חידה בלשון הקודש

מצב
הנושא נעול.

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י געוואלדיג;261817:
לא הבנתי, האם הם אינם אותן אותיות?

כפי שכתבתי בתגובה מקודם, אפשר לכתוב אותם באותם אותיות, אם כי לא מקובל לכתוב אותם ממש באותם אותיות.
בכל מקרה הצליל אינו זהה לחלוטין אלא כמעט זהה.

רוצים רמז?
 

געוואלדיג

משתמש צעיר
עימוד ספרים
אולי "לרפא", "לרפאות" (לשון רפואה וחיזוק) ו"לרפות" (לשון רפיון וחולשה).
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י געוואלדיג;261838:
אולי "לרפא", "לרפאות" (לשון רפואה וחיזוק) ו"לרפות" (לשון רפיון וחולשה).
כל רעיון שלך יותר נפלא מקודמו. וזה גם לכאורה עונה על ההגדרות.
אבל יש משהו אחר פחות נפוץ.
 

טל

משתמש רשום
כתוב ב"אלדד ומידד מתנבאים במחנה"
ולא יסף - פירוש לא הפסיק
(וגם אפשר לפרש לא הוסיף)
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
אבהיר משהו ובכלל זה רמז.
במשנה שתי המילים ההופכיות מופיעות בסמיכות ושניהם באותו צורת פועל.
בחומש, הפחות נפוץ מופיע בצורת פועל "פעוּל" [במשנה זה לא בפועל שבחומש]
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י טל;261842:
כתוב ב"אלדד ומידד מתנבאים במחנה"
ולא יסף - פירוש לא הפסיק
(וגם אפשר לפרש לא הוסיף)

רעיון יפה. אבל..
כפי שעניתי קודם, מה שהבאת זה אותה מילה בדיוק רק עם שתי משמעויות
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
נכתב ע"י א.ישראל;261734:
שני פעלים שכל אחד הוא ההיפך של השני. [למשל בניה וסתירה] הכתיבה שלהם זהה [בדרך כלל הכתיבה זהה כמעט, אבל אפשר לכתוב אותם זהים בדיוק] והצליל של המילה כמעט זהה.

אחד מהם לא נפוץ, אבל קיים בחומש ובמשנה.

נכתב ע"י א.ישראל;261822:
כפי שכתבתי בתגובה מקודם, אפשר לכתוב אותם באותם אותיות, אם כי לא מקובל לכתוב אותם ממש באותם אותיות.
בכל מקרה הצליל אינו זהה לחלוטין אלא כמעט זהה.

נכתב ע"י א.ישראל;261845:
אבהיר משהו ובכלל זה רמז.
במשנה שתי המילים ההופכיות מופיעות בסמיכות ושניהם באותו צורת פועל.
בחומש, הפחות נפוץ מופיע בצורת פועל "פעוּל" [במשנה זה לא בפועל שבחומש]

נכתב ע"י טל;261849:
כתוב "שם שם לו חק ומשפט ושם נסהו"

שם - שמה
שם - להשים

אני מצטט שוב את החידה עם ההבהרות והרמז, שים לב להדגשות.
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
שוב החידה בתוספת רמזים:
  • שני פעלים שכל אחד הוא ההיפך של השני. [למשל בניה וסתירה] הכתיבה שלהם זהה [בדרך כלל הכתיבה זהה כמעט, אבל אפשר לכתוב אותם זהים בדיוק] והצליל של המילה כמעט זהה.
  • אחד מהם לא נפוץ, אבל קיים בחומש ובמשנה.
רמזים:
  • במשנה שתי המילים ההופכיות מופיעות בסמיכות ושניהם בצורת פועל "יִפעוֹל".
  • בחומש, הפחות נפוץ מופיע בצורת פועל "פעוּל".
  • נמצא בחצי השני של חומש במדבר.
  • הביטוי הזה קיים [לפי מה שבדקתי] רק פעמיים בתנ"ך ושניהם באותה פרשה ובאותו ענין.
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
הגענו כבר ל31 תגובות. כנראה באמת קשה.
האמת שאם לא הייתי לומד בדיוק משניות מסכת *** גם לא היית יודע...

טוב, רמז: בפרשת בלק
 

א.ישראל

משתמש פעיל
עריכה תורנית
מאן דאמר, צדקת!

יִּשְׁתּוֹם וְיִסְּתּוֹם
יִּשְׁתּוֹם = יפתח. יִסְּתּוֹם = יסגור.

