משך אותו בכוח, מקמט אותו בקמט בלתי הפיך בעמוד הראשי, ובקרע קטן בתחתיתו. החוטף אחז בו בחוזקה מכאיבה ביד אחת, השניה נשענת על התיבה, מנסה להסתיר את האירוע, והעיינים מרצדות, רגע עליו ורגע על השטח שמסביב, בולשות ומשגיחות שאף אחד לא יבחין במעשיו. מדי פעם נושרות טיפות משערו הרטוב, גורמות לו כתמים איומים.
הוא ראה שהכוחות אינם שווים והשלים עם גורלו, רק מדי פעם הרעיד את דפיו מפחד, גורם לחוטף לתת לו ניעור רציני כדי ליישר את קצות הדפים שהרכינו ראשם.
הוא היה שקוע בדמיונו ובפחדיו, ולכן נבהל לגמרי כשבין רגע מצא את עצמו מקומט ומקופל בעומק התיבה, בחושך רציני.
הוא שכב ללא תנועה כמה דקות, מנסה להירגע. די קשה לעשות את זה כשנזרקת לפני רגע לתוך חדר חשוך ודחוק, מקומט וקרוע.
כששמע את קול צעדיו המוכרים של בעל הבית שוב התחילו דפיו לרעוד. מה יעשה בו כשיראה את המצב שלו? יזרוק אותו מיד לפח?
בעל הבית אכן הביט בו במבט חמור וכועס, "גנב", שמע אותו אומר. אבל הוא לקח אותו הביתה ופרס אותו על השולחן, מנסה ליישר את הקמטים. החמימות מהדפוס כבר מזמן נמוגה, ולכן שמח מאד בכוס הקפה שהונח עליו, מחמם את שׁערו.
אחרי שכוס הקפה התקררה לחלוטין והורדה ממנו, הוא התמתח למלא רוחבו על השולחן, מגלה לכולם את דעותיו ורעיונותיו על מאורעות היום החולף, מרשה לעצמו גם להציע מוצרים שונים לקניה מכירה או השכרה. לאחר שנסקר כולו בשבע עיניים (רק אברהם בן השבע לא נגע בו, ולאמא אין זמן, קראה אותו עם עין אחת, והשניה שוטטה מסביב כל הזמן, בוחנת מה האחרים עושים אז בבית) הוא הכיר את תכונות כולם, לפי הזמן והסדר שקראו אותו, והמילים שסיננו תוך כדי.
בערב, פינתה בעלת הבית את השולחן, וגם הוא קופל בעדינות בידיה והונח בסל העיתונים. שם פגש עוד חברים מכל החוגים, שקראו אחד את השני, השמיצו או החמיאו אחד את השני. חלקם היו מבוגרים ממנו ביום יומיים או שבוע, וחלקם כבר זקנים מצהיבים בני כמה חודשים, עם תווים דהויים ומטושטשים.
לאט לאט איבד גם הוא את מילותיו, הצהיב, התקמט והתפורר כמוהם.
נשרף לשם שמים, בהפרשת חלה במרפסת הבית. אפרו לא נאסף.
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אני מאוד הזדהיתי.
יש 'עצמים' כאלו שמסתובבים ברחובות (במיוחד בירושלים) שלפעמים קשה להאמין שמדובר באנשים..
אסביר את הסתייגותי -
הקטע המדובר מעביר רעיון וזוית ראיה מעניינים מאד, מאירים נקודה כואבת ומעוררת רגשות ומחשבות.
אם האתגר היה לגעת ברגשות - פונקט.
פה המשימה היא לדובב חפצים שאין בהם את יכולת החשיבה והדיבור האנושי - כאיו היו בני אדם בעלי יכולות כשלנו.
לדובב 'שתקנים ושקופים' זו התחכמות וכיון שזה בא עם אגרוף מכה על חטא + ממחטה לניגוב דמעות - אז זה כבר גובל בסחיטה רגשית.
טוב, ברור שנסחפתי, אבל זה הרעיון בכללי.
אגב, כשכתבתי את שלי, התלבטתי האם הוא עומד בכללי האתגר, כיון שבסופו של דבר הוא לא -
כן.. האתגר הוא 'להאניש', לתת תכונות אנושיות לחפצים, לבעלי חיים, ולצומח. אילו פתחו את פיהם, מה היה להם לומר?
אלא משל.
בסוף הקלתי לעצמי...
 

תלמוד

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
חברים,
כשהעליתי את הקטע שלי - הסתפקתי האם מספיק ברור על איזה עצם כוונתי.
הסתפקתי האם להעלות תמונה בספוילר, הכרעתי שלא.
ובכן, צדקתי? הענין מובן?

היי, מי חינך אותך?! מנסה לצעוק ולזעוק.
אני עוד זוכר את אביך. אוי, איך שאהבו אותו.

אגב, באחת השיחות שאביך דיבר עם אמך טרם חתונתו בימי שלישי, הם סיכמו ביניהם – כמעט בשבועה – שאת הבנים שלהם הם יגדלו בנחת. כי רק זה המתכון לילדים מחונכים. אני זוכר את השיחה הזו - כמו את יתר השיחות שלהם - במדוייק.
וכשאני רואה אותך אני ממש מתפלא. הלנער הזה פילל?

אני רואה אותך מסתובב כאן לידי הלוך ושוב, מאוזניך משתלשלות חוטים המחוברים לאיזה מכשיר שמנסה לחקות אותי. ואילו אביך, אני זוכר אין-ספור פעמים שסבתא שלך רצתה לדבר אתו, ואמרו לה שהוא לומד. מה שהיא לא ידעה, זה שהוא שעון כעת בתוך הבודקה הסמוכה ומאזין לכל מיני נורא-נוראות.
בקיצור, על כולם אפשר לעבוד. עלי ממש לא.

תמיד אני מתפלא ומתפעל מהחכמה האדירה של היוצר שיצר אותי. איך הוא דאג להכניס אותי לתוך בודקה מעוגלת, כך שאיני סובל מגשמים. וגם מי שמסתופף בצלי יכול להיות בטוח שבגדיו יישארו יבשים.
אני חייב להדגיש. בגדיו אכן נותרו יבשים. אבל הלחיים? רחוק מכך. אוי, האמת שקשה לי להיזכר בזה. כל פעם בעונת הגשמים, היו מגיעים כל-מיני פרצופים חדשים לאזור, הם היו מבקרים אותי לעתים תכופות. לפעמים אפילו שלש פעמים ביום. אני עוד מרגיש את השופר שלי רועד בידיהם הרוטטות. הם בכו. ממש כמו ילדים.
גם אביך בעצמו, אני זוכר איך אמר לסבתא בקול שבור ורצוץ: אמא, אני כבר לא מסוגל. זהו.
ומה אתה חושב, היא הרגיעה אותו? ממש לא. היא בכתה אתו ביחד.

בקיצור, אני הכרתי את כל הבעיות והצרות של כולם לפרטי פרטים. חפרן שכמוני.

כשאני מסתכל על הנכדים שלי, הפלאפונים הקטנים האלו, כואב לי מאוד. מי חינך אותם? אני תמה. מאיפה הם קבלו את המושגים האלו להיות עלוקה לבני האדם בצורה מבחילה כל כך. כמה קטנים ככה שטנים. אני חנכתי אותם שכל המטרה שלנו היא לשרת את האנשים. כשהם ירצו להשתמש בנו – הם יוכלו בשמחה להיכנס אל תוך הבודקה ולשוחח עם כל המי-ומי. וכשהם לא רוצים אותנו – לא נרדוף אחריהם. לא נכריח אותם.
אבל הנכדים? רחוקים מזה מאוד. הם פשוט קרציות. נדיר מאוד לראות אנשים שהצליחו להתחמק מהם. כל כך כואב לי על ידידיי משכבר הימים, שעמדו בגבורה בכל הצרות שלהם. איך פתאום הנכדים הקטנטנים שלי הכריעו אותם ללא קרב.
ואז אני בוכה. בוכה על גידולים שגדלתי. למה לא השקעתי קצת יותר בחינוך דור העתיד שלי.

ואם הגעתי כבר לרגע של גילוי לב. האמת שהמציאות הזו שאני מנותק כל כך מהווי העולם מקשה עלי מאוד. חוץ מכמה אנשים שדואגים מידי פעם לבוא ולעדכן אותי על יחידות להשכרה וחוג נגינה חדש שנפתח, וגם את זה הם עושים עם איזו מודעה קטנה שהם תולים עלי והולכים אחורה, חוץ מזה אני לא מעודכן בכלום. ממש בכלום.
ובשביל לסבר את האוזן, אני חייב להסביר עד כמה זה נורא:
אני זוכר שיחה של שני בני-ברקים שהתחבאו מאחוריי, הם התכופפו ומחצו עצמם אל הקרקע והסתתרו מאחורי הבודקה. עד שהאיש שבתוך הבודקה ראה אותם וצרח עליהם, והם ברחו כל עוד רוחם בם. ואז שמעתי אחד מהם אומר, אם רק הייתי יכול להיות זבוב על הטלפון הזה הייתי מזדבב לי שם בהנאה.
זו הרגשה נוראה. כשהייתי צעיר לא היה דבר נסתר מנגד עיני. והיום אחרי הפנסיה, כלום עם כלום. לא יודע מימיני לשמאלי.
ובכלל, התחושה הזו שאף אחד לא צריך אותך גורמת לך להרגיש נטע זר, מיותר לגמרי. ואני לא יכול להכיל את זה. שאני אהיה מיותר? אני?!
הלוא זו בדיוק התחושה שכל הצעירים האלו היו אומרים לאמא שלהם בטלפון: אני מרגיש מיותר בישיבה. והמשפט הזה סחט מהם ים של דמעות. ועכשיו, איך הם נותנים לי להרגיש את זה?!
 

