מים=רבים, וביחיד???

הגמרא בב"ק ד: אומרת ש'מים' זה לשון זכר ורבים. וכדלהלן:

גמ' - מי כתיב מים נבעו תבעה אש כתיב...
רש"י - מי כתיב מים נבעו. לשון רבים דליהוי משמע דמבעה אמים קאי שהן מבעבעין את האש: תבעה אש כתיב. דמשמע שהאשה מבעבע המים דתבעה לשון יחיד ולשון נקבה:

א"כ, איך נאמר מים ביחיד?
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
הפוך. הגמרא קובעת בפשטות שאין מים ביחיד. ועל כן, אילו המים פה היו המבעים, כלומר המבעבעים את האש, היה צריך לכתוב בלשון רבים כי מים כותבים תמיד בלשון רבים.
אלא על כרחך, המלה תבעה מתיחסת לאש שהיא יחידה, והיא תבעה (תבעבע) את המים.
 

אריסטוקקטוס

משתמש פעיל
אין מים ברבים מפני שלא שייך במציאות מים ביחיד, כל טיפה הכי קטנה מורכבת בעצם טבעה מריבוי. ולכן אם תחבר שתי טיפות לא תראה כאן שתי טיפות אלא רק טיפה גדולה יותר.

(ומצד לשון הקודש עיי' במהר"ל שביאר העניין בגבורות ה' פרק י"ח).
 
נכתב ע"י ערך רב:
הגמרא קובעת בפשטות שאין מים ביחיד
.
נכתב ע"י Individuali:
אין מים ברבים מפני שלא שייך במציאות מים ביחיד

אולי בגלל השעה, לא תפסתי מה בעצם יוצא. אין מים ברבים או אין מים ביחיד?
או שבגלל שאין מים ביחיד (כי תמיד הם מתחברים לאחד?!?!?!) לכן אין מים ברבים?!
אז אין מים בכלל?!

הושיעוני, כי באו מים עד...

;):p;):p
 

ערך רב

משתמש צעיר
עריכה תורנית
למה "באו מים..." ולא "בא מים..."?
מים תמיד מופיעים בלשון רבים, כיון שאי אפשר להפרידם וממילא אי אפשר לחלק בין יחיד לרבים. היינו אי אפשר לקבוע לעולם את המדה הקטנה ביותר שהיא תחשב היחיד, וממילא הם תמיד רבים.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טו

א מִזְמוֹר לְדָוִד יְהוָֹה מִי יָגוּר בְּאָהֳלֶךָ מִי יִשְׁכֹּן בְּהַר קָדְשֶׁךָ:ב הוֹלֵךְ תָּמִים וּפֹעֵל צֶדֶק וְדֹבֵר אֱמֶת בִּלְבָבוֹ:ג לֹא רָגַל עַל לְשֹׁנוֹ לֹא עָשָׂה לְרֵעֵהוּ רָעָה וְחֶרְפָּה לֹא נָשָׂא עַל קְרֹבוֹ:ד נִבְזֶה בְּעֵינָיו נִמְאָס וְאֶת יִרְאֵי יְהוָה יְכַבֵּד נִשְׁבַּע לְהָרַע וְלֹא יָמִר:ה כַּסְפּוֹ לֹא נָתַן בְּנֶשֶׁךְ וְשֹׁחַד עַל נָקִי לֹא לָקָח עֹשֵׂה אֵלֶּה לֹא יִמּוֹט לְעוֹלָם:
נקרא  21  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה