טעויות ושגיאות בעיתונים ובמגזינים

הנושא בפורום 'עריכה לשונית, דקדוק וניקוד' פורסם ע"י למען דעת, ‏12/12/13.

  1. סומה

    סומה משתמש מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/3/18
    הודעות:
    103
    תודות :
    508
    נקודות:
    109
    לא זכיתי להבין את הבעיה הגדולה. כל הסימנים מובילים לדמויות המקוריות (האחד קבע מושבו בכולל... ועוד).
    ומכיון שהדמויות שנויות במחלוקת (כן!) מעדיפים להשאיר את שמותיהן מחוץ לכתבה. אין לעיתון כח לפתוח מערכה נגד קנאים כאלו ואחרים מהציבור שלנו. מה כ"כ הזוי?
    נדמה לי שהביקורת כבר יורדת לפסים לא כ"כ רציניים...!
     
  2. כנפיים

    כנפיים משתמש מקצוען איור וציור מקצועי פרסום וקופירייטינג

    הצטרף:
    ‏3/12/18
    הודעות:
    807
    תודות :
    5,111
    נקודות:
    159
    לכל אחד יש זכות לסייג את מה שהוא רוצה בכמה סייגים וגדרות שהוא רוצה.

    אבל מה? תעשה את זה כמו גדול.

    אתה מסתייג ממישהו, הקוראים שלך יזעמו שהזכרת את שמו?

    אל תביא סיפורים עליו ומשמו באנונימיות. או בשינויים.
    פשוט תוותר.
    השם לא מתאים לך? גם הסיפור לא.
    מה לעשות? זה המחיר.

    שלם אותו כמו אדם בוגר, שיודע שלהחלטות ולשמירה על הערכים שלך יש מחיר.
     
    חניפו, bo, נעמה :) ו-22 משתמשים נוספים מודים על התגובה.
  3. א יודעלע

    א יודעלע משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית איור וציור מקצועי

    הצטרף:
    ‏22/5/18
    הודעות:
    185
    תודות :
    1,057
    נקודות:
    159
    עיסוק:
    מלמד כותב מצייר ושר
    מיקום:
    ירושלים
    לקחתם לי את המילים מהפה. סליחה, מהמקלדת.
     
    אפקטכתיב, bo, טנק ו-3 משתמשים נוספים מודים על התגובה.
  4. סומה

    סומה משתמש מקצוען עיצוב גרפי

    הצטרף:
    ‏22/3/18
    הודעות:
    103
    תודות :
    508
    נקודות:
    109
    לא מזדהה. שרירותי וחסר הגיון.
     
    נחמד לעזור מודה על התגובה.
  5. א יודעלע

    א יודעלע משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית איור וציור מקצועי

    הצטרף:
    ‏22/5/18
    הודעות:
    185
    תודות :
    1,057
    נקודות:
    159
    עיסוק:
    מלמד כותב מצייר ושר
    מיקום:
    ירושלים
    ממשיך באותו ענין.
    ולא תאמינו איזו בורות וזלזול באינטלגנציה פגשתי. הזדמן לידי עלון של ארגון קירוב ויזואלי ידוע, הם משכנעים שם לתרום לארגונם, ע"י ציטוט דבריו של -שימו לב- האדמו"ר מפיאסצנה המכונה 'הגיבן הזקן' שאין דבר גדול מלעשות טובה לזולת.

    כשקראתי לא ידעתי אם לצחוק או לצעוק, במקביל החלטתי שזהו. אפסה תקווה. בואו נשלים עם המצב, למענינו ולמען בריאותינו הנפשית.
    אבל בכל אופן נמשיך להוציא פה קיטור, שלא יאמרו "מדשתקי רבנן שמע מינה דניחא להו"...
     
  6. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    את זה לא ראיתי.
    מה שכן ראיתי, שבהתחלה הם ציטטו 'מצוואתו של האדמו''ר מפיאסצנה: הדבר הכי גדול בעולם זה לעשות טובה למישהו אחר', אחר כך זה כבר תוקן, והפך ל'מדבריו של האדמו"ר מפיאסצנה', כמדומני.
     
    בר כוכבא ו-שי"ג מודים על התגובה.
  7. אשר שרבר

    אשר שרבר משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏31/8/17
    הודעות:
    1,550
    תודות :
    7,369
    נקודות:
    174
    ילדים יקרים אל תחשבו שקורח היה עם הארץ, הוא היה ראש ישיבה גדול, עם שטריימל ענק וזקן לבן ארוך.

    אממ קורח היה לוי ומגולח.

    אבל יוני...
    upload_2019-6-23_13-33-32.png
     
  8. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    אין ספק שיש שיפור ב-JDN אבל תמיד מוצאים דברים נחמדים...
    כנופיית חשודים.PNG
    כנופייה של ארבעה חשודים?
    הם היו חשודים לפני ההכאה, או שרק אחריה נהיו חשודים?
    ואם הם רק חשודים, מי אמר שהיו ארבעה, אולי רק שלושה?
     
  9. יענקי R

    יענקי R משתמש סופר מקצוען צילום מקצועי עימוד ספרים עריכה תורנית עריכה והפקת סרטים

    הצטרף:
    ‏28/10/17
    הודעות:
    2,267
    תודות :
    6,688
    נקודות:
    317
    עיסוק:
    כתיבה, עריכה, ניקוד ועימוד. וידאו&עריכה
    מיקום:
    עיה"ק
    סוג מצלמה:
    PANASONIC VFX-990
    זו הגדרה ישנה לאובייקט שעדיין לא הואשם במשפט.
    ככה זה היום. חשדהו וחשדהו.
     
    טנק ו-שני זאת אני :) מודים על התגובה.
  10. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    ברור שכשכותבים על אנשים מסוימים שקושרים אליהם מעשה מסוים, כותבים 'החשודים נעצרו במקום', מאחר שהם רק חשודים במעשה.
    אבל כשמדובר בעצם המעשה, שבזה ברור שהיו ארבעה בריונים שהיכו חרדים, לא כותבים 'ארבעה חשודים' אלא 'ארבעה בריונים', ולאחר מכן אפשר לכתוב 'החשודים נעצרו' או 'מתנהל מרדף אחרי החשודים'.
     
    RACHELIZ, נחליאלי(ת) ו-רפאל 5657 מודים על התגובה.
  11. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    992
    תודות :
    3,677
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    לא מתאים אולי להרחיב כאן, אבל אתה מזכיר לי שבצעירותי שאלתי על דברי רש"י (ב"מ כה) שמדבר על כך שאם אבדה מסוימת תישאר באשפה, "יטלנה נכרי או ישראל חשוד". הרי חשוד זו מילה יחסית, כלומר, בעינינו הוא חשוד כי איננו יודעים אם הוא גנב או אדם ישר, אבל כאן הרי לא מדובר שידוע לנו מיהו, אלא מתארים מצב שיבוא אדם (אולי גנב) ויטלנה, ולא מתאימה כאן המילה 'חשוד'. הבנתי אז ש'חשוד' זה סוג של בנאדם, ולא רק שחפותו מוטלת בספק, ובישיבישערית "הוא חפצא של חשוד"...
     
  12. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    בעגה תלמודית 'חשוד' הוא לא אדם שיש לו חזקת חפות עד שתוכח אשמתו בבית המשפט, אלא הוא אדם שידוע בתור מועד לפשע, בין אם הוא חשוד על נטילת אבידה בלי להשיבה, ובין אם הוא חשוד למשל למכור בהמה גסה לגוי.
    כאן לא מדובר על סוגיא תלמודית.
     
    טנק ו-יענקי R מודים על התגובה.
  13. מוישה

    מוישה Moderator מנהל עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏2/1/12
    הודעות:
    992
    תודות :
    3,677
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה והפקת ספרים
    מיקום:
    ירושלים
    ברשותך נעצור כאן...
     
    טנק ו-יענקי R מודים על התגובה.
  14. vhsvchch

    vhsvchch משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏30/4/17
    הודעות:
    389
    תודות :
    2,502
    נקודות:
    149
    סליחה על הבורות, האם הגילוח בתער ע"י משה לא היה חד פעמי?
     
    טנק מודה על התגובה.
  15. אשר שרבר

    אשר שרבר משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏31/8/17
    הודעות:
    1,550
    תודות :
    7,369
    נקודות:
    174
    האמת שחזרתי לבדוק, (תמיד היו זכור לי כטענה) וזו לא באמת טענה כל כך גדולה, אם כי על פניו מדובר בהפרש של כשלושה חודשים. מניסן לתמוז, כמובאר בראשדונים. כך שכזה גודל זקן לא אמור להיות אבל זו בהחלט לא טע נה כל כך גדולה.
     
    חני גרינשטיין, יענקי R ו-yonatanr מודים על התגובה.
  16. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    היכן נתבאר בראשונים שמעשה קורח היה בתמוז של אותה שנה שגילחו את הלויים?
     
  17. אשר שרבר

    אשר שרבר משתמש מקצוען כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏31/8/17
    הודעות:
    1,550
    תודות :
    7,369
    נקודות:
    174
    ברשי על חצרות כתוב ששם היתה מחלוקתו של קורח. (אמצע סיון)
    ברמבן כתוב שזה במדבר פארן (בניגוד לראב"ע שזה בזמן שמשה חילק את הנשיאים - במדבר פארן) מדבר פארן זה מעשה המרגלים, שמתחיל ארבעים יום קודם לתשעה באב. (סוף סיון). אמנם אין לנו תיארוך מתי יצאו משם.
     
