התייעצות ילד דחוי - מחפשת רעיונות לשינוי המצב

ופרצת

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
עריכה והפקת סרטים
הבן שלי לומד בכיתה ג'. ב''ה יש לו שני חברים, איתם הוא משתדל באופנים שונים לחזק את הקשר. עם זאת, הוא סובל מזלזול והצקות מצד כמה מילדי הכיתה. דבר זה מייסר אותו מאד וטורד את שלוותו.
ראוי לציין, שב''ה, לדברי הרבנים המלמדים אותו, הבן הוא תלמיד צייתן ובעל מידות טובות, רק שהוא קצת שקט וחסר-ביטחון.
האם יש רעיון למישהו לפעולות שבכוחן לשנות את הילדים ה'אויבים' ל'אוהבים'?
אשמח לקבל רעיונות, גם אם ביצועם ידרוש השקעה ומאמץ רבים.
 

יהושע בן רבקה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אכן נושא כאוב ורגיש, מזכיר לי ממש את הילדות האישית. אשמח לעקוב אחר הנושא גם כן. וחזקו ואמצו על הגילוי בעוד מועד, כשאפשר עוד לתקן. ללא ספק הדברים האלה אמורים להיות בראש מעינינו ולדעתי אין שום דבר יותר חשוב מזה.
הלוואי שהיה לי עצות, אבל אאחל שהכל יסתדר על הצד היותר טוב ובמהירות המירבית
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
מאמין שתיכף יצוצו כל הרעיונות של - שיחלק להם ממתקים... וכדו'
אולי יש בעצות האלו על שלל גוניהן יכולת להועיל
אבל לדעתי הנושא הזה הוא רחב מידי בשביל פורום כזה...

בעיקר העניין הוא -
להבין מה סגנון הת"ת בו הוא לומד
מי המלמד שלו
ועל איזה נושא מציקים לו וכמה מילדי הכיתה מציקים
לפעמים כשיש 2-3 ילדים ושאר הכיתה מחרישה זה יכול להראות כאילו כולם נגדו
בו בזמן שזה פשוט לא כך אלא ייתכן ושאר הכיתה מפחדים גם הם...

כמו"כ, ישנם מצבים בו הילד הנפגע "מושך אש" לכיוונו גם בלא משים וללא כוונה.

לכן בתור התחלה, הצעתי היא
לשמוע מה המלמד שלו אומר
האם יש משהו בהתנהגות שלו שגורמת לדחייתו?
מה הוא עושה בשביל זה?
כמובן שזה לא יהיה בהתקפה אלא כ"התייעצות"..

כמובן וחשוב מאד - בשלב הראשון - לא לומר לילד שהוא אשם או שייתכן ובהתנהגותו הוא גורם לכך. אלא רק לגבות אותו ולהכיל אותו ולומר לו שמטפלים בעניין
אפשר גם לומר שילדים שמציקים לאחרים זה מראה שלהם בעצמם יש קשיים
והדרך שהם מוצאים להתמודד איתם זה ע"י הצקה למישהו אחר וכך הם מרגישים גיבורים וגדולים
ושיידע שהוא שווה הרבה יותר מהם וכו'...

מה שבטוח, שאסור להזניח את זה!!! או להאשים את הילד במצב
אין לכם מושג מה זה עושה לנפש של הילד - שנים הלאה!!!!
כמובן שאם מתברר שיש לילד חלק בזה אז צריך להסביר לו ולעזור לו בהתנהלות נכונה...

וגם, לצערי, לקחת בחשבון שלפעמים אין הרבה מה לעשות....
ובכל מקרה מה שהכי עוזר זה תפילה מכל הלב של ההורים ובפרט של האמא
שימצא חן ושכל טוב בעיני אלוקים ואדם וכו'....

ואסיים במשפט של דודי שיחי' חיים ולדר
תדאגו שלא יפגעו בילדים שלכם
ועוד יותר תדאגו שהילד שלכם לא יהיה זה שפוגע!!!!
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
הבן שלי לומד בכיתה ג'. ב''ה יש לו שני חברים, איתם הוא משתדל באופנים שונים לחזק את הקשר. עם זאת, הוא סובל מזלזול והצקות מצד כמה מילדי הכיתה. דבר זה מייסר אותו מאד וטורד את שלוותו.
ראוי לציין, שב''ה, לדברי הרבנים המלמדים אותו, הבן הוא תלמיד צייתן ובעל מידות טובות, רק שהוא קצת שקט וחסר-ביטחון.
האם יש רעיון למישהו לפעולות שבכוחן לשנות את הילדים ה'אויבים' ל'אוהבים'?
אשמח לקבל רעיונות, גם אם ביצועם ידרוש השקעה ומאמץ רבים.

קודם כל, כל הכבוד על הערנות.
במקום תקין- זלזול והצקות לא יכולים להיות!!!
שווה להתיעץ על כך עם חיים ולדר, הוא מאד נחוש בענין.
שוב, תלוי מה רמת ההצקות- אבל אסור שילד יסבול יומיום.
א. האם המחנכים שלו אוהבים אותו?
כמורה, אני יכולה לאמר שכשיש בת דחויה חברתית ואני מחמיאה לה- על דברים אמיתיים ומעריכה אותה- תוך זמן קצר נוצר שינוי משמעותי,
ילדים בגיל הזה- התדמית של המורה על הילד- היא הקובעת.
ב.גילוי נאות- לקחתי את זה מהספר "כל כך קשה להתידד איתך" של ריצ' לאבוי- ממליצה מאד לקרוא אותו- יש בו המון טיפים חשובים- שצריך ללמד אותם.
יש ילדי שצריכים הסברה על חיי חברה- איך וכמה.
זה ספר ארוך וחשוב מאד, אבל:
ג. תיצרו "פגישות משחק"- כך הוא מכנה הבאת חבר הביתה- והדרך לעשות את זה חכם.
ד.חשוב לבדוק מי הפוגעים וליצור קשר עם ההורים, שום הורה נורמלי לא ירצה שהילד שלו יפגע בילד אחר- זה מביא כ"כ הרבה צרות.
ה.תפתחו לו תחביב שיתן לו תחושת ערך עצמי.
ו. אני בטוחה שאתם עושים את זה , אבל מזכירה: להתפלל על הקושי הזה ספציפית ולפרט.
ז. לכוון ב"יברכך" בויחונך- יתן לך חן.
ח.לאמר 7 פעמים "ונח מצא חן"...
ט.לבדוק האם הילד נקי ומסודר,לבוש יפה וברמה התואמת את שאר ילדי הכיתה, הרבה פעמים מראה חיצוני עלול לגרום לכך...
לשלוח חב' טישו ומגבונים- יש ילדים שאחרי שהם אוכלים סנדויץ' ...
י.לשלוח ממתקים עם הילד- גם בשביל החברים,כמובן לא לאמר לו ששולחים ממתקים למטרה זו- אבל ליצור מציאות שיהיה נעים בסביבתו.
 

יהושע בן רבקה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
י.לשלוח ממתקים עם הילד- גם בשביל החברים.
עד המשפט הזה הכל נכון. המשפט הזה צפציפי או שאסור בתלמודי תורה, או שיכול לגרום לניצול יתר, שיתרגלו שהוא חייב להם ורק כך אפשר להתנהל מולו ועד מהרה הוא יהפוך למחלבת ממתקים, וכשאין לו מאיפה להביא הוא עומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות. או שזה יגרום קנאה מכתות אחרות וכדו'. ובקיצור לא חסר בעיות. שאר העצות פשוט מדהימות!
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
עד המשפט הזה הכל נכון. המשפט הזה צפציפי או שאסור בתלמודי תורה, או שיכול לגרום לניצול יתר, שיתרגלו שהוא חייב להם ורק כך אפשר להתנהל מולו ועד מהרה הוא יהפוך למחלבת ממתקים, וכשאין לו מאיפה להביא הוא עומד בפרשת דרכים ומלסטם את הבריות. או שזה יגרום קנאה מכתות אחרות וכדו'. ובקיצור לא חסר בעיות. שאר העצות פשוט מדהימות!
ערכתי:
.לשלוח ממתקים עם הילד- גם בשביל החברים,כמובן לא לאמר לו ששולחים ממתקים למטרה זו- אבל ליצור מציאות שיהיה נעים בסביבתו.

ואפשר להוסיף, לשלוח משחק מענין, ספר יפה וכד'.
ליצור סביבו ענין.
אבל אם הבעיה היא חוסר תקשורת- זה באמת לא יעבוד וצריך לטפל בבעיה מהשורש.
 

יהושע בן רבקה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
אפשר להוסיף, לשלוח משחק מענין, ספר יפה וכד'.
בתור ילד כזה, אוכל לומר שהוא מעצמו לא יגש לעולם לשונאים שלו. הוא מפחד מהתוצאות הנוראות. ולכן אם לא יאמרו לו בפירוש שהממתק הזה אמור להגיע לילדים האלו, אז הוא לא יגיע ליעד! כך שזה פחות אפקטיבי. מה שכן שמעתי בעבר שכדאי לרתום את הילדים האלו לרעיון או פרוייקט, כמו לעשות בכיתה איזה גמ"ח או איזה ארגון קטנטן כביכול, והילדים האלה יהיו השותפים שלו. ובכך לתקן בעקיפין את המעוות
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
ומן הצד.
אני חושבת שכל הורה אמור להסביר לילדים שלו על בין אדם לחברו.
וכן, גם להפחיד, ד' ישמור מה קרה לאנשים שגרמו כאב לזולת.
זה נושא שצריך לטפטף כל הזמן, כי זו התמודדות אמיתית.
במיוחד לילדים שנולדו עם לשון חדה.
 

דייבי

משתמש מקצוען
רעיון קטן בשביל לתת לילד הרגשה טובה
לעשות מבצע שכל יום שהוא חוזר מהחיידר הוא צריך להגיד 2 דברים טובים שהיו בחיידר ואז הוא מקבל מדבקה או לא משנה מה.
זה מאד משפר את ההרגשה של הילד. מנסיון!
וכמובן לעשות ימי משחק עם חברים להזמין חבר פעם בשבוע ולעשות איתם דברים נחמדים יצירות מהכל בשקל וכו.
 

שולה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עונה קצת מתוך נסיוני במקצועות החינוך ומתוך תכנים (מדהימים) שאני לומדת בדיוק עכשיו, קורס ספציפי שמדבר רק על הנושא הזה של דחיה חברתית.

ענו פה הרבה מאד דברים טובים, יפים ונכונים בנוגע לילד.
אני רוצה להוסיף עוד נקודה אחת ודי חשובה.

צריך לקחת בחשבון שבמרבית המקרים דחיה חברתית לא תסתיים רק במקרה והילד יערוך שינוי (הן חיצוני והן בהתנהגות שלו). הילד יכול לעשות מצידו הכל והדחיה תשאר היות ובשביל לפתור בעיה חברתית יש צורך לעבוד ב-3 מישורים:
1. הילד הדחוי
2. הילדים הדוחים (תלוי מקרה ומקרה, אבל לרוב נתחיל או מהילדים הדוחים אקטיבית או מהילדים הצופים כשבליבם יש התנגדות למעשה. שאר הילדים - יהיו בשלבים הבאים)
הרבה מאד פעמים נגלה שהילד הדוחה (אקטיבי) הוא ילד שמחפש כח כי יש מקור אחר שלוקח לו את הכח. יתכן והוא מאויים ע"י גורם אחר מילדי הכיתה. בקיצור - לבדוק בעדינות מולם מה עמדתם. חשוב לעשות את זה בהתחלה באופן פרטני ודיסקרטי כדי שהילד ירגיש מספיק פתוח לשתף.
עוד משהו, מומלץ לעשות זאת ע"י מחנך הכיתה (ולא ההורים), במידה והוא יודע לנהל שיחות שכאלו. אם הוא לא הדמות המתאימה, אולי יועץ של המוסד או מורה אחר שמרגיש מספיק קרוב ומתאים לשיתוף.
3. לטפל במישור של המורה. לעיתים קרובות, הילד הדחוי חווה גם דחיה (סמויה כמובן) מהמורה. יתכן שהגורמים לדחיה הם אותם גורמים שהחברה מתבססת עליהם ויתכן שהדחיה הכיתתית היא כתוצאה מהדחיה של המורה, גם כשהוא לא שם לב שהוא משדר זאת לשאר הילדים.
צריך לבדוק בעדינות מהי עמדתו של המורה מול הילד ואם יש צורך לשנות וכיצד.
ובמקרי קיצון, כשהמורה לא משתף פעולה בטיפול יתכן ויהיה מומלץ להעביר כיתה / מוסד לימודים, כי כל זמן שהמורה לא יהיה במגמת שינוי הכיתה לעולם לא תחולל את השינוי בעצמה.

הרבה כח והרבה נחת!
 

פרפר סגול

משתמש מקצוען
. לטפל במישור של המורה. לעיתים קרובות, הילד הדחוי חווה גם דחיה (סמויה כמובן) מהמורה. יתכן שהגורמים לדחיה הם אותם גורמים שהחברה מתבססת עליהם ויתכן שהדחיה הכיתתית היא כתוצאה מהדחיה של המורה, גם כשהוא לא שם לב שהוא משדר זאת לשאר הילדים.
צריך לבדוק בעדינות מהי עמדתו של המורה מול הילד ואם יש צורך לשנות וכיצד.
ובמקרי קיצון, כשהמורה לא משתף פעולה בטיפול יתכן ויהיה מומלץ להעביר כיתה / מוסד לימודים, כי כל זמן שהמורה לא יהיה במגמת שינוי הכיתה לעולם לא תחולל את השינוי בעצמה.
1000 ליקים!
תודה.
 

שרינה

משתמש סופר מקצוען
מנוי פרימיום
עיצוב גרפי
פרסום וקופי
עונה קצת מתוך נסיוני במקצועות החינוך ומתוך תכנים (מדהימים) שאני לומדת בדיוק עכשיו, קורס ספציפי שמדבר רק על הנושא הזה של דחיה חברתית.

ענו פה הרבה מאד דברים טובים, יפים ונכונים בנוגע לילד.
אני רוצה להוסיף עוד נקודה אחת ודי חשובה.

צריך לקחת בחשבון שבמרבית המקרים דחיה חברתית לא תסתיים רק במקרה והילד יערוך שינוי (הן חיצוני והן בהתנהגות שלו). הילד יכול לעשות מצידו הכל והדחיה תשאר היות ובשביל לפתור בעיה חברתית יש צורך לעבוד ב-3 מישורים:
1. הילד הדחוי
2. הילדים הדוחים (תלוי מקרה ומקרה, אבל לרוב נתחיל או מהילדים הדוחים אקטיבית או מהילדים הצופים כשבליבם יש התנגדות למעשה. שאר הילדים - יהיו בשלבים הבאים)
הרבה מאד פעמים נגלה שהילד הדוחה (אקטיבי) הוא ילד שמחפש כח כי יש מקור אחר שלוקח לו את הכח. יתכן והוא מאויים ע"י גורם אחר מילדי הכיתה. בקיצור - לבדוק בעדינות מולם מה עמדתם. חשוב לעשות את זה בהתחלה באופן פרטני ודיסקרטי כדי שהילד ירגיש מספיק פתוח לשתף.
עוד משהו, מומלץ לעשות זאת ע"י מחנך הכיתה (ולא ההורים), במידה והוא יודע לנהל שיחות שכאלו. אם הוא לא הדמות המתאימה, אולי יועץ של המוסד או מורה אחר שמרגיש מספיק קרוב ומתאים לשיתוף.
3. לטפל במישור של המורה. לעיתים קרובות, הילד הדחוי חווה גם דחיה (סמויה כמובן) מהמורה. יתכן שהגורמים לדחיה הם אותם גורמים שהחברה מתבססת עליהם ויתכן שהדחיה הכיתתית היא כתוצאה מהדחיה של המורה, גם כשהוא לא שם לב שהוא משדר זאת לשאר הילדים.
צריך לבדוק בעדינות מהי עמדתו של המורה מול הילד ואם יש צורך לשנות וכיצד.
ובמקרי קיצון, כשהמורה לא משתף פעולה בטיפול יתכן ויהיה מומלץ להעביר כיתה / מוסד לימודים, כי כל זמן שהמורה לא יהיה במגמת שינוי הכיתה לעולם לא תחולל את השינוי בעצמה.

הרבה כח והרבה נחת!
בדיוק אתמול שמעתי בחבורת תרייג ילדים שמתייעצים עם חיים ולדר על חבר שדחוי,והוא יעץ להם, היות והם חבורה,להתחיל להוביל שינוי,
 
נערך לאחרונה ב:

שולה

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
בדיוק אתמול שמעתי בחבורת תרייג ילדים שמתייעצים עם חיים ולדר על חסר שדחוי,והוא יעץ להם היות והם חבורה,להתחיל להוביל שינוי,
זה מצב מדהים אם זה מגיע מצד ילדים בכיתה
והם יכולים לחולל את השינוי בצורה הכי טובה שיש. הבעיה היא שלא בכל כיתה יש ילדים שחושבים על כך, וגם אם חושבים - שיש להם את האומץ להוביל מהלך
 

אהרן שטיימן

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
סאונד והפקות אולפן
מוזיקה ונגינה
נכתב ע"י post: 7229847:
ולדר אומר על הענין שאם זה מגיע להצקות בידיים,
צריך לפנות למחנך ,לשוחח עם ההורים של אותו ילד שמציק אסור בשום אופן לשתוק !
לא כ"כ בטוח שזה מה שהוא אומר

לדעתי ההיפך
אם זה רק בידיים - עוד אפשר ללמד את הילד להחזיר...
אבל אם זה מילולי, בהצקות ובדחייה חברתית - צריך להפוך את העולם שזה לא יקרה
החל במלמד וכלה בהורי הילד הפוגע
 

יהושע בן רבקה

משתמש פעיל
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
עריכה והפקת סרטים
כיון שבדיבור זה לא הולך להגמר ...חוסר יחס זה יפסיק
אתה מדבר כמו אדם בוגר! אבל אל תשכח שבנדון מדובר על ילד שהוא "תת מודע מהלך" אין אצלו חשיבה עתידית ולהסיק מסקנות, הוא יודע ורואה את מה שיש פה. עכשיו. ברגע זה.
 

