עזרה מספרים וספרות בכתבות

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
כותבת ומסתבכת.

אני יודעת שמקובל לכתוב במילים,
אבל מה לעשות שהכתבה מלאה בנתונים מספריים?

שקלים עוד ניחא, אני כותבת מאה מיליון שקלים במקום מספר ארוך או 100 מיליון,
אבל מה אני אמורה לעשות עם 5.5% ודומיו?
 

פרוגמטי

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
D I G I T A L
אבל מה אני אמורה לעשות עם 5.5% ודומיו?
מבחינת איך לכתוב את זה?
מה עם 'חמישה אחוזים וחצי'?
או שהכוונה בגלל העומס של מספרים במילים?
 

דוכסוסטוס

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
כותבת ומסתבכת.

אני יודעת שמקובל לכתוב במילים,
אבל מה לעשות שהכתבה מלאה בנתונים מספריים?

שקלים עוד ניחא, אני כותבת מאה מיליון שקלים במקום מספר ארוך או 100 מיליון,
אבל מה אני אמורה לעשות עם 5.5% ודומיו?
בכתבות חדשותיות כן מקובל להשתמש בספרות.
 

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
מבחינת איך לכתוב את זה?
מה עם 'חמישה אחוזים וחצי'?
או שהכוונה בגלל העומס של מספרים במילים?
גם וגם.

יש לי את הפסקה הזו לדוגמה.
לדעתי, היא נוראית להבנה בלי ספרות.

"העלות הכספית של סלי המזון אותם מחלקות עמותות המזון בישראל היא שבע מאות וחמישים מיליון שקלים בשנה. בתקציב בסיס המדינה ישנו תקציב של ארבעים ושישה מיליון המשמשים לביטחון תזונתי, בתוספת של עוד מספר תקציבים המתאימים לתחום הסכום הכולל שמדינת ישראל מעניקה הוא חמישים ואחת מיליון שקלים בשנה. בחישוב מהיר, המדינה משתתפת בחמישה אחוזים וחצי מסך עלות סלי המזון."
 

פרוגמטי

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
פרסום וקופי
D I G I T A L
גם וגם.

יש לי את הפסקה הזו לדוגמה.
לדעתי, היא נוראית להבנה בלי ספרות.

"העלות הכספית של סלי המזון אותם מחלקות עמותות המזון בישראל היא שבע מאות וחמישים מיליון שקלים בשנה. בתקציב בסיס המדינה ישנו תקציב של ארבעים ושישה מיליון המשמשים לביטחון תזונתי, בתוספת של עוד מספר תקציבים המתאימים לתחום הסכום הכולל שמדינת ישראל מעניקה הוא חמישים ואחת מיליון שקלים בשנה. בחישוב מהיר, המדינה משתתפת בחמישה אחוזים וחצי מסך עלות סלי המזון."
דווקא היה קריא. מה גם שאפשר להוסיף סוגריים עם מספרים או לצרף טבלה פשוטה להבנה
 

EPaP

מנהלת בפמ"ג
מנהל
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי DIP
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
עיצוב פונטים
פרסום וקופי
UX UI
D I G I T A L
מה גם שאפשר להוסיף סוגריים עם מספרים או לצרף טבלה פשוטה להבנה
טבלה אין לי אפשרות, וסוגרים + ספרות נראה לי מכביד מאוד בכתבה רצופה שיש בה פסקאות נוספות בדומה לזו שהעלתי.

זה דווקא יכול לעזור לי:
בכתבות חדשותיות כן מקובל להשתמש בספרות.
באופן גורף?
 

ifatrosh

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
גם וגם.

יש לי את הפסקה הזו לדוגמה.
לדעתי, היא נוראית להבנה בלי ספרות.

