מס הכנסה מחפש את משכירי הדירות

יהודה מילר

מנהל פורום חשבונאות ומס
מנהל
מנוי פרימיום גולד
האכיפה נגד סרבני הגשת דיווח נמשכת במלוא המרץ:


האחים מ. וי. ב. מנתניה, ד. ב. שכיר מפתח תקווה וי. ר., אברך מירושלים המקבל מלגה חודשית בסך 2,500 ₪, נעצרו בחשד שהעלימו הכנסות של מיליוני שקלים ששילמו להם שוכרי הדירות שבבעלותם. לפי החשד מ. ב. העלים הכנסות בהיקף של כ-2,700,000 ₪, אחיו י. השמיט הכנסות בסך של כ-1,600,000 ש"ח, ב. השמיט הכנסות בסך של כ-800,000 ₪ ור. חשוד כי השמיט הכנסות בסך של כ-1,300,000 ₪.

בשנה האחרונה, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה להרחיב את רשת הנישומים, נשלחו למעלה מ-100,000 מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על הכנסות בישראל. מכתבים אלו נשלחו לאנשים, שאין להם תיקים ברשות המסים אולם, בהתאם להצלבות מידע וסימנים מחשידים אחרים שבוצעו, עולה כי על פניו אמור להיות להם תיק ברשות. כזכור, בשבוע שעבר פורסם כי בפרשה נעצרו עד כה: תושב חוץ, שהעלים לפי החשד בעשור האחרון הכנסות בסך כ-1.5 מיליון ש"ח שקיבל תמורת השכרת ארבע דירות שבבעלותו, בני זוג שכירים מיהוד, החשודים כי העלימו הכנסות משכר 15 דירות שבבעלותם בסך כ-3 מיליון ₪ ותושב רעננה, שאין לו כל הכנסה מדווחת וחשוד כי העלים הכנסות שכר דירה בסך כ-1.5 מיליון ₪. כחלק מפעולות אכיפת הדיווח נחקרו בשלב הראשון עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות, ביניהם גם בני משפחת ב., ר. וב. ועוד צפויים מעצרים נוספים.

החקירה נגד האחים ב. וב. מנוהלת במשרד חקירות מס הכנסה מרכז. מהחקירה בעניינם של האחים ב., האחד י. – בעלים של מכולת בנתניה והשני – מ. , שכיר במכולת, עולה כי ברשותם דירות, אותן השכירו מבלי שפתחו תיק ברשות המסים מבלי שדיווחו על ההכנסות.
מחקירתו של מ. ב. עלה כי בבעלותו 12 דירות, שבע מהן רשומות על שמו וחמש מהן רשומות על שם בנו ורק אחת משמשת אותם למגורים. מ. הודה כי בשנים 2005 - 2014 לא דיווח על ההכנסות בסך 2.7 מיליון ₪, שקיבל מהשכרת דירותיו. אחיו, י. ב. הודה אף הוא כי בשנים 2005 – 2015 היו בבעלותו 6 דירות, אותן השכיר ובגינן שולם לו שכר דירה בסך כ-1.6 מיליון ₪ אולם בדוחות שהגיש למס הכנסה דיווח כי גובה השכירות נמוך מרף הפטור ממס.

מהחקירה בעניינו של ב. עלה כי בבעלותו 5 דירות שהושכרו במרוצת השנים 2005 – 2014, זאת ללא פתיחת תיק ברשות וללא דיווח. בדיקת חוזי השכירות הצביעה על סך הכנסות של כ-800,000 ₪ בתקופה הרלוונטית. בחקירה הודה ב. כי לא דיווח על הכנסותיו משכר דירה.

משרד חקירות מס הכנסה ירושלים והדרום מנהל את החקירה נגד ר. וכעולה מהבקשה שהגיש לבית המשפט, ר. החל ברכישת נכסי נדל"ן כבר לפני עשור ובבעלותו 5 דירות ונכסים המניבים לו הכנסה חודשית ואף-על-פי-כן, הוא לא פתח תיק במס הכנסה ולא דיווח על הכנסותיו מתשלומי השכירות שקיבל. הואיל והוא לא השיב לדרישת הדיווח שנשלחה לו, הוא נחקר. בחקירה הודה ר. כי הכנסותיו משכירות החל משנת 2007, עליהן לא דיווח כלל, עומדות על יותר מ-1.3 מיליון ₪.

במהלך השבוע האחרון, מאז החל המהלך לאכיפת חובת הדיווח נחקרו עשרות חשודים (שלא הובאו בפני בית המשפט ולכן לא ניתן לפרסם את שמם), ביניהם: ירושלמי , שכיר בחברה ליבוא ויצוא, החשוד כי העלים הכנסות משכר דירה בהיקף של כ-550,000 ₪. כיום ברשותו שתי דירות מושכרות, האחת בפתח-תקווה והשנייה בבית שמש, אולם מאז החל להשכיר דירות, היו בבעלותו כמות משתנה של דירות. עוד נחקר פנסיונר מתע"ש, שבבעלותו 5 דירות בירושלים אותן השכיר, כבר משנת 2005 ולא דיווח על הכנסותיו בגובה של יותר מ-1.3 מיליון ₪. גם פנסיונרית של משרד החינוך נחקרה בחשד להעלמת הכנסות בסך של כ-520,000 ₪, אותן קיבלה בגין 5 דירות שהשכירה במודיעין עילית, בית שמש ואשדוד.




בין העצורים – אדם שכביכול השתכר פחות משכר המינימום ב-10 השנים האחרונות * כ-20,000 איש כבר פתחו תיקים במס הכנסה לאחר שקיבלו פנייה מרשות המסים במסגרת המבצע


רשות המסים ממשיכה בפעילות אכיפת הדיווח בקרב מרובי דירות: שלושה בעלי דירות נוספים באזור המרכז נעצרו בחשד שמעולם לא דיווחו על הכנסותיהם משכר דירה. ר. כ. מגבעתיים, ל. א. מתל אביב וי. א. מקדימה, נעצרו בחשד כי העלימו הכנסות של בין מיליון למיליון וחצי ₪ לפחות כל אחד, ששילמו להם שוכרי דירות שבבעלותם והתעלמו מדרישת רשות המסים למלא טופס פירוט הכנסות.

מהחקירה המתנהלת ביחידת חקירות מס הכנסה ת"א כנגד ר. כ. מגבעתיים, עלה כי הוא משכיר מזה שנים חמש דירות בת"א ובגבעתיים מבלי לדווח כלל על הכנסות מהשכרתן, כאשר על פי הרישומים המצויים ברשות המסים, השתכר כביכול פחות מ-4,000 ₪ לחודש ברוטו בממוצע בעשר השנים האחרונות. במהלך חקירתו הודה כ. כי לא דיווח על הכנסותיו בסכום של כ-1,500,000 ₪ ותירץ זאת בכך ש"לא רצה להתעסק עם מס הכנסה".

ביחידת משרד חקירות מס הכנסה ת"א מתנהלת חקירה גם נגד ל. א. מתל-אביב, עוסקת לשעבר בתחום הבידור והאמנות, שמשכירה כעת שש דירות בת"א, ירושלים, אילת וטבריה שעל הכנסותיה מהשכרתן מעולם לא דיווחה ואף לא ערכה חוזים מול שוכריה. מאז 1992 ועד היום היו ברשותה עשר דירות, כאשר לאחרונה רכשה עוד דירה בת"א והיא נמצאת במגעים לקניית דירה נוספת. על פי החשד, א. העלימה הכנסות משכירות של לפחות 1,200,000 ₪ בעשר השנים האחרונות, ובחיפוש שנערך בביתה נמצאו 25,000 ₪ במזומן וכן מסמכים הקושרים אותה לביצוע העבירות.
חשוד נוסף - י. א. מקדימה - הרשום כשכיר בענף הרכב, נעצר במסגרת חקירה שמנהלת יחידת חקירות מס הכנסה מרכז לאחר שחקירה בעניינו העלתה כי בבעלותו שלוש דירות בנתניה, בת חפר וקדימה שהושכרו ללא דיווח לרשות המסים עבור כמיליון ₪ מאז שנת 2005.

