דרוש מידע מענה לילד מחונן במגזר החרדי

מצב
הנושא נעול.

sk1203

משתמש מקצוען
לכל אחד מאיתנו יש שבע אינטלגנציות.
אינטלגנציה מוזיקלית, גופנית, לוגית, לשונית, מרחבית, אינטלגנציה בין-אישית ואינטלגנציה תוך-אישית.
כאשר אינטלגנציה אחת גבוהה משמעותית מהממוצע לאותה אינטלגנציה זוהי מחוננות, ולעיתים לא רחוקות כשאינטלגנציה מסויימת גבוהה משמעותית היא כביכול "גונבת" נקודות מאינטלגנציה אחרת.
לעומת זאת כאשר הפער מהממוצע הוא בנקודות בודדות אז האינטלגנציות האחרות לא נפגעות מכך, או נפגעות במידה מינורית, אך מאידך זו גם לא מחוננות, למרות שבמבדקים מסוימים כמו מבחני איתור של משרד החינוך עלולים לזהות אותה בטעות כמחוננות.
וכן, יכול להיות גם מחונן בעל EQ ממוצע להפליא ואולי אף גבוה מהממוצע, אבל הוא יהיה זייפן כרוני או עם אינטלגנציה מרחבית גרועה וזה מה שיוביל אצלו לקשיים רגשיים
אבל למצוא מחונן שבנוסף לאינטלגנציה שגבוהה משמעותית אצלו שאר האינטלגנציות הן ממוצעות ומעלה זה נדיר מאוד אם זה קיים בכלל

ניתן לראות גם לדוג' ספורטאי-על שמתנהג כמו ילד בן שלוש,
או מוזיקאי מוכשר מאוד שלוקה בחוסר טקט משווע
 

י. הגרשוני

משתמש צעיר
עריכה תורנית
אצלנו במגזר החרדי לעומת זאת החינוך הוא להיות איש בין אנשים ולא מעל האנשים
אין ערך "להיות איש בין אנשים"
חנה ביקשה שיולד לה בן שיהיה איש בין אנשים
הוי אומר, שהיא הבינה שאם יולד לה ילד חריג בכישרונותיו
היא תצטרך להכנסו לכיתת מחוננים :sneaky:

מה שבמגזר החרדי כן מקובל
זה מה שנקרא כבר בפי גדולי ישראל "מיטת סדום"
והיא מסגרת מקובעת שאליה צריך למתוח את בעלי הכשרונות החלשים
ולקצץ את רגליהם וכנפיהם של בעלי הכישורים המפליגים;)
זהו לא ערך או שאיפה זה כורח המציאות
 

YNG

משתמש צעיר
ייהנו לשוחח עם מבוגרים מהם
מי שנהנה לשוחח עם מבוגרים שנהנים מהחוכמה שלו, לא הגיוני שיהיה אוטיסט!!!!
ילדים מחוננים לרוב יהנו לדבר ולשוחח עם אנשים בוגרים בני עשור או שתים או יותר מהם, כי הם מבינים בנושאים שהילד החריג מתענין בהם, הם ימכרו לו ידע ואינטלגנציה.
בדר"כ אם יש שיתוף פעולה כזה זה מגיע רק אם הילד מתקשר בצורה נעימה ובריאה משוחח בשפה וברמה גבוה, כך שאין סיכוי לזרוק עליו אשמה של אוטיסט או כל בעית תקשורת אחרת,
מה שכן הוא לא ברמה של חברים בני גילו וזה יוצר פער תקשורתי עם בני הגיל(שמצטמצם עם השנים)
זה ממש לא מצביע על בעיית תקשורת!!!
 

שירה שקד

משתמש צעיר
נראה לי שאנחנו כוללים כאן הרבה מאוד דברים, שונים זה מזה, תחת כותרת אחת.
ודווקא לכן, נראה לי שהשאלה אינה: "האם הילד שלי מוגדר רשמית כמחונן, לפי כל הספרים והאבחונים", אלא: "מהם הצרכים של הילד שלי, ואיך אני יכול/ה לעזור לו".
אם העזרה שהילד צריך תגיע בעזרת אבחון - אז זה המקום שלו, מסיבות פרגמטיות בלבד.
אך אם האבחון לא יוסיף משהו מעשי, מכל סיבה שלא תהיה - אז אין הרבה עניין.
תכלס, ההגדרה לא ממש משנה.
יש לילד שלך צורך - טפל בו. אין - אל תטפל בו. האובססיה סביב "אבל זה תסמין של מחוננים" רק מסיטה את תשומת הלב מצרכיו האינדוידואליים של הילד.
נראה לי שהרבה מהדיבור כאן על מחוננים וצרכיהם מגיע גם הוא מראיה קולקטיבית מידי, שגורמת לכך שברגע שילד אינו נכנס למסגרת אחת - אנחנו ממהרים לחפש לו מסגרת, או הגדרה, אחרת ("הוא לא רגיל, הוא לא כמו כולם, הוא מחונן. וכל המחוננים...!"). וכך שוב אנחנו נתקעים באותן בעיות.
 
נערך לאחרונה ב:

זה אנוכי

משתמש פעיל
אומר משהו מאד בזהירות ולא מקצועי
אבל כן נראה לי שכדאי לבחון את זה
שיש סיכוי שבנוסף למחוננות שלו -הוא גם על הרצף
כי בד"כ ילד מאד מוכשר יכול להבין שאחרים לא כמוהו, ויש עוד כמה דברים שנשמעים לי משהו כזה
ואם הוא מאובחן על הרצף אפשר לקבל תקציב מביטוח לאומי
שוב חוזרת שזה רק לפתוח את הראש ולא ממקום מספיק מקצועי
מצטרפת, כמי שמכירה ילדי תקשורת מקרוב. ממליצה מאד לא לשים פוקוס רק במקום הקוגנטיבי, אלא לבדוק מה עם המקום החברתי והרגשי.
מי שנהנה לשוחח עם מבוגרים שנהנים מהחוכמה שלו, לא הגיוני שיהיה אוטיסט!!!!
ילדים מחוננים לרוב יהנו לדבר ולשוחח עם אנשים בוגרים בני עשור או שתים או יותר מהם, כי הם מבינים בנושאים שהילד החריג מתענין בהם, הם ימכרו לו ידע ואינטלגנציה.
בדר"כ אם יש שיתוף פעולה כזה זה מגיע רק אם הילד מתקשר בצורה נעימה ובריאה משוחח בשפה וברמה גבוה, כך שאין סיכוי לזרוק עליו אשמה של אוטיסט או כל בעית תקשורת אחרת,
מה שכן הוא לא ברמה של חברים בני גילו וזה יוצר פער תקשורתי עם בני הגיל(שמצטמצם עם השנים)
זה ממש לא מצביע על בעיית תקשורת!!!
הגיוני מאד.
ילדי תקשורת פעמים רבות יוצרים קשר שלא עם בני גילם, או קטנים יותר או גדולים ולרב גדולים יותר. (מכל מיני סיבות)
ויש לי כמה וכמה דוגמאות מוכחות בשטח
 

ח.ג.ג'.

משתמש פעיל
מי שנהנה לשוחח עם מבוגרים שנהנים מהחוכמה שלו, לא הגיוני שיהיה אוטיסט!!!!
ילדים מחוננים לרוב יהנו לדבר ולשוחח עם אנשים בוגרים בני עשור או שתים או יותר מהם, כי הם מבינים בנושאים שהילד החריג מתענין בהם, הם ימכרו לו ידע ואינטלגנציה.
בדר"כ אם יש שיתוף פעולה כזה זה מגיע רק אם הילד מתקשר בצורה נעימה ובריאה משוחח בשפה וברמה גבוה, כך שאין סיכוי לזרוק עליו אשמה של אוטיסט או כל בעית תקשורת אחרת,
מה שכן הוא לא ברמה של חברים בני גילו וזה יוצר פער תקשורתי עם בני הגיל(שמצטמצם עם השנים)
זה ממש לא מצביע על בעיית תקשורת!!!
נראה שחשבת על אוטיסטים לא וורבליים. יש גם אוטיסטיים וורבליים מאד עם יכולות שפתיות גבוהות לגיל.
כמו שאמרו, דווקא כן הגיוני שילד שנהנה לשוחח עם מבוגרים יהיה אוטיסט. התקשורת עם מבוגרים קלה יותר.
יצירת קשר יותר בקלות עם מבוגרים מאשר עם ילדים היא סימפטום של אוטיזם.
גם שימוש בשפה גבוהה יכול להיות קשור - אם זו שפה גבוהה מדי ולא מתאימה לסיטואציה. למבוגרים זה פחות מפריע מאשר לילדים, ולפעמים אפילו עוזר להם להתחבר לילדים שמדברים "כמו מבוגר", אבל חוסר יכולת להבין מה המשלב המתאים לסיטואציה הוא חלק מחוסר ההבנה של פרגמטיקה של השפה שמאפיין אוטיזם.
לאוטיזם יש הרבה סימפטומים ולא כל מי שיש לו אחד או שניים או כמה מהם הוא על הרצף. אבל הדברים שציינת לא רק שלא מסירים חשש לאוטיזם, הם יכולים אפילו להיות סימן בעצמם (תלוי בניואנסים).
 

הדסה לוין

משתמש רשום
רואים תוצאות = אין לך מושג מה הולך בבתי הספר או בראש של מי ששולח אליהם.
לא לחשוב שהחילונים חסרי ערכים לחלוטין זה התייפייפות? ההערכה הזו כלפי חלקים בעמ"י מרשימה בדיוק כמו מקבילתה "את החרדים לא מעניין כלום חוץ מלסחוט כסף".
טוב, אין מה לדון עם מי שחושב כל כך בשחור לבן שבשביל להיות גאה בדרך שלו הוא חייב לחשוב שאין שום דבר טוב אצל אחמ
אתם מכירים חינוך חילוני בכלל שאתם יודעים להגיד איך בדיוק הם רואים את בתי הספר ולמה בתי הספר מחנכים?
ואני מתאפקת לא להגיד משהו על מעמד

קראתי את כל ההשתרשרות עוד קודם
וראיתי שכולה סובבת סביב *החינוך שלהם הוא לא חינוך ולכן לא נלמד מהם*
הטיפול שלהם במחוננים טוב באופן יחסי
אז למה שלא נבדוק אם זה מתאים לנו בצורה זו או אחרת?
למה לשלול מראש?
הקונספט של מערכת חינוך קיים אצלנו כמו אצלם. הצורה והערכים שבה מחנכים שם ואצלנו זה הבדל מאוד משמעותי בתוצר, אבל בסופו של דבר זה רק הצורה בה מלמדים את שיעורי מדעים, היסטוריה, תנ"ך (שאגב אצלנו המה גבוהה משמעותית), ותוספת של שיעורי השקפה ומורות ערכיות

ותקציבים זו לא הסיבה פה ואכמ"ל
למה לדעתך גדולי ישראל (החזו"א) התנגדו בכל תוקף בפתיחת כיתות למצטיינים?
ילד מחונן לומד בכל סיטואציה שתכניסו אותו בה. אם הוא כבר יודע את התוכן, הוא לומד על אופן המסירה, על האישיות, הוא משווה, הוא מנתח, הוא מציץ במפרשים נוספים, ועוד. הוא לא מבזבז זמן. ילד מחונן שמאופיין גם עם בעיות התנהגות, צריך לטפל בבעיות ההתנהגות. לא המסגרת המיוחדת תעשה זאת. הילד צריך קודם כל להיות אדם מחונך. לא נחכה לדור הבא או לשני הדורות הבאים, לראות כיצד החינוך החילוני מגיע למסקנה הזו שמסגרות למחוננים פוגעות בחינוכם. מערכת החינוך היהודי, היא הוותיקה בעולם, כיאה לעם הספר. אנו יודעים לחנך. אל תלכו ללקוט בשדות זרים. צאו ורעו את גדיותיכם על משכנות הרועים.
 

ח.ג.ג'.

משתמש פעיל
למה לדעתך גדולי ישראל (החזו"א) התנגדו בכל תוקף בפתיחת כיתות למצטיינים?
ילד מחונן לומד בכל סיטואציה שתכניסו אותו בה. אם הוא כבר יודע את התוכן, הוא לומד על אופן המסירה, על האישיות, הוא משווה, הוא מנתח, הוא מציץ במפרשים נוספים, ועוד. הוא לא מבזבז זמן. ילד מחונן שמאופיין גם עם בעיות התנהגות, צריך לטפל בבעיות ההתנהגות. לא המסגרת המיוחדת תעשה זאת. הילד צריך קודם כל להיות אדם מחונך. לא נחכה לדור הבא או לשני הדורות הבאים, לראות כיצד החינוך החילוני מגיע למסקנה הזו שמסגרות למחוננים פוגעות בחינוכם. מערכת החינוך היהודי, היא הוותיקה בעולם, כיאה לעם הספר. אנו יודעים לחנך. אל תלכו ללקוט בשדות זרים. צאו ורעו את גדיותיכם על משכנות הרועים.
אם אם חושבת שמערכת החינוך החרדית של היום זהה למערכת החינוך היהודית מדורי דורות, אז אל תלמדי שום דבר מהמגזר הכללי.
אחרת, אין שם סיבה ללמוד מהם את המבנה של מערכת שבה אין מקום לתלמידים לא ממוצעים, אבל לא את הפתרונות לתלמידים הללו.
 

sk1203

משתמש מקצוען
למה לדעתך גדולי ישראל (החזו"א) התנגדו בכל תוקף בפתיחת כיתות למצטיינים?
ילד מחונן לומד בכל סיטואציה שתכניסו אותו בה. אם הוא כבר יודע את התוכן, הוא לומד על אופן המסירה, על האישיות, הוא משווה, הוא מנתח, הוא מציץ במפרשים נוספים, ועוד. הוא לא מבזבז זמן. ילד מחונן שמאופיין גם עם בעיות התנהגות, צריך לטפל בבעיות ההתנהגות. לא המסגרת המיוחדת תעשה זאת. הילד צריך קודם כל להיות אדם מחונך. לא נחכה לדור הבא או לשני הדורות הבאים, לראות כיצד החינוך החילוני מגיע למסקנה הזו שמסגרות למחוננים פוגעות בחינוכם. מערכת החינוך היהודי, היא הוותיקה בעולם, כיאה לעם הספר. אנו יודעים לחנך. אל תלכו ללקוט בשדות זרים. צאו ורעו את גדיותיכם על משכנות הרועים.
א. שומעת לראשונה על ההתנגדות של החזו"א, אציין שבזמנו ההורים שלי שאלו רב שמקובל על רוב אם לא כל המגזרים (בציבור החרדי כמובן) והוא אמר שאין בעיה עקרונית עם מסגרת מותאמת (רק שלא כ"כ הייתה).
כן אשמח לשמוע למה כיתה לחלשים (שלא לומר בי"ס לחלשים) זה לא בעיה, הרי גם זה הגיע מהחילונים.

ב. כמחוננת אני יכולה לומר שרוב אם לא כל שנותיי במערכת החינוך היו מריחת זמן אחת גדולה (גם הרבה לפני שאובחנתי)
לנתח אופן מסירה? אישיות? את יודעת כמה זמן וכמה טיפולים מסוגים שונים לקח לי כדי לפתח את המיומנויות הבסיסיות בתחום הרגשי והחברתי? מחוננות לא הופכת אותך לטוב בהכל. והרבה מהמחוננים לוקים בקטע של אינטלגנציה רגשית, ואת יכולה לקרוא כאן לאורך האשכול

ג. עיקר הסיבה שהורים רוצים לילדיהם מסגרת מותאמת למחוננים הוא בשביל שהילד יהיה כמה שעות בשבוע עם צוות שמבין אותו ומכיר גם את הקושי שבמתנה הזו.
לא קל להיות כל הזמן בסביבה שלא מבינה למה אתה מתלונן, הרי אתה גאון, אז מה עוד חסר לך?

ד. אוי ואבוי אם כל הורה וכל מורה יגיד שהוא יודע לחנך ולכן הוא לא צריך ללמוד. למידה מכל אחד זו תכונה יהודית, קל וחומר כשמדובר בתועלת הילדים שלנו. ואם את לא רוצה ללמוד מהחילוינים, אז תלמדי מהגויים. עליהם נאמר "חכמה בגויים תאמין".
 

י. הגרשוני

משתמש צעיר
עריכה תורנית
ילד מחונן לומד בכל סיטואציה שתכניסו אותו בה. אם הוא כבר יודע את התוכן, הוא לומד על אופן המסירה, על האישיות, הוא משווה, הוא מנתח, הוא מציץ במפרשים נוספים, ועוד. הוא לא מבזבז זמן. ילד מחונן שמאופיין גם עם בעיות התנהגות, צריך לטפל בבעיות ההתנהגות. לא המסגרת המיוחדת תעשה זאת. הילד צריך קודם כל להיות אדם מחונך. לא נחכה לדור הבא או לשני הדורות הבאים, לראות כיצד החינוך החילוני מגיע למסקנה הזו שמסגרות למחוננים פוגעות בחינוכם. מערכת החינוך היהודי, היא הוותיקה בעולם, כיאה לעם הספר. אנו יודעים לחנך. אל תלכו ללקוט בשדות זרים. צאו ורעו את גדיותיכם על משכנות הרועים.
בא נעזוב את ההשוואות לחילונים
סתם מעורר אנטגוניזם ודיונים ללא תכלית
נעבור לצד השני של המחיצה

למה בבתי הספר נהוג לחלק להקבצות???
בעוד מטרתו העיקרית של 'בית יעקב' מיועד רק להקניית ערכים
ועל הדרך ללמד מקצועות חול!
על אחת כמה וכמה תלמודי תורה שכשמם כן הוא,
בעיקרם נועדו ללמד תורה!
למה לא למקסם את הפוטנציאל והכישורים של התלמידים?
כמובן בצורה בריאה נוסח הקבצות בבתי ספר.
 

הדסה לוין

משתמש רשום
א. שומעת לראשונה על ההתנגדות של החזו"א, אציין שבזמנו ההורים שלי שאלו רב שמקובל על רוב אם לא כל המגזרים (בציבור החרדי כמובן) והוא אמר שאין בעיה עקרונית עם מסגרת מותאמת (רק שלא כ"כ הייתה).
כן אשמח לשמוע למה כיתה לחלשים (שלא לומר בי"ס לחלשים) זה לא בעיה, הרי גם זה הגיע מהחילונים.

ב. כמחוננת אני יכולה לומר שרוב אם לא כל שנותיי במערכת החינוך היו מריחת זמן אחת גדולה (גם הרבה לפני שאובחנתי)
לנתח אופן מסירה? אישיות? את יודעת כמה זמן וכמה טיפולים מסוגים שונים לקח לי כדי לפתח את המיומנויות הבסיסיות בתחום הרגשי והחברתי? מחוננות לא הופכת אותך לטוב בהכל. והרבה מהמחוננים לוקים בקטע של אינטלגנציה רגשית, ואת יכולה לקרוא כאן לאורך האשכול

ג. עיקר הסיבה שהורים רוצים לילדיהם מסגרת מותאמת למחוננים הוא בשביל שהילד יהיה כמה שעות בשבוע עם צוות שמבין אותו ומכיר גם את הקושי שבמתנה הזו.
לא קל להיות כל הזמן בסביבה שלא מבינה למה אתה מתלונן, הרי אתה גאון, אז מה עוד חסר לך?

ד. אוי ואבוי אם כל הורה וכל מורה יגיד שהוא יודע לחנך ולכן הוא לא צריך ללמוד. למידה מכל אחד זו תכונה יהודית, קל וחומר כשמדובר בתועלת הילדים שלנו. ואם את לא רוצה ללמוד מהחילוינים, אז תלמדי מהגויים. עליהם נאמר "חכמה בגויים תאמין".
כיתה לחלשים לא תראי במוסדות חינוך חרדיים אותנטיים, אלא רק בכאלה של משרד החינוך
 

saltz

משתמש מקצוען
@sk1203 ראיתי שכתבת על טיפול רגשי
איזה טיפול רגשי מתאים ?
מטפלת רגשית? פסיכולוגית? צריך מישהו שמוסמך למחוננים?
 

הדסה לוין

משתמש רשום
בא נעזוב את ההשוואות לחילונים
סתם מעורר אנטגוניזם ודיונים ללא תכלית
נעבור לצד השני של המחיצה

למה בבתי הספר נהוג לחלק להקבצות???
בעוד מטרתו העיקרית של 'בית יעקב' מיועד רק להקניית ערכים
ועל הדרך ללמד מקצועות חול!
על אחת כמה וכמה תלמודי תורה שכשמם כן הוא,
בעיקרם נועדו ללמד תורה!
למה לא למקסם את הפוטנציאל והכישורים של התלמידים?
כמובן בצורה בריאה נוסח הקבצות בבתי ספר.
וזה ששנות הלימודים שלך בביה"ס היוו מריחת זמן גדולה, אני מרשה לעצמי לשאול: האם המחוננות שלך מלווה עם הפרעת קשב?
בין כך או כך, תגובותיי הקודמות הותאמו לתלמידי הת"תים, לומדי התורה, ופחות לבנות. לבן, הלומד תורה, אין מקום למריחת זמן כשתמיד אפשר להעשיר את הנלמד בכיתה עם תוספות שילדים אחרים לא מגיעים עליהם.
 

sk1203

משתמש מקצוען
@sk1203 ראיתי שכתבת על טיפול רגשי
איזה טיפול רגשי מתאים ?
מטפלת רגשית? פסיכולוגית? צריך מישהו שמוסמך למחוננים?
אין צורך במישהו שמוסמך למחוננים.
אני אישית הייתי אצל פסיכולוגית, פסיכותרפיסטית, מטפלת באומנויות ועוד כמה.
כל טיפול שמקובל עלייך שהילד יוכל לפרוק קצת את התסכול מהיום יום ויותר חשוב לפתח את האינטלגנציה הרגשית ולפתח את כישורי החברה הוא מעולה.
כמובן שצריך לברר וללכת רק למטפלת מוסמכת ומומלצת ולא מישהי שתביא יותר נזק מאשר תועלת
 

הדסה לוין

משתמש רשום
בא נעזוב את ההשוואות לחילונים
סתם מעורר אנטגוניזם ודיונים ללא תכלית
נעבור לצד השני של המחיצה

למה בבתי הספר נהוג לחלק להקבצות???
בעוד מטרתו העיקרית של 'בית יעקב' מיועד רק להקניית ערכים
ועל הדרך ללמד מקצועות חול!
על אחת כמה וכמה תלמודי תורה שכשמם כן הוא,
בעיקרם נועדו ללמד תורה!
למה לא למקסם את הפוטנציאל והכישורים של התלמידים?
כמובן בצורה בריאה נוסח הקבצות בבתי ספר.
אין מקום להשוואה בין בית יעקב שבנוי בדומה למערכת החינוך הכללית ועיקר הלימודים שם הם לימודי חול, לבין תלמודי התורה.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הסטטוס שלנו

יוסי ויזל הוא תופעת ״יגעת ומצאת תאמין״
יוסי ויזל - בהמלצה אישית💚
בוגרים ממליצים - יוסי ויזל מעצב ואדריכל פנים
יש למה לחכות
קורס עיצוב פנים - מחזור חדש🤩💚
איך ליצור עיטורים לספר שלכם בקלות ובמהירות?
הגשות פרויקט יחידה א' קורס סאונד גברים
פתיחת קורס עיצב גרפי ודיגיטל
על העיבוד: שרוליק מנדלסון מרצה בפרוג למוזיקה אלקטרונית
קורס עיצוב גרפי ובניית אתרים
לא לוותר!

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק מט

א לַמְנַצֵּחַ לִבְנֵי קֹרַח מִזְמוֹר:ב שִׁמְעוּ זֹאת כָּל הָעַמִּים הַאֲזִינוּ כָּל יֹשְׁבֵי חָלֶד:ג גַּם בְּנֵי אָדָם גַּם בְּנֵי אִישׁ יַחַד עָשִׁיר וְאֶבְיוֹן:ד פִּי יְדַבֵּר חָכְמוֹת וְהָגוּת לִבִּי תְבוּנוֹת:ה אַטֶּה לְמָשָׁל אָזְנִי אֶפְתַּח בְּכִנּוֹר חִידָתִי:ו לָמָּה אִירָא בִּימֵי רָע עֲוֹן עֲקֵבַי יְסוּבֵּנִי:ז הַבֹּטְחִים עַל חֵילָם וּבְרֹב עָשְׁרָם יִתְהַלָּלוּ:ח אָח לֹא פָדֹה יִפְדֶּה אִישׁ לֹא יִתֵּן לֵאלֹהִים כָּפְרוֹ:ט וְיֵקַר פִּדְיוֹן נַפְשָׁם וְחָדַל לְעוֹלָם:י וִיחִי עוֹד לָנֶצַח לֹא יִרְאֶה הַשָּׁחַת:יא כִּי יִרְאֶה חֲכָמִים יָמוּתוּ יַחַד כְּסִיל וָבַעַר יֹאבֵדוּ וְעָזְבוּ לַאֲחֵרִים חֵילָם:יב קִרְבָּם בָּתֵּימוֹ לְעוֹלָם מִשְׁכְּנֹתָם לְדֹר וָדֹר קָרְאוּ בִשְׁמוֹתָם עֲלֵי אֲדָמוֹת:יג וְאָדָם בִּיקָר בַּל יָלִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ:יד זֶה דַרְכָּם כֵּסֶל לָמוֹ וְאַחֲרֵיהֶם בְּפִיהֶם יִרְצוּ סֶלָה:טו כַּצֹּאן לִשְׁאוֹל שַׁתּוּ מָוֶת יִרְעֵם וַיִּרְדּוּ בָם יְשָׁרִים לַבֹּקֶר (וצירם) וְצוּרָם לְבַלּוֹת שְׁאוֹל מִזְּבֻל לוֹ:טז אַךְ אֱלֹהִים יִפְדֶּה נַפְשִׁי מִיַּד שְׁאוֹל כִּי יִקָּחֵנִי סֶלָה:יז אַל תִּירָא כִּי יַעֲשִׁר אִישׁ כִּי יִרְבֶּה כְּבוֹד בֵּיתוֹ:יח כִּי לֹא בְמוֹתוֹ יִקַּח הַכֹּל לֹא יֵרֵד אַחֲרָיו כְּבוֹדוֹ:יט כִּי נַפְשׁוֹ בְּחַיָּיו יְבָרֵךְ וְיוֹדֻךָ כִּי תֵיטִיב לָךְ:כ תָּבוֹא עַד דּוֹר אֲבוֹתָיו עַד נֵצַח לֹא יִרְאוּ אוֹר:כא אָדָם בִּיקָר וְלֹא יָבִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ:
נקרא  9  פעמים

אתגר AI

מצמיח ישועה • אתגר 72

לוח מודעות

למעלה