קליין

משתמש מקצוען
עריכה והפקת סרטים
עיצוב ואדריכלות פנים
גם לי יש ילד שהתמודד עם בעיה כזו. טיפוס מושך אש, שהבריונים הכיתתיים מאתרים ברגע.
היה לו קושי ביצירת קשרים עם בני גילו, ותחזוק שלהם. הוא העדיף לקרוא ספרים, מה שהרחיב את האינטילגנציה שלו מעבר לנורמה, והרחיק אותו יותר מחברים.
הפתרון אצלנו היה לשלוח אותו לקבוצת תקשורת - אלו קבוצות קטנות של ילדים שמתמקדות בעבודה על הכישורים החברתיים. כאלו יש ברוב הערים החרדיות.
ראינו שיפור עצום. הוא לא הפך לדומיננטי מאד בכיתה, וגם אף פעם לא יהיה, ככל הנראה. הוא כן למד להתחבר עם ילדים שמתאימים לו, לטפח את הקשר. הוא שמח יותר, מסוגל לשתף את העולם הפנימי שלו עם סביבתו.
הוא למד לבנות ביטחון עצמי מספק, וההצקות השונות התמעטו דרסטית.
מומלץ בחום.
עריכה:
כעת נזכרתי שניסינו לנקוט בצעדים נוספים:
עירוב ההנהלה - לא הועיל, לצערי.
שיחה עם הורי המציקים - הועיל חלקית.
היות וראינו שיפור, לא נקטנו בצעד הבא, אך שקלנו אותו ברצינות: קורס אומנות לחימה.
רלוונטי כשמדובר בהצקות פיזיות.
 
נערך לאחרונה ב:

bekkiback

משתמש מקצוען
התקשיתי לקרוא את כל האשכול, מתנצלת.

יכולה כן להוסיף מניסיון נקודות:

1.@אהרון ש. ציין שלפעמים הילד מושך אש.
תבדקי מול המלמד איך הוא רואה את התמונה.
האם הוא חלק מהגורם להצקות.
האם ילד אחר מנגח אותו כי נוח לו להתיק את הדחפים שלו על מישהו חלש וחסר ביטחון וכו'.

אם הוא גם מבין הגורמים, קחי אותו לטיפול רגשי/ או כל טיפול אחר
שילמד אותו איך להגיב להצקה כך שהתוקף לא ימצא בו עוד פרטנר לה.

זה יכול להיות חיזוק ביטחון עצמי, אסרטיביות או לחילופין אסטרטגיות איך לא להיגרר לעימותים
או 'להתחיל מריבה'.

לנו תרפיה באומנות בשילוב משחקי קופסא בקליניקה [שח מט ועוד] עשו פלאים + חיזוק מהבית - איך לנהוג ומה להגיד כשההצקה בשטח.
לפעמים זה רק לומר לעצמו.
לחזק את עצמו
לפעמים זה לומר לחבר המציק או למלמד.

2. אם מדובר בילד שקט/מופנם או חסר ביטחון כמו טרף קל

הייתי מערבת את המלמד /הנהלה

מעוררת את תשומת ליבו לעניין.
מבקשת שיאדיר את הילד בתפקידים.

ישבח אותו על יד הילדים.

וישוחח עם הילדים על חומרת הפגיעה בחבר.

לא עוזר?

דורשת מההנהלה לקרוא לסדר לילדים המציקים ואם יש צורך לערב הורים.

ילד שמציק -נמצא במצוקה אישית גדולה.

אף אחד לא צריך להיות קורבן למצוקותיו.

וואו, איזו מגילת איכה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכג

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי אֶת עֵינַי הַיֹּשְׁבִי בַּשָּׁמָיִם:ב הִנֵּה כְעֵינֵי עֲבָדִים אֶל יַד אֲדוֹנֵיהֶם כְּעֵינֵי שִׁפְחָה אֶל יַד גְּבִרְתָּהּ כֵּן עֵינֵינוּ אֶל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ עַד שֶׁיְּחָנֵּנוּ:ג חָנֵּנוּ יְהוָה חָנֵּנוּ כִּי רַב שָׂבַעְנוּ בוּז:ד רַבַּת שָׂבְעָה לָּהּ נַפְשֵׁנוּ הַלַּעַג הַשַּׁאֲנַנִּים הַבּוּז לִגְאֵיוֹנִים:
נקרא  14  פעמים

לוח מודעות

למעלה