שיתוף - לביקורת מידת ראש

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
קוראים לי יוסי ויש לי ראש קטן. ככה כולם אומרים לי מאז שאני בן חמש, בערך, כשהייתי עושה כל מה שאמרו לי - רק מה שאמרו לי. היו רגעים שאמא שלי היתה נאנחת ושואלת את עצמה למה הראש שלי כזה, ואני הבנתי שראש קטן זה בעיה, אז הבטחתי לעצמי כל לילה לפני השינה שאני יעשה הכל כדי שהראש שלי יגדל.
יום אחד שמעתי את סבתא אומרת לדודה אסתר שכשילדים ישנים הם גדלים, ולכן חשוב שהם יקפידו לישון בזמן. התחלתי ללכת לישון בשבע וחצי ולקום בשש (לא הצלחתי לישון יותר) אבל הראש שלי לא גדל!
בשיעורים הייתי מסתכל על חברים שלי, ובודק למי יש ראש גדול. ליוסי היה את הראש הכי גדול - אחרי. והוא אפילו לא היה מקשיב, רק יושב ובוהה במורה. הייתי מתוסכל (ככה קוראים לזה, כן?).
כשהגעתי לישיבה הייתי הבחור הכי שקט בשיעור. לא הצלחתי ללמוד ברעש (ניסיתי.) ולא אהבתי לדבר עם אחרים. אבל בשיעור הכללי הייתי מצויין, כי הרב היה מדבר ברור ואני הייתי כותב, וכשהכל היה לי ברור ידעתי מה לשאול ומתי. הר"מ שיבח אותי כמה פעמים בשיעור, וככה יצא שהיו בחורים שקינאו בי.
יום אחד שמעתי את דוד ואבי מדברים בשולחן מאחורי. לא הקשבתי לכל השיחה, אבל כמה משפטים קלטתי (ואני מצטט): "הוא ראש קטן, אה?"
"כן, אני לא מבין מה הבעיה שלו לתקן גם את הברז במקלחת! אז מה אם לא אמרו לו?! שיגדיל את הראש!"
שתקתי. שתקתי כי הבנתי פתאום מה הפירוש של ראש קטן.
שתקתי כי היו לי מליון מילים לומר להם, אבל הראש הקטן שלי לא הצליח לעבד את כולם למשפט תקין.
אחר כך עליתי לחדר, הוצאתי דף ופיילוט 0.5 (זה מה שאמא הביאה לי) ודמיינתי שעכשיו השעה ארבע ביום ראשון, והמחשבות שלי הן השיעור של הרב וכתבתי הכל.
סיפרתי בו (במכתב) שראש קטן זה אומר שאולי לא יודעים לעשות לבד, אבל כשמסבירים - מצליחים.
ראש קטן זה גם שלפעמים לא טובים בלפתור בעיות, אבל כשיש הוראות אז מומחים.
וראש קטן אומר שכשכולם שומעים, אני מקשיב.
וחתמתי - נכסי ראש קטן בע"מ.
 
נערך לאחרונה ב:

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

מנוחה ממש אהבתי..
אהבתי מאד את סגנון הכתיבה. סגנון של ראש קטן. צריך ראש גדול כדי להיכנס לדמות ככה...
(זה מה שאמא הביאה לי)
כי הרב היה מדבר ברור ואני הייתי כותב
הכל משדר אותו שדר וזה ממש מעולה.

אבל- וכמובן זו דעה אישית, הצורה שבה אני ראיתי את הדברים- הסגנון הזה מתאים או לגיל נמוך או לרמת הבנה נמוכה. זה מאד לא שידר 'רק קבלת עול' אלא באמת חסרון מסויים בהבנה ובהתנהגות. לכן בנוגע לקטע האחרון:
אחרי המשפט החזק הזה שמבטא בחמש צורות מה זה ראש הקטן-
הוצאתי דף ופיילוט 0.5 (זה מה שאמא הביאה לי) ודמיינתי שעכשיו השעה ארבע ביום ראשון, והמחשבות שלי הן השיעור של הרב וכתבתי הכל
פתאום מגיע זה-
ראש קטן זה פשוט צייתנות. וקבלת עול. והקשבה. ופשטות.
ראש קטן זה נכס.
קבלת עול, פשטות הקשבה וכו' היה דיי בניגוד לאיך שראיתי וקלטתי את הדמות לאורך הקטע.
מעבר לעובדה שהיכולת להגדיר ככה מושגים ולהגיע לתובנות כאלו הייתה נראית לי קצת מוגזמת בשבילו... (אולי שמענו קצת את הכותבת שם?)
היה אולי מתאים יותר שגם התובנה תבוא בצורה של 'ראש קטן' ואנחנו נגדיל אותה למידות האמיתיות שלה. כלומר שהוא לא יכתוב לנו אותה במפורש אלא במשפט שמתאים לראש קטן, והקוראים כבר יקחו את זה אליהם.