דיונון

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
חברים,
כשהעליתי את הקטע שלי - הסתפקתי האם מספיק ברור על איזה עצם כוונתי.
הסתפקתי האם להעלות תמונה בספוילר, הכרעתי שלא.
ובכן, צדקתי? הענין מובן?
מובן.
 

miri012

משתמש מקצוען
אממה? כבר הורגלנו להאנשת יתר. ספרי הפעוטות והילדים מלאים בהאנשת בעלי חיים עד שנראה שכבר אין בה חידוש, כך גם כלים הקרובים לעולמם כמו קופסת הצבעים,כלי המטבח, פירות וירקות ועוד.
יש אבל הבדל משמעותי בין ספרי ילדים שעושים האנשה מלאה לבעלי חיים ודוממים (אפרוח המתגורר בבית עם גג רעפים, הולך לגן עם תיק אוכל וחוגג יום הולדת עם חברים), לבין רוב הקטעים באתגר ששומרים על התכונות הייחודיות של האובייקט המואנש ועושים ממנו מטעמים, לא?
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
יש אבל הבדל משמעותי בין ספרי ילדים שעושים האנשה מלאה לבעלי חיים ודוממים (אפרוח המתגורר בבית עם גג רעפים, הולך לגן עם תיק אוכל וחוגג יום הולדת עם חברים), לבין רוב הקטעים באתגר ששומרים על התכונות הייחודיות של האובייקט המואנש ועושים ממנו מטעמים, לא?

חילוק יפה.

איך יגורו עז ופרה, חמור כלב ותרנגולת תחת קורת גג אחת, אם אינה גג רעפים?
 
נערך לאחרונה ב:

@Simcha

משתמש מקצוען
בעת שכרותי נחשפתי למפגש משולש, מפגש מדהים ונוקב אשר מתרחש לו, לא יותר מפעם בשנה.

במשך ימות השנה הקליפות מצטברות, מתעבות ומתכנסות וכל אחת מן הישויות מתנהלת לה בנפרד, ללא סינכרון, ללא שיח, ללא הבנה וללא הכלה.

לאחר חיטוי הגוף באלכוהול ושאר מיני חומרי דיכוי, התמוססו להן הקליפות אט אט עד שנעלמו כליל וכך נוצר לו המפגש המרתק בין לב, דעת ורציונל.

ואני, אני נותרתי שם פעור פה, נותר לי רק להקשיב לשיח ולשתף מרשמי.

הראשון לפתוח את פיו היה דעת, וכך הוא אמר "רבותי היקרים, לעונג הוא לי לפגוש אתכם פנים אל פנים סוף סוף. מאחר ובימות השנה עסוק אני בלנטרל את השפעותיכם השליליות עלי, ארצה לנצל את המפגש לשיח מעמיק ואולי סוף סוף נזכה להבין זה את זה".

לב חייך במבוכה, ידע הוא שאין בכוחו להתמודד מול דעת לבדו וקיווה מאוד שרציונל יוכל לעמוד לצידו, אולי יחד, כצוות, יצליחו להכניע את דעת עד אשר הקליפות יתחדשו והשגרה תחזור.

רציונל הושיט ידו ללחיצה איתנה, ובקרבו כבר מלא הוא בתחבולות לבריחה. חשב לעצמו מה לי ולשיח מעין זה כעת. מוטב לי להתחפר במצבי ולא להתמודד עם דעת אשר עלול להוציאני מעמדת נוחותי.

ראה דעת ששיח טרם נוצר, המשיך והוסיף "רואה אני כי המפגש מעיק עליכם. אנסה אני לנתב אותו ואשמח אם תסייעו לי להובילו אל התועלת ולחקר האמת".