"העלות הכספית של סלי המזון אותם מחלקות עמותות המזון בישראל היא שבע מאות וחמישים מיליון שקלים בשנה. בתקציב בסיס המדינה ישנו תקציב של ארבעים ושישה מיליון המשמשים לביטחון תזונתי, בתוספת של עוד מספר תקציבים המתאימים לתחום הסכום הכולל שמדינת ישראל מעניקה הוא חמישים ואחת מיליון שקלים בשנה. בחישוב מהיר, המדינה משתתפת בחמישה אחוזים וחצי מסך עלות סלי המזון."
בפיסקה מסוג זה, לדעתי, צריך לכתוב במספרים.
זו כתבה כלכלית, צריך לראות את המספרים כדי להבין ולקבל את היחס שהכותב רוצה להעביר.
 

אש קודש!

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
מועתק מהאקדמיה ללשון העברית.
שימו לב שזו המלצה ולא הוראה.

א. כתיבת מספרים במילים או בספרות

נשאלנו: "האם מספרים עד עשר כותבים במילה ולא במספר, ומעל עשר בספרות?"

נראה שהעיקרון שכדאי ללכת לפיו הוא דרך כתיבה נעימה ונוחה לקריאה.

לפי זה כשמדובר במספרים קצרים (כמו שמות המספר אפס עד עשר, המספרים "העגולים" עשרים עד תשעים, שמות המספר מאה, אלף, מיליון ודומיהם) – נכתוב את המספרים במילים. למשל: 'בשני המקרים הקודמים…', 'שלוש ארבע פעמים…', 'בשלושים השנים האחרונות…', 'אלף כבאים…'.

אבל אם המספרים ארוכים ('שלושים ושניים', 'אלף תשע מאות ותשע') – נכתוב את המספרים בספרות (32, 1909).

כמו כן כשהכתיבה עוסקת בנתונים מספריים והשימוש במספרים תדיר בטקסט – נכתוב את המספרים בספרות. למשל: 'מיועד לבני 9–10 ולא לבני 7–8'; 'מעל גיל 18 כך… ומעל גיל 21 כך…').
 

palm

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
איור וציור מקצועי
גם החוק מעדיף את הספרות על פני המילים עם שגיאות בלשון זכר/נקבה
 

מ. י. פרצמן

סופרת ועורכת, מנהלת קהילת כתיבה
מנהל
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
D I G I T A L
כמו שאמרו מעליי, אני חושבת שההבדל הוא בין טקסט פרוזה למידע.
אם אנחנו רוצים להשיג את המטרה של טקסט קריא ופשוט, צריך לתת לקורא את מה שהוא מצפה לו.
לכן, אם מדובר בטקסט סִפְרות - הקורא מצפה שניתן לו מילים. הוא באמצע לקרוא מה קורה ומה מדברים, לכן הגיוני יותר להקל עליו ולכתוב שלוש עשרה ולא 13.
אבל במקרה שמדובר בטקסט מידע, הקורא מצפה למידע ולא למילים דווקא. ולכן שלוש עשרה יסבך אותו, כי זה מאריך לו את הקריאה לחינם. אם נכתוב 13 נפשט לו את הקריאה כי העין שלו תספוג את רכיב המידע הזה ותוכל להמשיך הלאה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכט

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרַי יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב רַבַּת צְרָרוּנִי מִנְּעוּרָי גַּם לֹא יָכְלוּ לִי:ג עַל גַּבִּי חָרְשׁוּ חֹרְשִׁים הֶאֱרִיכוּ (למענותם) לְמַעֲנִיתָם:ד יְהוָה צַדִּיק קִצֵּץ עֲבוֹת רְשָׁעִים:ה יֵבֹשׁוּ וְיִסֹּגוּ אָחוֹר כֹּל שֹׂנְאֵי צִיּוֹן:ו יִהְיוּ כַּחֲצִיר גַּגּוֹת שֶׁקַּדְמַת שָׁלַף יָבֵשׁ:ז שֶׁלֹּא מִלֵּא כַפּוֹ קוֹצֵר וְחִצְנוֹ מְעַמֵּר:ח וְלֹא אָמְרוּ הָעֹבְרִים בִּרְכַּת יְהוָה אֲלֵיכֶם בֵּרַכְנוּ אֶתְכֶם בְּשֵׁם יְהוָה:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

רבי שמעון - הסיפור המלא • אתגר 15

לוח מודעות

למעלה