בכל מקרה אני תמיד נהנית מקטעים שכתובים על ידי או על אודות דמויות קצת שונות. כתיבה מעולה!
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
היה אולי מתאים יותר שגם התובנה תבוא בצורה של 'ראש קטן' ואנחנו נגדיל אותה למידות האמיתיות שלה. כלומר שהוא לא יכתוב לנו אותה במפורש אלא במשפט שמתאים לראש קטן, והקוראים כבר יקחו את זה אליהם.
דבר ראשון תודה :)
דבר שני- תוכלי להדגים אולי רעיון של תובנה כזאת?
כדי שאבין יותר למה את מתכוונת..
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד

זו משימה קשה... את כתבת את הקטע הזה כל כך טוב, אני בכלל לא בטוחה שאני אוכל לתרום משפט כזה.

אז אולי אני רק אכתוב איזה משהו שתראי אם זה מרגיש לך.
אולי במקום להגיש את התובנה באופן אונברסלי, לכתוב את התובנה מהמקום שלו.

סיפרתי שם שראש קטן זה שאולי מבינים אחר כך, אבל מקשיבים באמת.

סיפרתי שם שכשהייתי קטן חשבתי שזה לא טוב ראש קטן.
אבל אני כבר יודע שזה טוב. כי כשכל השאר רק שומעים אני מקשיב.



אבל מיותר לציין שאני לא באמת יודעת אם קלטתי את הקטע נכון. קלטתי אותו מהעיניים שלי... את כתבת אותו מעצמך ואת זו שיודעת מה נכון או לא.
 
נערך לאחרונה ב:

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
זו משימה קשה... את כתבת את הקטע הזה כל כך טוב, אני בכלל לא בטוחה שאני אוכל לתרום משפט כזה.
את מכירה בטח את הסיפור על הצייר ששלח את התלמיד שלו לשים את הציור הכי יפה שיש לו באמצע הרחוב, עם שלט תלוי- חבר יקר, אם יש לך הערה על הציור, אנא סמן את המקום וכתוב בדך זה את ההערות.
אחרי יום התלמיד הגיע לקחת את הציור והוא נדהם- כל הציור היה מלא סימונים, והדף היה מלא הערות.
הצייר אמר לו- חכה. לך גם מחר, שים ציור אחר, הפעם תכתוב ככה- חבר יקר, אם יש לך הערה על הציור, יש כאן מכחולים וצבעים, אנא- תקן את המקום עליו יש לך ביקורת.
למחרת הגיעו התלמיד והצייר- ולהפתעת התלמיד- הציור נשאר ללא אף תיקון.
והצייר הסביר- לתת ביקורת זה קל. אבל לתקן? זה מורכב מדי ;)

קיצור- תודה רבה על הדוגמאות :)
אהבתי את אלו
סיפרתי שם שראש קטן זה שאולי מבינים אחר כך, אבל מקשיבים באמת.
אבל אני כבר יודע שזה טוב. כי כשכל השאר רק שומעים אני מקשיב.
אתקן את הסוף :)
 

סיפור8

משתמש מקצוען
כתיבה ספרותית
בס"ד
סיפרתי בו (במכתב) שראש קטן זה אומר שאולי לא יודעים לעשות לבד, אבל כשמסבירים - מצליחים.
ראש קטן זה גם שלפעמים לא טובים בלפתור בעיות, אבל כשיש הוראות אז מומחים.
וראש קטן אומר שכשכולם שומעים, אני מקשיב.
התוכן יפה מאד, רק שימי לב ששתי ההקבלות הראשונות הן שונות מהשלישית-
כש... אז...
כש... אז...
וכשכולם... אני...
אז אולי זה יגרום לכך שלא יבינו את המשפט השלישי (כי יכול להיות שהוא יקבל משמעות כזו: כשכולם שומעים, אז אני מקשיב).

חוץ מזה שהיה משהו מאד חזק ב'ראש קטן זה נכס' הזה בגרסא הראשונה. גם אם הוא מדבר מהחוויה שלו, אולי אפשר גם להכניס את זה בצורה כזו או אחרת.

אני מקווה שזה לא יותר מדיי... שוב- עם כל ההצעות את הראשונה שיודעת מה נכון.
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אוקי, ואיך זה עכשיו?
חחח חפרתי ;)
סיפרתי שם (במכתב) שראש קטן זה שלא מצליחים להמציא דברים מיוחדים.
שראש קטן זה שלא טובים בלפתור בעיות לבד. ושלא מנהלים את כל מה שזז מסביב.
ראש קטן זה שמקשיבים באמת, ועושים כי אמרו, ולא מסתבכים בתוך אלף פירושים על הוראה אחת.
ראש קטן זה נכס.
בכל אופן- באמת אהבתי את זה יותר. מרגיש לי נכון יותר לראש הקטן שלו.
תודה @סיפור8 על ההערות!
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
הכתיבה יפה, אבל עם המסר (בהנחה שהבנתי אותו נכון) אני לא מסכים.
ידועה השאלה אודות רבי אליעזר בן הורקנוס שמחד אמר שמימיו לא אמר דברים שלא שמע מרבותיו, ומאידך חידש דברים שלא שמעתן אוזן מעולם. יישובים שונים נאמרו לסתירה זו, ואחד מהם הוא שאת יסודות תורתו שלמד מרבותיו - שימר, אולם מתוך יסודות אלו - ועל בסיסן - המשיך לחדש הלאה. [דבר זה עומד בניגוד לאליעזר עבד אברהם שהיה "דולה ומשקה" מתורת אברהם לאחרים, אך לא חידש כלום מעצמו].
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
אבל עם המסר (בהנחה שהבנתי אותו נכון) אני לא מסכים.
תודה!
אני לא יודעת מה הבנתם, אני התכוונתי לתת פה זוית ראיה קצת שונה מזו הרווחת על הנושא...

אבל בשיעור הכללי הייתי מצויין, כי הרב היה מדבר ברור ואני הייתי כותב, וכשהכל היה לי ברור ידעתי מה לשאול ומתי. הר"מ שיבח אותי כמה פעמים בשיעור, וככה יצא שהיו בחורים שקינאו בי.
אני חושבת שזה עונה על השאלה שלכם.
לא כתבתי שהוא לא לומד, אבל שכדי ללמוד הוא צריך יסוד ברור והכוונה.
 

stars

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
תודה!
אני לא יודעת מה הבנתם, אני התכוונתי לתת פה זוית ראיה קצת שונה מזו הרווחת על הנושא...

אבל בשיעור הכללי הייתי מצויין, כי הרב היה מדבר ברור ואני הייתי כותב, וכשהכל היה לי ברור ידעתי מה לשאול ומתי. הר"מ שיבח אותי כמה פעמים בשיעור, וככה יצא שהיו בחורים שקינאו בי.
אני חושבת שזה עונה על השאלה שלכם.
לא כתבתי שהוא לא לומד, אבל שכדי ללמוד הוא צריך יסוד ברור והכוונה.
כוונתי לא היתה בנוגע לעצם הלימוד, מכיון שאדם יכול ללמוד ועדיין להישאר בראש קטן, ואפילו לשאול במקום הנכון לא בהכרח מגדיל ראש. השאלה היא אם הוא יודע להבין דבר מתוך דבר, לדמות מילתא למילתא, לחלוק על דברי הר"מ, או בקיצור - האם יש לו את הדעה האישית שלו בלימוד (ובשאר דברים). זה דבר שיוכיח לנו אם יש לו ראש גדול או לא.
[ואדגיש, שגם כאשר אדם נמצא בראשית דרכו בלימוד, כשהוא רק לומד איך ללמוד, גם אז יש צורת למידה של ראש קטן וצורת למידה של ראש גדול].
 

מנוחה כהן

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
כתיבה ספרותית
ניסיתי להעביר את דעתי שראש קטן זה לא בהכרח דבר לא טוב.
ייתכן שראש גדול יעיל יותר, אבל זה לא פוסל את המעלות שיש לבעלי הראש הקטן.

ואתם צודקים במידה מסויימת,
הכל בעיני המתבונן.
 

הפצחן

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
איור וציור מקצועי
עריכה תורנית
אהבתי.
דבר זה עומד בניגוד לאליעזר עבד אברהם שהיה "דולה ומשקה" מתורת אברהם לאחרים, אך לא חידש כלום מעצמו
ובכל זאת 'יפה שיחתם של עבדי אבות מתורתם של בנים'. קבלת העול של אליעזר וה 'ראש קטן' יש בהם נתינת כוח לגבי יצחק.
טוב, גלשתי.
 

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  10  פעמים

לוח מודעות

למעלה