בשנה האחרונה נשלחו למעלה מ-100,000 מכתבים לאזרחים ובהם דרישה לדווח על כלל מקורות ההכנסה שלהם, כחלק מפעילות מחלקת המודיעין במס הכנסה. מכתבים אלו נשלחו לאנשים שאין להם תיקים ברשות המסים, אולם בהתאם להצלבות מידע שבוצעו וסימנים מחשידים אחרים, עולה כי על פניו יש להם הכנסות שאינן מדווחות.
כ-70,000 איש השיבו למכתבים עם נתונים לגבי הכנסותיהם ומתוכם כ-20,000 איש פתחו תיקי עוסק בגין הכנסות החייבות בדיווח. כחלק מפעולות אכיפת הדיווח נחקרו בשלב הראשון עשרות אזרחים מכל רחבי הארץ, שקיבלו את דרישות הדיווח ולא הגישו דוחות. מעצרם של השלושה וכן של חשודים אחרים במהלך השבועיים האחרונים התבצעו לאחר שלא השיבו למכתבים גם לאחר מספר תזכורות ולאחר שיודעו כי אי מענה מהווה עבירה פלילית. מעצרים נוספים צפויים בהמשך. ​
 

רחלי ר

משתמש מקצוען
תודה על העדכון. חשוב מאוד.
האם אדם שמשכיר דירה אך לעומת זאת חי בשכירות, חייב לדווח על השכרת הדירה כהכנסה?
בעירייה אצלנו (אופקים) מתייחסים להשכרת דירה כהכנסה, ללא התחשבות בתשלום שכר דירה שכנגד.
האם גם ברשות המסים כך הם פני הדברים?
ושוב תודה!
 

chhf

משתמש רשום
באם יש לאדם ברשותו 2 דירות שהוא משכיר, האם הוא צריך לדווח לרשות המיסים?
 

מלפפון

משתמש סופר מקצוען
הבנתי שזה מחייב דיווח רק לאלו ששלחו להם הביתה מכתב בקשה לדיווח?
כאלו שמרוויחים מהשכרה סכום של מעל 5000 שקלים. אני צודקת?
 

יהודה מילר

מנהל פורום חשבונאות ומס
מנהל
מנוי פרימיום גולד
נכתב ע"י רחלי ר;1702820:
האם אדם שמשכיר דירה אך לעומת זאת חי בשכירות, חייב לדווח על השכרת הדירה כהכנסה?

יש תנאים מסויימים בהם ניתן לתקופה מסויימת לקזז את הוצ' השכירות עקב מעבר דירה מההכנסה משכירות, אבל באופן רגיל ההכנסה חייבת בדיווח גם אם היא פטורה.

נכתב ע"י chhf;1702827:
באם יש לאדם ברשותו 2 דירות שהוא משכיר, האם הוא צריך לדווח לרשות המיסים?

דיווח צריך, רק יש פטור עד להכנסה בגובה 5,000 ש"ח לחודש אם מדובר בהשכרה למגורים.

נכתב ע"י מלפפון;1702922:
הבנתי שזה מחייב דיווח רק לאלו ששלחו להם הביתה מכתב בקשה לדיווח?

כנ"ל דיווח חייב כל מי שיש לו הכנסה גם אם היא פטורה.

נכתב ע"י זוהר טל;1703054:
נא להסיר את השמות מה עם בן אדם לחבירו

צודק, עברתי על הכתבה והסרתי (בכל מקרה זה פורסם כבר ברבים)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה