נסיונות המדבר: העם כולו או רק הערב רב?

למאי נפקא מינה

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
שלום לכל חברי ק"ק הדין.
בימים אלו קוראים בתורה שוב ושוב את הפרשיות אודות המתאוננים, מתאווים, מרגלים, קרח, מי מריבה ועוד.
אחד הנושאים המאד מרתקים סביב זה הוא: האם אכן כל בני דור דעה - או רובם - שראו את יציאת מצרים ומתן תורה כך עשו, או שאלו הערב רב.
הנושא ארוך, ומקיף מאד.
עיקר הנקודה שברצוני לברר: היות ויש בחלקים מהמקומות התייחסות בחז"ל וראשונים בנוגע לזהות החוטאים [כמו
בפרשת בהעלותך (י"א א') - שם כתיב: "ויהי העם כמתאוננים", ופי' רש"י: אין "העם" אלא רשעים, וכן הוא אומר (שמות י"ז ד')
"מה אעשה לעם הזה", ואומר (ירמיה י"ג י') "העם הזה הרע", וכשהם כשרים קרואים "עמי", שנאמר (שמות ח' ט"ז) "שלח עמי", "עמי מה עשיתי לך" (מיכה ו' ג' ספרי י"א א'). עכ"ל, וע"ע בזוהר שמות קצא ע''א שם איתא אקרא דוירא העם כי בשש משה לבא תא חזי מאן אינון ערב רב.] האם ניתן להסיק מכך ממקום למקום? האם נתבאר מדוע בפשטות הכתוב מתייחס לכך כאילו כל העם חטא?
תודה מראש על תגובותיכם, כיד ה' הטובה עליכם.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  20  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה