ייחוס בני אשכנז לשבט בנימין ובני ספרד לשבט יהודה

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
"... והג”מ הרמ”ד וואלי זצוק”ל כתב ששבט יהודה יותר מסוגל לזכרון התורה, כמצוי בבני ספרד, ושבט בנימין לכח הפלפול
שבתורה כמצוי בבני אשכנז, ומבאר עפ”ז עוד הרבה תכונות שונות בין שני שבטים הללו..."

אודה מאוד למי שיוכל למצוא את המקור לנ"ל בכתבי הרמ"ד וואלי זצוק"ל (מבית מדרשו של הרמח"ל)
אם אני זוכר נכון זה בכרך הראשון של הליקוטים, ואולי השני.
 

טראכטער

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
בעניין זה, מצו"ב קטע רלוונטי מתוך שיחת הגרמ"י רייזמן, השבוע, יום שני פרשת שופטים | כ"ז מנחם אב תש"פ

קהל בני ישראל בימינו הם משבט יהודה ובנימין, בני ספרד בשורשם משבט יהודה ובני אשכנז משבט בנימין
והנה ב”ה אנחנו שומרי תורה ומצוות נשארנו בדור אחרון, ושני נביאים מתנבאים בסגנון אחד, רבינו בעל החידושי
הרי”ם זי”ע ורבינו הרב חיד”א זי”ע שמי שהוא בן אשכנז אמיתי הוא משבט בנימין, ומי שהוא בן ספרד אמיתי הוא
משבט יהודה, אלא שכבר נתערבבו האשכנזים וספרדים זה בזה, שבגלות ספרד נתיישבו הרבה מבני ספרד בהונגריה
ואני מהם, וגם משפחת רוקח אדמו”ר בית בעלזא מקור יחוסם ממשפחת אבולעפיה בן אחר בן, אחר כמה דורות
החליפו שם המשפחה ל’רוקח’.
והג”מ הרמ”ד וואלי זצוק”ל כתב ששבט יהודה יותר מסוגל לזכרון התורה, כמצוי בבני ספרד, ושבט בנימין לכח הפלפול
שבתורה כמצוי בבני אשכנז, ומבאר עפ”ז עוד הרבה תכונות שונות בין שני שבטים הללוד.
והנה באמת אין אנו רק משבט יהודה ובנימין אלא כל אותם ששה שבטים שעלו לראש הר גריזים. כי נחלת שמעון
בארץ ישראל היה בתוך גורל נחלת יהודה, וכיון שנתערב בשבט יהודה נתבטל בו לגמרי, לכן נכלל בכל אלו השבטים
שלא היו עם עשרת השבטים שעבדו ע”ז מהר עיבל צפונה, ופשוט שרחבעם בן שלמה מלך גם על שבט שמעון שהוא
נכלל בשבט יהודה ששמרו אמונים להקב”ה ולא עבדו ע”ז. וכן שבט לוי שבאמת הוא מפוזר כל ארץ ישראל כי הוא קיבל
מ”ח ערים, ששה מכל שבט כמבואר בספר יהושע, ועי”ז יש בכל בית מדרש לויים וכהנים, כי כשחילקו את הגבול בין
יהודה ובנימין לעשרת השבטים היו ביננו הרבה לויים ששמרו אמונים להשי”ת, ולכן גם לוי יעמוד בראש הר גריזים.
אפרים ומנשה ושמעון עברו את הגבול והצטרפו ליהודה ובנימין בראותם כי ה’ אלקיו עמו
נשאר לנו לבאר שבט יוסף ויששכר איך הם באים על הר גריזים. ולזאת צריך ללמוד עוד מספרי נ”ך, כתוב בדברי הימים
ב פרק טו ‘וְכִשְׁמֹעַ אָסָא הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וְהַנְּבוּאָה עֹדֵד הַנָּבִיא הִתְחַזַּק וַיַּעֲבֵר הַשִּׁקּוּצִים מִכָּל אֶרֶץ יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וּמִן הֶעָ־
רִים אֲשֶׁר לָכַד מֵהַר אֶפְרָיִם וַיְחַדֵּשׁ אֶת מִזְבַּח ה' אֲשֶׁר לִפְנֵי אוּלָם ה'. וַיִּקְבֹּץ אֶת כָּל יְהוּדָה וּבִנְיָמִן וְהַגָּרִים עִמָּהֶם מֵאֶפְרַיִם
וּמְנַשֶּׁה וּמִשִּׁמְעוֹן כִּי נָפְלוּ עָלָיו מִיִּשְׂרָאֵל לָרֹב בִּרְאֹתָם כִּי ה’ אֱלֹהָיו עִמּוֹ'.
המלך אסא היה מלך יהודה, צדיק וכשר, לאחר שנתחלקה המלוכה בין רחבעם וירבעם, מלך אסא בן אביה בן רחבעם
בן שלמה, ואסא קיבץ את יהודה ובנימין ועוד הרבה יהודים משבט מנשה אפרים ושמעון, המונים המונים אלפי מבני
ישראל ברחו מצפון א”י ועברו את הגבול ובאו לגור עם יהודה ובנימין בראותם כי ה’ אלקיו עמו, לא מדברים מעבודה
זרה רק מהשי”ת אלקי ישראל. ]אין להקשות איך היה להם מקום נחלה, כי מבואר בגמ’ יומא שכשעובדים את השי”ת
יכולים לשבת אפילו על חוד החרב. וזאת מלבד מה שיש הרבה הרים פנויים לגור, ומה גם שא”י היא ארץ הצבי[.
והרי לנו סיבה אמיתית להעמיד את שבט יוסף ושב
א. איפה יש לך את השיעורים שלו בצורה הזו.
ב. אשמח אם תוכל להעלות את המשך הטקסט.

תודה רבה.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
אספנה (ספיין) נקראת בפי היהודים ספרד מימות עולם, וזה מסורת מספיק חזקה בשבילנו. אותו דבר גם אשכנז=גרמניה=דויטשלנד. (יש עוד מסורות של גומר=גרמניה, ואין סתירה כי גרמניה גדולה ומורכבת מהרבה שבטים ועמים).
וכן צרפת=פראנס=פראנקרייך. (יש מזהים אותה עם גליה של רבי עקיבא במסכת ר"ה).
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אספנה (ספיין) נקראת בפי היהודים ספרד מימות עולם, וזה מסורת מספיק חזקה בשבילנו. אותו דבר גם אשכנז=גרמניה=דויטשלנד. (יש עוד מסורות של גומר=גרמניה, ואין סתירה כי גרמניה גדולה ומורכבת מהרבה שבטים ועמים).
וכן צרפת=פראנס=פראנקרייך. (יש מזהים אותה עם גליה של רבי עקיבא במסכת ר"ה).
הזיהוי של גליה ברור, ומלבד ר"ע בגמרא, מוזכר במדרש הרבה רבי יודן דגליה.
אשכנז זוהי גם מסורת יחסית חזקה.
באשר לצרפת, אני כלל לא בטוח.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
הזיהוי של גליה ברור, ומלבד ר"ע בגמרא, מוזכר במדרש הרבה רבי יודן דגליה.
אשכנז זוהי גם מסורת יחסית חזקה.
באשר לצרפת, אני כלל לא בטוח.
מי המציא את זיהוי צרפת?
זה קיים המון זמן בוודאי מתחילת הראשונים ואולי גם קודם. לא יודע.
 

בן מיכאל

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
מי המציא את זיהוי צרפת?
זה קיים המון זמן בוודאי מתחילת הראשונים ואולי גם קודם. לא יודע.
רש"י מביא ש"כך אומרים הפותרים" (יתכן שזוהי הסתייגות מסויימת).
לע"ע, לא מצאתי לכך מקור קדום.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
איפה נמצא הרש"י?

אבן עזרא עובדיה פרק א
אשר כנענים - שמענו מפי גדולים כי ארץ אלמניי"ה הם הכנעניים שברחו מפני בני ישראל בבואם אל הארץ גם ככה צרפת היא פרנסי"ה ותרגום יונתן בן עוזיאל ספרד אספמיא וזו היא גלות טיטוס וזאת הנבואה לעתיד לא כאשר אמר רבי משה כי אז נפזרו מהבית הראשון:
 

איכא מאן דאמר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אכן זה נמצא בת"י על המקום
וא"כ יש לנו מקור מאחד התנאים לעניין
מה שמורה על מסורת ברורה למדי
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
אכן זה נמצא בת"י על המקום
וא"כ יש לנו מקור מאחד התנאים לעניין
מה שמורה על מסורת ברורה למדי
אתה מדבר על ספרד=אספמיה.
צרפת לא מתורגמת שם:

תרגום יונתן נביאים עובדיה פרק א פסוק כ
וְגָלוּת עַמָא הָדֵין דִבְנֵי יִשְׂרָאֵל דִבְאַרְעָא כְנַעֲנָאֵי עַד צָרְפַת וְגָלוּת יְרוּשְׁלֵם דִבְאַסְפַּמְיָא יַחְסְנוּן יַת קִרְוֵי אַרְעָא דְדָרוֹמָא:
 

מוישה

צוות הנהלה
מנהל
מנוי פרימיום
כתיבה ספרותית
עריכה תורנית
כדאי גם לעיין במצ"ב. המאמר הזה ישן מאוד ואני מניח שהמחקר התקדם מאז.
 

קבצים מצורפים

  • ש' קרויס, השמות אשכנז וספרד, תרביץ, ג,ד (תרצב).pdf
    KB 324.8 · צפיות: 9

איכא מאן דאמר

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לגבי צרפת
זהו זיהוי שלא ידוע לי על אחד מהראשונים שמפקפק בו
ועל סמך הזיהוי הזה הראשונים כולם כינו את הארץ בשם צרפת למרות השוני מהכינוי הלועזי
וזה נשמר כל כך חזק בכל הדורות עד שזה נתקבע כך גם בעברית
קשה לפקפק בזיהוי רחב כל כך ללא מקור הסותר את העניין
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
רש"י עובדיה פרק א
ואומרי' הפותרים צרפת הוא המלכות שקורין פרנצ"א בלע"ז ספרד תרגם יונתן אספמיא:

רד"ק עובדיה פרק א
וגלות החל הזה - הוא גלות טיטוס שהגלה בארצות והם העמים ארצות אלמניי"א ואשקלוני"א וצרפת הוא שקורי' פרנצ"א וארצות ספרד שקורי' ספני"א ובני ירושלם הם שגלו בספרד ואחרים גלו לשאר ארצות הנזכרים שהיו ברשותם והתפשטו בארצות ומארצות אלו גלו מעצמם אותם שהם היו בארצות ישמעאל ואומרים בקבלה כי בני ארץ אלמניי"א היו כנעניים כי כשפנה כנעני מפני יהושע כמו שכתבנו בספר יהושע הלכו להם לארץ אלמניי"א ואשקלוני"א שקורין ארץ אשכנז ועוד היום קוראים אותם כנעניים ויונתן תרגם הפסוק כן וגלות עמא הדין דבני ישראל וגו':

אברבנאל עובדיה פרק א
השאלה הששית באומרו וגלות החל הזה לבני ישראל אשר כנענים עד צרפת, כי מה ענין הכנענים בפסוק הזה וכל שכן עם צרפת, וה"ר דוד קמחי פירש כנענים על האשכנזים שהם ארצות אלאמני"א ואשקלב"וניאה, ולא ידעתי מאין באה לו הנבואה הזאת שנתישבו אותם הארצות מכנעניים אם לא שראה בדברי ה"ר אברהם אבן עזרא ששמע מפי גדולים שארץ אשכנז נתישבו בו כנענים שברחו מארצם מפני בני ישראל, ואין הדבר כן כי הכנענים עברו לאפריק"א כמו שאמרו חכמים ז"ל והנני מפרש הכתובים באופן יותרו השאלות האלה כולם:

....
בכנענים עד צרפת שהוא פראנצי"א וכן גלות ירושלם אשר בספרד שהוא אספמי"א כדברי המתרגם אלה כולם
...
ומה טוב אומרו וגלות ירושלם אשר בספרד כי הנה בני יהודה הלכו לספרד מחרבן בית ראשון שהוליכם שם פירו מלך ספרד והושיבם בשני מחוזות האחד בלוזינ"ה שהיתה אז עיר גדולה באנדאלוזיא"ה אשר ממלכות קשטילי"א והשני במחוז טוליטול"ה וכמו שכתבתי בסוף פירושי לספר מלכים, ואל ירע בעיניך אומרו צרפת ולא זכר אינגלאטיר"ה שהלכו שם גם כן כי הנה האי ההיא לחלק צרפת תחשב ומצרפת היה בתחילה וכן קראוה בספריהם הקדמונים אי צרפת עם היות שאחרי כן נבדלה מצרפת ונעשתה מלכות בפני עצמה, ואף על פי שעתה אין בצרפת ולא בספרד איש אשר בשם ישראל יכונה לא איש אל ויכזב כי תמיד יתקיים הייעוד הזה באותם אשר יצאו משם או בבניהם אשר ילדום, ואולי שכוון ג"כ אל בנ"י אשר יצאו מכלל הדת מתוקף הצרות והשמדות ונשארו בצרפת ובספרד לאלפים ולרבבות קהלות גדולות שהם ישובו ובקשו את ה' אלקיהם כמו שמהם עושים היום הזה ובהם תתקיים זאת הנבואה והותרה בזה השאלה הו'.


ספר משמיע ישועה מבשר טוב התשיעי
עד צרפת הוא פרנסייא,
...
וגלה הנביא אם כן בכאן שני גליות, ראשון ואחרון, ועל שניהם יעד התשועה. וידוע שהיהודים אשר בספרד היו בחורבן בית ראשון שהוליכם שם מלך ספרד א' שנקרא פירוש והושיבם בב' מחוזות מהארץ ההיא, הא' בלוזינא ששם נתרבה החכמה בישראל והם קראום לזונא מלשון לוז שם העיר (בראשית כח, יט), ושם היה מושב האלפסי ושם עוד היום נכרה קבורתו, והמחוז השני היה בארץ טוליטולה שהיה שמה בראשונה פיראזולה והם קראוה טוליטולה מפני טלטולם, וכמו שכתבתי בפירושי לספר מלכים ממה שראיתי בספרי דברי הימים הקדומים שהיו למלכי ספרד ועל זה אמר כאן וגלות ירושלים אשר בספרד, שהיו שם קודם לכן מחורבן ראשון. ואל תתמה מאמרו עד צרפת כי לא נתפשטו עוד היהודים בגליותיהם כי אם עד צרפת לפי שאי אינגלטיירא אשר שם היו גם כן הנה הוא בספריהם חלק מצרפת וכן קראוה בספריהם אי צרפת, ועם היות שעתה בעונותינו אין בצרפת ולא בספרד איש מבית יעקב אשר בשם ישראל יכונה לא איש אל ויכזב, ויהיה יעוד הנביא שהיהודים אשר יצאו משם הם וזרעם יירשו את ערי הנגב. ואפשר שכוון בזה גם כן אל בני ישראל שיצאו מכלל הדת מתוקף הצרות והשמדות שנשארו בצרפת ובספרד שהם ישובו ובקשו את ה' אלהיהם ואת דוד מלכם וגם בהם תתקיים הנבואה הזאת:


הלכות רי"ץ גיאת הלכות אבל עמוד רנג
לפיכך מקום מרוחק כמות אספמייא ופרגנייא
הערות יצחק ירנן שם תרמה) ופרגנייא. בת' הגאונים איתא כאספמיא וכמו פרנקה, וכנרא' כוונת הגאון על מדינת צרפת.
 

מרובע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
D I G I T A L
אני שם לב שלפי הגירסא של הגאונים קוראים לה "פרגניה" (גירסה דומה ל"פרנקניה" המאוחרת) וזה דומה מאוד גם "גליה".

ראיתי פעם מאמר על צרפת ואיני זוכר כרגע איפה הוא ומה כתוב בו.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קיט ר'

קנג רְאֵה עָנְיִי וְחַלְּצֵנִי כִּי תוֹרָתְךָ לֹא שָׁכָחְתִּי:קנד רִיבָה רִיבִי וּגְאָלֵנִי לְאִמְרָתְךָ חַיֵּנִי:קנה רָחוֹק מֵרְשָׁעִים יְשׁוּעָה כִּי חֻקֶּיךָ לֹא דָרָשׁוּ:קנו רַחֲמֶיךָ רַבִּים יְהוָה כְּמִשְׁפָּטֶיךָ חַיֵּנִי:קנז רַבִּים רֹדְפַי וְצָרָי מֵעֵדְוֹתֶיךָ לֹא נָטִיתִי:קנח רָאִיתִי בֹגְדִים וָאֶתְקוֹטָטָה אֲשֶׁר אִמְרָתְךָ לֹא שָׁמָרוּ:קנט רְאֵה כִּי פִקּוּדֶיךָ אָהָבְתִּי יְהוָה כְּחַסְדְּךָ חַיֵּנִי:קס רֹאשׁ דְּבָרְךָ אֱמֶת וּלְעוֹלָם כָּל מִשְׁפַּט צִדְקֶךָ:
נקרא  2  פעמים

לוח מודעות

למעלה