לתשומת לב הנקדנים - אם זה מקצועכם היחיד ייתכן שתצטרכו למצוא בקרוב מקור פרנסה אחר

אביחי בס

משתמש מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
ראשית, זהו בסה"כ ניק 'רגיל', אחד המשתמשים שהביא את זה ואין קשר למערכת של פורום אוצר החכמה.
שנית, בכ"ז, בגלל שביקשתם, שאלתי שם האם יש חדש עם התוכנה המדוברת.
נחיה ונראה.
 

מהודר!

סופר מקצוען באינדיזיין!!!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עימוד ספרים
עריכה תורנית
נו, מספיק עם השטויות האלו. דמיונות.
חגי, הכל בסדר.
אל תזלזלו במפתח התוכנות המבריק שלנו...
אם הוא אומר אז הוא יודע...
חבר'ה עד שיסיימו את השיחה, חגי יעלה תוכנה משלו שתעלה על כולנה...
 

הנקדן

משתמש חדש
שלום לכולם,
שמי שמאי, מנקד הרבה מאוד בעשור האחרון - בעיקר ספרי ילדים וספרי שירה במגזר הכללי, ספרי קודש לצערי רק מעט...
אני קורא פה מעט מאוד וכותב עוד פחות, אבל איכשהו התגלגלתי לדיון הזה ואני חושב שאוכל לתרום לו.

בקצרה, בינה מלאכותית או למידת מכונה מחקה את דרך הפעולה של המוח האנושי. מי שרוצה ללמוד עוד מוזמן לעשות גוגל.
לצורך למידת מכונה דרוש מאגר נתונים ענקי (ביג דאטה). זה התשלום שהמשתמשים "משלמים" לגוגל, פייסבוק ודומיהן - אינסוף נתונים.

אבל אין די בכך. צריך כמובן לפתח תוכנה שתלמד להשתמש בנתונים הללו, והשאלה היא כמובן עלות מול תועלת.

לכאורה בשפה כל כך "קטנה" (במספר הדוברים), שאחוז הטקסטים המנוקדים בה הוא זעיר, התועלת של נקדן תהיה קטנה ולא משתלמת, כמו שאברהם כתב.

ולא היא.

קשה לנו לראות זאת אך יש לניקוד תפקיד נסתר, ולמעשה כל אדם מנקד במוחו כל הזמן.
כאשר קוראים טקסט לא מנוקד, המוח שלנו למעשה מנקד אותו באופן אוטומטי - כל הפיכה של טקסט כתוב למילה בעלת משמעות כרוכה למעשה בפעולה נסתרת של ניקוד.
אין צורך לשם כך להבחין בין שורוק לקובוץ ולא להטיל דגש חזק, אבל ידיעה בסיסית של ניקוד נחוצה.

אז ברור שאם נרצה ללמד מחשב לקרוא, נהיה חייבים ללמד אותו ניקוד, לפחות באופן בסיסי - לדעת להבין מתוך ההקשר מה הניקוד של כל מילה בעברית.

ולמה כל כך חשוב ללמד מחשב לקרוא?
כידוע, הון עתק מושקע בפיתוח רכבים אוטונומיים.
לפחות בשלב הביניים - כל עוד לא כל הרכבים יהיו אוטונומיים, שהוא השלב המאתגר ביותר, יש צורך ללמד את הרכבים לקרוא שלטים.

לכן מושקע הון עתק בפיתוח יכולת בסיסית של קריאה מתוך הקשר - למעשה, ניקוד בסיסי.

אומנם יש הבדל גדול בין היכולת לקרוא טקסט לא מנוקד, לבין היכולת לנקד על פי כללי הדקדוק.
אבל מבחינה טכנולוגית המרחק כבר אינו גדול כל כך.
סביר להניח שמחשב שיידע לקרוא עברית, יידע גם לנקד ספר ילדים פשוט ברמה סבירה - יהיו לו כמה טעויות, אבל יהיו כאלה שיסתפקו בכך ולא ירצו לשלם עוד כמה מאות שקלים למנקד אנושי.
אבל טקסטים מסובכים יותר כמו ספרי שירה וספרי קודש עדיין יהוו אתגר, לא בגלל שאי אפשר ללמד מחשב לעשות זאת אלא כאמור מפני שזה לא מצדיק את ההשקעה.

