דרוש מידע מה הבעיה לגור רחוק?

מצב
הנושא נעול.

מולטי תקשורת

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
לא צריך להשלות את האנשים, הנסיעה מהפריפריה (תלוי איזה...) היא לא שעה מהמרכז אלא יכול להגיע מינימום שעה וחצי, זה לא כמו "סה"כ נסיעה ממודיעין עילית לב"ב" ואם יש פקקים בדרך (כמו שבדרך כלל יש) אז אף ליותר
תלוי לאיזה פריפריה אני גר בחריש ונוסע למודיעין עילית בפחות משעה
בית שמש שעה וחמישה
בני ברק פחות מחמישים דקות והכל מדלת לדלת..
 

ברוך ר

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מוזיקה ונגינה
עימוד ספרים
תלוי לאיזה פריפריה אני גר בחריש ונוסע למודיעין עילית בפחות משעה
בית שמש שעה וחמישה
בני ברק פחות מחמישים דקות והכל מדלת לדלת..
טוב, זה ממש מרכז !
אני מדבר על למשל - נתיבות/אופקים/תפרח - הר יונה/צפת/טבריה וכדו'
 

ג'יחניק

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
לא צריך להשלות את האנשים, הנסיעה מהפריפריה (תלוי איזה...) היא לא שעה מהמרכז אלא יכול להגיע מינימום שעה וחצי, זה לא כמו "סה"כ נסיעה ממודיעין עילית לב"ב" ואם יש פקקים בדרך (כמו שבדרך כלל יש) אז אף ליותר
מקרית ספר לבני ברק זה חצי שעה בלי פקקים אולי אפילו פחות, ואני כתבתי שעה, ובאמת לא כתבתי דרום, ובנוגע לפקקים בדרך כלל הם המרכז ככה שיותר משפיע קריית ספר בני ברק מאשר חריש קרית ספר דרך 6
 

SHILATI

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
בוא אלינו לנתיבות מחירים שפויים תעסוקה בשפע וקרוב למרכז
קרוב למרכז זה לא, גרה לא רחוק מנתיבות, לקח לי השבוע שעתיים וחצי להגיע לעבודה(!!)
ועדיין, ממליצה לנסות לפתוח את הראש ולעבור
גרתי עד לפני כ 4 שנים במרכז, המרכז של המרכז
נכון שיש כאן עולם אחר, אבל יוקר המחייה הכריע
אני זוכרת את המשבר, כשראינו יחידת דיור פיצפונת בעלות של 3800 ש"ח. הזוי.
 

yonatanr

משתמש סופר מקצוען
כתיבה ספרותית
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
אני גדלתי בצפת וכיום גר במרכז, ולא מתכנן לחזור בעתיד הנראה לעין לצפת.
ואני מנסה להבין עם עצמי למה?
פרנסה? אני ממילא עובד מהבית.
כוללים? יש.
מוסדות? יש בשפע (לפחות למגזר שלי).
בית כנסת? כנ"ל.
חברים? כנ"ל.
בייביסיטר מקרובי משפחה בזמני עומס? יש.
חנויות? אמנם יש פחות מבמרכז אבל אפשר לחיות עם זה.

אז למה אני לא מתכנן לעבור לצפת? כי אני לא מרגיש שיש לי מה לחפש שם, אני מרגיש שזה מקום של אנשים שזורקים את השעון וחיים מעל הזמן חוץ מהשעות בהם צריך לחתום בביטוח לאומי;), יש לי את החברים החדשים במרכז, יש לי את את החברותא שלי, את הכולל שלי, ובעיקר אני לא יחסוך כל כך הרבה כסף בשכירות בשלב הזה של החיים.

אני משער שלמי שאף פעם לא גר בפריפריה זה נראה מאיים פי כמה, גם אם הכל מסתדר על הנייר.
לא בהכרח.
לאלו שגדלו במקומות מרוחקים ואחר כך, בישיבות ובסמינרים הגיעו למרכז, יש לפעמים סוג של נחיתות מסוימת, ותחושה ש'אני לא שווה בגלל שגדלתי הרחק מהמרכז'. ברור שאנשים כאלו יעשו כל מאמץ כדי להישאר במרכז, כדי לא להמשיך להרגיש מושפלים בעיני עצמם.
דווקא אלו שגדלו במרכז, ומרגישים טוב עם עצמם, יכולים בנחת ללכת לפריפריה.
 

וילה בצפת

משתמש פעיל
לא בהכרח.
לאלו שגדלו במקומות מרוחקים ואחר כך, בישיבות ובסמינרים הגיעו למרכז, יש לפעמים סוג של נחיתות מסוימת, ותחושה ש'אני לא שווה בגלל שגדלתי הרחק מהמרכז'. ברור שאנשים כאלו יעשו כל מאמץ כדי להישאר במרכז, כדי לא להמשיך להרגיש מושפלים בעיני עצמם.
דווקא אלו שגדלו במרכז, ומרגישים טוב עם עצמם, יכולים בנחת ללכת לפריפריה.
הדור הזה נגמר
בדור הבא בישיבות הישיבות יהיו מפוצצות מחברה מהפריפריה שההורים שלהם גדלו במרכז
ובעידן של היום שהכל הרבה יותר נגיש
לא באמת יראו מדי הבדלים אנשים נוסעים הרבה יותר ברכבים ברכבות פחות רמזורים
אנחנו מצפת לב"ב נוסעים כיום בשעה וחצי מקסימום שעה 40
רוב הזוגות הצעירים היום קונים מחוץ למרכז והקהילות מתפתחות במהירות והמחירים רק עולים
ברור שיש מקומות עדיין חלשים יותר וכד'
וגם מי שמדבר על מרחק מההורים תכלס' זה לא באמת מורגש כי מי שגר במודיעין עלית לא בהכרח נמצא בב"ב יותר ממי שגר בצפון, כי למי יש זמן ליסוע באמצע היום לב"ב
החיים בצפון ובדרום מתפתחים,
תדעו שיש חיים בחוץ....
 

ר. המוסד

משתמש מקצוען
חחחח.
נראה לי שהחסידים כבר עושים את זה עוד שאצל הליטאים היה דליל;)
ההתיישבות הליטאית הענקית באופקים, וכן בתפרח, כרמיאל, קריית מלאכי, ירוחם, נתיבות, קריית אתא, חריש,
רכסים, חדרה, קריית יערים, תל ציון, מיצד, ועוד ועוד מקומות שכף רגלי חסיד כמעט שלא דרכה שם...
 

חיימקה א.

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עיצוב גרפי
מצטרף לכל מילה שנאמרת פה בעד מגורים מתחת לסינר של אימא!
תמחקו את המילים פרפריה, למה לפני 20 שנה קריית ספר וביתר עילית לא נקראו פרפריה? ומה היום...
עפולה, טבריה, חיפה, רכסים, קריית אתא, חריש, אופקים, נתיבות ועוד, הם אינם פריפריה! נקודה.
שעה נסיעה מהמרכז זה פריפריה? אז מה תגידו על ירושלים? גם היא שעה מבני ברק...
הכל עניין של התייחסות והמציאות של ימינו מוכיחה באלפי ועשרות אלפי המשפחות החרדיות שגרות בכל רחבי ארץ ישראל שאין פריפריה בציבור החרדי. פשוט אין!
ב"ה יש היום הכל בכל מקום, לא צריכים ולא חייבים להגיע עד לפקקי בני ברק בשביל לקנות אוכל, ביגוד, או מותרות, הכל יש כמעט בכל מקום.
תמו ימי הפריפריה!
החלו ימי הפריחה החרדית הגדולה!
בכל מקום ברחבי הארץ הקדושה.
 

לא מוגדרת

משתמש פעיל
לא בהכרח.
לאלו שגדלו במקומות מרוחקים ואחר כך, בישיבות ובסמינרים הגיעו למרכז, יש לפעמים סוג של נחיתות מסוימת, ותחושה ש'אני לא שווה בגלל שגדלתי הרחק מהמרכז'. ברור שאנשים כאלו יעשו כל מאמץ כדי להישאר במרכז, כדי לא להמשיך להרגיש מושפלים בעיני עצמם.
דווקא אלו שגדלו במרכז, ומרגישים טוב עם עצמם, יכולים בנחת ללכת לפריפריה.
ואז הילדים שלהם ירגישו נחיתות ולא יעברו לפריפריה
 

לא מוגדרת

משתמש פעיל
מצטרף לכל מילה שנאמרת פה בעד מגורים מתחת לסינר של אימא!
תמחקו את המילים פרפריה, למה לפני 20 שנה קריית ספר וביתר עילית לא נקראו פרפריה? ומה היום...
עפולה, טבריה, חיפה, רכסים, קריית אתא, חריש, אופקים, נתיבות ועוד, הם אינם פריפריה! נקודה.
שעה נסיעה מהמרכז זה פריפריה? אז מה תגידו על ירושלים? גם היא שעה מבני ברק...
הכל עניין של התייחסות והמציאות של ימינו מוכיחה באלפי ועשרות אלפי המשפחות החרדיות שגרות בכל רחבי ארץ ישראל שאין פריפריה בציבור החרדי. פשוט אין!
ב"ה יש היום הכל בכל מקום, לא צריכים ולא חייבים להגיע עד לפקקי בני ברק בשביל לקנות אוכל, ביגוד, או מותרות, הכל יש כמעט בכל מקום.
תמו ימי הפריפריה!
החלו ימי הפריחה החרדית הגדולה!
בכל מקום ברחבי הארץ הקדושה.
ירוחם וצפת שעתיים שלוש מהמרכז איך שעה??
 

די

משתמש סופר מקצוען
לא צריך להשלות את האנשים, הנסיעה מהפריפריה (תלוי איזה...) היא לא שעה מהמרכז אלא יכול להגיע מינימום שעה וחצי, זה לא כמו "סה"כ נסיעה ממודיעין עילית לב"ב" ואם יש פקקים בדרך (כמו שבדרך כלל יש) אז אף ליותר
לגבי עמנואל היא ממש קרובה למרכז-חצי שעה בלי פקקים, נראה לי בערך כמו מו"ע לב"ב.
 

מקבילית

משתמש רשום
ובסופו של דבר יש את הנושא של ילדי הפיריפריה... במחילה ומבלי לפגוע, ראיתי את זה בחוש בישיבה, יש איזשהו תמימות טובה! אבל תמימות של ילדי הפירפריה! שאין לילדי המרכז.

וזה גם מאידך המעלה. לילדי הפירפריה, יש חיים הרבה יותר רגועים שמחים ומאושרים עם הרבה יותר אופציות להתקדמות אישית בחיים בהמשך.
לא מדברים על זה ככ, אבל זו לדעתי הסיבה העיקרית שמונעת מליטאים לעבור לפריפריה.
ישיבה בוחר קלאסי לא מסוגל לדמיין את הילדים שלו (ואת עצמו..) נראים כמו החברים/ בני דודים שלו מהפריפריה. בחור בני ברקי או ירושלמי ממוצע מתנשא עוד על הקסניקים/ קרית הרצוגים/ נווה יעקובים.. אז איך יעבור לאופקים/עפולה…
מה לעשות שזה ככה, לטוב ולמוטב.. המקום עושה את האנשים ולמי שרגיל לאינטנסיביות ולצונט של בני ברק וירושלים זה קשה. תכלס הכל קורה שם.
על רוב הבעיות שהוזכרו פה אפשר להתגבר במידה מסוימת, על העניין הזה פחות.
 

zkzbhe

משתמש פעיל
ליטאים: המרכז עבר (גם) לפריפריה. כדאי להפנים. עם כל השטאנץ והשפשוף. זה לא החולצות הכחולות של כפר עטה.
אנשים מבני ברק נוסעים ללמוד בעפולה וכרמיאל.

מבחינת מרחק: אפשר לחשוב שלנסוע משתי שכונות בצהרים בתוך ירושלים לא לוקח שעתיים לפעמים.
אז הבנאדם נעוץ בקרית יובל ולא מוציא את האף מעבר לפעם בחודש, אבל הוא 'משלם ארנונה לעיריית ירושלים'
וואלה ואז מה.
(לא מכיר את ירושלים זה סתם ניחוש מסתבר)
 

לא מוגדרת

משתמש פעיל
לא מדברים על זה ככ, אבל זו לדעתי הסיבה העיקרית שמונעת מליטאים לעבור לפריפריה.
ישיבה בוחר קלאסי לא מסוגל לדמיין את הילדים שלו (ואת עצמו..) נראים כמו החברים/ בני דודים שלו מהפריפריה. בחור בני ברקי או ירושלמי ממוצע מתנשא עוד על הקסניקים/ קרית הרצוגים/ נווה יעקובים.. אז איך יעבור לאופקים/עפולה…
מה לעשות שזה ככה, לטוב ולמוטב.. המקום עושה את האנשים ולמי שרגיל לאינטנסיביות ולצונט של בני ברק וירושלים זה קשה. תכלס הכל קורה שם.
על רוב הבעיות שהוזכרו פה אפשר להתגבר במידה מסוימת, על העניין הזה פחות.
שטויות כשעולים לישיבה הבחורים משתפשפים ואני מכירה מקרוב ממש מהפריפריה הרחוקה שעולים על בני ברק וירושלים בשפשוף ובמוצלחות
 

די

משתמש סופר מקצוען
ההתיישבות הליטאית הענקית באופקים, וכן בתפרח, כרמיאל, קריית מלאכי, ירוחם, נתיבות, קריית אתא, חריש,
רכסים, חדרה, קריית יערים, תל ציון, מיצד, ועוד ועוד מקומות שכף רגלי חסיד כמעט שלא דרכה שם...
ההתיישבות החסידית הענקית בחיפה, מעלה עמוס, קריית גת, עפולה, טבריה, יבניאל, צפת, חריש, עמנואל, בת ים, (תל ציון עד שנעזב) נתניה, רחובות (חוץ מהמקומות של גור ערד, דימונה, חצור).
בהגיון לחסידים יותר קל ללכת לפריפריה (אם יגבשו קהילה) כי לדוגמא חסיד סקווער בבית שמש (סתם לדוגמה) כמה משפחות כבר יש לו בעיר? נניח 200, שפשוט ילכו לפריפריה ויקימו שם קהילה בחצי מחיר.
לעומת ליטאי בבית שמש שיש לו בערך 10,000 משפחות בבית שמש, ואין סיכוי לארגן 10,000 משפחות למקום אחד בפריפריה.
 

אין דברים כאלה

משתמש מקצוען
לא מדברים על זה ככ, אבל זו לדעתי הסיבה העיקרית שמונעת מליטאים לעבור לפריפריה.
ישיבה בוחר קלאסי לא מסוגל לדמיין את הילדים שלו (ואת עצמו..) נראים כמו החברים/ בני דודים שלו מהפריפריה. בחור בני ברקי או ירושלמי ממוצע מתנשא עוד על הקסניקים/ קרית הרצוגים/ נווה יעקובים.. אז איך יעבור לאופקים/עפולה…
מה לעשות שזה ככה, לטוב ולמוטב.. המקום עושה את האנשים ולמי שרגיל לאינטנסיביות ולצונט של בני ברק וירושלים זה קשה. תכלס הכל קורה שם.
על רוב הבעיות שהוזכרו פה אפשר להתגבר במידה מסוימת, על העניין הזה פחות.
ולדעתי זה משעשע הקו מחשבה הזה.
אלו שעברו לגור בצפון/דרום לפני 30 שנה ויותר, כשאת ילדיהם אנחנו מכירים מהישיבה, זה אנשים בסגנון מסויים, שהסגנון, והמגורים שלהם עם קהילה קטנטנה של כמה עשרות משפחות במקרה הטוב, שכולם בסגנון כזה או אחר, גרמה למה שקראנו תמיד "צפוני" או "דרומי".
אבל ברגע שהרבה אנשים קלאסיים עוברים לשם, וברגע שזה כבר לא יהיה נדיר בחורים מפריפריה, לא חושב שיהיה בולט "ההוא מטבריה".
(במאמר המוסגר: בהרבה קהילות בפריפריה הוותיקים מתלוננים על כך ש"שינו להם את הקהילה").
 

