1. עד כמה הקורא מצפה ממך להיות מומחה?
זו שאלה שקשה לענות עליה. מכיוון שהקוראים מתעניינים בתחומים שונים, וכל אחד מצפה לקבל רמת ידע על פי הידע
שכבר יש לו.
אני, נניח, ממש לא סובלת לקרוא גיבור שלוקח אקדח שלא מדוייק לצרכי המשימה שלו. מצד שני, לא מפריע לי אם הוא ירכב על אופנוע שלא מתאים לו בכלל.
למה? כי הידע שלי על אקדחים גדול יותר מהידע שלי על אופנועים.
כאן אנחנו נכנסים לתחום המרתק של יחסי סופר-קהל, ולכל סופר יש את קהל היעד שלו, הציפיות שבהן הוא אמור לעמוד, והציפיות שהוא חושב שהוא צריך לעמוד בהן. לשאלה הזו כבר אין תשובה מוחלטת, ולא יכולה להיות כזו. כל אחד והאיזון שלו, מול קהל היעד שלו.
בקיצור, אם מתייחסים לסעיף הזה, לדעתי אף פעם לא ניתן לדעת את הגבול, כי כל אחד מפרש אותו אחרת. זו שאלה אישית שכל סופר וכל קורא יענה עליה אחרת, על פי עולמו
וציפיותיו האישיות.
2. איך מחקר יכול לקדם אותך?
כאן מסכימה לגמרי.
המחקר נועד קודם כל כדי לתת כיוונים ומחשבה חדשה.
וכאן גם צריך להציב גבול ברור מאוד - מתי המידע כבר לא מסייע לי, אלא הופך לשיעור גאוגרפיה/היסטוריה/כלכלה יפנית.
בחזרה לשאלה שפתחה את האשכול:
@לוטם , האם המידע על שמו של הרחוב מקדם את הספר? עוזר לך לכתוב אותו? עוזר לך לכתוב מקורקע, או סתם דוחף עוד ועוד מידע לא רלוונטי?
יותר חשוב לבחור בשמות אופייניים מבשמות אמתיים. במקום שהאמת איננה אופיינית, עדיף לשקר או טוב מכך למצוא אמת אחרת.
אבל כדי לחסוך שאלות מהסוג הזה, הכי טוב וקל לכתוב על סביבה מוכרת או זמינה למחקר, גם סביבה גיאוגרפית וגם סביבת זמן.
השאלה היא מעבר לסביבת המגורים הספציפית.
היא על העולם שאיננו מוכר לסופר, ושייך לגיבורים.
חלק מהגדרת תפקידו של הסופר, זו היכולת לכתוב על דברים שלא פגשת בעצמך.
השאלה היא עד כמה צריך הכותב להיות מחויב למציאות שהוא לא מכיר, או שמותר לו לייצר לה מציאות חילופית, דמיונית.
הדיון הזה מאיץ בי לכתוב כבר את המדריך המתוכנן על הנושא.
מחכים לקרוא.