    יענקי R מודה על התגובה.
  18. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    מצד שני ברש''י על הפסוק בפרשת קורח (במדבר טז ד) 'וישמע משה ויפול על פניו', מפרש 'מפני המחלוקת, שכבר זה בידם סרחון רביעי, חטאו בעגל (שמות לב, יא) ויחל משה, במתאוננים (במדבר יא, יב) ויתפלל משה, במרגלים (שם יד, יג) ויאמר משה אל ה' ושמעו מצרים, במחלוקתו של קרח נתרשלו ידיו'. ומבואר שמחלוקת קורח היתה רק אחרי מעשה המרגלים, שמעשה המרגלים אירע במדבר פארן, כמו שנאמר בפסוק (במדבר יב טז) 'וְאַחַר נָסְעוּ הָעָם מֵחֲצֵרוֹת וַיַּחֲנוּ בְּמִדְבַּר פָּארָן' ולאחר מכן נאמר על המרגלים (שם יג ג) 'וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן עַל פִּי ה' כֻּלָּם אֲנָשִׁים רָאשֵׁי בְנֵי יִשְׂרָאֵל הֵמָּה'. וכן מפורש בסדר עולם רבה (פ"ח) 'אחר מרגלים היתה מחלוקתו של קורח ובליעתו, שנאמר 'אף לא אל ארץ זבת חלב ודבש' וגו''.
    ונמצא שבכל אופן מעשה קורח לא היה מיד לאחר הפרשת בני לוי, שבוודאי היתה עוד במדבר סיני, לפני שנסעו משם בכ' אייר, כמו שנאמר (שם י יא-יב) 'וַיְהִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית בַּחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בְּעֶשְׂרִים בַּחֹדֶשׁ נַעֲלָה הֶעָנָן מֵעַל מִשְׁכַּן הָעֵדֻת: וַיִּסְעוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְמַסְעֵיהֶם מִמִּדְבַּר סִינָי וַיִּשְׁכֹּן הֶעָנָן בְּמִדְבַּר פָּארָן'.
    ונמצא שבוודאי עברו כשלשה חדשים בין גילוח הלויים למעשה קורח ועדתו, ולכאורה אין אפשרות לדעת בבירור באיזה שלב בארבעים השנים שהיו במדבר אירע מעשה קורח.
     
    מאן דהו ו-אשר שרבר מודים על התגובה.
  19. yonatanr

    yonatanr משתמש מקצוען עריכה תורנית כתיבה ספרותית

    הצטרף:
    ‏25/12/18
    הודעות:
    584
    תודות :
    2,969
    נקודות:
    149
    עיסוק:
    עריכה תורנית
    וכדי לחזור לנושאו המקורי של האשכול - שתי טעויות מעיתון 'שחרית':
    התקשורת או המשפטים.PNG
    על פי החוק.PNG
    ועוד אחת מ'המבשר':
    מכסים או מיסים.PNG
     
  20. הגשש

    הגשש משתמש מקצוען

    הצטרף:
    ‏25/12/09
    הודעות:
    283
    תודות :
    2,189
    נקודות:
    149
    נראה לכם הגיוני להקיש מהקשה להכשה בלי כלי הקשה?

    נס של ממש התרחש אתמול (שלישי) בשעות הבוקר בקמפוס ישיבת 'מאור יצחק' הנמצאת בלב המושב "חמד". בשעה 07:00 בבוקר, קצת לפני שבחורי הישיבה התעוררו לתפילת שחרית, החל "המעורר" - הבחור שאחראי להעיר את הבחורים בישיבה, להסתובב בין החדרים הנמצאים בקומת הקרקע בפנימייה, הנקראת בפי הבחורים - "המוקטעה". לפני כניסתו אל אחד החדרים הבחין "המעורר" בנחש גדול המפלס את דרכו אל כניסת אחד החדרים. שניות ספורות לפני שהנחש נכנס אל החדר, אזר הבחור אומץ וזרק על הנחש אבן גדולה שגרמה למותו של הנחש. לאחר נטרול הנחש, הגיע אדם המומחה לנחשים וקבע שהנחש נחשב לארסי מסוג מסוכן ולולי הנס שהתרחש והתושייה שגילה "המעורר", יכל הנחש להביא חלילה להקשתם של הבחורים ולהביא לפציעתם הקשה. לאור הנס הגדול, לאחר תפילת שחרית, אמרו הבחורים "נשמת כל חי" בכוונה ובהודאה עצומה לקב"ה על הנס הגדול שהתרחש.