"אמרו נא לי, בסופו של יום שלושתנו פועלים באותם הקרביים, יונקים מאותה הנפש וניזונים מאותם כלים. כיצד זה שאנו כה שונים?".

"למה השיח הזה טוב?" רציונל השיב, "נוצרנו שונים, ומדוע זה נדרש לדיון עקר אשר לא יקדמנו לשום מקום?"

לב גם ניסה את מזלו מול דעת "למה חושב אתה שאנו שונים, כולנו נוצרנו באותו הצלם, כולנו חותרים אל הטוב והשלווה, רק הגישה שונה בקמעא. התמקד במאחד ועזוב את המפריד".

ענה דעת "אענה על ראשון ראשון ועל אחרון אחרון. השיח הזה חשוב ונצרך מאחר ותכליתנו אינה רק לשרוד את שנותיו עד הכיליון, אלא לייעל את תקופתינו ולהצדיק את קיומנו בתוכו. דיון זה יהיה עקר רק אם לא תפנימו את חשיבותו, רק אם תתקבעו במצבכם ולא תשכילו לשלב עמי כוחות. ולגבי טענתך, לב המתוק, זה אוטופי ומקסים לחשוב על המאחד, אך חבל לרדד ולשטח את השיח במקום לדון בנצרך".

רציונל הבין כי יש לשנות גישה ועל מנת לנהל את השיח בטוב הרי שעליו לשתף פעולה עם דעת, כביכול. לב לעומת זאת נרעד אל ליבו ולא ידע איך להינצל ממרת נפשו.

אמר רציונל "מקבל אנכי את טענותיך ומעוניין לקיים את השיח באופן המעמיק ביותר שניתן על מנת שנוכל לגשר על הפערים ולהצדיק את תכליתנו".

לב נענה והשיב "השיח הזה גדול עלי. חש אני לפני התקף עז שיכריע אותי לנצח. מוטב אפרוש כאן ואתיר לכם להתנהל לבדכם. מתנצל אנכי מקרב לב על חוסר שיתוף הפעולה מצדי, מבין אני כי הצדק עמכם אך לא עבור כך נוצרתי".

ברגע שלב עזב את המקום התרחש דבר מדהים, רציונל נפל על כתפיו המוצקות של דעת ואמר לו סוף סוף חש אני את אמיתותך המופלאה, תמיד הבנתי שהצדק עמך. ידעתי שנכון עבורי ללכת בעקבותיך, אך כוחות חזקים ממני מנעו אותי, באמתלות שווא, מעשיית הצעד המתבקש. מעלייה מתונה במסילה העולה בית א-ל. כעת, אמור נא לי במטותא, מהי הדרך המהירה ביותר בה אוכל לצעוד על מנת לכוון לדעת עליון, לכפר על תקופה ארוכה בה מנעתי ממך מלממש את יעודנו".

בשמחה רבה נענה דעת והשיב "לב נצרך בשביל להמתיק את הדרך, בשביל להנגיש אותנו לסביבתנו המתונה אך אל לנו לאפשר לו לשלוט בנו ולנתב את דרכינו. כעת כל שנותר לך לעשות זה לשבת ולנתח את עברך, לראות היכן עצרת בעצמך בתואנות שווא, לתקן את מעשיך ולהמשיך בשילוב נכון ומדויק בין הגורמים השונים. כעת בעבודת צוות נתאחד יחדיו להביא את נושאנו להתקרא בשם הבריאה השלמה!".

כאן הסתיים לו המפגש ומני אז החל לו קשר מופלא והדוק בינות לכלל מרכיבי אישיותי אשר במשך שנים התנצחו בקרבי ותעתעו את דרכי סחור סחור בלא תכלית ומזור. והנה כבר למעלה מעשרים וארבע שעות אשר ההרמוניה נמשכת והמקהלה מתנצחת, מובילה אותי ישירות אל כסא הכבוד.


נכתב בימי הפורים. בעת נבירה בארכיון, שמתי לבי/דעתי לכך שקטע זה תואם (נתון לפרשנות..) את הגדרות האתגר ועל כן ראיתי לנכון לשתפו.
ביקורות יתקבלו בברכה, כמובן.
 

כנפיים

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
@Mendel Amitay הסיפור על הסלמון מיוחד! אהבתי אותו מאד.
בסוף ברוב הסיפור השתמשת ב"שלמה" ולא ב"שלומו", בכוונה?
לטעמי הערת הסוגריים על 'ברכו' וההערה בסוף גורעות קצת.
אה, והסוף- מקסים!
 

Mendel Amitay

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
שלומו זה הכינוי המחויך שלנו כצופים, בכותרת ואולי פה ושם. השם ה'מציאותי' הוא שלמה..

בלי הסוגריים איך ידעו שהוא הספיק את המנין בזמן? על היבשה אם מפספסים ברכו זה עילה למנין מרפסת חדש, בים זה 'לויתן אומר'.

תודה רבה
 

@Simcha

משתמש מקצוען
עד ראשון בלילה יהיה לנו מנצחים בע"ה
ד. שיפוט והעלאת אתגר חדש.
השיפוט - לא יותר מיממה.
נכון, שיפוט איכותי דורש כובד ראש. אבל מי מפריע לכם לדרג כל יצירה אצלכם מיד לאחר קריאתה ולבסוף לשקלל הכל ולהכריע?
לא יודע.. לא נעים לי.. שלא יכעסו עליך בהנהלה..
 

מ"ם

משתמש סופר
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
לא יודע.. לא נעים לי.. שלא יכעסו עליך בהנהלה..

אכן, אך היות ומדובר ביום שישי בו הכל טרודים להכנות לשבת קודש, אושר לעשות זאת עד ראשון בלילה, כשההקדם ישובח.

מקווה שהזמן הזה לא ינוצל להודעה שנותנת פרשנות ודירוג לכל אחת מהיצירות, חלילה.
 

תפוצת ספרים

משתמש פעיל
עריכה תורנית
קרניו הראשונות החלו להפציע, הוא ניצב במלא הדרו ברחובות קריה, לא פוסח על נער או זקן, מתקדם במהירות הבזק, שום דבר לא עוצר בעדו.

לא, אני לא מדבר על השמש, אני מדבר על הנגיף מיודעינו בעל הקרניים.

כל עוד הסתובבו ברחובות, בתי כנסיות, ובכל מקום אחר כבימים כתיקונם, היה מיודעינו בשיא כוחותיו. הדבר הקל עליו לעבור ממקום למקום בקלות יתר, היה נראה שמאושר הוא מתמיד, הפסגה הייתה קרובה אליו.

ואז זה הגיע, השווקים והרחובות לפתע התרוקנו, בתי הכנסת נסגרו, בתי קפה ומסעדות ננעלו, אנשים כבר הסתובבו פחות ברחוב, אלה שכן, עטו מסכה על פיהם, עשו מה שעשו וחזרו במהירות לביתם, תוך כדי שמוודאים שהנגיף יתנער מידם ע"י שטיפתו בסבון או אלכוג'ל.

מיודעינו התחיל להזיע, לא לזה הוא התכונן, שערי ההתניידות נסגרו בפניו, כוחותיו כבר לא כבעבר, הפסגה רחוקה מתמיד, נחלש מידעינו המסכן, כבר לא זוהר כימי אז, או אז החל לאסוף את קרניו, לגרור את רגליו, שב למקום שממנו בא, ולבני האדם הייתה הרווחה.
 
נערך לאחרונה ב:

שיילה

מהמשתמשים המובילים!
כתיבה ספרותית
האתגר הבא יעלה בס"ד לפי מגבלות החוק.
ברכות.
ואפרופו 'מגבלות החוק' אנא טול את האתגר מגבולות האוטופיה הספרותית והשלך אותו למחוזות הכאוס וכסיסת הציפורניים משהו שיכנס בלי פרוטקציה לתיקיות השראה בארכיונים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קל

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת מִמַּעֲמַקִּים קְרָאתִיךָ יְהוָה:ב אֲדֹנָי שִׁמְעָה בְקוֹלִי תִּהְיֶינָה אָזְנֶיךָ קַשֻּׁבוֹת לְקוֹל תַּחֲנוּנָי:ג אִם עֲוֹנוֹת תִּשְׁמָר יָהּ אֲדֹנָי מִי יַעֲמֹד:ד כִּי עִמְּךָ הַסְּלִיחָה לְמַעַן תִּוָּרֵא:ה קִוִּיתִי יְהוָה קִוְּתָה נַפְשִׁי וְלִדְבָרוֹ הוֹחָלְתִּי:ו נַפְשִׁי לַאדֹנָי מִשֹּׁמְרִים לַבֹּקֶר שֹׁמְרִים לַבֹּקֶר:ז יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה כִּי עִם יְהוָה הַחֶסֶד וְהַרְבֵּה עִמּוֹ פְדוּת:ח וְהוּא יִפְדֶּה אֶת יִשְׂרָאֵל מִכֹּל עֲוֹנֹתָיו:
נקרא  19  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה