דרוש מידע כמה חרדים באירופה לפני מלחמת העולם השניה?

מצב
הנושא נעול.

yitzhak123

משתמש סופר מקצוען
הנדסת תוכנה
בפולין שלפני המלחמה 17% מהנוער היהודי למד בישיבות.

כמו כן כמדומה לי שבחירות האחרונות כ50% מיהודי פולין הצביע למפלגות דתיות (הרוב לאגודה וחלק קטן למזרחי),
אך ככל הנראה 50% בגלל המבוגרים אצל הצעירים היה רוב של אינם שומרי תורה ומצוות.
 
נערך לאחרונה ב:

Mmillit

משתמש פעיל
עד מלחמת העולם הראשונה הרוב היו מה שנחשב היום כחרדי.
מזמן המלחמה היה ירידה גדולה בשתו"מ
ממגוון סיבות.
אז גם התחזקו מאוד אצל הנוער .תנועות כמו הבונד .קומנסטים .ציונים.ועוד
כל העולם היה בתנופה של קידמה.
רוב החינוך היה בשליטת הממשלות .
בזמן המלחמה התמוטטו מוסדות הקהילות .
 

אחד מיני רבים

משתמש חדש
לא היו בכלל חרדים.

חרדים זו הגדרה שנולדה לאחר מלחמת העולם השניה.
זה לא לגמרי מדוייק. מקובל במחקר לראות את החת"ס כמעצבה של היהדות החרדית במלחמתו בהשכלה. גם למבנה הישיבתי שהתמסד בערך בתקופה זו השפעה מכרעת על עיצוב החרדיות.
 

היימישער

משתמש צעיר
אני סוטה קצת מענין האשכול
לפני כמה ימים היה בחדשות סיפור על יהודי בן 96 שחגגו לו בר מצווה מאחר שלא היה לו בר מצוה כי הגרמנים נכנסו ממש לפני הבר מצווה שלו, בראיון שהוא נתן לקול מבשר ראיון של 44 דקות הוא מספר באידיש עסיסית את כל ההווי של היהדות בגלציה לפני המלחמה ,הוא יודע הכל על היהדות, אפילו את המאכלים שאכלו הוא מדבר אפילו על גאלע, אבל תוך כדי דיבור הוא אומר שאבא שלו לא היה אורתודקסי, לפרנסה הוא עסק כוטרינר, היו להם כלבים בחצר וכו' וכו'

הפוילישע חילונים היו שונים מהחילונים שאנחנו מכירים היום, זה יותר דומה לנושרים של היום שממשיכים לאכול טשולנוט בליל שישי אבל לא שומרים תומ''צ.


 

פסי

משתמש רשום
קרוב משפחה מבוגר, ניצול שואה (כבר לא בין החיים)
היה אומר שלפני פרוץ המלחמה, היו בכל ורשא 3 בחורי ישיבה (!!!)
שאף אחד לא הבין את הראש שלהם מה הם מחפשים שם

אפילו לא מצחיק
סבי ז"ל למד לפני השואה בישיבה בוורשא
היו שם הרבה יותר מ3 בחורים....
 

מיכלי 123

משתמש רשום
אפילו לא מצחיק
סבי ז"ל למד לפני השואה בישיבה בוורשא
היו שם הרבה יותר מ3 בחורים....
ברור זה ידוע שהיה הרבה יותר במיר אז היו 400 בחורים והיו עשרות ישיבות של נוברהדוק כמה באמת היו מענין לדעת אשמח גם למי יש את המידע
 

מיכלי 123

משתמש רשום
אני סוטה קצת מענין האשכול
לפני כמה ימים היה בחדשות סיפור על יהודי בן 96 שחגגו לו בר מצווה מאחר שלא היה לו בר מצוה כי הגרמנים נכנסו ממש לפני הבר מצווה שלו, בראיון שהוא נתן לקול מבשר ראיון של 44 דקות הוא מספר באידיש עסיסית את כל ההווי של היהדות בגלציה לפני המלחמה ,הוא יודע הכל על היהדות, אפילו את המאכלים שאכלו הוא מדבר אפילו על גאלע, אבל תוך כדי דיבור הוא אומר שאבא שלו לא היה אורתודקסי, לפרנסה הוא עסק כוטרינר, היו להם כלבים בחצר וכו' וכו'

הפוילישע חילונים היו שונים מהחילונים שאנחנו מכירים היום, זה יותר דומה לנושרים של היום שממשיכים לאכול טשולנוט בליל שישי אבל לא שומרים תומ''צ.


אתה מאוד צודק אף אחד מהחילונים של פעם לא היה חולם מה הם רוצים לעשות היום אולי בלב רצו אבל לא העיזו להתבטא כך בגלוי כמו נתן זהבי וכו
 

שרה מגן

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
עימוד ספרים
עריכה תורנית
שמעתי פעם את הרב גולדווסר אומר שמבין 6 המיליונים הי"ד, היו כ 40% שומרי תומ"צ.
נכון. כך אומר הרב גולודסר וגם הרב נויגרשל מדבר על מספרים דומים (עם נטיה ל50%)
בכל מקרה במערב אירופה ברור שהרוב היהודי היה חילוני.
חייבים לציין שלאף אחד אין מידע מדויק.
 

אני בודק

משתמש מקצוען
לא בטוח בכלל,
לצערי אין בידי את הנתונים,
אבל קראתי ושמעתי המון על הנושא..

ואכן רוב היהודים בתקופה של תרום השואה (-אם לדייק בעיקר בזמן שבין 2 מלחמות העולם.. )
היו לא חרדים,(גם בהגדרה הכי מקילה...)
זה מה שכתבתי.
שלהגיד שחצי הם חרדים זו משאלת לב (תפילת שוא), שתומ"צ היו כנראה פחות מחצי.
קרוב משפחה מבוגר, ניצול שואה (כבר לא בין החיים)
היה אומר שלפני פרוץ המלחמה, היו בכל ורשא 3 בחורי ישיבה (!!!)
שאף אחד לא הבין את הראש שלהם מה הם מחפשים שם
מוזר עד מאד. גם לי היו סבים בפולין, ובמשפחתם לבד היו יותר מ3 בחורי ישיבה.
יש לך מושג מה הגודל של וורשא? מסתמא גם כיום גרים שם יותר מ3 בחורי ישיבה, כ"ש אז.
וכמו שכתבה ניקית זו:
אפילו לא מצחיק
סבי ז"ל למד לפני השואה בישיבה בוורשא
היו שם הרבה יותר מ3 בחורים....
וניקית זו:
ברור זה ידוע שהיה הרבה יותר במיר אז היו 400 בחורים והיו עשרות ישיבות של נוברהדוק כמה באמת היו מענין לדעת אשמח גם למי יש את המידע
 

מיכלי 123

משתמש רשום
זה מה שכתבתי.
שלהגיד שחצי הם חרדים זו משאלת לב (תפילת שוא), שתומ"צ היו כנראה פחות מחצי.

מוזר עד מאד. גם לי היו סבים בפולין, ובמשפחתם לבד היו יותר מ3 בחורי ישיבה.
יש לך מושג מה הגודל של וורשא? מסתמא גם כיום גרים שם יותר מ3 בחורי ישיבה, כ"ש אז.
וכמו שכתבה ניקית זו:

וניקית זו:
ברוררר זה אתה צודק מאוד לא היה הרבה לכן אומרים שהיה השואה כי היתה התבוללות נוראה הבחורי הישיבות היו מועטים ומזולזלים לכן או אמרים ששרה שנירר הצילה את עולם הישיבות כי לא היה מי שרוצה להתחתן עם בחו ישיבה לכן זה היה ניסוד גדול משאכ היום הפוך מי שלא בישיבה קשה לו למצוא ולצערינו התחיל להיכנ גם הפוך
מי שמסכים איתי אשמח לליק
 
נערך לאחרונה ב:

היימישער

משתמש צעיר
אפילו לא מצחיק
סבי ז"ל למד לפני השואה בישיבה בוורשא
היו שם הרבה יותר מ3 בחורים....
אולי הוא התכוון למה שהלך בישיבות
צריך להבין את המצב אז, מה שהלך בישיבות היה פחד פחדים, בעיקר בפולין ובליטא.
בהונגריה המצב היה יותר טוב.
 

