בעניין זה, מצו"ב קטע רלוונטי מתוך שיחת הגרמ"י רייזמן, השבוע, יום שני פרשת שופטים | כ"ז מנחם אב תש"פ
קהל בני ישראל בימינו הם משבט יהודה ובנימין, בני ספרד בשורשם משבט יהודה ובני אשכנז משבט בנימין
והנה ב”ה אנחנו שומרי תורה ומצוות נשארנו בדור אחרון, ושני נביאים מתנבאים בסגנון אחד, רבינו בעל החידושי
הרי”ם זי”ע ורבינו הרב חיד”א זי”ע שמי שהוא בן אשכנז אמיתי הוא משבט בנימין, ומי שהוא בן ספרד אמיתי הוא
משבט יהודה, אלא שכבר נתערבבו האשכנזים וספרדים זה בזה, שבגלות ספרד נתיישבו הרבה מבני ספרד בהונגריה
ואני מהם, וגם משפחת רוקח אדמו”ר בית בעלזא מקור יחוסם ממשפחת אבולעפיה בן אחר בן, אחר כמה דורות
החליפו שם המשפחה ל’רוקח’.
והג”מ הרמ”ד וואלי זצוק”ל כתב ששבט יהודה יותר מסוגל לזכרון התורה, כמצוי בבני ספרד, ושבט בנימין לכח הפלפול
שבתורה כמצוי בבני אשכנז, ומבאר עפ”ז עוד הרבה תכונות שונות בין שני שבטים הללוד.
והנה באמת אין אנו רק משבט יהודה ובנימין אלא כל אותם ששה שבטים שעלו לראש הר גריזים. כי נחלת שמעון
בארץ ישראל היה בתוך גורל נחלת יהודה, וכיון שנתערב בשבט יהודה נתבטל בו לגמרי, לכן נכלל בכל אלו השבטים
שלא היו עם עשרת השבטים שעבדו ע”ז מהר עיבל צפונה, ופשוט שרחבעם בן שלמה מלך גם על שבט שמעון שהוא
נכלל בשבט יהודה ששמרו אמונים להקב”ה ולא עבדו ע”ז. וכן שבט לוי שבאמת הוא מפוזר כל ארץ ישראל כי הוא קיבל
מ”ח ערים, ששה מכל שבט כמבואר בספר יהושע, ועי”ז יש בכל בית מדרש לויים וכהנים, כי כשחילקו את הגבול בין
יהודה ובנימין לעשרת השבטים היו ביננו הרבה לויים ששמרו אמונים להשי”ת, ולכן גם לוי יעמוד בראש הר גריזים.
אפרים ומנשה ושמעון עברו את הגבול והצטרפו ליהודה ובנימין בראותם כי ה’ אלקיו עמו
נשאר לנו לבאר שבט יוסף ויששכר איך הם באים על הר גריזים. ולזאת צריך ללמוד עוד מספרי נ”ך, כתוב בדברי הימים
ב פרק טו ‘וְכִשְׁמֹעַ אָסָא הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהַנְּבוּאָה עֹדֵד הַנָּבִיא הִתְחַזַּק וַיַּעֲבֵר הַשִּׁקּוּצִים מִכָּל אֶרֶץ יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וּמִן הֶעָ־
רִים אֲשֶׁר לָכַד מֵהַר אֶפְרָיִם וַיְחַדֵּשׁ אֶת מִזְבַּח ה' אֲשֶׁר לִפְנֵי אוּלָם ה'. וַיִּקְבֹּץ אֶת כָּל יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וְהַגָּרִים עִמָּהֶם מֵאֶפְרַיִם
וּמְנַשֶּׁה וּמִשִּׁמְעוֹן כִּי נָפְלוּ עָלָיו מִיִּשְׂרָאֵל לָרֹב בִּרְאֹתָם כִּי ה’ אֱלֹהָיו עִמּוֹ'.
המלך אסא היה מלך יהודה, צדיק וכשר, לאחר שנתחלקה המלוכה בין רחבעם וירבעם, מלך אסא בן אביה בן רחבעם
בן שלמה, ואסא קיבץ את יהודה ובנימין ועוד הרבה יהודים משבט מנשה אפרים ושמעון, המונים המונים אלפי מבני
ישראל ברחו מצפון א”י ועברו את הגבול ובאו לגור עם יהודה ובנימין בראותם כי ה’ אלקיו עמו, לא מדברים מעבודה
זרה רק מהשי”ת אלקי ישראל. ]אין להקשות איך היה להם מקום נחלה, כי מבואר בגמ’ יומא שכשעובדים את השי”ת
יכולים לשבת אפילו על חוד החרב. וזאת מלבד מה שיש הרבה הרים פנויים לגור, ומה גם שא”י היא ארץ הצבי[.
והרי לנו סיבה אמיתית להעמיד את שבט יוסף ושב