מידע שימושי מנהגים מעניינים באוכל של פסח

רצתה

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
אני לא הולכת לקרוא 12 דפים, כך שאין לי מושג אם כתבו את זה כבר או לא.
בצאנז מכינים שמן משמעלץ זה אומר שבקושי אפשר לאכול חלבי, כי גם חביתה נהיית בשרית.
הם גם מרתיחים את הסוכר לפני החג ובחג עצמו משתמשים רק במי סוכר
 

Reizily

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
צילום מקצועי
בשר טחון, בצל, תפו"א, תבלינים.
עושים מזה קציצות בינוניות, מבשלים עם סוכר, בצל וגזר.
אוכלים את זה קר מאוד, כי כשזה חם/חמים יש לזה כן טעם של בשר, הקירור מזכיר קצת טעם של געפילטע פיש רגילים...
דווקא לשלנו אין בכלל טעם של געפילטע פיש.
זה פשוט טעם ייחודי לפאלטשע פיש של פסח.
אנחנו אוכלים פלפלים.
אבל לא פלפלים חריפים.
כל דבר חריף, לא אוכלים, ובכלל זה שום יבש.
הסבים שלי אכלו רק ירק שהם קטפו מהגינות.
אנחנו לא שם.
אנחנו קונים פירות וירקות רגיל.
את הפלפלים, אנחנו קונים רק פלפלים שמורים, ממקומות שאנחנו סומכים עליהם, כי זה מיובש.
ניסיתי אני לגדל פלפלים חריפים, ולא הצלחתי.
בקיצור, אנחנו אוכלים כל מה שלא מתועש.
אתם לא אוכלים גם חזרת כי זה חריף?
אני לא הולכת לקרוא 12 דפים, כך שאין לי מושג אם כתבו את זה כבר או לא.
בצאנז מכינים שמן משמעלץ זה אומר שבקושי אפשר לאכול חלבי, כי גם חביתה נהיית בשרית.
הם גם מרתיחים את הסוכר לפני החג ובחג עצמו משתמשים רק במי סוכר
לא בטוחה שקשור דווקא לצאנז.
בפסח פחות יש משמעות לאיזו חסידות את שייך אלא יותר איך אביך נהג.
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
כמדומני בעיקר בגלל שנעשה בצורה תעשייתית יותר, כך שאי אפשר להקפיד על כל מיני דברים [בעיקר שהיות] באותה מידה שיכלו כשכל אחד אפה בחצר האחורית כמות קטנה מידי יום יומיים.
לאו דוקא, הסיבה בגלל שרצו לחסוך ולקחו את הפועלים הכי זולים, במקום לקחת מומחים.
שמעתי, שבחו"ל היה איזה מאפיה שרצו לספק מצות בזול והם לקחו פועלים גויים, בבחינת 'מייד אין צ'יינה', שלפי נפסק בשו"ע זה מותר באכילה, אבל לא ניתן לצאת בזה ידי חובת מצה.
והרבנים יצאו נגד זה בגלל שזה מביא מכשולות.
 

נשמת כל חי תברך

משתמש פעיל
נושא מעניין ורחב מאד. אני אשמח להחכים במנהגים שונים.

אז אצלינו יש מנהג מעניין לפני ששואלים את ה4 קושיות אבא שלי אומר בשם אחד מהצדיקים שאומר על וכאן הבן שואל שזה עת רצון גדול מאוד לפעול ישועות וכעת כל אחד יניח את ראשו ויתפלל לישועה לה הוא צריך.... [ מה אומר לכם אלו רגעים מרטיטים נהרות של דמעות נשפכים כמים -קרבת אלוקים תחושתית חזקה !!!!! ]

עריכה : אופס לא שמתי לב שמדברים כאן דווקא על מנהגים באוכל סליחה צריך למחוק ?
 
נערך לאחרונה ב:

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
המסורת של אכילת מצות מכונה בארץ ישראל, הוא בערך מלפני 100-120 שנה.
בשביל לחדד את הנושא;
יש כאן שני אפשרויות;
או שאומרים שמימות משה רבינו ועד להמצאת מצות מכונה ....
או שאומרים שבמצות יד חלה ירידת הדורות בגלל שכל הארחי פרחי עבדו שמה. ובמצות מכונה יש סדר ממוחשב ומתקדם [לפי הירא"ש של המתכנת/נותן הכשרות].
קרי, שזה ענין דינמי ומשתנה ממאפיה למאפיה. ואין לזה כל קשר בין יד למכונה.
אופציה נוספת:
התורה ניתנה לבני אדם, לא למלאכים. כל דור עושה את ההכי טוב שיש לו. בדורות הקודמים לא היו מכונות, אז הם עשו הכי טוב שהם יכלו.
אבל עדיין יש חששות לחמץ.
אבל זה היה הכי טוב שהם יכלו.
בדור הזה יש לנו יכולת לעשות יותר טוב, אז אנחנו צריכים לעשות יותר טוב, ולא לגעת במה שעשו פעם, כי במה שעושים היום יש הרבה פחות חששות לחמץ.
עוד 100 שנה אולי תהיה יכולת לעשות יותר טוב. ואז מה שאנחנו עושים היום יהיה מה שלא נוגעים בו.
 

אייזי

משתמש מקצוען
בלת"ק
אצל סבא וסבתא שלי:
א. אין שמן רק שמאלץ כלומר כל חביתה זה להיות בשריים.
ב. אין בכלל דברים תעשייתים (קמח תפו"א צ'פס שוקולד שתיה מתוקה וכדו'), סוכר מבושל, מלח בני משפחה הולכים עם גיפים להרי סדום וחוצבים בהר ומביאים חתיכה וטוחנים את זה, קפה קונים פולי קפה טבעיים וקולים בבית וטוחנים,
ג. אין פלסטיק בכלל (גם לא מפה ח"פ) מסחטת תפוזים מסריחה מברזל
ד. כל כלי שנופל על הריצפה נפסל עד שנה הבאה וכן כלים שח"ו נגע בהם שרויה (ואל תשכחו שאין חד"פ)
ה. מצות אוכלים כל סעודה כזית מטר מהשולחן לתוך שקיות ורק אז מביאים את האוכל.
ו. ומה שכן אוכלים זה דגים עופות בשר ביצים ירקות (לא שום וחצילים) חלב וגבינה בלבד
ומה שמעניין שאף אחד מהילדים לא המשיך במסורת (מעניין למה)
חושב שזה הכי מחמיר פה בינתיים.
 
בלת"ק
אצל סבא וסבתא שלי:
א. אין שמן רק שמאלץ כלומר כל חביתה זה להיות בשריים.
ב. אין בכלל דברים תעשייתים (קמח תפו"א צ'פס שוקולד שתיה מתוקה וכדו'), סוכר מבושל, מלח בני משפחה הולכים עם גיפים להרי סדום וחוצבים בהר ומביאים חתיכה וטוחנים את זה, קפה קונים פולי קפה טבעיים וקולים בבית וטוחנים,
ג. אין פלסטיק בכלל (גם לא מפה ח"פ) מסחטת תפוזים מסריחה מברזל
ד. כל כלי שנופל על הריצפה נפסל עד שנה הבאה וכן כלים שח"ו נגע בהם שרויה (ואל תשכחו שאין חד"פ)
ה. מצות אוכלים כל סעודה כזית מטר מהשולחן לתוך שקיות ורק אז מביאים את האוכל.
אצל סבי גם נהגו את החומרות הנ''ל ++++
והורי וכמעט כל הדודים (הצעירים כבר מזייפים) ממשיכים במנהגי החומרות!

אשריכם ישראל!

ו. ומה שכן אוכלים זה דגים עופות בשר ביצים ירקות (לא שום וחצילים) חלב וגבינה בלבד
מעניין שאת החלב לא נוסעים כמו אצלנו לחלוב מהפרה ביסודות.


ומה שמעניין שאף אחד מהילדים לא המשיך במסורת (מעניין למה)
מה עם 'אל תטוש'?

נא לא לזלזל במנהגי ישראל הקדושים. כי אתם לא נוהגים כך.
 

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
אופציה נוספת:
התורה ניתנה לבני אדם, לא למלאכים. כל דור עושה את ההכי טוב שיש לו. בדורות הקודמים לא היו מכונות, אז הם עשו הכי טוב שהם יכלו.
אבל עדיין יש חששות לחמץ.
אבל זה היה הכי טוב שהם יכלו.
בדור הזה יש לנו יכולת לעשות יותר טוב, אז אנחנו צריכים לעשות יותר טוב, ולא לגעת במה שעשו פעם, כי במה שעושים היום יש הרבה פחות חששות לחמץ.
עוד 100 שנה אולי תהיה יכולת לעשות יותר טוב. ואז מה שאנחנו עושים היום יהיה מה שלא נוגעים בו.
עם כל הכבוד, זה הגישה של המדענים, שהסבים שלנו היו אנלפבתים והמדע מתקדם כל דור.
אצלינו יודעים שזה לא נכון [אפשר לפתוח אשכול מיוחד עבור הנושא].
וכמה שהדורות הראשונים היו יותר חכמים, וכמה שיותר קרובים להר סיני יותר זהירים במצוות, תראה את הכמות של הניקים שכותבים שהדור הצעיר הרבה פחות מחמיר, כל אחד מהסיבות שלו.
יש דברים שמחוסר זמינות, נאלצו להסתפק במה שיש, לדוגמא שפעם היה סט ארבעת מינים אחד לכל הקהילה. והיום ב"ה יש מספיק לכולם.
אבל לבוא ולהגיד
בדור הזה יש לנו יכולת לעשות יותר טוב, אז אנחנו צריכים לעשות יותר טוב, ולא לגעת במה שעשו פעם, כי במה שעושים היום יש הרבה פחות חששות לחמץ.
זה מריח גישה משכילית ומתקדמת.
מתנצל על הדברים החריפים, אבל זה ההרגשה שלי.
 

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
עם כל הכבוד, זה הגישה של המדענים, שהסבים שלנו היו אנלפבתים והמדע מתקדם כל דור.
אצלינו יודעים שזה לא נכון [אפשר לפתוח אשכול מיוחד עבור הנושא].
וכמה שהדורות הראשונים היו יותר חכמים, וכמה שיותר קרובים להר סיני יותר זהירים במצוות, תראה את הכמות של הניקים שכותבים שהדור הצעיר הרבה פחות מחמיר, כל אחד מהסיבות שלו.
יש דברים שמחוסר זמינות, נאלצו להסתפק במה שיש, לדוגמא שפעם היה סט ארבעת מינים אחד לכל הקהילה. והיום ב"ה יש מספיק לכולם.
אבל לבוא ולהגיד

זה מריח גישה משכילית ומתקדמת.
מתנצל על הדברים החריפים, אבל זה ההרגשה שלי.
מה הקשר???????
אמרתי שהם היו פחות טובים? פחות החמירו?
היו להם כלים פחות טובים, וממילא פחות יכולות, וזה נתון עובדתי.

אני באמת לא מצליח להבין את מה שכתבת ואת הקשר שלו למה שאני כתבתי. משום כיוון שהוא.
 
נערך לאחרונה ב:

בייסי

משתמש פעיל
מנוי פרימיום
מה הקשר???????
אמרתי שהם היו פחות טובים? פחות החמירו?
היו להם כלים פחות טובים, וממילא פחות יכולות, וזה נתון עובדתי.
אז אני מתנצל על הביטוי 'גישה משכילית'.
התורה אמרה לאכול מצה, ונתנה הוראות מפורטות איך נזהרים מחמץ, הוראות אלו נמסרו דור אחר דור. ומחמת קושי הגלות והשכחה, הוסיפו לזה הרבה גדרים וסייגים מה שלא היה בדורות הראשונים, לדוגמא;
איסור לתיתה, מצות דקות, [זהירות לא לאפות בתוך הפסח, מצה עשירה, שרויה],
ברגע שמתחילים עם ה'חומרה' של מצות מכונה, זה יכול להביא למצב שיגידו;
שהיום ש'מחמירים' לאכול רק מצות מכונה, כבר אין צורך להחמיר ב... וב...
ולכן צריך לומר את האמת שהיה בעיה שמצות יד זה המון כח אדם, ולכן אנשים חפשו כח אדם זול, וזה גרם למכשולות. והמכונה פתרה את זה [ואני לא נכנס לפולמוס של גדולי הדור בענין].
 
נערך לאחרונה ב:

מישהו12

מהמשתמשים המובילים!
הנדסת תוכנה
אז אני מתנצל על הכינוי 'גישה משכילית'.
מקבל את ההתנצלות, אבל באמת, בפעם הבאה צריך לקרוא מה השני כתב. מה שכתבת פשוט לא קשור בשום אופן למה שאני כתבתי... לי אין בעיה, במיוחד שאי ההבנה נפתרה; אבל יש אנשים שעלולים להפגע.
התורה אמרה לאכול מצה, ונתנה הוראות מפורטות איך נזהרים מחמץ, הוראות אלו נמסרו דור אחר דור.
וכל דור צריך לקיים אותם כפי יכולתו

ברגע שמתחילים עם ה'חומרה' של מצות מכונה, זה יכול להביא למצב שיגידו;
שהיום ש'מחמירים' לאכול רק מצות מכונה, כבר אין צורך להחמיר ב... וב...
אתה יכול להגיד אותו דבר על שרויה.
כי אם מחמירים לא לאכול שרויה אז ח"ו עלולים להגיד שפחות קריטי לדאוג שלא ישאר קמח על המצות...
בכל חומרה אפשר להגיד את זה.
לכן צריך שתלמידי חכמים יגידו לעשות את זה.
וזה גם שאלה אם זה חומרה או יותר קרוב לעיקר הדין... הרבה יותר מאשר שרויה, בהנחה שזה אכן מוריד את הבעיות של חמץ בצורה דרסטית.
ולכן צריך לומר את האמת שהיה בעיה שמצות יד זה המון כח אדם, ולכן אנשים חפשו כח אדם זול, וזה גרם למכשולות. והמכונה פתרה את זה
גם אם זה נכון. איפה פה הקשר לדיון על החומרה?
אולי המכונה הגיעה במקור כדי לפתור בעיות ממוניות.
ברוך ה', לפי חלק מהשיטות, היא גם פתרה בעיות רבות אחרות. ונתנה לנו את היכולת - וממילא, אם כך, אנחנו צריכים להשתמש בזה, להגיע למצב יותר נקי מחמץ. לפי שיטות אחרות, זה יוצר בעיות.

אבל לא הבנתי, איך ההיסטוריה הטכנית של למה הביאו את המכונה קשורה לאם היא מועילה או לא גם בצד ההלכתי.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב:ג יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:ד יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:ה יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר:ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד:י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

אשליה אופטית • אתגר 48

לוח מודעות

למעלה