עבמית

משתמש פעיל
בלת״ק חלקי
אני חושבת שכדאי להגדיר ׳יהודים שומרי מצוות׳ כיוון שבתקופת טרום השואה המושג ׳חרדי׳ לא תמיד מקביל למה שמתקרא היום חרדי.
לדוגמא, אנשי המזרחי, האם נחשבים כחרדים לספירה הזו?
ואני מציעה לא לזלזל במספרים של מערב אירופה, שאמנם היה רובו חילוני,
אך היו שם גם קהילות גדולות של יהודים חרדים מאוד.
הידעתם שהמורות הראשונות בבתי יעקב של שרה שנירר היו דווקא נערות מגרמניה, כיוון שהן היו בעלות השכלה תורנית גבוהה?
 

החכמה צודקת

משתמש מקצוען
זה נכון שבגור ואלכסנדר היו סביבות 100,000 חסידים?
אם זה נכון מה קרה לאלכסנדר שלא קרה לגור?
אני לא מכירה את ההיסטוריה של
2 החסידויות,
אבל כנראה ההבדל זה בגלל השיקום אחרי השואה
שבגור היה מי שיעשה את זה
ובאלכסנדר פחות.
 

שמים חדשים

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית

שמים חדשים

מהמשתמשים המובילים!
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
אוטומציה עסקית
שמעתי מתלמידי הרב שך זצ"ל ששמעו ממנו כמה פעמים שהוא עצמו היה גם בווילנא וגם בוורשא לפני המלחמה וכמעט שלא היו שם שומרי תומ"צ.
 

רוחי ב

משתמש פעיל
הנדסת תוכנה
אני לא מכירה את ההיסטוריה של
2 החסידויות,
אבל כנראה ההבדל זה בגלל השיקום אחרי השואה
שבגור היה מי שיעשה את זה
ובאלכסנדר פחות.
ההבדל הוא שבארץ ישראל היה גרעין די גדול של חסידי גור,
ובעידודו של האדמו"ר ואחיו עלו מאות משפחות לארץ לפני השואה.
ולגבי ורשא, קראתי פעם פעם את ספרו של הרב שמעון הוברבנד, אחינו של האדמו"ר מפיאסצנא,
שכתב תיעוד על חיי גטו ורשא כחלק מפעילות ארכיון עונג שבת שבה היה חבר,
לפי מה שהוא מתאר בספרו רוב רובם של היהודים בורשא היו חילונים,
אבל לא ניתן להתעלם בכלל מבחורי הישיבות שמתוארים בספרו (גור ושאר החסידויות הפולניות),
(מדובר על מאות אם לא יותר בחורים לפי תיאוריו),
ולא מהווי החיים היהודי שהתקיים בגטו, אבל כן עושה רושם מספרו שגם בגטו המשפחות החרדיות חיו בנפרד מהחילונים בגטו.
יש עוד ספר מוכר על גטו ורשא, ששמעתי עליו אך לא קראתי אותו, כתב אותו בחור ממשפחה מתבוללת, ובאמת בספרו אין שום אזכור לחיים יהודיים או לחרדים, אז כנראה שהרושם שגם בגטו היתה הפרדה בין החילונים לחרדים נכונה.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

אשכולות דומים

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכז

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לִשְׁלֹמֹה אִם יְהוָה לֹא יִבְנֶה בַיִת שָׁוְא עָמְלוּ בוֹנָיו בּוֹ אִם יְהוָה לֹא יִשְׁמָר עִיר שָׁוְא שָׁקַד שׁוֹמֵר:ב שָׁוְא לָכֶם מַשְׁכִּימֵי קוּם מְאַחֲרֵי שֶׁבֶת אֹכְלֵי לֶחֶם הָעֲצָבִים כֵּן יִתֵּן לִידִידוֹ שֵׁנָא:ג הִנֵּה נַחֲלַת יְהוָה בָּנִים שָׂכָר פְּרִי הַבָּטֶן:ד כְּחִצִּים בְּיַד גִּבּוֹר כֵּן בְּנֵי הַנְּעוּרִים:ה אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר אֲשֶׁר מִלֵּא אֶת אַשְׁפָּתוֹ מֵהֶם לֹא יֵבֹשׁוּ כִּי יְדַבְּרוּ אֶת אוֹיְבִים בַּשָּׁעַר:
נקרא  12  פעמים

אתגר AI

אחרי החגים • אתגר 13

לוח מודעות

למעלה