חריזה בספרי ילדים - בעד ונגד

feel-הרמוני

משתמש מקצוען
אכן, כשהרמה הספרותית גבוהה, הספר פשוט החמיץ את המטרה.
בסיפורים מחורזים לילדים חשוב מאוד גם הקצב, אולי אף יותר מהחרוז.
כשהילדים קולטים את הקצב, הם פשוט זורמים עם הטקסט.
אני מעלה כאן חלק מספר שכתבתי את גרסתו העברית.
הספר בגרסתו האנגלית נכתב בידי קלינאית תקשורת. הוא מציב בפני הילד בגיל הרך דילמות מחייו, והילד מתבקש להציע פתרונות. כאן העליתי רק חלקים ממנו, להתרשמות.

קיבלתי מסבתא כדור מתנה,
יצאתי אתו בשמחה לגינה.
הקפצתי אותו, נהניתי כל כך,
אבל הוא התגלגל במהירות וברח.
ליד מכונית נעצר לו ודי,
ואני ממהר ומושיט את ידיי.

רציתי לרדת לרגע לכביש,
להרים הכדור ולחזור אתו חיש -
אבל אז נעצרתי: הכביש מסוכן!
במיוחד בשביל ילד נמוך וקטן.

אבל איך יחזור לידיי הכדור?
מה אוכל לעשות אם לרדת אסור?
כך חשבתי בשקט, שואל את עצמי,
ואתם - מה הייתם עושים במקומי?

*****
יום שני:
כמה טוב לשחק
בגינה הנחמדת,
לקפוץ לי הרחק,
לעלות ולרדת,
לטפס בסולם,
להחליק לי מהר,
לחייך לכולם
ולקרוא לחבר.

אך פתאום - טיף טיף טף,
שתי טיפות על האף!
עוד טיפה ועוד שתיים
יורדות משמים.
אז בשקט אמרתי
שלום למתקן,
כי ממש לא רציתי
להיות מצונן.
ובלי לחכות שירד גם ברד,
הזדרזתי ורצתי הביתה מיד.


קטע נוסף:

שיחקתי היום בהמון משחקים,
בפאזל גדול עם הרבה חלקים,
וחיות וליצן ודובון וקטר,
שיחקתי בשקט - היה נהדר!

כשראיתי שאין עוד מקום פה בחדר,
הבנתי: צריך לעשות בו קצת סדר.
אני ילד חרוץ,
אז בלי שום תירוץ
אני קם כמו גדול
ואוסף את הכל.

קוביות חיש ארים,
אאסוף הספרים,
הבובה והדוב -
למדף הצהוב.

את הפאזל מהר
בקופסה אסדר,
והנה, עוד דקה -
הרצפה כבר ריקה!

 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
אה, ראיתי את הספר הזה אצל קרובי משפחה, והילדים שלהם דקלמו אותו על-פה!
זו דוגמה מעולה של טקסט מחורז משובח לילדים. ממש כיף לקרוא.
גם הציורים שם מדהימים...
 

feel-הרמוני

משתמש מקצוען
נכתב ע"י עפרה;248592:
איך אוהבים אצלנו את 'הספר המתוק הזה'!
הספר החרדי היחיד מן המדף שלנו שאני נהנית לספר לילדים.
הוא באמת כתוב טוב!
אולי אין לנו הרבה ספרים, יתכן שיש עוד ספרים טובים שלא הכרתי עדיין, ובכל זאת...

לנו יש ה-מו-ני ספרים, ועדיין "הספר החמוד הזה" ו"הספר המתוק הזה" אהובים ביותר על הילדים, ועכשיו גם על הנכדים. יש להם חן מיוחד.
 

Smeshi

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
בוגר/תלמיד פרוג
D I G I T A L
מישהו דבר על כמה חשובים החרוזים לילדים מעבר ליפה או לא יפה? ילדים אפילו בני שנתיים ושלוש שלומדים להקשיב למילה מפתחים מודעות פונולוגית טובה, ויהיה להם הרבה יותר קל לקלוט את הקריאה. החרוזים לא צריכים להיות כבדים ומאולצים. לדוגמה יש את הספר שטוזים - שטויות בחרוזים של דתיה בן דור, שמשמש גם לכיף וגם לעבודה עם ילדים שמתקשים בקריאה. (למשל: פעם שטיח אכל אבטיח, שטויות שטויות, זה לא יכול להיות, אז מה? זאת כל החוכמה...)
 

דבורה ברזון

משתמש סופר מקצוען
איור וציור מקצועי
הכתיבה בחרוזים היא דרך לליבם של ההורים ושביל מאוד קצר לשיעמום הילדים- (מחוסר הבנה)
 

אפכא מסתברא

משתמש סופר מקצוען
מוזיקה ונגינה
עריכה תורנית
האמנם את טוענת זאת מנסיון? אם כן - הנסיון שלי אומר ההפך הגמור. לעניות דעתי, עם קצב והטעמה טובים ייהנו הילדים (גם הקטנים ביותר) מחריזה טובה באמת גם אם לא יבינו הרבה מהמלים. כשילדי היו קטנים הם הורדמו לילה-לילה לצלילי דקלומים ושירים (מפי האם ולא מפי הטייפ), והטקס ארך זמן רב כי ה"חומר" עניין אותם. למשל, זכור לי שפעם אחת שאלה בתי בת השנתיים (אז, כמובן) מה זה "חליל רועה" (דווקא זה, מתוך שלל המלים המיוחדות של השיר: "כבה השמש שיקד, בצל קודר הרי גלעד" וכו'). בקיצור, לא די בחרוזים מצוינים - צריך גם ביצוע מצוין.
 

עפרה

משתמש מקצוען
איור וציור מקצועי
ואם כבר מעלים את הדיון הזה מתהום הנשייה, הרהרתי מעט בנושא לאחר שדובר בו כאן, וסברתי לעצמי שכאשר ספר כתוב בצורה נכונה, הוא דווקא מוצלח יותר כאשר משולבות בו מילים שהילדים אינם מכירים. נזכרתי בסיפורים הישנים היפים והטובים, ומצאתי שכל סופר טוב שילב גם מילים-של-שבת בסיפורי הילדים, והדבר לא הוריד את רמת ההתעניינות של הילדים!
(תצחקו, הקשבתי לקלטות של לאה פריד ושרה קיסנר, שאני בילדותי ידעתי אותן על-פה, ועכשיו הילדים שלי מדקלמים אותן, ומצאתי בהן מילים מעניינות, כאלו שאני לא הבנתי בזמנו, ובכל זאת ידעתי מהי 'האווירה' שהן משדרות, ובהחלט הבנתי את הסיפור! ודרך אגב, בקלטות האהובות שלהן הן משלבות משפטים וקטעים מחורזים רבים מאוד, ואלו הם הקטעים שהילדים אוהבים ביותר. אפילו אני, כאם מאזינה מן הצד, מגלה משפטים שלהן משולבים בשפת היום-יום שלי, כל כך הם קליטים וחביבים...)
וחשבתי לאחר מכן, שלהיפך - הגישה הזו של היום, שטוענת שהסיפור צריך לרדת ממש עד לרמה של הילד, עד שלא תופיע בו מילה אחת שהילד איננו מכיר, הגישה הזו מביאה לקשיים בהבנת הנקרא בהמשך. הצורה הטבעית היא שילד ייחשף בכל פעם במידות נמוכות למילים גבוהות מעט מן הרמה שלו, וכך יוכל, אט אט, לרכוש מילים מיוחדות ולעלות ברמה.
כמובן, בתנאי שהסיפור ברובו יהיה מותאם לאוצר המילים של הילד. ושיהא כתוב היטב!!!

כאמור, גם אני סבורה שספרים מחורזים רבים המסתובבים בתוכנו כתובים בצורה גרועה ואינני מוצאת בהם שום טעם.
אבל, כנ"ל, לא החרוזים הם הבעיה.
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קכד

א שִׁיר הַמַּעֲלוֹת לְדָוִד לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ יֹאמַר נָא יִשְׂרָאֵל:ב לוּלֵי יְהוָה שֶׁהָיָה לָנוּ בְּקוּם עָלֵינוּ אָדָם:ג אֲזַי חַיִּים בְּלָעוּנוּ בַּחֲרוֹת אַפָּם בָּנוּ:ד אֲזַי הַמַּיִם שְׁטָפוּנוּ נַחְלָה עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ:ה אֲזַי עָבַר עַל נַפְשֵׁנוּ הַמַּיִם הַזֵּידוֹנִים:ו בָּרוּךְ יְהוָה שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם:ז נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ:ח עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם יְהוָה עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ:
נקרא  5  פעמים

לוח מודעות

למעלה