כמה מילים על דיקטה (יש הרבה, אבל הארכתי מספיק) - עד כמה שידוע לי כרגע עדיין אין שם שימוש בבינה מלאכותית.
כנראה שכרגע משפרים עדיין את האלגוריתם הבסיסי (ויש הרבה מה לשפר, למרות שהתוכנה טובה בהרבה מהמתחרות), ואולי גם ביצירת אבחנה בין משתמשים מקצועיים יותר ופחות.
מתישהו יתחילו לשאוב מידע מהמשתמשים - כל טקסט שינוקד בדיקטה (לםחות בחדי משתמשים מקצועיים) ילמד אותה טוב יותר כיצד לנקד את הטקסטים הבאים.

עדיין אני בספק גדול אם יש לה סיכוי להחליף לחלוטין את כל המנקדים האנושיים.
בכל מקרה, לאף אחד בדורנו לא כדאי להיות בעל מלאכה אחת.

שבת שלום,

שמאי
 

הנקדן

משתמש חדש
לתשומת ליבך, הגבת לדיון עתיק.
שמתי לב. פתחתי שרק עכשיו התגלגלתי לכאן.
כעת דיקטה כבר קיים, וכאמור לדעתי הוא הנקדן הטוב ביותר כיום.
מכל מקום כדאי להבין מה עומד מאחורי הדברים.
 

קצרה

משתמש מקצוען
קשה לנו לראות זאת אך יש לניקוד תפקיד נסתר, ולמעשה כל אדם מנקד במוחו כל הזמן.
כאשר קוראים טקסט לא מנוקד, המוח שלנו למעשה מנקד אותו באופן אוטומטי - כל הפיכה של טקסט כתוב למילה בעלת משמעות כרוכה למעשה בפעולה נסתרת של ניקוד.

לא מסכימה עם ההגדרה הזו.
כאשר אנחנו קוראים טקסט - מנוקד או לא - המוח שלנו "מצלם" מילים שלמות בעיקר ולא מפרק אותן בכלל.
אם המילה השלמה היא מילה שאנחנו מכירים - המוח שלנו קורא אותה בצילום וממש לא מפרק אותה להברות בטח שלא לניקוד שלה. יש מספיק הוכחות לכך.

זו היתה הסיבה העיקרית להחלפת שיטת הלימוד בבתי הספר (החילוניים..) מלימוד קריאה מפירוק המילה אל המילה השלמה כמו שלומדים בחדרים (קמץ א א , קריאת הברות חסרות פשר וכו') ללימוד קריאה של הכרת מילים.
 

הנקדן

משתמש חדש
לא מסכימה עם ההגדרה הזו.
כאשר אנחנו קוראים טקסט - מנוקד או לא - המוח שלנו "מצלם" מילים שלמות בעיקר ולא מפרק אותן בכלל.
אם המילה השלמה היא מילה שאנחנו מכירים - המוח שלנו קורא אותה בצילום וממש לא מפרק אותה להברות בטח שלא לניקוד שלה. יש מספיק הוכחות לכך.
זה כנראה מורכב יותר. נכון שהמוח לא מפרק להברות, אבל ידיעת המשמעות נשענת בין השאר על ההקשר של המילה בתוך המשפט, ולא רק על מילה כיחידה, שהרי למילה יכולות להיות כמה משמעויות.
מי שיצליח ללמד מחשב לעשות זאת, יצליח ללמד אותו גם לנקד, כי שני הדברים כרןכים זה בזה.


זו היתה הסיבה העיקרית להחלפת שיטת הלימוד בבתי הספר (החילוניים..) מלימוד קריאה מפירוק המילה אל המילה השלמה כמו שלומדים בחדרים (קמץ א א , קריאת הברות חסרות פשר וכו') ללימוד קריאה של הכרת מילים
אני לא מבין גדול בחינוך ובהוראת קריאה, אבל השיטה הזו נכשלה כישלון חרוץ במבחן התוצאה, וגם בציבור החילוני חזרו ללמד בשיטה הישנה.
לא מפתיע שממציאת השיטה היא צביה ולדן הבת של שמעון פרס - תיאוריות יפות שמתרסקות אל סלעי המציאות.
ראו "צביה ולדן" בויקיפדיה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קלא

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד יְהוָה לֹא גָבַהּ לִבִּי וְלֹא רָמוּ עֵינַי וְלֹא הִלַּכְתִּי בִּגְדֹלוֹת וּבְנִפְלָאוֹת מִמֶּנִּי:ב אִם לֹא שִׁוִּיתִי וְדוֹמַמְתִּי נַפְשִׁי כְּגָמֻל עֲלֵי אִמּוֹ כַּגָּמֻל עָלַי נַפְשִׁי:ג יַחֵל יִשְׂרָאֵל אֶל יְהוָה מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם:
נקרא  11  פעמים

אתגר AI

ממה זה עשוי...? • אתגר 16

לוח מודעות

למעלה