חידות לפרשת השבוע חידות לפרשת השבוע

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לאחר שהאשכול העסיסי 'חידות תורניות' נזרע כלאים,
בשאלות וקושיות מגוונות של חידות מרובות סגנונות,
והחידות על פרשת השבוע בקשו להן מקום קבוע,
יבוא אשכול זה לחידות על פרשת השבוע בלבד,
מתוך עדיפות לשאלות מן המקרא בלבד.
החפץ ימלא את ידו, לשאול ולהשיב בעדו.

מקרא בסיסי:
מקרא - כולל כל התנ"ך.
תורה - חמשת חומשי תורה בלבד.
פרשת השבוע - מה שיקראו בשבת הבאה.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
לא ערוך. מחברת הערוך. בגלל השם הדומה נקטתי בתחילה 'הערוך במחברתו'..
נתחבר ע"י רבי שלמה אבן פרחון. ואכן יש ט"ס, זה לא בשורש 'דחף' אלא 'דכף'. מצו"ב.
יישר כח. ראיתיו בפענח רזא (איזה מקור יותר קדום?)
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
(איזה מקור יותר קדום?)
ממה שראיתי:
בשער של מחברת הערוך כתוב שחיברו בשנת ד"א תתקכ"א.
ואילו פענח רזא - הוא רבי יצחק ב"ר יהודה הלוי - כתוב (בשו"ת בר אילן, ובמבוא לפע"ר מהדורת 'תורת הראשונים') שהיה בסוף המאה הי"ג, ומבואר שהיה אחריו.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מי זה פרחו"ץ שהפענח רזא מביא בשמו?
אולי ט"ס של 'פרחון' והוא הוא. כך מסתבר לי.
ואתה אל תתמה על הגרשיים, כי בימי קדם הורגלו להדגיש תיבה שאינה חלק מהמשפט, בנתינת גרשיים בתוך התיבה. ואינם מורים על ראשי תיבות כבלשוננו, אלא על הדגשה כמו 'גרשיים' כאלו בלשוננו.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
אולי ט"ס של 'פרחון' והוא הוא. כך מסתבר לי.
באמת בפענח רזא דפוס משנת שס"ז נראה "פרחון"

1712098669446.png
 
נערך לאחרונה ב:

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
לא הבנתי מה הוא כותב וכמו זה בלא נס שצריך העולם וכו' ואע"פ שיהא כתוב בתלמוד וכו'
הקשית לשאול..
הדברים תלויים ועומדים בסגנון פירושי האגדה שבתלמוד, בדברים שנראים תמוהים בהשקפה ראשונה (ושניה) לפי דרכי הטבע..
ודע לך, כי זה החכם מבית מדרשם של הרמב"ם וראב"ע (ראיתי מביאים שהיה תלמיד ראב"ע וידיד ריה"ל, ואין בידי ידיעות מהימנות חיצוניות לאשר או להכחיש), ונודעה מחלוקתו של הרמב"ן (בדרשת תורת ה' תמימה) והרמב"ם (באגרת תחה"מ) והכרעת הרשב"א (בתשובה בארוכה), ובאתר די זיקוקין דנורא וגו'.
והכלל העולה, שדעת הרמב"ם היא, שכל מאורע ש'אין הדעת מקבלתו' שאירע כפי שכתוב בתלמוד (ואין לנו הכרח לומר שהיה זה דרך נס), על כרחנו נאמר אחת משתים: או שאינו מתפרש כפשוטו, או שהוא סברת חכם מהחכמים והוא דעת יחיד. וכן מורגל בפי ראב"ע ורלב"ג וסיעתם. (ע' למשל דברי הרמב"ם במורה על שיתא אלפי שנין הוי עלמא, ודברי ראב"ע בענין לידת יוכבד בגיל ק"ל, ודברי הרמב"ן עליו בפ' ויגש, והדברים עתיקים. וידוע גם מש"כ הריב"ש סי' מה על הרמב"ם והרלב"ג בענין הנסים, ע"ש).
ובהניח הנחות אלו, כך פירוש דבריו: המאורע של זריקת עוג על ישראל, אין הדעת מקבלתו, ולפיכך היה לנו לומר שאינו כפשוטו או שהוא דעת יחיד (ע' בדברי הרשב"א על אגדה זו בפירוש ההגדות שלו שמפרשו ע"ד סוד, וגם מהרש"א פתח בכך שהענין קשה מאוד בסברא, ונודעו דברי הביאוה"ל בסי' ריח ליישב ענין זה). אלא שכיון שנזכר במקרא שכל מלחמת עוג היתה דרך נס, צריך לומר שגם זה היה דרך נס.
אמנם אחר שביאר באופן פרטי את ענין עוג, הרחיב היריעה אל הקורא להודיעו את הכלל בפירוש ההגדות כיוצא בזו. וזה ביאור דבריו:
'וכמו זה' המאורע הגדול, אם היה קורה ומסופר 'בלא נס שצריך העולם', כלומר באופן שלא היה שום הכרח לומר שיש צורך לעשות נס כזה גדול בעולם, אזי כיון ש'אין הדעת מקבלתו' בהכרח ש'אינו אמת' (ולפי זה היה ראוי ליתן ו' במילת 'אינו'), וממשיך לפרש את הכלל שבזה, שבמקרה כזה, למרות שהוא כתוב בתלמוד אין לנו לקבלו כפשוטו: 'ואע"פ שיהא כתוב בתלמוד' עדיין יש לנו לומר ש'אינו אמת' ולא לקבלו, ומדוע? כיון שזו דעת יחיד: 'אין ההלכה ההיא כמו אותו החכם ורבנן פליגי עליה'. כלומר, גם במקרה שלא נמצא בהדיא שחכמים יחלקו על דעת ההיא, מ"מ נאמר כן בפה מלא. והנימוק: 'אין הדעת מקבלתו'. ולדבר הזה תשית עיניך בתשובת הרשב"א ח"א סי' ט שחולק על כיו"ב.

ודעת הרמב"ן בכל זה כדברי המקובלים, המדקדקים היטב על כל תג ותג בכל דבר אגדה, והרוצה להרוות צמאונו יבקש יסוד שיטת החולקים בהקדמת ר' אברהם בן הרמב"ם לפירושי האגדות (ההולך בדרכי אביו הגדול בפיהמ"ש פרק חלק, ובכמה אגרות), ומנגד ב'מאמר על ההגדות' של הרמח"ל ובדברי המהר"ל בגבורות ה' ובעוד כמה מקומות (אשר דרך דומה להם אם כי בלשונות שונים ידברו, יסוד שיטתם ע"פ המקובלים וכדרך הרמב"ן הנ"ל). ומכאן ואילך אין קץ לדברים הדברים.
כל זה כתבתי בנחיצה להפיס דעת החכם הנכבד ולהשקיט הגעגוע.. ודי בזה לכבודו ולמסגרת הפורום הזאת.
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
מאיפה היו לבני אהרן יין במדבר ?
אמרו חכמים במדרש (שיר השירים רבה ד, ג):
ד"א שלחיך פרדס רמונים - שלחיך, עתיד הקב"ה לעשותך כפרדס רמונים לעתיד לבא, ואיזה זה, זה הבאר.
מאן היו ישראל מנטרים (אולי צ"ל מנסכים? כן נראה מדברי המשך חכמה במדבר ל, ב) כל ארבעים שנה שעשו במדבר?
רבי יוחנן אמר: מן הבאר, וממנו היו רוב הנייתן, דא"ר יוחנן הבאר היתה מעלה להם מיני דשאים, מיני זרעונים, מיני אילנות, תדע לך שהוא כן, שכיון שמתה מרים ופסקה הבאר מהן היו אומרים (במדבר כ') לא מקום זרע ותאנה וגפן.
רבי לוי אמר: מן האשכול, על שם (שם י"ג) ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד. אפשר כן? א"ר אבא בר כהנא פירות היו גסין באותה שעה.
ורבנן אמרין: ממה שהיו תגרי עובדי כוכבים מוכרין להם לישראל. תני ר' ישמעאל, עדיין לא נאסר יינם של עובדי כוכבים לישראל.

נמצא שמקור הנסכים שנוי במחלוקת: באר מרים, אשכול של המרגלים, קניית יין מהגויים.
ואתה צא ולמד ליינם של בני אהרן.
 

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
נערך לאחרונה ב:

נכון מאוד

משתמש מקצוען
מנוי פרימיום
אמרו חכמים במדרש (שיר השירים רבה ד, ג):
ד"א שלחיך פרדס רמונים - שלחיך, עתיד הקב"ה לעשותך כפרדס רמונים לעתיד לבא, ואיזה זה, זה הבאר.
מאן היו ישראל מנטרים (אולי צ"ל מנסכים? כן נראה מדברי המשך חכמה במדבר ל, ב) כל ארבעים שנה שעשו במדבר?
רבי יוחנן אמר: מן הבאר, וממנו היו רוב הנייתן, דא"ר יוחנן הבאר היתה מעלה להם מיני דשאים, מיני זרעונים, מיני אילנות, תדע לך שהוא כן, שכיון שמתה מרים ופסקה הבאר מהן היו אומרים (במדבר כ') לא מקום זרע ותאנה וגפן.
רבי לוי אמר: מן האשכול, על שם (שם י"ג) ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד. אפשר כן? א"ר אבא בר כהנא פירות היו גסין באותה שעה.
ורבנן אמרין: ממה שהיו תגרי עובדי כוכבים מוכרין להם לישראל. תני ר' ישמעאל, עדיין לא נאסר יינם של עובדי כוכבים לישראל.

נמצא שמקור הנסכים שנוי במחלוקת: באר מרים, אשכול של המרגלים, קניית יין מהגויים.
ואתה צא ולמד ליינם של בני אהרן.
נכון מאוד,
ובמדרש תלפיות (שמחברו היה בעל השבט מוסר הק') בענף היין, מביא שהיה לבארה של מרים כוח כמו המן, שיכלו לטעום ממנו כל טעם שתי' שרק רצו, נראה כמו השהש"ר שכתבתם.
ומעניין אם זה גם היה נבלע באיברים...
 

כל שם שתרצה

מהמשתמשים המובילים!
כמו המן, שיכלו לטעום ממנו כל טעם שתי' שרק רצו,
זהו, שבתחילה לא רציתי להביא את ענין המן, כי מהחת"ס משמע שלא היה במן טעם של יין. (עה"פ בין פארן ובין תופל, שתפלו על המן שאין בו טעם יין). אבל במחשבה שניה נראה שגם לדברי השבט מוסר לא היה בו טעם יין אלא רק טעם של מיני מאכל, ולכן הוצרך להביא את בארה של מרים. ומסתבר שהסגולה של נבלע באיברים לפי שיטתו היתה קיימת גם בבאר.
 

מתגעגע

משתמש מקצוען
עריכה תורנית
ובמדרש תלפיות בענף יין, מביא שהיה לבארה של מרים כוח כמו המן, שיכלו לטעום ממנו כל טעם שתי' שרק רצו​
כך מביא בספר גליוני הש"ס (ברכות מח: ) בשמו, יש לציין שלא נמצא כן במדרש תלפיות שלפנינו (אוצר פלאות התורה)
 

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק טז

א מִכְתָּם לְדָוִד שָׁמְרֵנִי אֵל כִּי חָסִיתִי בָךְ:ב אָמַרְתְּ לַיהוָה אֲדֹנָי אָתָּה טוֹבָתִי בַּל עָלֶיךָ:ג לִקְדוֹשִׁים אֲשֶׁר בָּאָרֶץ הֵמָּה וְאַדִּירֵי כָּל חֶפְצִי בָם:ד יִרְבּוּ עַצְּבוֹתָם אַחֵר מָהָרוּ בַּל אַסִּיךְ נִסְכֵּיהֶם מִדָּם וּבַל אֶשָּׂא אֶת שְׁמוֹתָם עַל שְׂפָתָי:ה יְהוָה מְנָת חֶלְקִי וְכוֹסִי אַתָּה תּוֹמִיךְ גּוֹרָלִי:ו חֲבָלִים נָפְלוּ לִי בַּנְּעִמִים אַף נַחֲלָת שָׁפְרָה עָלָי:ז אֲבָרֵךְ אֶת יְהוָה אֲשֶׁר יְעָצָנִי אַף לֵילוֹת יִסְּרוּנִי כִלְיוֹתָי:ח שִׁוִּיתִי יְהוָה לְנֶגְדִּי תָמִיד כִּי מִימִינִי בַּל אֶמּוֹט:ט לָכֵן שָׂמַח לִבִּי וַיָּגֶל כְּבוֹדִי אַף בְּשָׂרִי יִשְׁכֹּן לָבֶטַח:י כִּי לֹא תַעֲזֹב נַפְשִׁי לִשְׁאוֹל לֹא תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְאוֹת שָׁחַת:יא תּוֹדִיעֵנִי אֹרַח חַיִּים שֹׂבַע שְׂמָחוֹת אֶת פָּנֶיךָ נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח:
נקרא  16  פעמים

אתגר AI

האנשה • 2

לוח מודעות

למעלה