במשנה:
עבודה זרה פרק ה משנה ג
נָכְרִי שֶׁהָיָה מַעֲבִיר עִם יִשְׂרָאֵל כַּדֵּי יַיִן מִמָּקוֹם לְמָקוֹם, אִם הָיָה בְחֶזְקַת הַמִּשְׁתַּמֵּר, מֻתָּר. אִם הוֹדִיעוֹ שֶׁהוּא מַפְלִיג, כְּדֵי שֶׁיִּשְׁתּוֹם וְיִסְּתּוֹם וְיִגּוֹב. רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר, כְּדֵי שֶׁיִּפְתַּח וְיִגּוֹף וְתִגּוֹב:

ברטנורה = ישתום - יפתח כמו (במדבר כד) שתום העין שענינו פתוחה:

בחומש (במדבר כד ג):
וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר וּנְאֻם הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן

רש"י = שתם העין - עינו נקורה ומוצאת לחוץ וחור שלה נראה פתוח ולשון משנה הוא כדי שישתום ויסתום ויגוב. ורבותינו אמרו לפי שאמר ומספר את רובע ישראל שהקב"ה יושב ומונה רביעותיהן של ישראל מתי תבא טפה שנולד הצדיק ממנה. אמר בלבו מי שהוא קדוש ומשרתיו קדושים יסתכל בדברים הללו ועל דבר זה נסמית עינו של בלעם. וי"מ שתום העין פתוח העין כמו שתרגם אונקלוס. ועל שאמר שתום העין ולא אמר שתום העינים למדנו שסומא באחת מעיניו היה:

ולסיום, איפה יש סתימה לא עם סמ"ך אלא עם שין שמאלית:
איכה ג ה: גַּם כִּי אֶזְעַק וַאֲשַׁוֵּעַ שָׂתַם תְּפִלָּתִי

תודה לכל המשתתפים: יד טובה; געוואלדיג; מלאכה; יונה; טל; תם; מאן דאמר

ולמי שיש חידות נוספות, בבקשה שמעו לעצתו של אברימי באחד האשכולות הקודמים, ופתחו אשכול נפרד לכל חידה.
 

גרפיקנער

משתמש סופר מקצוען
עיצוב גרפי
עימוד ספרים
עריכה תורנית
אם יורשה לי להוסיף משהו מענין, שאולי לא קשור לכאן, אבל לא מצאתי לנכון לפתוח לו אשכול מיוחד:

התחלפות מילים בין לשון קודש לארמית:

המילה מותר בלשון קודש (לשון המשנה עכפ"נ, ואיני יודע אם קיים לשון זה בתנ"ך), בארמית זה שרי.

ולהפך: המילה שרו (שרו את הכביסה במים) בלש"ק - בארמית זה תרו. (ראה פסחים מד,ב: 'דאי תרו לי כולא יומא בחלבא').

שרו = תרו
מותר=שרי.
 
מצב
הנושא נעול.

אולי מעניין אותך גם...

הפרק היומי

הפרק היומי! כל ערב פרק תהילים חדש. הצטרפו אלינו לקריאת תהילים משותפת!


תהילים פרק קמד

א לְדָוִד בָּרוּךְ יְהוָה צוּרִי הַמְלַמֵּד יָדַי לַקְרָב אֶצְבְּעוֹתַי לַמִּלְחָמָה:ב חַסְדִּי וּמְצוּדָתִי מִשְׂגַּבִּי וּמְפַלְטִי לִי מָגִנִּי וּבוֹ חָסִיתִי הָרוֹדֵד עַמִּי תַחְתָּי:ג יְהוָה מָה אָדָם וַתֵּדָעֵהוּ בֶּן אֱנוֹשׁ וַתְּחַשְּׁבֵהוּ:ד אָדָם לַהֶבֶל דָּמָה יָמָיו כְּצֵל עוֹבֵר:ה יְהוָה הַט שָׁמֶיךָ וְתֵרֵד גַּע בֶּהָרִים וְיֶעֱשָׁנוּ:ו בְּרוֹק בָּרָק וּתְפִיצֵם שְׁלַח חִצֶּיךָ וּתְהֻמֵּם:ז שְׁלַח יָדֶיךָ מִמָּרוֹם פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִמַּיִם רַבִּים מִיַּד בְּנֵי נֵכָר:ח אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:ט אֱלֹהִים שִׁיר חָדָשׁ אָשִׁירָה לָּךְ בְּנֵבֶל עָשׂוֹר אֲזַמְּרָה לָּךְ:י הַנּוֹתֵן תְּשׁוּעָה לַמְּלָכִים הַפּוֹצֶה אֶת דָּוִד עַבְדּוֹ מֵחֶרֶב רָעָה:יא פְּצֵנִי וְהַצִּילֵנִי מִיַּד בְּנֵי נֵכָר אֲשֶׁר פִּיהֶם דִּבֶּר שָׁוְא וִימִינָם יְמִין שָׁקֶר:יב אֲשֶׁר בָּנֵינוּ כִּנְטִעִים מְגֻדָּלִים בִּנְעוּרֵיהֶם בְּנוֹתֵינוּ כְזָוִיֹּת מְחֻטָּבוֹת תַּבְנִית הֵיכָל:יג מְזָוֵינוּ מְלֵאִים מְפִיקִים מִזַּן אֶל זַן צֹאונֵנוּ מַאֲלִיפוֹת מְרֻבָּבוֹת בְּחוּצוֹתֵינוּ:יד אַלּוּפֵינוּ מְסֻבָּלִים אֵין פֶּרֶץ וְאֵין יוֹצֵאת וְאֵין צְוָחָה בִּרְחֹבֹתֵינוּ:טו אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁכָּכָה לּוֹ אַשְׁרֵי הָעָם שֶׁיֲהוָה אֱלֹהָיו:
נקרא  7  פעמים

ספירת העומר

לוח מודעות

למעלה