מקבילית

משתמש רשום
ולדעתי זה משעשע הקו מחשבה הזה.
אלו שעברו לגור בצפון/דרום לפני 30 שנה ויותר, כשאת ילדיהם אנחנו מכירים מהישיבה, זה אנשים בסגנון מסויים, שהסגנון, והמגורים שלהם עם קהילה קטנטנה של כמה עשרות משפחות במקרה הטוב, שכולם בסגנון כזה או אחר, גרמה למה שקראנו תמיד "צפוני" או "דרומי".
אבל ברגע שהרבה אנשים קלאסיים עוברים לשם, וברגע שזה כבר לא יהיה נדיר בחורים מפריפריה, לא חושב שיהיה בולט "ההוא מטבריה".
(במאמר המוסגר: בהרבה קהילות בפריפריה הוותיקים מתלוננים על כך ש"שינו להם את הקהילה").
אצלינו נוהגים לומר, המקום עושה את האנשים ולא האנשים את המקום. ודאי שהיום מגיעים לפריפריה זוגות רגילים וקלאסיים.
אבל, גם אם מגיע לעפולה בחור פונצ׳ר בני ברקי בשיא השפשוף, ברגע שאין לו את העוצמות של פונוביז והכוללים הענקיים של בני ברק ואין לו את הנעייס של בני ברק ולאישה אין הלחץ החברתי של בני ברק אז זה ודאי יורד.. האם זה רע? לא. רוב הבני ברקים בצעירותם כשהם עוד חושבים שהנעייס והעניין זה כל החיים לא מעוניינים בצורת חיים הזו.
חוץ מהעניין הזה, נפוץ בציבור שהרמה של הכוללים בפריפריה זו לא אותה רמה, זה יכול לנבוע מהרבה גורמים כמו מה שהזכירו פה חיים מעל הזמן אין את הלחץ החברתי, אברכים שהיו מגיעים לרמות גבוהות בערים המרכזיות לא תמיד יממשו את הפונטציאל הזה בפריפריה. (יש על זה הרבה תאוריות שאכמ״ל) וזה גורם להרבה בחורים טובים להישאר במרכז.
ואל תגידו לי שיש כוללים מעולים בפריפריה, כי בשום מקום אין את העוצמות של מיר פונוביז בית הלל וכו..
עוד פעם, לא נקטתי דעה, רק הסברתי את התפיסה הרווחת כפי שאני מכירה אותה כבני ברקית מבטן ומלידה..
 

אין דברים כאלה

משתמש מקצוען
ואין לו את הנעייס של בני ברק ולאישה אין הלחץ החברתי של בני ברק אז זה ודאי יורד..
מסכים לגמרי!!!!

אברכים שהיו מגיעים לרמות גבוהות בערים המרכזיות לא תמיד יממשו את הפונטציאל הזה בפריפריה.
חולק לגמרי.
ואדרבה, הרבה יותר קל לאברך להגיע למימוש עצמי בפריפריה מאשר בכולל עם עוד 1000 אברכים.

ואגב, ברוך הבא. נשמח לשמוע עוד.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק כ

א לַמְנַצֵּחַ מִזְמוֹר לְדָוִד:ב יַעַנְךָ יְהוָה בְּיוֹם צָרָה יְשַׂגֶּבְךָ שֵׁם אֱלֹהֵי יַעֲקֹב:ג יִשְׁלַח עֶזְרְךָ מִקֹּדֶשׁ וּמִצִּיּוֹן יִסְעָדֶךָּ:ד יִזְכֹּר כָּל מִנְחֹתֶךָ וְעוֹלָתְךָ יְדַשְּׁנֶה סֶלָה:ה יִתֶּן לְךָ כִלְבָבֶךָ וְכָל עֲצָתְךָ יְמַלֵּא:ו נְרַנְּנָה בִּישׁוּעָתֶךָ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵינוּ נִדְגֹּל יְמַלֵּא יְהוָה כָּל מִשְׁאֲלוֹתֶיךָ:ז עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי הוֹשִׁיעַ יְהוָה מְשִׁיחוֹ יַעֲנֵהוּ מִשְּׁמֵי קָדְשׁוֹ בִּגְבֻרוֹת יֵשַׁע יְמִינוֹ:ח אֵלֶּה בָרֶכֶב וְאֵלֶּה בַסּוּסִים וַאֲנַחְנוּ בְּשֵׁם יְהוָה אֱלֹהֵינוּ נַזְכִּיר:ט הֵמָּה כָּרְעוּ וְנָפָלוּ וַאֲנַחְנוּ קַּמְנוּ וַנִּתְעוֹדָד:י יְהוָה הוֹשִׁיעָה הַמֶּלֶךְ יַעֲנֵנוּ בְיוֹם קָרְאֵנוּ:
נקרא  5  פעמים

אתגר AI

אשליה אופטית • אתגר 48

לוח מודעות

למעלה